ba
door banno Mar 16, 2010 om 16:21
Vakantie & reizen

ZAKLAMP

Op zoek naar een zaklamp kom ik een nieuwe catagorie tegen, de LED lamp. De sterkte wordt gemeten in lumen. Verschillende fabrikanten en grote prijsverschillen van 30 tot zo'n 200 euro of meer. De een beweert dat een lampje van 100 lumen 100 meter ver schijnt, een ander zegt dat te kunnen met 300 lumen. Wat is waar? Is dat ooit door iemand getest? Wat is het verschil tov een gaslampje muv de lange levensduur van de led?

46412 26 Rapporteer

ve
door verwijderd - Mar 16, 2010 om 16:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo banno,

Dat je met 100 lumen tot 100 meter ver kunt schijnen moet je maar met een korreltje zout nemen (of eigenlijk met een pot zout). Dat de huidige generatie LED-zaklampen véél meer licht geven dan de ouderwetse zaklampen, staat als een paal boven water. (ik heb het dan wel over 'kwaliteit' LED-zaklampen en niet over de prullen van b.v. de Gamma of de Praxis die voor een paar euro te koop zijn)

Heb zelf altijd Maglight zaklampen gehad en vond die eigenlijk prima, totdat ik eens wat testen zag van LED-zaklampen. Ik heb toen een klein, handig zaklampje van Fenix, de LD20 (180 lumen) aangeschaft. Hier gaan twee gewone oplaadbare AA batterijen in, wat wel praktisch is omdat ik toch al veel AA batterijen gebruik en een oplader dus ook al had.
Deze Fenix LD20 geeft méér licht dan mijn Maglite met 3 x D cellen!

Hou wel in de gaten dat veel modellen LED-zaklampen werken met CR123A of 18650 cellen. Wil je persé een model dat geschikt is voor (oplaadbare) AA cellen, dan is de keuze wat beperkter.
Voor een overzicht van Fenix modellen kun je eens een kijkje nemen op de website van Fenix-nederland: [u]*klik*[/u].

m.vr.gr. Freya

ve
door verwijderd - Mar 16, 2010 om 23:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Banno,
Maak u niet druk over die eenhed Lumen. Het is al zo oud als het elektrisch licht en geeft alleen maar weer hoeveel licht er op een bepaald oppervlak schijnt.
Het is niet iets speciaals voor LED lampen.
Hoeveel licht er ergens op schijnt is ook nog sterk afhankelijk van de reflector achter de lamp. Met dezelfde lamp (LED of gloei) kun je door de reflector te veranderen een heel andere hoeveelheid licht krijgen.
Er zijn zaklampen die de bundel bijvoorbeeld kunnen veranderen door aan de kap te draaien.
Misschien kunt u die info ook meenemen in uw keuze
John

ve
door verwijderd - Mar 16, 2010 om 23:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag banno,

Deze week zag ik in de Kijkshop krant t/m 28 maart een aanbieding van een MAGlite met een 3 Watt led. Die is zo sterk dat je beter niet in de lichtbundel kunt kijken. C.a. 10.000 branduren en een focusbare lichtbundel. Art. nr. 12.11.15, van €42,-- voor €20,--.
Dit lijkt me een loeris van een zaklamp. Zelf koop ik deze niet, want ik heb 2 Osram zaklampen met elk 5 led's en 3 AA cellen, van Lidl. Kostten ongeveer €8,--. Geeft mij licht genoeg om de hondendrol weer te vinden wanneer ik onze logé 's nachts op het park uitlaat.

De led heeft vele voordelen t.o.v. een gloei(halogeen)lamp. Vooral m.b.t. batterijverbruik versus lichtopbrengst en bij vallen of stoten. De lichtkleur is wat kil.

Hardware ERror MAN.

ve
door verwijderd - Mar 17, 2010 om 10:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

jftm schreef op dinsdag 16 mrt 2010, 23:14: Beste Banno,
Maak u niet druk over die eenhed Lumen. Het is al zo oud als het elektrisch licht en geeft alleen maar weer hoeveel licht er op een bepaald oppervlak schijnt.
Het is niet iets speciaals voor LED lampen.......

