msj_meijerink
door msj_meijerink Apr 19, 2013 om 15:07
Huishouden & energie

WTW systeem kapot

De onderstaande klacht heb ik bij de leverancier van mijn WTW-systeem Brink neergelegd. Want zo'n installatie kán toch niet binnen 5 jaar kapot gaan?
[
Naar aanleiding van een klacht van mij, over een sinds enige tijd lawaaierige WTW installatie, stelde mijn CV-installateur vast dat in beide ventilatoren van onze Brink Renovent HR WTW-installatie lawaai maken, waarschijnlijk door bovenmatige slijtage de van de kogellagers in de ventilatoren.

Omdat wij de nieuwbouwwoning in maart 2009 betrokken vind ik dit euvel veel te snel optreden. Want zo’n installatie zou volgens mij en mij de geraadpleegde experts minimaal 15 jaar moeten meegaan, voordat significante slijtage van de mechanische delen gaat opspelen. In elk geval is een levensduur van minder dan 4 jaar absurd kort. Een garantietermijn van2 jaar is daarbij natuurlijk irreëel kort voor zo’n dure en duurzame installatie. Dit temeer omdat op deze kogellagers geen enkel periodiek onderhoud mogelijk is.

Dientengevolge verwacht ik dan ook van u dat u het euvel uit overwegingen van coulance kosteloos verhelpt. Want dit kan toch niet, deze levensduur van de ventilatoren is wel heel erg kort.
Daarnaast lijkt me dit euvel ook geen reclame voor de kwaliteit van de producten van uw bedrijf.
]

Wat is de ervaring van anderen op dit gebied. Het schijn vaker voor te komen.

Groeten,

Marco Meijerink

23701 17 Rapporteer

qw
door qwerty10 - Apr 19, 2013 om 15:39
36 Antwoorden / 21 Vragen

Wij zijn ook in het bezit van een Brink WTW unit.
Ook deze maakte veel lawaai.
Oorzaak de rubber ophanging van een van de twee ventilators van gebroken.
De rubber ophanging van beide vervangen, wat heel eenvoudig gaat.
Probleem verholpen. Kosten €. 5,90

mvg.

jo
door jorisw - Apr 19, 2013 om 18:35
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Waarom zou iets niet kapot kunnen gaan na 5 jaar? Er zullen ook wel installaties zijn die na een maand kapot zijn gegaan en andere misschien pas na 10 jaar.

msj_meijerink
door msj_meijerink - Apr 19, 2013 om 19:54
2 Antwoorden / 1 Vragen

Dus het is normaal dat iets van meer dan € 1000 aanschaf, opgelegd door de bouwer, met een garantietermijn van 2 jaar en voorspelde levensduur van 15 tot 20 binnen 4 jaar kapot gaat.
Dan is dat 'pech gehad'. Dat vind ik dus niet normaal.

ikbenik
door ikbenik - Apr 19, 2013 om 20:01
2845 Antwoorden / 27 Vragen

De technische levensduur is niet die periode waarin een product zonder defecten mee zal gaan. Dat is echt iets wat de diverse consumentenorganisaties ons wel doen willen geloven. Daarom vervloek ik die organisaties dan ook. Zij zijn niet reëel.

Producten kunnen altijd kapot gaan. Ook zo'n cv installatie. En wat iemand daarvan vindt is totaal niet relevant.

Iedereen moet rekening houden dat producten kapot kunnen gaan.

Mijn persoonlijke mening is ook dat tegenwoordig mensen veel te veel zeuren en zaniken als een product kapot gaat. Men klaagt om maar te kunnen klagen.

zoekster
door zoekster - Apr 19, 2013 om 20:08
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=msj_meijerink schreef op vrijdag 19 apr 2013, 19:54]Dus het is normaal dat iets van meer dan € 1000 aanschaf, opgelegd door de bouwer, met een garantietermijn van 2 jaar en voorspelde levensduur van 15 tot 20 binnen 4 jaar kapot gaat.
Dan is dat 'pech gehad'. Dat vind ik dus niet normaal.
Als andere experts zeggen dat dit niet onder normale slijtage valt en dat u meer mag verwachten van dit toestel voor die prijs, dan zou u zich kunnen beroepen op non-conformiteit uit het burgerwetboek 7.

BW 7.17.2
Een zaak beantwoordt niet aan de overeenkomst indien zij, mede gelet op de aard van de zaak en de mededelingen die de verkoper over de zaak heeft gedaan, niet de eigenschappen bezit die de koper op grond van de overeenkomst mocht verwachten. De koper mag verwachten dat de zaak de eigenschappen bezit die voor een normaal gebruik daarvan nodig zijn en waarvan hij de aanwezigheid niet behoefde te betwijfelen, alsmede de eigenschappen die nodig zijn voor een bijzonder gebruik dat bij de overeenkomst is voorzien.

