ni
door nijmegenaar May 6, 2012 om 17:38
Voeding & gezondheid

Ziekenfonds

Kan en mag een ziekenfonds de personen weigeren die een postadres hebben???
Door een ziekenhuisopname ,ben ik er achter gekomen
dat ik niet meer verzekerd ben,en dus alles nu zelf moet betalen.
Ik heb via een bemiddelings bureau mijn zaken lopen,en die hebben dus een postbus,
Ik word daardoor geweigerd bij mijn verzekering.
Ik ben zelf een diabeet met pomp,diabetes1.
En nu heeft de verzekering het VGZ mijn verzekering stop gezet,kan en mag dat?
Nu hangt mijn gezondheid dus daar vanaf.
Ik kan niet meer naar mijn huisarts of ziekenhuis of medicijnen bestellen.

Met viendelijke groet.

2281 27 Rapporteer

vladja
door vladja - May 6, 2012 om 17:42
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Heb je zelf of weet je zeker dat alle premies wel betaald zijn?

Dat is eerder een reden om de verzekering stop te zetten.

Vladja

diumenge
door diumenge - May 6, 2012 om 17:43
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Ben u wel ingeschreven in Nederland, bij de GBA dus? Voor een ziektenkosten verzekering moet je namelijk wel (aantoonbaar) in Nederland wonen, beter gezegd je moet een ingezetene zijn. Dus wellicht twijfelen ze daar aan?

mahadma
door mahadma - May 6, 2012 om 18:02
11539 Antwoorden / 51 Vragen

In de GBA (gemeentelijke basisadministratie van persoonsgegevens, voorheen bevolkingsregister) kent men enkel een woonadres en een briefadres.
Iedereen die in Nederland op een bepaald adres verblijft, is verplicht zich te laten inschrijven bij de gemeente op dat adres. Een briefadres wordt enkel verleend aan personen die geen vaste verblijfplaats hebben.

De gedachte van zowel Diumenge en Vladja heb ik ook aan gedacht. Maar heb je VGZ klik hier of je bemiddelingsburo al om uitleg gevraagd? Lijkt mij de eerste weg om te gaan, en anders moet je hier wat meer info geven.

ni
door nijmegenaar - May 6, 2012 om 18:50
7 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=vladja schreef op zondag 6 mei 2012, 17:42]Heb je zelf of weet je zeker dat alle premies wel betaald zijn?

Dat is eerder een reden om de verzekering stop te zetten.

Vladja

Alles loopt via het bemiddeling bureau en ik voldoe aan de gba eisen.
Alles is gestopt omdat hun een postbus hebben en ik niet.

ni
door nijmegenaar - May 6, 2012 om 18:51
7 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=diumenge schreef op zondag 6 mei 2012, 17:43]Ben u wel ingeschreven in Nederland, bij de GBA dus? Voor een ziektenkosten verzekering moet je namelijk wel (aantoonbaar) in Nederland wonen, beter gezegd je moet een ingezetene zijn. Dus wellicht twijfelen ze daar aan?

Ja de gba hebben ze ook van mijn kant
Dus ik woon in Nederland.

mahadma
door mahadma - May 6, 2012 om 18:53
11539 Antwoorden / 51 Vragen

Neem dan contact op met je bemiddelingsburo en laat je (gba)/woon adres doorgeven aan VGZ en laat het postbusadres van het bemiddelingsburo als factuuradres noteren bij de VGZ. Suc6.

ni
door nijmegenaar - May 6, 2012 om 18:57
7 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=mahadma schreef op zondag 6 mei 2012, 18:02]In de GBA (gemeentelijke basisadministratie van persoonsgegevens, voorheen bevolkingsregister) kent men enkel een woonadres en een briefadres.
Iedereen die in Nederland op een bepaald adres verblijft, is verplicht zich te laten inschrijven bij de gemeente op dat adres. Een briefadres wordt enkel verleend aan personen die geen vaste verblijfplaats hebben.

