ne
door netty groeneweg Nov 22, 2014 om 20:03
Garantie & verzekeringen

Zorgpremie

Kun je volstaan met alleen een basis verzekering, of ben je verplicht om ook aanvullende verzekeringen te betalen.
Is de verzekering inkomensafhankelijk? ik kom mogelijk terug naar Nederland en wil graag weten voor welke kosten ik kom te staan.
B.v.d.

5537 40 Rapporteer

diumenge
door diumenge - Nov 22, 2014 om 20:04
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Ja, nee.

Nee.

tijger1
door tijger1 - Nov 22, 2014 om 20:36
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Tik eens in op Google: zorgverzekering, en u kunt er alles over lezen.

valerius-2
door valerius-2 - Nov 22, 2014 om 23:28
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Als u alleen de basis verz. neemt dan heeft verder bij een hoop andere kosten geen vergoeding, b.v. aanschaf bril en nog vele andere zaken.

macwouter
door macwouter - Nov 23, 2014 om 01:20
825 Antwoorden / 9 Vragen

Weet u zeker dat u terug wilt komen naar Nederland. Het is niet meer het land dat u toen die tijd verlaten hebt.

ne
door netty groeneweg - Nov 23, 2014 om 07:01
8 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor de reacties, mijn probleem is complexer.
Als gepensioneerde in het buitenland is men toch verplicht om in Nederland de sociale premies (belastingen) te betalen.
Ik krijg GEEN keuze welke basis verzekering ik zal nemen, (2013 €106,75 per maand).
Omdat het "etiket" niet het woord "belasting" vermeld, wordt hier geen rekening gehouden met mijn afdracht in Nederland,
en moet ik hier nog een keer het volle pond betalen (Scandinavisch land)
Dus basis premie,inkomensafhankelijke zorgpremie en AWBZ. ondanks dat er een verdrag is voor de ziektekosten, en de belastingdienst (geen dubbele belastingen) Als dit blijft voortduren zal ik genoodzaakt zijn om terug naar Nederland te gaan. Elke hint hoe verder te handelen is welkom, eventueel de/een weg wijzer hoe naar het Europese-gerechtshof te gaan. (geld heb ik niet, dat is mij door de beide landen al afhandig gemaakt) :-(

ma
door marijke1953 - Nov 23, 2014 om 07:01
136 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=macwouter schreef op zondag 23 nov 2014, 01:20]Weet u zeker dat u terug wilt komen naar Nederland. Het is niet meer het land dat u toen die tijd verlaten hebt.

Vroeger was alles beter...

tijger1
door tijger1 - Nov 23, 2014 om 09:09
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@netty groeneweg

Uiteraard is dat geen belasting. Maar uw zorgkosten worden door Nederland betaald.

Kijk eens op de site van het CVZ over in het buitenland wonen met een Nederlands pensioen en zorgpremie. .

ne
door netty groeneweg - Nov 23, 2014 om 09:39
8 Antwoorden / 1 Vragen

Dat is dan ook de clou dat Nederland het sociale stelsel een andere benaming heeft gegeven. En ook staat er in de voorlichting dat ik niet in Nederland voor de AWBZ verzekerd ben, maar ik moet wel de volle premie betalen,
Alsof je een huis verplicht moet verzekeren maar geen uitkering krijgt als het afbrand!!

Hier is dat hele pakket in de belasting inbegrepen, dat betekend voor mij dus dubbel betalen.
Ik wacht met spanning af hoe de zaak in Frankrijk verder loopt, daar is al geprocedeerd en heeft de Europese raad aan bevolen om het gedeelte sociale belasting/bijdrage te schrappen OMDAT dat al in Nederland wordt betaald, als ik dat hier ook voor elkaar krijg ben ik te vrede, zo niet dan MOET ik terug,
ik kan niet zomaar 12 1/2% van mijn bruto inkomsten missen,
dat is wat ik MEER betaal dan de plaatselijke bevolking OF de Nederlanders!
Ik voel dit als een groot onrecht!!

gompy2
door gompy2 - Nov 23, 2014 om 11:53
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=macwouter schreef op zondag 23 nov 2014, 01:20]Weet u zeker dat u terug wilt komen naar Nederland. Het is niet meer het land dat u toen die tijd verlaten hebt.
Klopt, het is nu vergeven van de macwouters...

pi
door pieterwolters - Nov 23, 2014 om 19:37
3610 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=diumenge schreef op zaterdag 22 nov 2014, 20:04]Ja, nee.

