sy
door syberjunk Nov 16, 2013 om 19:31
Voeding & gezondheid

Ziektekosten ,eigen bijdragen

Is het niet mogelijk om de eigen bijdragen af te schaffen en de premie niet verlagen. De meeste mensen malen niet om de verhoging van de premie maar wel om de eigen bijdragen.

218 7 Rapporteer

testcase
door testcase - Nov 16, 2013 om 23:24
189 Antwoorden / 1 Vragen

Het eigen risico is bedoeld om ervoor te zorgen dat mensen niet onnodig medische hulp zoeken. Gratis zorg heeft een aanzuigende werking. En het werkt ook want de premie daalt.

Huisarts is hiervan uitgezonderd om mensen de toegang van de zorg niet te ontzeggen.

testcase
door testcase - Nov 16, 2013 om 23:25
189 Antwoorden / 1 Vragen

Verder vind ik wel redelijk dat mensen die meer gebruik maken van de zorg ook iets meer betalen

alexishoop
door alexishoop - Nov 16, 2013 om 23:38
561 Antwoorden / 6 Vragen

de overheid vind van niet, maar het is nu aan de zorgverleners om aan de bel te trekken, ik denk ook dat dit systeem niet werkt. mensen zullen eerder zorg mijden en pas later of nog erger bij spoedeisende zaken zorg zoeken.

ik heb dit jaar ook al 2 keer hartkloppingen gehad, maar omdat ik gekozen heb voor de hoogste eigen risico zul je mij pas in een nood situatie het ziekenhuis binnen zien komen en ik kan nog voor mezelf bepalen en betalen, maar ouders die het wat moeilijker hebben en voor hun kind zo'n keuze moeten maken zitten dan meteen in een onmogelijke dilemma, dus wat die moeder zei over haar kind te overwegen om te stoppen met een fysiotherapeut herken ik gewoon.

zw
door zwaardvis - Nov 17, 2013 om 00:00
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Eigenlijk zou de ziektekostenverzekering volledig met belastinggeld moeten worden betaald, afhankelijk van het inkomen: Lage inkomens weinig betalen, hoge inkomens meer, tot een bepaald maximum. Kan men ook de zorgtoeslag afschaffen. Er mag een eigen risico blijven. Je ziet nu ook maximizers: Als het ER toch al bereikt is, alles eruit halen wat er in zit onder het motto, ik betaal niet voor niets 1500 euro per jaar, daar wil ik dan ook zoveel mogelijk voor terug. Als het via de belastingen gaat, merkt men niet dat men ook voor ziektekosten betaalt, en vervalt die negatieve incentive.

ro
door ron530 - Nov 17, 2013 om 09:07
4084 Antwoorden / 17 Vragen

@zwaardvis, wat u voorstelt is terug naar het oude ziekenfondssysteem, dat gaan niet meer lukken want het huidige zorgstelsel zou door marktwerking goedkoper moeten worden. Wat veel mensen zich ook niet realiseren is dat de premie deels wordt gecompenseerd middels de zorgtoeslag. Mensen met een minimum inkomen krijgen 88 euro aan zorgtoeslag, een normale basisverzekering doet zeg 96 euro dan is de uiteindelijke premie 8 euro per maand. Ben je jong en nog gezond kun je er zelfs nog aan verdienen door het hoogste eigen risico te nemen de premie zakt dan onder die 88 euro aan toeslag.

tijger1
door tijger1 - Nov 17, 2013 om 10:36
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@alexisjhoop

Het ging over een logopedist en niet een fysiotherapeut.

@zwaardvis

Ik kan mij niet voorstellen dat men meer specialistische zorg gaat gebruiken omdat men al aan het eigen risico zit.

En inderdaad, bij een heel laag inkomen dekt de zorgtoeslag zowat de hele premie.

Trouwens rare voorstellen. Een tandartsverzekering nemen die € 250 dekt voor twee consulten en een gaatje.

ro
door ron530 - Nov 17, 2013 om 11:04
4084 Antwoorden / 17 Vragen

In mijn optiek valt er bij de eerste lijn zorg nog veel te besparen. De huisarts valt niet onder het eigen risico om de zorg laagdrempelig te maken. Maar is dat wel zo'n goed idee, voor een snotneus of een snee in de vinger rennen we massaal naar de huisarts terwijl dat helemaal niet nodig is. Het leidt tot volle wachtkamers en de huisarts kan niet meer echt de tijd vrij maken voor echte patiënten dus wordt al snel een specialist ingeschakeld en dan gaat de teller tikken. Als we nu eens de eerste gang naar die huisarts onder het eigen risico laten vallen dan levert dat een grandioze besparing op.