dirkjeanna_1
door dirkjeanna_1 Jan 30, 2009 om 11:49
Computers & telefonie

Zijn alle telefoons met draad stralingsvrij?

Ik heb uit een vorige vraag van mij begrepen dat als je echt stralingsvrij wilt telefoneren, je een telefoon met draad moet kopen.
Nu zijn daarbij die ook een display hebben en nummermelding en mogelijkheid tot opslag van telefoonnummers.
Voor alle zekerheid, ik ben een absolute leek op dit gebied: zijn ALLE telefoons met draad stralingsvrij?

(Graag een zakelijk antwoord, want op mijn vorige vraag heb ik al voldoende opinies gehoord, waarvoor dank!)

8715 12 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jan 30, 2009 om 12:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nee natuurlijk niet er zijn altijd magnetische velden ook bij draad telefoons.

ve
door verwijderd - Jan 30, 2009 om 12:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

Je had het ook kunnen laten bij je vorige vraag want daar heb ik dit ook al gezegd.

Maar de hele aardbol stikt van de stralingen, radiogolven, magneten der zijn er zoveel van, aan alle kanten van je lijf komen ze binnen en gaan ze weer. Beter trek je er niets van aan doe waar je zin in hebt koop wat je leuk vindt.

Ook in een gewone hoorn van een vaste telefoon zit een kleine speaker en daar zit een magneetje in, dus ook een beetje straling.

Maak je niet te druk over dit soort zaken want dat is slechter voor je gezondheid.

Groet en maak plezier S

ve
door verwijderd - Jan 30, 2009 om 12:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo

Als u mijn vorig antwoord nog eens nakijkt over deze vraag, dan blijkt uit Duits onderzoek dat alleen een telefoon met draad, echt stralingsvrij is, en wat er allemaal voor mogelijkheden op zitten, dat maakt verder niks uit, zolang ze maar niet draadloos zijn.

Succes er mee en bel gerust.

ve
door verwijderd - Jan 30, 2009 om 12:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb hoortoestellen die bij een draad telefoon perfekt werken en gebruik ik  een dect telefoon hoor ik bijna niets.

ve
door verwijderd - Jan 30, 2009 om 12:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

Welk duits onderzoek.

ve
door verwijderd - Jan 30, 2009 om 12:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb je vorige vraag neit gevolgs, maar ik vraag me wel af waarom je de vraag stelt. Mijn vader was ooit eens in paniek toen wij een magnetron hadden gekocht, ivm de "straling". Hij maakte toen het onderscheid niet tussen radio-actieve straling en elektromagnetische "straling". De eerste is aanmerkelijk gevaarlijker dan de tweede. Overigens zijn beiden altijd aanwezig. Bij de magnetron is de em-straling weg op het moment dat je het apparaat uitschakeld. Radio actieve straling kan je niet zo maar stoppen. De rest is denk ik al gezegd. Iedere draad waar stroom doorloopt, wekt een elektromagnetisch veld op. Dus bijvoorbeeld ook het snoer naar je strijkijzer je wasmachine enz. Daarnaast heb je het aardmagnetisch veld, de magneten in speakerboxen enz. De stromen in je draadtelefoon zijn klein vergeleken bij de stromen in eerdergenoemde snoeren, maar het is er wel. De DECT telefoon is een zender/ontvanger. Daar worden Hoogfrequent velden opgewekt van klein vermogen. Ook dat vind je in principe overal, of je moet jezelf opsluiten in een metalen kooi (van Faraday). Zeer Hoog freqauente velden met groot vermogen, kunnen warmte-ontwikkeling veroorzaken. Dat is het principe waarop de magnetron is gebaseerd. Of sterke EM-velden een negatieve invloed hebben op het lichaam weet ik niet (magnetron wel natuurlijk). Publikaties daarover wijzen in verschillende richtingen en zijn niet altijd even betrouwbaar

ve
door verwijderd - Jan 30, 2009 om 12:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo dirkjeanna,

Misschien heeft u ook nog iets aan deze site: www.elektrostress.org

Op die site o.a. kijken bij  "bescherming".

vr.gr.

ve
door verwijderd - Jan 30, 2009 om 14:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo  johanpc

Heb gezocht voor je, maar nog niks gevonden, weet niet meer of ik het bij het duitse '' zdf info kanaal'' heb gezien of bij het duitse consumentenprogramma ''markt'' maar een van deze twee, deze programma's worden wel steeds herhaald maar waneer dit thema terug komt dat is de vraag.

Gegroet wolfenjong.

ve
door verwijderd - Feb 1, 2009 om 15:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag Dirkjeanna,

Vergeleken bij DECT en GSM kun je stellen dat een draadtelefoon stralingsvrij is.

