ma
door marwin Apr 11, 2010 om 22:52
Vrije tijd & tuin

Zand voor kunstgras

Goedenavond,

Wij hebben een jaar of 2 kunstgras in de tuin. Nu is het zand tussen de sprietjes bijna weg. Met wat voor zand kan ik dit weer aanvullen? En hoe voorkom ik mos, onkruid en echt gras?

Bedankt

18781 15 Rapporteer

ve
door verwijderd - Apr 12, 2010 om 01:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag Marwin,

Wegbranden gaat niet met kunstgras.

Dit advies geef ik niet graag, daarvoor ben ik teveel met ons milieu bezig, doch wanneer ieder sprietje tussen je kunstgras teveel is, dan is glyfosaat een oplossing voor je. Bij Boerenbond, Welkoop enz. te verkrijgen onder de merknaam Round-Up. Houd je wel precies aan het gebruiksvoorschrift.

Je moet wachten tot de sprietjes ruim boven het kunstgras staan, want het werkt alleen via het bladgroen en niet via wortels. Wortels gaan er wel van dood. Alleen het bladgroen er mee nat maken met een plantenspuit. Handschoenen dragen en evt. een veiligheidsbril. Na gebruik de spuit goed naspoelen.

Hardware ERror MAN.

ve
door verwijderd - Apr 12, 2010 om 01:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ Marwin:

Sorry, vergat nog wat. Aanvullen kan met klapzand/zandbakkenzand.

H.

ve
door verwijderd - Apr 12, 2010 om 09:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

marwin

Volgens mij heb je dan "scherp" zand nodig.

Groeten, ReadAC.

ve
door verwijderd - Apr 12, 2010 om 15:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

Gewoon maaien anders de volgende laag plastic erover

ve
door verwijderd - Apr 12, 2010 om 15:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

Volgens mij rivier of metselzand draineerd beter.

Mvrgrt Nico

ve
door verwijderd - Apr 12, 2010 om 15:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

pier46 schreef op maandag 12 apr 2010, 15:12: Gewoon maaien anders de volgende laag plastic erover

Kunstgras maaien?

ve
door verwijderd - Apr 12, 2010 om 16:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

hallo pino 123

alles kan je maaien --dus ook kunstgras - maar of het later nog opkomt ????
veel water geven !!

ve
door verwijderd - Apr 12, 2010 om 18:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

hrdwerrorman schreef op maandag 12 apr 2010, 01:48: Dag Marwin,

Wegbranden gaat niet met kunstgras.

Dit advies geef ik niet graag, daarvoor ben ik teveel met ons milieu bezig, doch wanneer ieder sprietje tussen je kunstgras teveel is, dan is glyfosaat een oplossing voor je. Bij Boerenbond, Welkoop enz. te verkrijgen onder de merknaam Round-Up. Houd je wel precies aan het gebruiksvoorschrift.

Je moet wachten tot de sprietjes ruim boven het kunstgras staan, want het werkt alleen via het bladgroen en niet via wortels. Wortels gaan er wel van dood. Alleen het bladgroen er mee nat maken met een plantenspuit. Handschoenen dragen en evt. een veiligheidsbril. Na gebruik de spuit goed naspoelen.

Hardware ERror MAN.

En ............... niet onbelangrijk test eerst op een hoek[je] of het kunstgras wel tegen het verdelgings middel bestand is. Het kan namelijk zijn dat de "sprieten" keihard worden en afbreken.

Succes, poltol [die zou er trouwens zilverzand op uitstrooien, ziet er nl mooi uit]

ve
door verwijderd - Apr 12, 2010 om 19:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi,zou met een bladblazer zo nu en dan over het gras gaan blaast zo het mos ed weg regelmatig doen denk ik.hoop dat je erwat aanhebt Groet mhofman

ve
door verwijderd - Apr 14, 2010 om 00:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wat ampi zegt klopt.
Kwartszand zijn kleine ronde zandkorreltjes (0,2-1 mm), hierdoor valt het makkelijk tussen de grassprieten.
De functe van kwartszand is o.a. om het gras langer rechtop te laten staan.
Het kunstgras mag met biologische verdelhgingsmiddelen worden behandeld.
Als u nog een adres zoek voor kwartszand, dan laat het maar weten.

ve
door verwijderd - Apr 15, 2010 om 07:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

Niet te lang laten worden en op tijd maaien zou ik zeggen. Daarna goed borstelen.

ve
door verwijderd - Apr 15, 2010 om 10:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

Om kieming van onkruid te voorkómen moet u uw kunstgrasveld regelmatig met een harde bezem de vegen. Daarmee zorgt u er meteen ook voor dat het gras mooi rechtop blijft staan.
Onkruid verwijderen kunt u doen met een hark, met de hand of met een onkruidsverdelgingsmiddel.

Verder moet u ééns per jaar een nieuw laagje zand op het kunstgrasveld strooien. Hiervoor moet u kwartszand gebruiken. Kwartszand heeft n.l. ronde korreltjes en beschadigt daardoor de kunstgrasvezels niet.

ve
door verwijderd - Apr 15, 2010 om 10:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bedankt voor de antwoorden. Er lagen idd ronde korrels tussen, dus dat zal dat kwartszand zijn geweest.

Maaien zal bij gebrek aan een grasmaaier helaas niet gaan. (hiervoor was het een betonplaats, dus ook nooit een grasmaaier gehad)

Een bezem heb ik wel, dus die zal ik er vanavond maar eens doorheen halen. En enkele stukjes onkruid haal ik er idd met de hand uit, maar nu staat er meer onkruid dan kunstgras. Ik zal eens kijken voor dat chemische goedje (geen groot voorstander van ivm kinderen. Die mogen er pas weer gaan spelen als het goed geregend heeft)

ve
door verwijderd - Apr 15, 2010 om 10:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ Marwin:

Dat glyfosaat dien je te gebruiken wanneer het een paar dagen niet regent. Met regen spoelt het zo van de sprietjes/blaadjes en dan werkt het niet. In de grond werkt het ook niet. Met weer zoals de laatste en de komende dagen zou het prima gaan, lijkt het.

H.

ve
door verwijderd - Apr 18, 2010 om 12:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bij supermarkt flessen schoonmaakazijn kopen en met gieter (evt verdunt ) over kunstgras / stoep gieten