Als het uitdrukken van lichtsterkte in lumen voor LED-zaklampen niet geschikt is, hoe moet je de zaklampen dan wél met elkaar vergelijken? Natuurlijk zegt dat getal in lumen weldegelijk iets over de hoeveelheid licht die zo'n lamp geeft.
Een lamp van 100 lumen geeft minder licht als een lamp die 280 lumen afgeeft en een lamp die 630 lumen afgeeft, geeft nog veel méér licht. Dat de absolute getallen niet zo veelzeggend zijn is duidelijk, maar om zaklampen met elkaar te kunnen vergelijken is het natuurlijk uitermate nuttig om te weten hoeveel lumen een zaklamp afgeeft.

Freya

ve
door verwijderd - Mar 17, 2010 om 11:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

Mijn ervaring met led zaklantaarns is dat het vaak de constructie is die de lamp laat sneuvelen.
Slechte schakelaars, ledjes die los laten, batterijcontacten die het af laten weten.

Je hebt ook 2 hoofdgroepen leds in de zaklantaarns signaalleds en powerleds.

Ik heb de beste ervaring met de powerled, de kleur is beter en hij geeft heel veel licht.

Ik heb me voor mijn hobby een zaklantaarn gekocht met 1 powerled er in, hij loopt op 3 AAA batterijen. Het licht doet je zeer aan de ogen.

INFO

ve
door verwijderd - Mar 17, 2010 om 12:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

in een duitse test bleek het merk LED LENSER het allerbest te zijn vooral type P7. dit merk is o.a. te koop bij; www.conrad.nl.

ve
door verwijderd - Mar 17, 2010 om 14:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ter aanvulling misschien:

De twee grootste fabrikanten van LEDs voor flashlights zijn CREE en SSC.
Zoek eens op google naar Cree vs SSC en je komt ladingen technische informatie tegen (wel in het engels natuurlijk).

Mocht je Li-Ion batterijen aanschaffen, neem dan ALTIJD batterijen die zijn beveiligd tegen overladen. Andere batterijen kunnen open barsten en gaan lekken, maar Li-Ion batterijen zijn ware bommen die flink kunnen ontploffen als ze overladen worden (onderschat dit niet).

De betere LEDs kun je al helemaal niet voeden met oplaadbare NiMH of NiCD batterijen. Die 1.2 Volt is echt veel te weinig. Je hebt wel kleine LED-zaklampjes geschikt voor AA-batterijen, maar dan moet je toch echt niet-oplaadbare Alkali-batterijen gebruiken.

ve
door verwijderd - Mar 17, 2010 om 14:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

czar schreef op woensdag 17 mrt 2010, 14:15: De betere LEDs kun je al helemaal niet voeden met oplaadbare NiMH of NiCD batterijen. Die 1.2 Volt is echt veel te weinig. Je hebt wel kleine LED-zaklampjes geschikt voor AA-batterijen, maar dan moet je toch echt niet-oplaadbare Alkali-batterijen gebruiken.

Deze conclusie is toch wel erg kort door de bocht. De Fenix LD20 (180 lumen) heeft een Cree Q5 LED en werkt uitstekend op twee Eneloop AA batterijen van 2000mAh. Dit model is daar ook speciaal voor bedoeld.
Ik heb al heel lang veel plezier van dit lampje en geeft erg veel licht (als je het nodig hebt), maar kent uiteraard ook enkele lagere standen zodat je hem b.v. ook in de auto als leeslampje kunt gebruiken om b.v. de kaart te raadplegen.
Er is zelfs nog een véél krachtiger model, de TK40 die op 4 of 8 AA batterijen werkt en wel tot 630 lumen kan geven.
De stelling om géén NiMH oplaadbare batterijen te gebruiken is dus onzin.

Freya

ve
door verwijderd - Mar 17, 2010 om 14:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ho,ho;
niet te snel aan batterijen denken.
Er zijn ook led-lantaarns die je met een slinger kunt opladen zodat je helemaal geen batterijen nodig hebt.
Ideaal voor de hondendrollenopzoeker en voor natuurvriendelijke vakanties op campings waar geen bomen met stopkontakten zijn.
Varaleden zijn toch ook zeer milieubewust?

De Vrije Vogel

ve
door verwijderd - Mar 17, 2010 om 14:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

Jawel grootvader, maar we willen wel 'licht' en geen 'gloeiende spijker' ;-)

Freya

ve
door verwijderd - Mar 17, 2010 om 15:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ opa:

Van die opdraaibare zaklantaarns heb ik er als milieufreak 2. De eerste kocht ik in 2003 bij Lidl voor een Euro of 8. De lichtopbrengst (1 of 3 led keuze) valt mij tegen en de houdbaarheid van de opgewekte energie ook.