De gedachte van zowel Diumenge en Vladja heb ik ook aan gedacht. Maar heb je VGZ klik hier of je bemiddelingsburo al om uitleg gevraagd? Lijkt mij de eerste weg om te gaan, en anders moet je hier wat meer info geven.

Mijn gba is bekend bij hun.
Maar sinds 1-1-2012 is deze wet ingegaan dat het niet via een postbus meer mag lopen.
Het postbus NR: is van mijn bemiddelingsbureau,en niet mijn verblijf plaats.

valerius-2
door valerius-2 - May 6, 2012 om 19:06
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Alser niet betaalt is dan bent u niet verzekert, het is u verantwoording om verzekert te zin, dit kan u nooit afschuiven.

mahadma
door mahadma - May 6, 2012 om 19:07
11539 Antwoorden / 51 Vragen

@Nijmegenaar,

lees mijn reactie van zondag 6 mei 2012, 18:53.

Suc6.

ni
door nijmegenaar - May 6, 2012 om 19:09
7 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=valerius-2 schreef op zondag 6 mei 2012, 19:06]Alser niet betaalt is dan bent u niet verzekert, het is u verantwoording om verzekert te zin, dit kan u nooit afschuiven.

Mijn betalingen lopen dus via het bemiddelingbureau,die beslissen over mijn geld.

Groetjes:nijmegenaar

vladja
door vladja - May 6, 2012 om 19:29
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Er staat nergens in de Zorgverzekeringswet de verplichting, dat je een huisadres moet hebben om een zorgverzekering af te sluiten of lopend te houden.

Je moet een burgerservicenummer hebben of, bij het ontbreken daarvan, een sociaal-fiscaalnummer.

Er zijn veel meer mensen, die een "zaakwaarnemer" hebben, omdat ze zelf niet in staat zijn hun financiën te regelen of mogen regelen (in de schuldsanering zitten). Bij de schuldsanering loopt dat via bureaus (vrijwillig) of een curator en die hebben allemaal postbusnummers.

Er is wel een probleem geweest met mensen die een briefadres hebben als inschrijving bij de Gemeentelijke Basisadministratie, lees hier..., maar daarvoor is er een brief naar de Zorgverzekeraars Nederland gestuurd door het ministerie.

Mijn persoonlijke indruk is, dat er het een en ander niet goed is gegaan bij het bemiddelingsbureau. Betalingsachterstand, of bij het aanmelden van hun positie als financieel bemiddelaar hun adres als briefadres betiteld hebben, terwijl het contactadres moet zijn.

Vladja

zomerkoninkje
door zomerkoninkje - May 6, 2012 om 20:19
86 Antwoorden / 1 Vragen

Ziekenfonds bestaat niet meer sinds 1 januari 2006, heet vanaf die datum "Zorgverzekeraar"!

Regelmatig komt het voor dat mensen een postadres hebben om wat voor reden dan ook, die postadressen worden regelmatig door de gemeente uitgeschreven, die kan je lezen in de streekkrant waar ook het gemeentenieuws wordt vermeld.

Het komt vrij regellmatig voor dat mijn gemeente dit doet; ook die personen die daadwerkelijk niet een woning bewonen, dan wel bij de gemeente staan ingeschreven om onduistere redenen.

zomerkoninkje
door zomerkoninkje - May 6, 2012 om 20:21
86 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=vladja schreef op zondag 6 mei 2012, 19:29]Er staat nergens in de Zorgverzekeringswet de verplichting, dat je een huisadres moet hebben om een zorgverzekering af te sluiten of lopend te houden.

Je moet een burgerservicenummer hebben of, bij het ontbreken daarvan, een sociaal-fiscaalnummer.

Er zijn veel meer mensen, die een "zaakwaarnemer" hebben, omdat ze zelf niet in staat zijn hun financiën te regelen of mogen regelen (in de schuldsanering zitten). Bij de schuldsanering loopt dat via bureaus (vrijwillig) of een curator en die hebben allemaal postbusnummers.

