pl
door plino86 Mar 18, 2014 om 15:37
Voeding & gezondheid

Yoga Lounge verlengt 6 maanden na Groupon

Goedemiddag,

Ik heb vorig jaar een Groupon gekocht om 6 maanden goedkoop yoga te doen bij de Yoga Lounge in Hilversum. In de voorwaarden van Groupon staat verder niets over dat daarna een automatische verlenging volgt. Bij de Yoga Lounge in Hilversum heb ik wel iets moeten tekenen, anders kon ik de Groupon niet gebruiken (vond ik al vreemd). Nu blijkt dat hier in staat dat het automatisch 6(!) maanden verlengd wordt als ik niet een kalendermaand van te voren opzeg. Ik dacht dat de Groupon gewoon afliep en ben natuurlijk net te laat met opzeggen en nu moet ik de komende 6 maanden de volle yoga en pilates abonnementsprijs (€40,-) betalen, terwijl ik helemaal geen lid wil blijven. Ik wilde alleen uitproberen of yoga iets voor mij is.

Nu vind ik het niet erg om 1 maand de volle prijs te betalen (het is tenslotte mijn eigen schuld dat ik te laat ben met die kalendermaand), maar 6 maanden..?! Is het niet zo dat nadat je een abonnement hebt gehad het maandelijks opzegbaar is?

Kan iemand mij aub helpen met een antwoord hierop? Ik voel me echt een beetje radeloos en wil geen €240,- betalen :-(

Alvast bedankt.

1614 10 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Mar 18, 2014 om 15:55
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo plino86,

Tja, iets tekenen zonder goed te lezen wat er staat ....
Helaas kunnen ze je aan die 6 maanden houden.
Dat opzeggen per maand geldt alleen ná een periode van 1 jaar.
Lees eens hier bij Consuwijzer.
Zorg dat je nu wél op tijd opzegt!

Suc6

zoekster
door zoekster - Mar 18, 2014 om 16:58
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Nee, opzeggen per maand geld niet na een jaar, maar na de eerste contractsperiode. In mijn ogen is hier sprake van een stilzwijgende verlenging, maar om er zeker van te zijn zou je hier de precieze voorwaarde moeten neerzetten.

pl
door plino86 - Mar 18, 2014 om 21:14
5 Antwoorden / 1 Vragen

Hi zoekster,

Ik heb even de voorwaarden opgezocht. Die van Groupon zijn denk ik niet van toepassing, maar voor de zekerheid heb ik ze onderaan nog even toegevoegd.

De voorwaarden die ik heb ondertekend bij de Yoga Lounge:

Bij artikel 3 staat inderdaad dat het lidmaatschap op elk moment kan ingaan voor minimaal 6 maanden en dat daarna zonder opzegging het abonnement voor onbeperkte tijd doorloopt.

Na mijn lidmaatschap (want de groupon is alleen voor nieuwe leden, staat hieronder bij de groupon voorwaarden) van 6 maanden is het nu eigenlijk een onbeperkt abonnement geworden toch? Dit was toch mijn eerste contractperiode? Ik heb een officiële pas e.d. meegekregen, dus ik neem aan dat ik echt lid ben geworden..

Voorwaarden Groupon
Geldigheid: geldig vanaf 10 juli t/m 9 januari 2014, op alle dagen van de week.
Aankoop: maximaal 1 groupon per persoon.
Reserveren (): verplicht online op http://www.yogalounge.nl, met gebruik van je groupon-codes.
Meer info: alleen voor nieuwe leden. Neem een yogamat en badhandoek mee, deze zijn ook te huur. Onze Verkoopvoorwaarden en de Wettelijke Bedenktermijn gelden voor alle deals.

pl
door plino86 - Mar 18, 2014 om 21:16
5 Antwoorden / 1 Vragen

Sorry, ik weet nog niet zo goed hoe dit werkt. De voorwaarden van de Yoga Lounge:

http://yogalounge.nl/images/Algemene_Voorwaarden_YogaLounge.pdf

zoekster
door zoekster - Mar 18, 2014 om 21:29
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Ja, gezien. Ze zijn heel onduidelijk over wat er nu precies na die 6 maanden gebeurt, maar dat staat gelukkig duidelijk in de wet.

Dit abo is gewoon na de 6 maanden per maand opzegbaar. Dus nu meteen dat formulier daar invullen. Maak er meteen een foto van als je het inlevert (als je foto's kan maken met je telefoon of een ander toestel).

Als ze het formulier niet willen aannemen dan zou ik het per aangetekende brief doen. Vergeet dan niet je pas in te leveren (ook fotootje van maken). Verzoek om een bewijs van opzegging en verzoek tevens om een schriftelijke reactie binnen 14 dagen.

