WTW systeem kapot
De onderstaande klacht heb ik bij de leverancier van mijn WTW-systeem Brink neergelegd. Want zo'n installatie kán toch niet binnen 5 jaar kapot gaan?
[
Naar aanleiding van een klacht van mij, over een sinds enige tijd lawaaierige WTW installatie, stelde mijn CV-installateur vast dat in beide ventilatoren van onze Brink Renovent HR WTW-installatie lawaai maken, waarschijnlijk door bovenmatige slijtage de van de kogellagers in de ventilatoren.
Omdat wij de nieuwbouwwoning in maart 2009 betrokken vind ik dit euvel veel te snel optreden. Want zo’n installatie zou volgens mij en mij de geraadpleegde experts minimaal 15 jaar moeten meegaan, voordat significante slijtage van de mechanische delen gaat opspelen. In elk geval is een levensduur van minder dan 4 jaar absurd kort. Een garantietermijn van2 jaar is daarbij natuurlijk irreëel kort voor zo’n dure en duurzame installatie. Dit temeer omdat op deze kogellagers geen enkel periodiek onderhoud mogelijk is.
Dientengevolge verwacht ik dan ook van u dat u het euvel uit overwegingen van coulance kosteloos verhelpt. Want dit kan toch niet, deze levensduur van de ventilatoren is wel heel erg kort.
Daarnaast lijkt me dit euvel ook geen reclame voor de kwaliteit van de producten van uw bedrijf.
]
Wat is de ervaring van anderen op dit gebied. Het schijn vaker voor te komen.
Groeten,
Marco Meijerink
Wij zijn ook in het bezit van een Brink WTW unit.
Ook deze maakte veel lawaai.
Oorzaak de rubber ophanging van een van de twee ventilators van gebroken.
De rubber ophanging van beide vervangen, wat heel eenvoudig gaat.
Probleem verholpen. Kosten €. 5,90
mvg.
Waarom zou iets niet kapot kunnen gaan na 5 jaar? Er zullen ook wel installaties zijn die na een maand kapot zijn gegaan en andere misschien pas na 10 jaar.
Dus het is normaal dat iets van meer dan € 1000 aanschaf, opgelegd door de bouwer, met een garantietermijn van 2 jaar en voorspelde levensduur van 15 tot 20 binnen 4 jaar kapot gaat.
Dan is dat 'pech gehad'. Dat vind ik dus niet normaal.
De technische levensduur is niet die periode waarin een product zonder defecten mee zal gaan. Dat is echt iets wat de diverse consumentenorganisaties ons wel doen willen geloven. Daarom vervloek ik die organisaties dan ook. Zij zijn niet reëel.
Producten kunnen altijd kapot gaan. Ook zo'n cv installatie. En wat iemand daarvan vindt is totaal niet relevant.
Iedereen moet rekening houden dat producten kapot kunnen gaan.
Mijn persoonlijke mening is ook dat tegenwoordig mensen veel te veel zeuren en zaniken als een product kapot gaat. Men klaagt om maar te kunnen klagen.
[quote=msj_meijerink schreef op vrijdag 19 apr 2013, 19:54]Dus het is normaal dat iets van meer dan € 1000 aanschaf, opgelegd door de bouwer, met een garantietermijn van 2 jaar en voorspelde levensduur van 15 tot 20 binnen 4 jaar kapot gaat.
Dan is dat 'pech gehad'. Dat vind ik dus niet normaal.
Als andere experts zeggen dat dit niet onder normale slijtage valt en dat u meer mag verwachten van dit toestel voor die prijs, dan zou u zich kunnen beroepen op non-conformiteit uit het burgerwetboek 7.
BW 7.17.2
Een zaak beantwoordt niet aan de overeenkomst indien zij, mede gelet op de aard van de zaak en de mededelingen die de verkoper over de zaak heeft gedaan, niet de eigenschappen bezit die de koper op grond van de overeenkomst mocht verwachten. De koper mag verwachten dat de zaak de eigenschappen bezit die voor een normaal gebruik daarvan nodig zijn en waarvan hij de aanwezigheid niet behoefde te betwijfelen, alsmede de eigenschappen die nodig zijn voor een bijzonder gebruik dat bij de overeenkomst is voorzien.
Mocht dit het geval zijn, dan heeft u recht op een gratis reparatie of een vervangend toestel.
[quote=zoekster schreef op vrijdag 19 apr 2013, 20:08]
Als andere experts zeggen dat dit niet onder normale slijtage valt en dat u meer mag verwachten van dit toestel voor die prijs, dan zou u zich kunnen beroepen op non-conformiteit uit het burgerwetboek 7.
Er bestaat geen regel die bepaald dat een product bij normaal gebruik gedurende de x tijd geen defecten mag vertonen.
Het is nog altijd zo dat als de fabrikant of verkopende partij geen defecten volgens een bepaalde periode uitsluit dat de koper ten aller tijden rekening met defecten dient te houden.
Het enige wat de wetgever bepaald heeft is dat als een product gedurende de eerste zes maanden een defect vertoont dat dan vanuit gegaan mag worden dat het product ten tijden van de aankoop niet volgens de koopovereenkomst was, tenzij de aard van de zaak of de aard van het gebrek zich daartegen verzet.
Het probleem van dit soort zaken is dat men beroept op de redelijke verwachting dat een product probleemloos mee dient te gaan, alleen bestaat die regel helemaal niet.