Er is wel een probleem geweest met mensen die een briefadres hebben als inschrijving bij de Gemeentelijke Basisadministratie, lees hier..., maar daarvoor is er een brief naar de Zorgverzekeraars Nederland gestuurd door het ministerie.

Mijn persoonlijke indruk is, dat er het een en ander niet goed is gegaan bij het bemiddelingsbureau. Betalingsachterstand, of bij het aanmelden van hun positie als financieel bemiddelaar hun adres als briefadres betiteld hebben, terwijl het contactadres moet zijn.

Vladja

SOFInummer bestaat niet meer, is opgegaan in BSNnummer!

diumenge
door diumenge - May 6, 2012 om 20:46
11969 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=vladja schreef op zondag 6 mei 2012, 19:29]Er staat nergens in de Zorgverzekeringswet de verplichting, dat je een huisadres moet hebben om een zorgverzekering af te sluiten of lopend te houden.
...
Niet dat het relevant is voor TS, want die zegt gewoon in Nederland te wonen, maar bedoel je hier te zeggen dat je geen ingezetene moet zijn om een zorgverzekering te kunnen afsluiten? Want dat is wel het geval, de verzekeringsplicht is gebaseerd op de AWBZ.

vladja
door vladja - May 6, 2012 om 20:48
8293 Antwoorden / 27 Vragen

zomerkoninkje,

Dat is de letterlijke tekst uit de Zorgverzekeringswet, artikel 4 punt 1:

of, bij het ontbreken daarvan, een sociaal-fiscaalnummer.

Dus moet je vlug naar Den Haag gaan om ze daar op hun grote fout, die ze maken, te wijzen, zodat ze zichzelf kunnen corrigeren.

En gemeenten schrijven mensen niet uit op hun briefadres. Dan hebben ze namelijk een heel groot probleem. Ze blijven dan zitten met mensen, die geen adres hebben en die moeten ze verplicht gaan opsporen. En daar zitten ze echt niet op te wachten.

Vladja

vladja
door vladja - May 6, 2012 om 20:57
8293 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=diumenge schreef op zondag 6 mei 2012, 20:46][quote=vladja schreef op zondag 6 mei 2012, 19:29]Er staat nergens in de Zorgverzekeringswet de verplichting, dat je een huisadres moet hebben om een zorgverzekering af te sluiten of lopend te houden.
...
Niet dat het relevant is voor TS, want die zegt gewoon in Nederland te wonen, maar bedoel je hier te zeggen dat je geen ingezetene moet zijn om een zorgverzekering te kunnen afsluiten? Want dat is wel het geval, de verzekeringsplicht is gebaseerd op de AWBZ.

Daklozen hebben geen huisadres en kunnen (moeten) een zorgverzekering af te sluiten met een briefadres.

Artikel 3

1. Een zorgverzekeraar is verplicht met of ten behoeve van iedere verzekeringsplichtige die in zijn werkgebied woont alsmede met of ten behoeve van iedere verzekeringsplichtige die in het buitenland woont, desgevraagd een zorgverzekering te sluiten.

Vladja

diumenge
door diumenge - May 6, 2012 om 21:04
11969 Antwoorden / 15 Vragen

@Vladja, eens, maar die daklozen "wonen" wel in Nederland en zijn sociaal, economisch en juridisch dan verbonden aan Nederland en dus ingezetene van Nederland. Artikel 3 heeft het over de acceptatieplicht van een verzekeringsplichtige, artikel 2 gaat echter over de verzekeringsplicht.[quote]Artikel 2
1. Degene die ingevolge de Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten en de daarop gebaseerde regelgeving van rechtswege verzekerd is, is verplicht zich krachtens een zorgverzekering te verzekeren of te laten verzekeren tegen het in artikel 10 bedoelde risico.

zomerkoninkje
door zomerkoninkje - May 6, 2012 om 21:04
86 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=vladja schreef op zondag 6 mei 2012, 20:48]zomerkoninkje,

Dat is de letterlijke tekst uit de Zorgverzekeringswet, artikel 4 punt 1:

of, bij het ontbreken daarvan, een sociaal-fiscaalnummer.