Nee.

Die laatste "nee" klopt niet. De verzekering is wel degelijk inkomensafhankelijk, alleen niet altijd zichtbaar. Ten eerste is er de inkomensafhankelijke toeslag, waardoor de effectief te betalen premie inkomensafhankelijk is geworden, en daar naast bestaat nog de inkomensafhankelijke bijdrage van 7,5% van het inkomen die door de werkgever wordt betaald. Als je geen werkgever hebt moet je ca. 5,4% inkomensafhankelijke premie betalen (tot een salaris van ca 51kEuro).

Stel de basisverzekeringpremie 100 euro is, dan

- betaald iemand met een minimuminkomen 28 euro per maand
- een zelfstandige die 50.000 euro verdient ca. 325 euro per maand
- iemand in loondienst die 50.000 euro verdient betaald uiteindelijk 412 euro per maand (weliswaar een groot deel betaald door de werkgever, maar het wordt wel betaald voor/door die persoon).

Dus de kosten zijn wel degelijk behoorlijk inkomensafhankelijk.

diumenge
door diumenge - Nov 23, 2014 om 23:46
11969 Antwoorden / 15 Vragen

@pieterwolters, je hebt helemaal gelijk. Ik had daar wat verder door moeten denken.

ma
door manwijf - Nov 24, 2014 om 12:46
574 Antwoorden / 1 Vragen

@gompy2
Verder niets opgevallen?

pi
door pieterwolters - Nov 24, 2014 om 12:49
3610 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=diumenge schreef op zondag 23 nov 2014, 23:46]@pieterwolters, je hebt helemaal gelijk. Ik had daar wat verder door moeten denken.

Is niet zo heel vreemd. De meeste mensen beseffen niet hoe groot de inkomensafhankelijkheid momenteel al is. En populistische politici maken daar dankbaar gebruik van door te stellen dat de premie nog inkomensafhankelijker moet worden...

tijger1
door tijger1 - Nov 24, 2014 om 12:53
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@pieterwolters

Uw reactie is helemaal correct, maar veel mensen vinden de zorgtoeslag van een andere orde en ook de premie die een werkgever betaalt, zal ze een zorg zijn.

de
door dejeeper - Nov 24, 2014 om 14:20
54 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Netty,

Het is mij niet geheel duidelijk waarom je in twee landen belasting betaald. Was jij in het buitenland werkzaam en bent daar met pensioen gegaan?
Ik ben bang dat er ergens iets niet helemaal goed gegaan is met de belasting registratie.

Cor

fc
door fcoolsma - Nov 24, 2014 om 14:54
4 Antwoorden / 0 Vragen

De premkie is inkomensafhankelijk tot een bruto inkomen van plusminus € 30.000,00. Sommige politieke partijen noemen dit vaker daar er onterecht wordt gesproken over hoge premie's het zelfde wat de VVD ers vertellen over de belastingen. De meeste Nederlanders weten niet dat er belasting schijven systeem bestaat die voor elke Nederlander van toepassing is. Dus iedereen begint in de lage schijf en dan voor het meerdere boven een bepaalde som betaal voor die schijf meer belasting dus niet voor alles ruim 50%.

tijger1
door tijger1 - Nov 24, 2014 om 15:00
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@fcpolsma

De premie ZVW wordt geheven tot een inkomen van € 51.414 en niet € 30.000. En heeft verder niets met belasting te maken.

1paul
door 1paul - Nov 24, 2014 om 15:22
3143 Antwoorden / 0 Vragen

u krijgt wel zorgtoeslag?

u zou eens moeten informeren bij de belastingdienst en daar uw vraag stellen maar volgens mij is het in europa zo geregeld dat dubbel belasting betalen er niet in zit...

over de premie awbz weet ik dit niet eerlijk gezegd...

pi
door pieterwolters - Nov 24, 2014 om 15:44
3610 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=tijger1 schreef op maandag 24 nov 2014, 12:53]@pieterwolters

Uw reactie is helemaal correct, maar veel mensen vinden de zorgtoeslag van een andere orde en ook de premie die een werkgever betaalt, zal ze een zorg zijn.

