hakeni2
door hakeni2 Sep 25, 2012 om 10:35
Computers & telefonie

ZEER traag opstarten PC

Ik heb laatst het bios gereset en sindsdien start de PC heel langzaam op, bijna 20 minuten!!
Ook als ik via F10 naar instelingen van het bios wil gaan duurt dit ook zo lang.
De PC is van HP Compaq presario met windows 7
Heb de batterij op het moederbord al vervangen.
Weet iemand hier een oplossing voor?
Gr. Harry

13434 12 Rapporteer

ve
door verwijderd - Sep 25, 2012 om 11:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

De BIOS blijft kennelijk ergens op hangen.
Selecteer de volgorde voor booten met als eerste boot apparaat (device) je harde schijf
Experimenteer met de BIOS instellingen voor de SATA emulatie (Storage menu):
Probeer, als de volgorde instelling niet helpt, ook de keuzes SATA of AHCI

Device Configuration - Select this to view device information and configure the storage devices.
Storage Options - Select this to change from SATA emulation to AHCI.
DPS Self-test - Select this to check the hard drive.
Boot Order - Select this to change the order of the devices from which the computer boots.

ve
door verwijderd - Sep 25, 2012 om 17:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wellicht een aanvulling.

Traag starten in BIOS zou zeer goed hetgeen kunnen zijn wat GSM aangeeft.
Meestal wordt bij een reset (default instellingen neem ik aan) alle sata/ide controllers onderzocht of er iets is aangesloten.

Kijk goed naar het aantal harddisks die gezocht worden etc, ook de (niet) aanwezige floppydrive.
Als je deze uitschakelt dan gaat het wellicht sneller.
Even de vraag, duurt het echt 10 minuten of lijkt het zo lang.
Want 10 minuten is wel errugg lang hoor .

ve
door verwijderd - Sep 28, 2012 om 13:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

Voordat je moeilijke dingen gaat doen is een hardware reset aan te raden.

Zet de computer uit.
Zorg dat andere apparaten (printers enz.) ook uit zijn
Verwijder het 220V snoer uit het stopcontact of achteraan uit de PC en maak ook de andere apparaten stroomloos.
Druk nu meerdere keren op de startknop van de PC.
De PC is nu gereset.
Sluit de 220V weer aan op de PC en druk op de startknop om de PC aan te zetten.

Controleer of de PC nu weer snel is.

ve
door verwijderd - Sep 28, 2012 om 13:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

Heb advies van gsm opgevolgd, hardware resetten, is prima gelukt, alles weer normaal
Hartelijk dank!

ve
door verwijderd - Sep 28, 2012 om 13:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

@hcrolj: Het duurde zelfs 20 minuten!!

ve
door verwijderd - Sep 28, 2012 om 13:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste GSM,

Geldt die manier van resetten ook voor een laptop?

Die van mij start enorm traag programma's op, hoe kan ik dat verbeteren ?

Vriendelijke groet,

Jan.

ve
door verwijderd - Sep 28, 2012 om 17:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

Traag programma's opstarten is iets anders. Meer een reden om de LT eens goed schoon te maken en de harde schijf te defragmenteren. Misschien valt zelfs een herinstallatie te overwegen.

ve
door verwijderd - Sep 28, 2012 om 22:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

jkoops schreef op vrijdag 28 sep 2012, 13:46: Beste GSM,

Geldt die manier van resetten ook voor een laptop?

Die van mij start enorm traag programma's op, hoe kan ik dat verbeteren ?

Vriendelijke groet,

Jan.

Kun je proberen, dan wel de accu eruit halen!
Anders eens opschonen met CCleaner, alles aanvinken en opschonen, doe hetzelfde bij Register.

ve
door verwijderd - Sep 30, 2012 om 23:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

jkoops schreef op vrijdag 28 sep 2012, 13:46: Beste GSM,

Geldt die manier van resetten ook voor een laptop?

Die van mij start enorm traag programma's op, hoe kan ik dat verbeteren ?

Vriendelijke groet,

Jan.

Deze manier van resetten geldt voor allerlei apparaten, van PC's tot externe harde schijven, printers, enz. Bij een laptop moet je niet alleen de stroom eraf halen, maar ook de oplaadbare batterij tijdelijk verwijderen, totdat de reset procedure klaar is.
Problemen met het netwerk zijn vaak op te lossen, door de modem en/of router 5 minuten van de stroom te halen. Bedenk wel dat sommige modems ook voor telefonie gebruikt worden en dat je dan niet kan telefoneren zolang de modem uit is.

Het verschijnsel waarbij je een reset kunt proberen, kan zijn dat een apparaat zeer langzaam is, fouten geeft, of in het geheel niet meer aangezet kan worden.

ve
door verwijderd - Oct 1, 2012 om 17:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

hakeni2 schreef op vrijdag 28 sep 2012, 13:35: Heb advies van gsm opgevolgd, hardware resetten, is prima gelukt, alles weer normaal
Hartelijk dank!

Fijn dat het weer werkt en hartelijk dank voor het terugmelden van de oplossing.

ve
door verwijderd - May 20, 2015 om 15:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

ga eerst naar schijfopruiming en dan demafragteren en kijken of hij dan sneller word.

ve
door verwijderd - May 20, 2015 om 18:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

@kam,

Probleem was in sept. 2012 al opgelost! ;-)