[quote=ikbenik schreef op vrijdag 19 apr 2013, 20:01]De technische levensduur is niet die periode waarin een product zonder defecten mee zal gaan. Dat is echt iets wat de diverse consumentenorganisaties ons wel doen willen geloven. Daarom vervloek ik die organisaties dan ook. Zij zijn niet reëel.
Kun je je obsessieve ziekelijkheid nou in geen enkel onderwerp waar het woord "garantie" in valt bedwingen?
Gaat nou elk onderwerp waar het woord garantie in valt volgeplempt worden met jouw onzinnige lappen tekst?
Vind je het zelf geen tijd worden dat je hulp gaat zoeken?
Beste Marco Meijerink.
Ik adviseer je om hetgeen deze persoon ikbenik op dit forum denkt te moeten spuien volledig te negeren.
Er zijn veel instanties die je over het onderwerp garantie goed kunnen voorlichten, ook te vinden via internet.
Ts blaast wel een beetje hoog van de toren want ik lees niets van de verkopende partij
maw.even wachten op antwoord
[quote=gompy2 schreef op zaterdag 20 apr 2013, 09:06]
Beste Marco Meijerink.
Ik adviseer je om hetgeen deze persoon ikbenik op dit forum denkt te moeten spuien volledig te negeren.
Er zijn veel instanties die je over het onderwerp garantie goed kunnen voorlichten, ook te vinden via internet.
En die roepen doodleuk dat je van de redelijke verwachting uit mag gaan en dat de verkopende partij kosteloze reparatie of vervanging moet uitvoeren als de consument het product op een normale manier gebruikt heeft en het defect niet aan de consument te wijten is.
Jaja, en dat noemen ze dan de consumentenwet.
Die "consumentenwet" is niet door de wetgever ingevoerd, maar is een verzinsel van de diverse consumentenorganisaties. En dat willen de meeste mensen maar niet inzien.
Ik ben heus niet tegen de consument en tegen de bescherming welke de wet zelf biedt. Integendeel.
Waar ik zo op tegen ben is dat de diverse organisaties zelf regels gaan verzinnen en claimen dat dat de wetsregels zijn.
Zeer veel "consumentenwetsregels" die de consumentenorganisaties en ook de consumentenautoriteit hanteren en verkondigen hebben niet als oorsprong de wet, maar wel de meningen en opvattingen van de diverse consumentenorganisaties.
msj_meijerink
Heb je nu de unit al opengemaakt?
Waarschijnlijk hangt de ventilator er scheef in.(rubber afgebroken)
De ventilator heeft geen kogellagers maar glijlagers
De voorzijde van de unit is eenvoudig te verwijderen.
Dan zie gelijk wat er aan de hand is.
Laten wij alleen reageren hoe het probleem is op te lossen.
mvg
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Ik ben via internet opgelicht. Hoe krijg ik mijn geld terug?
Op 25 maart j.l. kreeg ik een sms-je van iemand die zich voordeed als medewerker van ICS (International Card Service) met een noodnummer. Er was geprobeerd €899 van mijn rekening te halen. Ik belde dit nummer en was even later €1794 kwijt. Ik heb aangifte gedaan bij de politie en heb mijn rechtbijstandsverzekering ingelicht. Hoe krijg ik mijn geld terug? Lees meer
Klarna, aanmaning niet besteld artikel
Op 6 februari krijg ik een pakket toegestuurd (door de brievenbus) enkel met mijn naam en adres zonder kenmerk door wie het is verstuurd. In het pakket zit een trainingsbroek zonder verzendbrief o.i.d. ik kon het dus ook niet terugsturen aangezien verzender niet bekend was.
Op 3 april krijg ik een brief toegestuurd van Klarna met de kosten van de broek met aanmaningskosten.
Direc
...
Lees meer
Contract youfone ontbinden
sins begin maart heb ik youfone wekelijks gebeld gemailt omdat mijn tv steeds vastliep telefoon niet doet internet slecht.
je mag voor €100 per maand toch wel iets goed verwachten? dus kan ik hierdoor van mijn contract af
Lees meer
Populair in Huishouden & Energie
Maar 1 radiator in gebruik
Ik woon in een gezinswoning, met beneden een woonkamer+keuken en boven een slaapkamer, badkamer, en werkkamer.
Ik heb het niet snel koud, dus is de gemiddelde temperatuur in de woning laag, en staan de meeste radiatoren uit. Als ik aan het werk ben in de werkkamer, zet ik de verwarming 10 minuten aan en dan is het warm voor twee uur, zonder de rest van het huis op te warmen.
Is dit
...
Lees meer
Hoe krijg ik de stank uit de afvoer van de douche?
Onze afvoerput van de douche stinkt behoorlijk naar bederf. Hij loopt wel goed door en we hebben al van alles geprobeerd. Niets helpt. In dezelfde ruimte is er niks aan de hand met de afvoer van het bad en wastafel. Ook in de rest van het huis hebben we geen problemen met afvoer of riool. Wie heeft de oplossing? Lees meer
Muizenbestrijding, wat helpt wel en niet??
Sinds kort woon en werk ik in Amsterdam. Daar ben ik erg blij mee.
Maar wat ik geregeld hoor van collega's en vrienden en zelf ervaar is echt een overlast in deze grote stad: muizen!
Veel gezocht op internet en rondgevraagd om er vanaf te komen maar er word gezegd; ze deinzen nergens meer voor terug...Dat kan toch niet? Weet iemand een tip waardoor we ze op afstand kunnen houden? (natuu
...
Lees meer