Echter, met kerstmis j.l. ontving ik van de seniorenclub van Hewlett Packard een energie besparingspakket met louter bruikbare zaken, waaronder een moderne z.g.n. knijpkat. Zowel de lichtopbrengst als de houdbaarheid van de opgewekte energie is zeer goed! Het is een plastic knijpmechaniek en daar heb ik geen hoge hoed van op, doch tot dusver is het ding perfect.
Om drollen op te zoeken heb ik deze nog niet gebruikt. Daar gebruikte ik tot dusver die Osram voor. De 3 x 2000 mA. AA accucellen zijn nog niet leeg. Geeft een flood bundel en dat is voor breed zoeken prettig.

Overigens:
Wanneer ik tegenwoordig de keutel niet kan vinden zeg ik tegen de hond:"Waar is je poep!" en dan loopt ze naar de plek waar de drol ligt en ruikt er even aan of wijst er met de snoet naar. Welke van beide van toepassing is weet ik niet precies, doch het werkt perfect. Ook met riem, bal of stok. Slim hondje. Moet je met een kat eens proberen....

H.

ve
door verwijderd - Mar 17, 2010 om 15:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

De lichtopbrengst van zo'n knijpkat of slingerlampje is totaal niet te vergelijken met de zaklampen waar ik het over had. 100 meter is prima haalbaar met moderne LED-flashlights met een P7-LED (of zo) erin.

Voor drollen zoeken is het misschien voldoende, maar als je echt een bak licht wil hebben mag je wel een hometrainer meenemen om voldoende licht uit z'n mechanisch ding te krijgen.

Het is niet voor niets dat er speciale accu's in moeten. Zo'n 18650 draait op 3.7 Volt en tot 3000 mAh (dat is dus 11 Wh !) voor een half uurtje schijnen met 1 LED. Deze LEDs zijn dan ook echt niet te vergelijken met signaal-LEDjes, denk niet dat je er zonder oogbeschadigingen langdurig in kunt kijken :-)
Gelukkig hebben de meeste van deze zaklampen ook wel gedimde standen (slechts 20% en 50% van het maximum wordt veel gebruikt).

ve
door verwijderd - Mar 17, 2010 om 16:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

freya schreef op woensdag 17 mrt 2010, 14:35:
Deze conclusie is toch wel erg kort door de bocht. De Fenix LD20 (180 lumen) heeft een Cree Q5 LED en werkt uitstekend op twee Eneloop AA batterijen van 2000mAh. Dit model is daar ook speciaal voor bedoeld.

Die Fenix lampjes zijn prima lampjes (alhoewel wel prijzig),
maar 180 Lumen op 2.4 Volt?
Dacht het toch echt niet.
Lees liever even de specs van de Cree 7090XR-E Q5 LED die in je lampje zit:

http://www.cree.com/products/pdf/XLamp7090XR-E.pdf

Stroomafname daalt enorm bij laag voltage en daarmee ook de lichtopbrengst.
Je kunt met een batterij ook een 60 Watt gloeilamp laten oplichten, maar echt dezelfde lichtopbrengst als aansluiten op het lichtnet gaat niet lukken.

ve
door verwijderd - Mar 17, 2010 om 16:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

Kijkshop heeft een lamp welke oplaadbaar is via een netlader èn met "mankracht" via een slinger.Dus nooit verrassingen ! Apparaat heeft èn LED's èn een felle gewone lamp. Prijs ca. € 19.- Pracht apparaat,heb er inmiddels zelfs twee. Reuze handig en geen enkel probleem. De led's blijven lang branden op de INGEBOUWDE accu. Goedkoop hoeft niet altijd slecht te zijn.
Mvg, Revorda

ve
door verwijderd - Mar 17, 2010 om 17:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

Om nog terug te komen op een andere vraag van Banno:

De verschillen tussen een HID (gas ontladings) lamp en LED lamp zijn legio.
- HID gaat sneller kapot
- HID geeft meer licht
- HID vreet meer energie (10 tot 35 Watt is normaal)
- HID heeft zware accu's nodig
- HID is veel duurder in aanschaf

totaal-pakket (lamp+laders+accu's) van HID is dus beduidend zwaarder en duurder dan van een LED-lamp. Daar krijg je wel meer licht voor terug.
Een relatief lichte HID lamp (10 Watt) geeft ongeveer even veel licht als de zwaarst verkrijgbare LED-zaklamp.
Voor een 35 Watt HID-lamp is er bij mijn weten nog geen redelijk LED-alternatief, dus als je echt zoveel licht op zak nodig hebt ...

ve
door verwijderd - Mar 17, 2010 om 20:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

freya schreef op woensdag 17 mrt 2010, 10:21:
Als het uitdrukken van lichtsterkte in lumen voor LED-zaklampen niet geschikt is, hoe moet je de zaklampen dan wél met elkaar vergelijken? Natuurlijk zegt dat getal in lumen weldegelijk iets over de hoeveelheid licht die zo'n lamp geeft.