En dat terwijl de premie die de werkgever betaalt uiteindelijk toch gewoon van de beschikbare loonruimte af gaat...

tijger1
door tijger1 - Nov 24, 2014 om 15:53
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar gelukkig gaat die premie volgend jaar een beetje naar beneden. ;-)

ne
door netty groeneweg - Nov 24, 2014 om 15:58
8 Antwoorden / 1 Vragen

Ik ben een maand voor ik 65 werd hier naar toe getrokken (Denemarken, dicht bij mijn dochter, om haar te ondersteunen met de kinderen/werk situatie)

Het land dat betaald heeft als eerste recht op belastingen.
En het woonland moet dat "verrekenen" met de eigen belasting aanslag, (dus aftrekken)

Er is een "verdrags-overeenkomst!
Nederland betaalt mijn "ziektekosten premie" de gemeente waar ik woon moet mij gezond houden. (De gezondheidszorg verloopt goed, geen klachten over)

Verdrag 2; Belasting verdrag, ik hoef GEEN dubbele belasting te betalen!!
MAAR wat nu als men met verschillende etiketten werkt!!
In Denemarken heeft men een "totaal" pakket van belastingen, (lage belastingvrije voet) verder alles incl. ziekte, zorg, onderwijs, kinderopvang, huis tot en met de schoorsteenveger aan toe.
In paragraaf 4 van het belastingverdrag (1957) staat dat later belastingen met een andere naam ook onder de verdragsregels vallen.

Eerst dus al dat de CVZ de in het buitenland wonende gepensioneerden een hogere basis premie berekend dan dat men in Nederland zelf voor zou kunnen kiezen.

Erkent de belasting ambtenaar hier dus niet dat deze lasten voor mij een dubbele last betekenen. (betalen voor de zorgbehoevende in Nederland EN hier voor de
zelfde categorie) Zou het "zorgbelasting" heten dan had ik 1 probleem minder.

Intussen speelt er in Frankrijk al een zaak dat de Fransen extra belasting over de tweede huizen heft, waarvan 15% sociale heffing is wat nu door de Europese raad is aangemerkt als zijnde "dubbele" belasting, en derhalve niet geheven mag worden.
Toen ik hier ging wonen ben ik wellicht te goed van vertrouwen geweest (met twee "goede" verdragen op zak) kon het niet moeilijk zijn Toch?

mo
door mof - Nov 24, 2014 om 16:09
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Ik heb als alleenstaande man al jaren alleen een basisverzekering met 500 EUR extra eigen risico somma 67,50 bij ZEKUR.

Als ik een aanvullende verzekering neem krijg ik allerlei zaken als zwangerschasgymnastiek, kraamzorg etc vergoed .... heb ik weinig mee als man.
Ook fysiotherapie en tandarts wordt dan tot op zekere hoogte vergoed.
Fysio ben ik al sinds 2002 niet langs geweest, en ook daarvoor niet veel.
Tandarts ben ik ook al sinds 2011 niet langs geweest. Geen klachten, geen pijntjes.
Verder levert een aanvullende verzekering niet veel nuttigs op.
Voor mij althans, dat kan voor u natuurlijk anders zijn.
En ik heb genoeg spaargeld op de bank om eventuele tegenslagen op te vangen

tijger1
door tijger1 - Nov 24, 2014 om 16:50
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@netty

Ik neem aan dat u in Denemarken gern inkomen hebt. Dan kunt u ervoor kiezen ook binnenlands "dus Nederlands" belastingplichtige te zijn. Wellicht is dat voor u gunstiger.

ne
door netty groeneweg - Nov 24, 2014 om 17:15
8 Antwoorden / 1 Vragen

Ik betaal al belasting in Nederland, en dat wordt hier ook braaf afgetrokken van de te betalen belasting, maar het eindbedrag is hier hoger, zeker omdat ik het stuk "sociaal" niet mag aftrekken.
En er geen rekening wordt gehouden met het gezondheidsverdrag, betaal ik hier (8%) Ziekte bijdrage (verpakt in het belasting tarief)
Het komt erop neer dat ik 12 1/2% van mijn bruto inkomen gewoon voor 100% kwijt ben.
Als Nederland net als in veel andere Europese landen het sociale pakket binnen de Belastingbenaming zou registreren, dan zou MEN een beter belasting-vergelijkingsbeeld kunnen hanteren, en dat wil de overheid niet.

