pe
door petronella3 Aug 25, 2014 om 12:43
Garantie & verzekeringen

Ziektekostenverzekering

Vorige week kreeg ik een acceptgiro € 229,00 van mijn ziekenkostenverzekering. van vorig jaar mei?
Is dit normaal? Meer dan een jaar naar dato een rekening te sturen?

352 6 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Aug 25, 2014 om 12:46
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo petronelle3,

Ja, dat komt vaker voor.
Ziekenhuizen bv declareren de kosten niet altijd meteen bij de verzekeraar.
Maar je weet toch dat je kosten gemaakt hebt.

Met vr.gr.

valerius-2
door valerius-2 - Aug 25, 2014 om 12:50
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Ja holor heel normaal als u er gebruik van heeft gemaak. De rekeningen van ziekenhuizen enz. worden niet elke maand aan gemaakt.

alfaromeo164
door alfaromeo164 - Aug 25, 2014 om 12:59
174 Antwoorden / 1 Vragen

Wist u vorig jaar al dat die rekening er zat aan te komen? Indien ja, waarom heeft u niet eerder aan de bel getrokken dat u geen acceptgiro heeft mogen ontvangen om het openstaande bedrag te betalen?

me
door mein33 - Aug 25, 2014 om 14:10
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Wanneer u vorig jaar mei van een zorgaanbieder gebruik heeft gemaakt dan krijgt u daar, onder bepaalde voorwaarden, een rekening voor van uw zorgverzekeraar. Uw zorgverzekeraar kan u geen rekening sturen zolang de zorgverlener deze nog niet heeft gedeclareerd.
Heeft u vorig jaar op een later tijdstip ook nog zorg genoten, dan bestaat de mogelijkheid dat u hiervoor nogmaals een rekening krijgt.

su
door superklaver - Aug 25, 2014 om 14:30
68 Antwoorden / 0 Vragen

Dit komt omdat ziekenhuizen met DBC codes werken. Zogenaamde Diagnose behandel combinatie codes. Zo een code is geldig voor in principe 3 maanden. Mocht je binnen die tijd terugkomen voor het zelfde wordt de termijn verlegd, tot max een jaar. dan moeten ze de rekening opsturen. Daar gaat meestal ook nog even overheen. In die DBC code zit alles wat met je behandeling te maken heeft. Van consult tot onderzoek en operatie.

gompy2
door gompy2 - Aug 25, 2014 om 15:01
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=petronella3 schreef op maandag 25 aug 2014, 12:43]Vorige week kreeg ik een acceptgiro € 229,00 van mijn ziekenkostenverzekering. van vorig jaar mei?
Is dit normaal? Meer dan een jaar naar dato een rekening te sturen?
Quote:

Zorgverzekeraars hebben maximaal vijf jaar na ontvangst van de rekening van de zorgverlener de tijd om het eigen risico te innen bij verzekerden. Ook als je inmiddels bent overgestapt naar een andere zorgverzekeraar kun je dus nog een rekening krijgen van je oude verzekeraar. Leg het geld voor het eigen risico dus opzij als je een behandeling ondergaat die in het basispakket zit. Vooral ziekenhuizen en andere aanbieders van specialistische zorg versturen hun rekeningen pas als het hele behandeltraject is afgelopen. Behalve als een behandeling langer dan een jaar duurt. Dan wordt de rekening precies na een jaar opgemaakt. De verzekeraar rekent dan de kosten met het eigen risico van het jaar waarin de behandeling is gestart.

En met de bronvermelding voor het zelf controleren, altijd handig en duidelijk:
Bron klik-> Eigen risico betalen