eefie
door eefie May 18, 2015 om 13:05
Geldzaken & recht

Zorgplicht voor dochter

Goedemiddag.

Mijn vraag gaat over het volgende.
Onze zoon heeft een vriendin van 18 jaar
en zit in het laatste jaar van het MBO.

Door allerlei omstandigheden heeft dit meisje
vanaf haar babyleeftijd bij verschillende familieleden gewoond en
sinds 3 jaar woont ze nu weer bij haar vader en zijn vriendin en hun 2 kinderen.
Ze heeft naast haar studiefinanciering een bijbaantje in de Horeca.
Vanaf haar 18e jaar heeft haar vader haar uit de ziektekostenverzekering gezet.
Deze moet ze nu zelf betalen.
Omdat haar vader meer is gaan verdienen,
is haar studiefinanciering verlaagd.
Deze is nu lager dan haar ziektekostenverzekering!
Haar vader wenst haar op geen enkele wijze financieel te ondersteunen,
terwijl hij daar wel de middelen voor heeft.
(Zijn hobby is blijkbaar belangrijker dan zijn dochter)
Ze kan volgens hem, naast haar studie,
best een 2e bijbaantje aannemen.

Na haar examen zou ze graag verder leren,
maar dat zal nu helemaal niet mogelijk zijn.

Kan en mag dit allemaal zomaar?
Is hij, als vader, niet verplicht om zijn dochter
financieel bij te staan?

Alvast bedankt voor de reacties.

733 5 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - May 18, 2015 om 13:16
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo eefie,

Zorgplicht tot de 21ste verjaardag
Ouders hebben een zorgplicht voor kinderen die loopt tot de 21ste verjaardag. Heeft je kind een studiebeurs, een 'tegemoetkoming scholieren' of werkt het al? Voor de zorgplicht maakt dit geen verschil. Je moet financieel bijdragen aan het levensonderhoud en de eventuele studie. Hoeveel je moet bijdragen hangt wel af van de hoogte van de beurs, de toelage of het loon. Betaal je alimentatie dan loopt deze ook gewoon door alleen betaal je nu de alimentatie aan het kind. Ook de hoogte van deze alimentatie is afhankelijk van de 'inkomsten' van je kind.
(Bron:klik hier)

Met vr.gr.

getty
door getty - May 18, 2015 om 15:42
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Ze kan vanaf haar 18de de zorgtoeslag krijgen. Dit is rond de € 80 per maand, daarmee kan de premie al bijna betaald worden.

jantje7
door jantje7 - May 18, 2015 om 15:58
1459 Antwoorden / 23 Vragen

[quote=eefie schreef op maandag 18 mei 2015, 13:05]Goedemiddag.

Vanaf haar 18e jaar heeft haar vader haar uit de ziektekostenverzekering gezet.
Deze moet ze nu zelf betalen.
Alvast bedankt voor de reacties.

Vanaf 18 jaar is het verplicht zelf een ziektekostenverzekering af te sluiten. Dit is wettelijk zo geregeld. Wel mag hij haar financieel ondersteunen daarbij.

tijger1
door tijger1 - May 18, 2015 om 16:04
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De dochter kan een procedure starten tegen haar vader voor een bijdrage. Maar zij heeft in ieder geval gratis kost en inwoning neem ik aan. Om verder te studeren, kan zij lenen bij DUO.

pi
door pieterwolters - May 18, 2015 om 19:11
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Als de relatie tussen vader en dochter beneden het vriespunt is kan ze inderdaad een procedure tegen haar vader overwegen. Als er nog iets is van een "normale" vader-dochter relatie is het uitkijken met zoiets.