Alleen als alle fabrikanten op dezelfde manier de hoeveelheid licht meten, en daar zit 'm bij zaklampen nu juist de kruks: dat doen ze niet. Ze geven het liefst een zo hoog mogelijk getal, maar wat hebben ze dan gemeten?
De maximale hoeveelheid licht die de LED kan weergeven, de totale hoeveelheid licht die een zaklamp geeft of de maximale lichtintensiteit op een bepaalde afstand?
Er is gewoon geen standaard en geen controle. Vergelijk het maar met draadloze verbindingen of met internet: je haalt vaak de helft nog niet van wat er wordt opgegeven. Bij zaklampen is het nog veel erger.
En toch, iedereen heeft de neiging voor de grote getallen te gaan en daarvan wordt gebruik gemaakt in de reclame.

Vergeet de beweringen van de fabrikanten en ga uit van het type LEDs, het gebruikte voltage en vooral ook van ervaringen van gebruikers.
Op zaklampen-gebied zijn er vele verzamelaars (en zelfbouwers). Er zijn dus vele vergelijkingsgegevens en technische verhandelingen op het web beschikbaar. Het is een hobby/vakgebied op zich.
Daarbij zijn bouwkwaliteit en gebruikersgemak (afgestemd op het doel waarvoor je de zaklamp gaat gebruiken) behoorlijk van belang.

Bottomline: als je een klein gokje durft te nemen, dan bestel je gewoon in China/HongKong (daar worden de meeste dure merken ook geproduceerd). Dat doe ik regelmatig en dat is nog nooit fout gegaan.
Levertijd is natuurlijk lang: 2-6 weken en op garantie kun je niet rekenen (al valt dat vaak heel erg mee). Maar je betaalt (mits je het goed hebt uitgezocht) vaak maar een kwart tot 1/3 van de prijs in Nld/Europa inclusief verzendkosten. De prijzen zijn dermate laag dat je geen last hebt van invoerrechten en bij betaling via PayPal heb je kopersbescherming.
Bovenstaande geldt misschien wel voor 10x meer dan voor welk ander product dan ook.

ve
door verwijderd - Mar 17, 2010 om 21:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

freya schreef op woensdag 17 mrt 2010, 10:21:
jftm schreef op dinsdag 16 mrt 2010, 23:14: Beste Banno,
Maak u niet druk over die eenhed Lumen. Het is al zo oud als het elektrisch licht en geeft alleen maar weer hoeveel licht er op een bepaald oppervlak schijnt.
Het is niet iets speciaals voor LED lampen.......

Als het uitdrukken van lichtsterkte in lumen voor LED-zaklampen niet geschikt is, hoe moet je de zaklampen dan wél met elkaar vergelijken? Natuurlijk zegt dat getal in lumen weldegelijk iets over de hoeveelheid licht die zo'n lamp geeft.
Een lamp van 100 lumen geeft minder licht als een lamp die 280 lumen afgeeft en een lamp die 630 lumen afgeeft, geeft nog veel méér licht. Dat de absolute getallen niet zo veelzeggend zijn is duidelijk, maar om zaklampen met elkaar te kunnen vergelijken is het natuurlijk uitermate nuttig om te weten hoeveel lumen een zaklamp afgeeft.

Freya

Waar zeg ik dat Lumen niet geschikt is voor zaklamplicht?
Een lichie nodig om goed te lezen?
John

ve
door verwijderd - Mar 19, 2010 om 11:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb me de laatste tijd wat verdiept in LED-zaklampen en er zelf 2 aangeschaft.
Er is een enorme ontwikkeling op LEDs, vooral op zaklampen gebied.
De sterkste LEDs doen het eigenlijk niet meer op normale batterijen, daarvoor heb je Li-Ion batterijen nodig van 3.0 of 3.7 Volt (18650 of CR123A). En menig LED-zaklamp doet het maar een half uurtje met zo'n batterij (3000 mAh), dus vaak worden 2 of meer batterijen gebruikt.
De lumen waarmee geadverteerd wordt moet je inderdaad met een pak Jozo (korreltje zout) nemen. Kijk naar de gebruikte LED's (genoeg over te vinden op het web). Het type LED is daarbij belangrijker dan het aantal.