Blijven ze volhouden, dan gaan ze maar naar de rechter. Ze hebben geen schijn van kans.

pl
door plino86 - Mar 18, 2014 om 22:59
5 Antwoorden / 1 Vragen

Hi zoekster,

Bedankt :-) Ik heb meteen (volgens de voorwaarden) mijn abonnement opgezegd. Ze hebben het gelukkig zonder problemen in ontvangst genomen en beloven een bevestiging te sturen, maar ik hou ze in de gaten.

Verder zag ik nog dit stukje tekst staan op de voorkant van het inschrijfformulier wat je aan moet kruisen:

0 Ik maak gebruik van de Groupon actie t.w.v. €272,00.
Hiervoor mag ik 6 maanden onbeperkt yoga & pilates lessen volgen. Na 6 maanden wordt mijn Groupon omgezet in een onbeperkt yoga & pilates abonnement zonder opnieuw inschrijfgeld te betalen.

Boven, waar ik mijn handtekening heb gezet, staat nog:
* Met ondertekening van dit inschrijfformulier ben ik akkoord met de regeling & de algemene voorwaarden die onlosmakelijk onderdeel uitmaken van deze overeenkomst. Deze voowaarden staan op de achterzijde vermeld en tevens op de website gepubliceerd. Door ondertekening verklaar ik deze te kennen en te accepteren.

Ik neem aan dat een "regeling" ook bij de voorwaarden hoort? Mijn vraag is nog of een Groupon actie echt al tot een abonnement behoort. Omdat ze schrijven dat het wordt "omgezet".

zoekster
door zoekster - Mar 18, 2014 om 23:13
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Omgezet of niet, maakt niets uit. Na 6 maanden gaat het abo over in een abo voor onbeperkte duur. Dát maakt het per maand opzegbaar. Wet van Dam, zoals men dat wel noemt.

Als ze moeilijk gaan doen dan kom je hier maar weer terug ;-)

pl
door plino86 - Mar 19, 2014 om 09:49
5 Antwoorden / 1 Vragen

Hi zoekster,

Nogmaals bedankt, je hebt me ontzettend geholpen. Ik heb Yoga Lounge nog even gemaild met deze informatie. Spannend, ik ben benieuwd wat ze zeggen!

Ik kom zeker terug als ze moeilijk doen ;-)

pl
door plino86 - Apr 7, 2014 om 14:45
5 Antwoorden / 1 Vragen

Hoi zoekster,

Even een update: ik heb eindelijk een bevestiging gehad en ze geven helaas niet op. Hun antwoord:

Met een opzegtermijn van 1 kalendermaand met je startdatum in acht genomen loopt je abonnement door t/m 15/9/14 en je laatste incasso zal plaatsvinden op 15/8/14. Je kunt tot die tijd (ook zonder Key Tag) nog gebruik maken van de lessen.

Mijn startdatum was op 24/9/2013 tot 24/3/2014.

Ik heb nu de eerste maand nog automatisch laten betalen, maar ik kan nu mijn rekening laten blokkeren voor hun toch?

zoekster
door zoekster - Apr 7, 2014 om 16:42
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Ik zie nu wel een foefje dat ze hebben uitgehaald in de bepalingen van Groupon.
"omgezet in een onbeperkt yoga & pilates abonnement' daar bedoelen ze blijkbaar niet mee een abonnement voor onbeperkte tijd, maar onbeperkt yoga&pilates volgen zonder verder in te gaan op de tijd.

Jammer voor Groupon als ze dat ermee bedoelden, het staat er niet. Er staat een onbeperkt abonnement, dat is nu eenmaal hoe je dit in correct Nederlands leest. Dan moeten ze zich daar maar even bijscholen wat betreft het opstellen een goede contract.
Verder kunnen proefabonnementen alleen maar worden verlengd voor onbepaalde duur, en dus per maand opzegbaar, dus ook daar zit deze hele opzet fout.
En dan blijft het ook nog staan dat je getekend hebt voor een bepaalde duur (6 maanden) en dat er daarna nu eenmaal niet stilzwijgend voor weer een bepaalde duur mag worden verlengd. Ook niet als men dat met je afspreekt. Van Dam is dwingend recht, dwz daar mag niet ten nadele van de consument van worden afgeweken.

Laat je even juridisch helpen door het juridisch loket, het beste is langs te gaan of te chatten.
klik HIER Allemaal gratis en voor niets.

Mijn advies is een keer een aangetekende brief sturen met de redenen waarom je nu verder geen verplichtingen hebt aan deze Yogaschool en dat ze het anders maar voor de rechter moeten uitvechten. En dan de rekening blokkeren.