Dus moet je vlug naar Den Haag gaan om ze daar op hun grote fout, die ze maken, te wijzen, zodat ze zichzelf kunnen corrigeren.

En gemeenten schrijven mensen niet uit op hun briefadres. Dan hebben ze namelijk een heel groot probleem. Ze blijven dan zitten met mensen, die geen adres hebben en die moeten ze verplicht gaan opsporen. En daar zitten ze echt niet op te wachten.

Vladja

Toch las ik regelmatig met naam dat de persoon op het postadres door mijn gemeente werd uitgeschreven, praktisch wekelijks! Kwestie van een actieve gemeentebeleid. Ook personen die uit het GBA werden uitgeschreven: naam, voorletters, geboortedatum en adres. Men kan binnen zes weken bezwaar indienen bij de gemeente als onjuist is geweest.

vladja
door vladja - May 6, 2012 om 22:01
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Heel heel heel vreemd. De gemeente geeft namelijk geen enkele informatie uit. Zelfs niet als je met het bewijs van huur of eigendomsbewijs van je adres aan het loket komt vragen, wie er op jouw adres staat ingeschreven.

Dat gaan ze dan open en bloot voor iedereen leesbaar met naam, voorletters, geboortedatum en adres publiceren in het lokale sufferdje?

Bovendien zijn ze dan wettelijk verplicht om een uitgebreid onderzoek te starten naar de werkelijk woon en/of verblijfplaats.

Probeer maar eens een spookbewoner van je adres af te krijgen. Dat proberen ze zo lang mogelijk (vele maanden) te rekken om niet met een "zoekgeraakt" persoon te blijven zitten. Daarover zijn hier al verschillende wanhopige vragen gesteld.

Vladja

ni
door nijmegenaar - May 6, 2012 om 22:04
7 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=vladja schreef op zondag 6 mei 2012, 21:31]Heel heel heel vreemd. De gemeente geeft namelijk geen enkele informatie uit. Zelfs niet als je met het bewijs van huur of eigendomsbewijs van je adres aan het loket komt vragen, wie er op jouw adres staat ingeschreven.

Dat gaan ze dan open en bloot voor iedereen leesbaar met naam, voorletters, geboortedatum en adres publiceren in het lokale sufferdje?

Bovendien zijn ze dan wettelijk verplicht om een uitgebreid onderzoek te starten naar de werkelijk woon en/of verblijfplaats.

Probeer maar eens een spookbewoner van je adres af te krijgen. Dat proberen ze zo lang mogelijk (vele maanden) te rekken om niet met een "zoekgeraakt" persoon te blijven zitten. Daarover zijn hier al verschillende wanhopige vragen gesteld.

Vladja

Ik woon al 13jaar op dit adres.dus ze weten wel dat ik hier woon.
Dus is de gba wel overbodig,maar heb hem wel toegestuurd.

groet:nijmegenaar

vladja
door vladja - May 6, 2012 om 22:09
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Er moet iets misgegaan zijn bij het bemiddelingsbureau of in de communicatie tussen verzekeraar en het bureau.

Je bent kennelijk bekend geraakt met een briefadres bij de verzekeraar, want die inschrijvingen werden ten onrechte uitgeschreven, zoals blijkt uit de brief van het ministerie (zie de eerder gegeven link).