Nadeel van LED's kan de harde kleur wit licht zijn die er vanaf komt.
Waar je ook op kunt letten:
- zit de aan/uit/modus knop achterop of voorop
- hoe breed is de bundel (hoe smaller, des te verder)
- zit er een geheugen op (wordt de laatste modus onthouden)

Zelf heb ik mijn zaklampen, batterijen en oplader gewoon in China besteld (DealExtreme.com), dan ben je stukken goedkoper uit en het wordt nog gratis verzonden ook.
Maglite zou ik afraden: veel te duur en ze lopen kwa techniek flink achter. Je kunt veel betere/fellere zaklampen kopen voor veel minder geld.

ve
door verwijderd - Mar 22, 2010 om 09:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als je zinvolle info zoekt kijk dan eens op www.candlepowerforums.com hier worden dit soort lampen uitgebreid getest met grafieken en bruikbare commentaren. en degene die eens wat anders zoekt dan FENIX, ga kijken bij www.flashaholics.co.uk scherpe prijzen en 'n super service, suc6.

ve
door verwijderd - Dec 22, 2011 om 21:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

Inmiddels heb ik http://goinggear.com/ gevonden waar ik vele tests heb kunnen zien, hoewel de site niet onafhankelijk is, er wordt ook verkocht, heb ik toch een keuze kunnen maken. Dank iedereen voor de reacties en adviezen!

ve
door verwijderd - Jun 28, 2012 om 11:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Banno,

De Lumens van een zaklamp zeggen niet zoveel over de afstand dat de zaklamp kan schijnen, des te meer over de lichtopbrengst, wat inhoudt hoe meer lumen hoe meer licht maar, dit betekent niet beter gebundeld.

Aantal meter dat een zaklamp kan schijnen wordt gemeten door lux, wanneer een zaklamp 100 meter kan schijnen betekent dit dat de lichtopbrengst bij een afstand van 100 meter 0,25 lux.
0.25 lux is de sterkte van maanlicht, met die sterkte kun je een object nog zien.

ve
door verwijderd - Jun 28, 2012 om 11:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

Lumen = de totale lichtopbrengst (zegt niks over de afstand de zaklamp schijnt)
Lux/candle stickpower = hoe sterk gefocust de beam is ofwel hoever deze kan schijnen

ve
door verwijderd - Dec 9, 2012 om 18:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

@erik006:

Het is hier niet toegestaan commerciële boodschappen te plaatsen......
Kortom, stop dus met reclame maken voor je eigen toko'tje.....

Freya

ve
door verwijderd - Dec 9, 2012 om 23:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

Mijn advies: koop je LED-lampen gewoon in China.
Voor zaklampen gewoon bij: DX en voor de rest op E-Bay (GU-10, GU-4 ed)
Voor LED-lampen mot je gewoon in China/Hongkong zijn. Verzending is gratis, maar duurt vaak lang.
Gratis verzendingen zijn wel gebonden aan maximale gewichten. Denk aan een paar honderd gram.
De shops geven het zelf wel aan.

ve
door verwijderd - Dec 11, 2012 om 12:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Banno,

U heeft helemaal gelijk, websites zijn niet erg duidelijk en betrouwbaar over de kwaliteit en kracht van een zaklamp.

Zaklamp merken zijn voor velen van ons niet erg bekend alleen voor professionals of liefhebbers van de bekendste merken.

Ik heb zelf dit ook ondervonden, daarom ben ik een eigen online webwinkel begonnen waarbij ik deze transparantie wel kon en wilde bieden.

Hier staan alleen maar a-merk zaklampen met één b-merk zaklamp die speciaal geselecteerd is voor de beste kwaliteit.

Hopelijk heb ik je hiermee een beetje opweg geholpen,

Mvg,

Erik
[edit - persoonsgegevens verwijderd]
[edit - commerciële link niet conform regels]

ve
door verwijderd - Dec 11, 2012 om 12:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

erik006 schreef op zondag 9 dec 2012, 18:45: Beste Banno,

U heeft helemaal gelijk, websites zijn niet erg duidelijk en betrouwbaar over de kwaliteit en ...

[edit redactie - off-topic en niet conform regels]