Mocht dit het geval zijn, dan heeft u recht op een gratis reparatie of een vervangend toestel.

ikbenik
door ikbenik - Apr 19, 2013 om 22:56
2845 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=zoekster schreef op vrijdag 19 apr 2013, 20:08]
Als andere experts zeggen dat dit niet onder normale slijtage valt en dat u meer mag verwachten van dit toestel voor die prijs, dan zou u zich kunnen beroepen op non-conformiteit uit het burgerwetboek 7.

Er bestaat geen regel die bepaald dat een product bij normaal gebruik gedurende de x tijd geen defecten mag vertonen.

Het is nog altijd zo dat als de fabrikant of verkopende partij geen defecten volgens een bepaalde periode uitsluit dat de koper ten aller tijden rekening met defecten dient te houden.
Het enige wat de wetgever bepaald heeft is dat als een product gedurende de eerste zes maanden een defect vertoont dat dan vanuit gegaan mag worden dat het product ten tijden van de aankoop niet volgens de koopovereenkomst was, tenzij de aard van de zaak of de aard van het gebrek zich daartegen verzet.

Het probleem van dit soort zaken is dat men beroept op de redelijke verwachting dat een product probleemloos mee dient te gaan, alleen bestaat die regel helemaal niet.

gompy2
door gompy2 - Apr 20, 2013 om 09:06
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=ikbenik schreef op vrijdag 19 apr 2013, 20:01]De technische levensduur is niet die periode waarin een product zonder defecten mee zal gaan. Dat is echt iets wat de diverse consumentenorganisaties ons wel doen willen geloven. Daarom vervloek ik die organisaties dan ook. Zij zijn niet reëel.
Kun je je obsessieve ziekelijkheid nou in geen enkel onderwerp waar het woord "garantie" in valt bedwingen?
Gaat nou elk onderwerp waar het woord garantie in valt volgeplempt worden met jouw onzinnige lappen tekst?

Vind je het zelf geen tijd worden dat je hulp gaat zoeken?

Beste Marco Meijerink.
Ik adviseer je om hetgeen deze persoon ikbenik op dit forum denkt te moeten spuien volledig te negeren.
Er zijn veel instanties die je over het onderwerp garantie goed kunnen voorlichten, ook te vinden via internet.

ap
door apiejoepie - Apr 20, 2013 om 09:15
130 Antwoorden / 4 Vragen

Ts blaast wel een beetje hoog van de toren want ik lees niets van de verkopende partij
maw.even wachten op antwoord

ikbenik
door ikbenik - Apr 20, 2013 om 09:24
2845 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=gompy2 schreef op zaterdag 20 apr 2013, 09:06]
Beste Marco Meijerink.
Ik adviseer je om hetgeen deze persoon ikbenik op dit forum denkt te moeten spuien volledig te negeren.
Er zijn veel instanties die je over het onderwerp garantie goed kunnen voorlichten, ook te vinden via internet.

En die roepen doodleuk dat je van de redelijke verwachting uit mag gaan en dat de verkopende partij kosteloze reparatie of vervanging moet uitvoeren als de consument het product op een normale manier gebruikt heeft en het defect niet aan de consument te wijten is.
Jaja, en dat noemen ze dan de consumentenwet.

Die "consumentenwet" is niet door de wetgever ingevoerd, maar is een verzinsel van de diverse consumentenorganisaties. En dat willen de meeste mensen maar niet inzien.

Ik ben heus niet tegen de consument en tegen de bescherming welke de wet zelf biedt. Integendeel.
Waar ik zo op tegen ben is dat de diverse organisaties zelf regels gaan verzinnen en claimen dat dat de wetsregels zijn.
Zeer veel "consumentenwetsregels" die de consumentenorganisaties en ook de consumentenautoriteit hanteren en verkondigen hebben niet als oorsprong de wet, maar wel de meningen en opvattingen van de diverse consumentenorganisaties.

qw
door qwerty10 - Apr 20, 2013 om 09:36
36 Antwoorden / 21 Vragen

msj_meijerink

Heb je nu de unit al opengemaakt?
Waarschijnlijk hangt de ventilator er scheef in.(rubber afgebroken)
De ventilator heeft geen kogellagers maar glijlagers
De voorzijde van de unit is eenvoudig te verwijderen.
Dan zie gelijk wat er aan de hand is.

Laten wij alleen reageren hoe het probleem is op te lossen.

mvg

ma
door martijn bakker - Aug 7, 2013 om 20:21
3 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=qwerty10 schreef op vrijdag 19 apr 2013, 15:39]Wij zijn ook in het bezit van een Brink WTW unit.
Ook deze maakte veel lawaai.
Oorzaak de rubber ophanging van een van de twee ventilators van gebroken.
De rubber ophanging van beide vervangen, wat heel eenvoudig gaat.
Probleem verholpen. Kosten €. 5,90

mvg.

Ik hoor graag waar ik deze rubbers kan bestellen.