Ook als ik geen "wereld inkomen" zou hebben maar gewoon Nederlands dan nog mag men hier het "overige" gewoon in rekening brengen. Wat doen ze nu? ze trekken mijn AWBZ en zorgbetaling van de top van mijn inkomen af, en dan heet het dat ik GEEN dubbele belasting betaal. Van wat overblijft (ik heb naast mijn AOW het bewuste kleine pensioen, waar je in Nederland op dit moment maximaal mee gepakt wordt) betaal ik dus hier nog een keer de volle mep aan ziekte en sociale bijdrages (het heet hier nota bene ook "bijdrage") Ik vrees dat ik ook naar het Europese hof zal moeten voor gelijkheid te krijgen, ik weet alleen niet hoe dat kan zonder geld. Met gelijke benaming zou mijn "probleem" geen probleem meer zijn :-(

tijger1
door tijger1 - Nov 24, 2014 om 17:27
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@netty

Met wel klein pensioen wordt je in Nederland maximaal gepakt?

Als u AOW hebt en een klein pensioen hebt u recht op zorgtoeslag.

ne
door netty groeneweg - Nov 24, 2014 om 17:46
8 Antwoorden / 1 Vragen

Ondanks de zorgtoeslag, (die naarmate je meer inkomen hebt snel "afgebouwd" is) is mijn "bijdrage" aan Holland dus 12 1/2% van mijn bruto inkomen, wie kan dat "zomaar" missen? Van het "overige" dus 42% met maar half zoveel belastingvrije voet als in Nederland? Buiten het gevoel van "onrecht"? kun je hier heel erg kwaad om worden!

tijger1
door tijger1 - Nov 24, 2014 om 18:15
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Belastingvrije voeten bestaan al een tijdje niet meer. Ik denk dat u eens een belastingconsulent moet raadplegen.

Ook voor diegenen die in Nederland wonen wordt de zorgtoeslag lager bij ern hoger inkomen. Nogal logisch.

aurora1
door aurora1 - Nov 24, 2014 om 18:37
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Leg het anders ook nog eens voor bij de SVB: klik hier.

gallito
door gallito - Nov 24, 2014 om 19:33
479 Antwoorden / 66 Vragen

@netty groenweg

Wellicht vind u hier nog wat extra informatie
Sociale voorzieningen en zorgverzekering in Denemarken
en
Emigreren na uw pesnionering

door 1953 - Nov 24, 2014 om 20:41
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Neen, je hoeft geen aanvullende zorgverzekering te nemen als u denkt dat u die niet nodig heeft in 2015!

gerardk
door gerardk - Nov 26, 2014 om 13:16
175 Antwoorden / 8 Vragen

Netty,
Je betaald naast een ziektekostenverzekering ook een bijdrage zorgverzekeringswet via de belastingen en die is inkomen afhankelijk.
Als voorbeeld, over de 13.781 Euro AOW betaal je 779 Euro per jaar.

zi
door zijderveld - Nov 29, 2014 om 23:46
50 Antwoorden / 20 Vragen

Neem echt contact op met het CVZ want je bent zorgverzekeringsplichtig in Nederland maar hoeft dan in het andere Eu land geen premie af te dragen. Je krijgt dan via je Nederlandse Zorgverzekeraar een 106 formulier dit gaat naar de buitenlandse zorgverzekeraar. Die weet daardoor dat je al premie afdraagt.

tijger1
door tijger1 - Nov 29, 2014 om 23:59
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@zijderveld

Je betaalt in het buitenland wel premie, maar je krijgt van Nederland een deel via het CVZ terugbetaald.

