bestespellen
door bestespellen Dec 27, 2009 om 19:48
Elektronica & tv

Zelfgemaakte videos met kopieerbeveiliging?

Hallo experts,

Ik ben bezig om wat oude videobanden om te zetten naar een dvd. Ik doe dit m.b.v. de Zolid DVD Maker die af en toe te koop is bij aldi. Alles lijkt te werken totdat de software (ArcSoft ShowBiz 2) na ongeveer 7 ½ minuut meldt dat de video auteursrechtelijk beschermd materiaal bevat. Dit is toch wel absurd, want ik heb deze filmpjes zelf jaren geleden met mijn eigen Camcorder gemaakt! Als ik de filmpjes bekijk nadat ShowBiz is gestopt, heb ik wel geluid, maar geen beeld (Macrovision?), terwijl ik, tijdens 'live view', gewoon alles kan bekijken in een venstertje op de computer. Waarom kan ik mijn eigen gemaakte video's dan niet kopieren naar de harde schijf van mijn computer? Of is het een fout van de software? Kan ik het ook nog met andere programma's proberen (nero en movie maker pakken de dvd maker niet)?

Gebruikte Hardware:
-Zolid DVD Maker
Gebruikte Software:
- ArcSoft ShowBiz 2
- ArcSoft Media Converter 2.5
- ArcSoft TotalMedia Extreme
Overige informatie
- Besturingssysteem: Windows 7
- In bezit van dvb-c tuner op de pc (misschien iets mogelijk met RF-adapter?)

Met vriendelijke groeten,
Tim

6443 6 Rapporteer

freya
door freya - Dec 27, 2009 om 20:20
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo Tim,

Om die melding hoef je je geen zorgen te maken. Er zal in de 'header' van het filmpje ongetwijfeld informatie staan over de gebruikte codecs (audio en video) en die zullen er waarschijnlijk de oorzaak van zijn dat je die melding krijgt over 'auteursrechterlijk beschermd materiaal'. Heeft dus verder niets te maken met een kopieerbeveiliging.

Worden de filmpjes digitaal overgezet van de camera naar de computer of maak je nog gebruik van één of ander kastje om het analoge signaal om te zetten naar digitaal?

Ik zou in ieder geval éérst de kopieerslag maken (van camera naar computer) zodat je al het filmmateriaal op de harde schijf hebt staan. Dus niet meteen converteren naar DVD-formaat. Als dat gelukt is en de filmpjes spelen op de computer (vanaf de harde schijf) correct af, kun je kijken hoe je het op DVD kunt krijgen en met welk programma.
Belangrijk om dan te weten is, wat is precies het 'formaat' van het materiaal zoals het uit de camera komt? Welke extensie hebben de bestanden?

m.vr.gr. Freya

bestespellen
door bestespellen - Dec 27, 2009 om 22:36
46 Antwoorden / 13 Vragen

Ik heb het op meerdere manieren geprobeerd: direct via de videocamera, via een dure en via een goedkopere videorecorder, maar alledrie deze methodes geven dezelfde foutmelding. Ergens kon ik ook nog aanvinken dat ik gebruik maak van een videorecorder, maar of ik het vinkje aan of uit zet maakt niet uit.

Volgens de handleiding is het 'formaat' VHS-C. Verder moet ik de videoinstelling kiezen; dit is standaard PAL-B met 625 gedetecteerde lijnen, 25,000 Frames Per Seconde, kleurruimte/compressie is YUY2, uitvoergrootte 480*576, kwaliteit 1,000. Hij was standaard ingesteld op MPEG1.

Het signaal gaat van de videorecorder/camera direct via de DVD-Maker via USB naar de computer. De video is aangesloten via SCART met de DVD-maker.

Heb nu de codec op AVI gezet. Aan de gigantische bestandgrootte te zien zal dat wel ruwe data zijn. Ik zal kijken hoever ik kom en ik meld het als het lukt (of niet...)

freya
door freya - Dec 27, 2009 om 22:56
10999 Antwoorden / 1 Vragen

De DVD-maker is kennelijk een kastje met aan de ene kant (ingang) een paar analoge aansluitingen (geel, rood en witte tulpstekkers?) en aan de andere kant (uitgang) een USB-aansluiting voor op de computer?

Verder heeft de camera ook een analoge uitgang? Ook met geel, rrod en witte tulpstekkers? Het heeft dan sowieso geen zin om er nog eens een videorecorder tussen te zetten, dus die zou ik er dan maar tussenuit halen.

Verder heb je voor dat DVD-maker kastje drivers moeten installeren?

Freya

freya
door freya - Dec 27, 2009 om 23:15
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Overigens, je kunt met Windows Moviemaker (zit standaard bij Windows) rechtstreeks filmpjes van een digitale videocamera importeren. Of dat ook lukt met een analoge videocamera, aangesloten op zo'n kastje weet ik niet, maar is wellicht het proberen waard.

Freya

bestespellen
door bestespellen - Dec 28, 2009 om 19:40
46 Antwoorden / 13 Vragen

Het is gelukt! Het aanpassen naar AVI heeft geholpen. Vind het wel vreemd dat door een andere codec te kiezen je opeens auteursrechtelijk materiaal in je camera hebt zitten, maar ik zal wel te simple denken.
De kwaliteit is niet om naar huis te schrijven, maar ik had t nog via een tweekops videorecorder lopen, dus de kwaliteit zal verbeteren als ik hem direct via de camera opneem.

De dvd maker is inderdaad een dongle met aan de ene kant mini-usb voor naar de computer en een bosje tulpkables en een scartblok om hem aan de videocamera/videorecorder te hangen.
De camera zelf heeft ook een afspeelmogelijkheid en een tulpaansluiting voor beeld en (mono)geluid. De videorecorder heb ik alleen gebruikt om te kijken of het aan de camera lag.
Je moest drivers installeren voor de dvd-maker en er zat software bij om de opnames te maken en te bewerken. Volgens DriverMax zijn dit de laatste drivers (USB 2863 Device - versie 5.8.514.0). De bijgeleverde software bestaat uit ArcSoft ShowBiz 2, ArcSoft Media Converter 2.5 en ArcSoft TotalMedia Extreme.

In ieder geval bedankt voor je hulp!

freya
door freya - Dec 28, 2009 om 20:09
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Mooi dat het uiteindelijk toch gelukt is. En wat de kwaliteit betreft, we zijn tegenwoordig natuurlijk wel erg verwend met digitale TV en hoge resoluties van DVD en Blu-ray. En de oude VHS videostandaard heeft 'maar' een resolutie van 240x576, dus dat ziet er op een scherm met hoge resolutie niet echt fraai uit.

Freya