Gr. Martijn

qw
door qwerty10 - Aug 7, 2013 om 21:21
36 Antwoorden / 21 Vragen

Martijn.

Onderdeel Rubber Brink systeem motorrubber Brink 531555

Zie >> mijnonderdelenhuis.nl

Zijn daar nog steeds te koop

Kosten in 2012 per motor €.10,- nu nog per 4 stuks.

mvg.

Qwerty10

ma
door martijn bakker - Aug 8, 2013 om 10:00
3 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=qwerty10 schreef op woensdag 7 aug 2013, 21:21]Martijn.

Onderdeel Rubber Brink systeem motorrubber Brink 531555

Zie >> mijnonderdelenhuis.nl

Zijn daar nog steeds te koop

Kosten in 2012 per motor €.10,- nu nog per 4 stuks.

mvg.

Qwerty10

Dank je wel ! Ik ga kijken of dit gaat lukken.

ba
door bahram112 - Aug 12, 2013 om 13:39
1 Antwoorden / 0 Vragen

@Marco, ben je nog uitgekomen met Brink?

@andere, kan iemand mij uitleggen hoe ik de Renovant open kan maken om bij die bewuste rubbers bij te kunnen komen? Ik heb het voorpaneel afgenomen maar daarachter zit allerlei piepschuim. Voordat ik zelf het wiel uitvind lijkt mij beter om eerst jullie advies te vragen...

Alvast bedankt!!!

ma
door martijn bakker - Aug 12, 2013 om 14:11
3 Antwoorden / 0 Vragen

Ik ben erachter gekomen dat de ventilator in de Renovent HR large, niet met rubbers is opgehangen. Deze zitten vast in een montageplaat bevestigd, wat inhoudt dat de komplete ventilator toch moet worden vervangen.

Bahram, als er een bypasscassette inzit moet deze eerst verwijderd worden. Dit kan met een inbussleutel. Daarna is de warmtewisselaar eenvoudig te verwijderen(uit isolatiemateriaal te trekken), wat zicht geeft op de ventilatoren. De montageplaat met ventilatoren is ook op deze manier te verwijderen.

on
door onno68 - Apr 11, 2014 om 19:32
1 Antwoorden / 0 Vragen

Na 2 x motor vervangen in 5 jaar tijd was ik het behoorlijk zat met renovent installatie. Eerst leek the oorzaak slechte rubber dopjes te zijn die afscheurden waardoor de motor tegen het binnenwerk vastliep. Nee geen productiefout maar normale slijtage? Nieuw type rubber voetjes blijken een stuk steviger te zijn en dat is in ieder geval een aanrader. Daarnaast slijten de lagers van de motor (te) snel naar mijn idee. Laatste motor heeft net 18 maanden gehaald toen wederom een schurend geluid te horen was. Motor gedemonteerd en deze liep inderdaad niet soepel. Uit frustratie de motor geheel gedemonteerd en de onderdelen stuk voor stuk bekeken. Er zitten twee lagers in de motor en in mijn geval was de voorste lager kapot. Liep zwaar en de kogeltjes zaten vast. Mijn type motor gebruikt lager met een buiten diamter van 22mm en as diameter van 8mm.. exact dezelfde maat als de lagers van een skateboard / skeeler schaats. Dus maar vervangen voor hetgeen ik in huis had en sindsdien draaid de motor weer zonder bijgeluiden. Kosten in de winkel ongeveer 15 euro voor 8 stuks lagers.

De fabrikant heeft een slecht product geleverd. Verschuild zich achter de bouwer die de installatie geplaatst heeft. De bouwer geeft geen thuis op dit vlak. Er is duidelijk sprake van product kwaliteits problemen.

ma
door maarten1971 - Nov 26, 2015 om 17:19
1 Antwoorden / 0 Vragen

Voor de levensduur van het ventilatiesysteem is belangrijk dat het ventilatiesysteem goed wordt onderhouden. Veel mensen zijn zich niet bewust van het belang. Als je de filters tijdig vervangt en het systeem goed gereinigd dan adem je gezonde binnenlucht in. Als het ventilatiesysteem lange tijd niet wordt gereinigd blijft er veel vuil achter en neemt de ventilatiecapaciteit van het systeem langzaam af. Je kan het vergelijken met je onderhoud van je stofzuiger. Daarnaast neemt de kans op bacterie en schimmelgroei aanzienlijk toe. Wij adviseren iedere 6 maanden de filters te vervangen en gebruik te maken van nieuwe filters om de fijnstof uit de buitenlucht te filteren. Fijnstof en schimmels komen van buiten zijn slecht voor je gezondheid en eenvoudig te verhelpen door de juiste filters te gebruiken. Als je daarnaast eens in de 2 a 4 jaar het systeem laat reinigen voorkom dat er bacteriën en schimmels in de binnenlucht komen en behoud het systeem zijn belichtingscapaciteit. Lees verder op www.fairair.eu voor meer informatie over filters, groen onderhoudsadvies.