sp
door sprins108 May 7, 2011 om 02:04
Computers & telefonie

Zalando banners

Een paar weken geleden heb ik eens op Zalando gezocht naar een stel leuke schoenen. Sindsdien zie ik de hele tijd exact die schoenen waarop ik gezocht heb verschijnen in banners van zalando op andere sites (youtube, nieuws.nl etc). Ik weet niet hoe ze dit doen maar, ik kan me voorstellen dat ze mijn ip-gegevens koppelen aan informatie die zij opgeslagen hebben. Mijn vraag is of dit wel mag. Ik vind het een naar idee dat ik op sites die niets met zalando te maken hebben gericht reclame krijg op keuzes die ik op de site van Zalando heb gemaakt. Is dit een inbreuk op mijn privacy? Word er informatie opgeslagen en is die gekoppeld aan mijn IP-adres?

6554 11 Rapporteer

gijsvogel
door gijsvogel - May 7, 2011 om 02:49
230 Antwoorden / 0 Vragen

Om op je laatste vraag terug te komen...
ja dat gebeurt, en wen daar maar aan (helaas)

Yield management en advertising pakt steeds meer markt, dus steeds meer advertenties die in uw mailbox zullen belanden omdat u ergens iets ingevuld heeft of een mailadres heeft achtergelaten.
wen er maar aan.

advies: zorgvuldig omgaan met mailadressen en gegevens achterlaten.

kl
door klantkenner - May 7, 2011 om 07:26
8 Antwoorden / 0 Vragen

Dit noemt men 'retargeting'. De verkopende website probeert jouw aandacht vast te houden als je geen aankoop hebt gedaan. Door de producten die je hebt bekeken op andere websites nog eens te tonen, word je er steeds aan herinnerd dat je dat ene paar schoenen zo leuk vond. En ga je misschien uiteindelijk toch overstag.

Over het algemeen staat op de banner een informatiesymbool waar je op kunt klikken. Hiermee word je naar een website geleid waarin je kunt aangeven dat je die banners niet meer wilt zien. Een soort 'nee-nee'-sticker op je browser dus.

@gijsvogel Deze banners verschijnen in je browser, niet in je mailbox. Zelfs zonder je gegevens in te vullen zul je ze al te zien krijgen.

mastag
door mastag - May 7, 2011 om 07:50
955 Antwoorden / 19 Vragen

sprins.
Voor zover ik het weet (buiten de eerder genoemde marketing termen om) gebruikt Zalando een tracking cookie.
U kunt in uw webbrowser aangeven dat u geen cookies wilt accepteren, of dat uw browser steeds vragt of een cookie mag worden geaccepteerd.
Als u de site bezoekt (ook bv bol.com en wehkamp) laten zij een cookie op uw computer achter en deze zorgt ervoor dat steeds als u online gaat de advertenties weer getoond worden.
U kunt ook even alle cookies wissen op dit moment.
Bij Firefox >Geschiednis>recente (of alle) geschiedenis wissen en vink daar de cookies aan.
Bij internet explorer > Extra > internetopties>browsegeschiednis.

Succes
Mastag

kl
door klantkenner - May 7, 2011 om 10:30
8 Antwoorden / 0 Vragen

Cookies en browsegeschiedinis wissen moet je dan na ieder bezoek aan een willekeurige website doen. Gemakkelijker is de opt-out functie die ik eerder noemde, door op de informatieknop van de banner te klikken.

In aanvulling op mijn eerdere antwoord: http://www.networkadvertising.org/managing/opt_out.asp is een soort volg-me-niet register. Hier vink je alle netwerken aan en je wordt niet meer gevolgd door hinderlijke advertenties.

diumenge
door diumenge - May 7, 2011 om 10:58
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Indien je browser Firefox gebruikt kan je Adblock Plus installeren, dan zie je die reclames in ieder geval niet meer.

Daarmee ben je nog niet van al die tracking cookies af. Het zal je verbazen hoeveel gegevens er over je verzameld worden m.b.v. trackers, om hier controle over te krijgen kan je Ghostery installeren.

In de PCM van mei staat verder nog een artikel over 'supercookies', daar staat de tip om in Firefox de addon BetterPrivacy te gebruiken.

Ik weet niet in hoeverre de functies van Ghostery en BetterPrivacy elkaar overlappen.

ee
door eer56 - May 7, 2011 om 14:33
10 Antwoorden / 0 Vragen

Het klinkt heel bijdehant maar sinds ik internet dezelfde behandeling geef als de reclamefolders in mijn brievenbus thuis houd ik geld over.
Gewoon meteen de vuilnisbak in en op internet alles negeren wat met reclame te maken heeft. De eerste drie weken blijf je je ergeren daarna zie je het niet eens meer. Ik koop niets meer wat ik niet echt nodig heb. Of elke dag terugkerende produkten moeten echt voordeliger zijn dan koop ik het in het groot in. Anders.....negeren of de vuilnisbak in.

pa
door pa0fmy - Jul 14, 2012 om 19:11
44 Antwoorden / 12 Vragen

Ik heb daar een keer gekeken naar hardloopspullen. Ik kreeg die ad's ook steeds onder mijn neus. De directory van de cookies leeg gemaakt en ik was er meteen van af. Ik ga daar dus nooit iets kopen !

hk_mr308
door hk_mr308 - Jul 14, 2012 om 19:16
146 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=pa0fmy schreef op zaterdag 14 jul 2012, 19:11]Ik heb daar een keer gekeken naar hardloopspullen. Ik kreeg die ad's ook steeds onder mijn neus. De directory van de cookies leeg gemaakt en ik was er meteen van af. Ik ga daar dus nooit iets kopen !

Helaas doen alle groten webwinkels dat. Nu zou de nieuwe cookie wetgeving daar intussen verandering in moeten brengen maar dat zal nooit helemaal goed gaan, Of sommige websites komt u gewoon niet meer als u cookies niet accepteert, u krijgt dan vaak een pagina met een uitleg waarom niet, en als u dan alsnog cookies accepteert, dan pas komt u op de website. Te belachelijk voor woorden. Maar u kunt ook instellen dat cookies automatisch verwijderd worden bij het afsluiten van uw browser, maar dat is onhandig als u graag ingelogd blijft op een website. Google de verschillende technieken maar eens, dan kunt u instellingen aanpassen aan uw wensen.

eva1977
door eva1977 - Oct 24, 2013 om 11:49
2 Antwoorden / 0 Vragen

Je zou ook een adblocker kunnen gebruiken, als je mozilla als browser hebt werkt dit heel goed: https://addons.mozilla.org/nl/firefox/addon/adblock-plus/

haarp
door haarp - Oct 24, 2013 om 14:35
514 Antwoorden / 62 Vragen

Ik heb hetzelfde probleem doch ben er nu aan gewend en het stoort mij niet meer. In het begin was het best irritant.

pi
door pieterwolters - Oct 24, 2013 om 22:02
3610 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=eva1977 schreef op donderdag 24 okt 2013, 11:49]Je zou ook een adblocker kunnen gebruiken, als je mozilla als browser hebt werkt dit heel goed: https://addons.mozilla.org/nl/firefox/addon/adblock-plus/

Het nadeel van een adblocker is dan weer dat als het teveel gebruikt gaat worden we vaarwel kunnen zeggen tegen "gratis" internet. Die advertenties zijn bedoeld om die websites mogelijk te maken. Zonder advertenties geen gratis nieuws.