Of ereen display, nummermelder, antwoordapparaat of geheugen zit maakt dan niet uit. Als je stelt dat daar toch nog iets straling uit kan komen, dan zou je ook geen kwarts horloge, MP3 speler, hoortoestel draagbare radio en God weet nog wat meer waar een oscillator in zit in je buurt kunnen hebben. Zelfs niet meer in een auto zitten.

Dus niet overdrijven!!!

Hardware ERror MAN.

ve
door verwijderd - Feb 1, 2009 om 16:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

Allemaal bedankt voor de reacties!
In het bijzonder wolfenjong en hrdwerrorman. Ook de site die aurora 1 noemt biedt veel informatie. Het is wel zo dat de sites over de gevaren van elektrische straling een beetje new-age-achtig ogen en mogelijk overdrijven, ik ga me maar niet helemaal in dit onderwerp storten.

Maar ik heb toch maar wel een telefoon aan draad besteld, een parasonic met ondersteuning van FSK-signaal, dus nummermelding via de kabel, en mogelijkheid tot opslaan van 50 nummers en redial en handenvrij bellen. Niet meer, zoals ik jarenlang (tot voor kort met een analoog draadloos toestel) gewend was, door het hele huis en de tuin lopen met de telefoon, neen, dat decadente gedoe is voorbij in Huize Anna. Een gezellig telefoonhoekje en dáár kan worden gebeld. (Wel heb ik via Marktplaats alvast een hele verzameling verlengsnoeren op de kop getikt, om de juiste telefoonplek te kunnen kiezen en zelfs zo nodig het toestel te kunnen verplaatsen.)

Ik geloof graag dat er overal altijd straling is, maar is dat een reden om daar een sterke stralingsbron in je eigen huis aan toe te voegen?
Het gaat ook nog om pulserende straling, wat ernstiger schijnt te zijn dan niet pulserende.
Ik woon nogal vrij, op een hoekhuis en schat de buurvrouw in op een mobiel, niet op een DECT en zelfs als dat wel het geval mocht wezen wordt het er niet beter op als ik zelf mijn DECT hou.

Mochten de geleerden er een keer helemaal uitkomen, dan kan ik die DECT altijd weer van zolder halen.

ve
door verwijderd - Feb 1, 2009 om 16:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nog even een lovend woord voor de Fitpleinshop.
http://www.fitpleinshop.nl/index.php

Ik had daar al een Butler 7550 Ecodect besteld, maar die bestelling kon na een week probleemloos geannuleerd en het geld was de volgende dag teruggestort.
Erg aardige mensen, perfect bereikbaar. Die Butler schijnt inderdaad niet te stralen als de handset in de oplader staat, (maar wel als je belt of de handset laat slingeren en ik was er niet helemaal zeker van dat ie echt niet straalde in ruststand). Bij Fitpleinshop (en op een andere site die ik vergeten ben) beweren ze dat ze dat hebben gemeten en dat het echt zo is, dus een goede tussenoplossing lijkt mij.

ve
door verwijderd - Feb 1, 2009 om 16:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wie veel leest waarbij ook natuurwetenschappelijk zal al die vragen en angsten over straling nogal bizar vinden.
Immers, straling is overal!

Niet alleen vanuit de ruimte (weliswaar voor een groot deel afgevangen door de aards magnetisme) zichtbaar bijvoorbeeld door het Noorderlicht,maar ook de aarde zelf is een bron van radioactiviteit waaraan het leven in het algemeen zich overigens aan heeft aangepast.
Denk ook aan radiostraling,de straling die een (nu wat ouderwetse)TV afgeeft,voelbaar als u uw hand er dicht bij houdt.

Weleens een röntgenfoto laten maken? Welnu, dat is in een korte tijd meer straling dan uw GSM-etje in uw hele leven zal afgeven.

En dan het draadje.
Daarvan kan gezegd worden dat elk draadje waar een stroompje door loopt ook een magnetisch veld rondom dat draadje creëert.
In het geval van uw draadtelefoon weliswaar miniem en onvergelijkelijk aan hoogspanningskabels, maar toch.

Trouwens, er is een goede methode om veel straling af te weren, een kostuum gemaakt van dunne koper- of ijzeren draden = de kooi van Faraday.
Menig flat heeft zoveel ijzer in het beton dat ook hier vaak klachten komen van slechte gsm-ontvangst.

Wees nuchter. Vergeet de angsten voor straling!
stop met roken en met overmatig alcoholgebruik.
Wandel minstens 1½ uur per dag (neem niet de lift maar de trap!).
Eet voldoende verse groenten en fruit en pieker niet teveel want dat helpt veel beter om gezond te blijven!

De Vrije (bloednuchtere) Vogel