Vladja

ni
door nijmegenaar - May 7, 2012 om 07:11
7 Antwoorden / 1 Vragen

Ik ben helaas bijna door mijn insuline heen en kan dus niks meer halen bij mijn dokter.
Want dan komen er dokters kosten bij die ik niet kan betalen.
En over de insuline maar niet gesproken,waar ik van afhankelijk ben.
Dus mijn gezonheid hangt nu aan een draadje...........
Als je niet verzekerd bent krijg je niks bij je aptheek,kan het zelf niet betalen omdat ik in de W.A.O zit,dus miniemale uitkering.

groetjes..........

tot15karakters
door tot15karakters - May 7, 2012 om 09:52
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Een eigenaar van een bedrijf zonder brievenbus en met postbus is bij VGZ dochter Univé verzekerd.
Hij woont al jarenlang legaal achter zijn bedrijf dus vreemd.

Er is dus wel een Woon adres maar er kan geen post bezorg worden uitgezonderd de korte tijden dat de poort geopend is.

Alleen aanbellen en wachten dus ook de plaatselijke postbode weet dat de enkele stukken voor dit adres gewoon in de Postbus voor meerdere bedrijven gedaan mag worden.

Verder is een postbus weigeren verboden want hoe doen binnenvaart schippers of Kermis exploitanten het dan?
Die hebben ook vaak geen vast huis en alleen een postbus op een punt waar ze veel komen.

Die groep heeft soms een postadres waar alles geopend en gescand word en via Email gestuurd omdat dat sneller en makkelijker gaat.
Dit soort postadressen kunnen zowel van vrienden, familie als de boekhouder zijn die dit voor hun regelde.

Verder is er een grote groep die meerdere woningen bezit en denk eens aan 2e kamer leden..
Die wonen vaak op appartement of Camping in regio Den Haag maar als ze het thuis kregen blijft het soms meerdere weken liggen.
Ook die gebruiken vaak een postbus.
Ik geloof nooit dat Geert Wilder wekelijks in Venlo komt...

Dus weigeren wegens postbus mag niet.

webcare vgz
door webcare vgz - May 7, 2012 om 16:58
39 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Nijmegenaar,

Wat vervelend dat je niet meer verzekerd bent. Zou je je klantnummer kunnen mailen naar webcare@vgz.nl? Dan kijken we even na wat er precies gebeurd is.

Met vriendelijke groet,
Zorgverzekeraar VGZ

Birgit Walet
Medewerker Webcare

eh
door ehzdhz - May 8, 2012 om 20:52
98 Antwoorden / 1 Vragen

Ga langs bij een van de kantoren van VGZ of stuur een mail naar:
webcare@vgz.nl samen met Uw klantnummer en een link naar dit forumbericht.

ni
door nijmegenaar - May 9, 2012 om 09:52
7 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=webcare vgz schreef op maandag 7 mei 2012, 15:01]Beste Nijmegenaar,

Wat vervelend dat je niet meer verzekerd bent. Zou je je klantnummer kunnen mailen naar webcare@vgz.nl? Dan kijken we even na wat er precies gebeurd is.

Met vriendelijke groet,
Zorgverzekeraar VGZ

Birgit Walet
Medewerker Webcare

Ik heb ze al tweedagen geleden toegestuurd,maar ik hoor verder niks...........

groetjes

tdehond
door tdehond - May 9, 2012 om 10:12
4744 Antwoorden / 9 Vragen

Stuur een aangetekende brief met uw klacht naar VGZ en zorg dat een antwoord naar een postadres gestuurd kan worden.

Zo nodig naar SKGZ.

klik hier

=nijmegenaar schreef op woensdag 9 mei 2012, 09:52:
=webcare vgz schreef op maandag 7 mei 2012, 15:01: Beste Nijmegenaar,

Wat vervelend dat je niet meer verzekerd bent. Zou je je klantnummer kunnen mailen naar webcare@vgz.nl? Dan kijken we even na wat er precies gebeurd is.

Met vriendelijke groet,
Zorgverzekeraar VGZ

Birgit Walet
Medewerker Webcare

Ik heb ze al tweedagen geleden toegestuurd,maar ik hoor verder niks...........

groetjes