ne
door netty groeneweg - Nov 30, 2014 om 00:28
8 Antwoorden / 1 Vragen

Zijderveld, van een 106 formulier heb ik nog niet gehoord, ook al heb ik officieel geprotesteerd bij de cvz o.a. om het geen vrije keuze hebben van de basis premie, die hadden mij daar op z'n minst opmerkzaam op kunnen maken. Wat ik wel heb is een 127? formulier voor de ziektekosten Mijn gemeente draagt zorg voor mijn daadwerkelijke gezondheid naar plaatselijk recht en Nederland draagt de kosten af aan de Deense staat. Nu heb ik hier een kl...k van een belasting ambtenaar getroffen die zich ziende blind en horende doof houd, hij wil juryspendentie over deze zaak, hij houd vol dat er het woord "belasting" in moet voorkomen. Ik heb hem de verdragsovereenkomst laten zien, (en een kopie naar de rechtbank gestuurd), Hij houd vol dat gezondheidsbijdrage geen belasting is, hier heet het OOK gezondheidsbijdrage!!! GRRR En alle andere argumenten die ik heb aangedragen worden van tafel geveegd. De eerste twee rondes van de recht spraak heb ik al verloren, nu het burgerrecht nog en dan het Europesehof. Mijn hoop is daarop gevestigd, maar ik weet niet of ik genoeg "adem" heb om dat te halen, ik moet alles privé doen, geld voor een advocaat is er niet meer na 4 jaar dubbel zorg en ziektekosten + AWBZ betalen. (in Frankrijk speelt er ook een zaak voor het EU hof, die betrekking heeft op de sociale afdracht en daar heeft de raad het advies gegeven om de zaak toe te kennen, omdat in Nederland al sociale premies/afdrachten betaald worden, over een paar maanden de uitspraak.)

tijger1
door tijger1 - Nov 30, 2014 om 10:24
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het is natuurlijk ook geen belasting, maar u krijgt toch een deel van de premie die op het pensioen wordt ingehouden terug na berekening van de woonland factor?

ne
door netty groeneweg - Nov 30, 2014 om 11:27
8 Antwoorden / 1 Vragen

Tijger1; Een deel ja, ca 20%, Dus 80% betaal ik voor nop, ( ca €3000), en een veel hoger "eigen" kosten programma, ik ben inmiddels chronisch ziek!
Die 3000 wil ik "verrekend" hebben!!
Toen ik bij de cvz protesteerde voor de opgelegde basis premie was het antwoord dat ik dus geen €106 betaalde maar slechts 79% daarvan!! terwijl als ik een eigen keus heb, dan kan ik bv voor een basis van ca €80 gaan en 79% daarvan is toch echt minder!! Of ben ik nou gek?
Maar zolang ik hier de volle mep moet betalen is het linksom of rechtsom dubbel betaald!!!
Het is een pure truc van de overheid om het geen "belasting" te noemen, nu kan men veel moeilijker "vergelijken. Veel landen hebben de sociale lasten in het basispakket van de belastingen!! En als je dan op percentages gaat vergelijken zonder van de hoed en de rand te weten, dan heet het dat Nederland in het "gemiddelde" van de belastinglast ligt in Europa. Hoe bedonder je de zaak!

tijger1
door tijger1 - Nov 30, 2014 om 13:03
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar u krijgt toch ook een deel van de premie terug die op het pensioen wordt ingehouden?

ne
door netty groeneweg - Nov 30, 2014 om 13:29
8 Antwoorden / 1 Vragen

Na alle heen en weer rekenen blijft het negatieve bedrag ca €3000, hoe of je het ook wendt of keert.
Als er geen land factor zou worden toegepast zou ik ca. €4300 moeten betalen
Dit houd in dat ik 100% betaal over €3000, en 42% over de rest, met een vrijstelling van ca €3500. Daar is dus de ziekte premie en sociale lasten bij inbegrepen, en dat geld voor iedereen, er is wel een hogere schijf voor de veel verdieners, 52%. (Denemarken haalt heel veel belasting uit de BTW, 25% over ALLES)
Ik betaal dus dubbel voor ziekte en sociale premies/lasten.!!!!!

pi
door pieterwolters - Nov 30, 2014 om 13:38
3610 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=netty groeneweg schreef op zondag 30 nov 2014, 13:29]
Dit houd in dat ik 100% betaal over €3000, en 42% over de rest, met een vrijstelling van ca €3500. Daar is dus de ziekte premie en sociale lasten bij inbegrepen, en dat geld voor iedereen, er is wel een hogere schijf voor de veel verdieners, 52%.

Geen gezeik, iedereen rijk!

tijger1
door tijger1 - Nov 30, 2014 om 13:42
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dan maar per omgaande terugverhuizen, dan is er hier wel iets anders om over te klagen, neem ik aan.

Die regels zijn nu eenmaal opgesteld voor iedereen zoals u al zegt.