on
door onthutsend Oct 1, 2014 om 16:51
Geldzaken & recht

Zorgtoeslag

Hier een vraag over de Zorgtoeslag.
Naar mijn mening worden wij als consument slecht behandeld door de zogenaamde zorgtoeslag en overige belastingsystemen.
1. Ik heb 2 jaren toeslag gehad. Helaas is daar wat fout mee gegaan, waardoor ik in 2012/2013 te veel heb gehad. In 2014 is dat hersteld met mijn maandelijkse bedragen, waardoor ik een 10tje kreeg per maand. Mijn vriendin kreeg ook zoiets.
We gingen samenwonen en toen kwam eruit dat we helemaal geen recht hadden op toeslag.
Maar nu komt mijn vraag:
Hoe kan het zijn dat wij als NLer ineens de fout binnen een maand moeten terugbetalen. Indien je het niet kan kan het per maand geregeld worden, maar dan krijg je er ook ff rente bij.
Nu zijn er genoeg mensen in NL die nog maar net rondkomen. Ik ook. Nu komt er meteen een rekening van bijna 1000 euro op de vloer en indien ik dat gespreid wil betalen komt er rente overheen. Zou er dan niet op de site van de zorgtoeslag moeten staan: Let op, geld lenen kost geld....
Maar waarom worden wij als NLer gestraft op een fout in de systemen van de Belastingdienst. Zij kunnen toch zo zien wat iemand verdiend en of iemand recht heeft op Zorgtoeslag. Waarom worden de fouten pas na 3 jaar hersteld. En nog belangrijker...waarom word niemand hiervoor gewaarschuwd???? Vodafone kreeg de volle laag omdat ze hun consumenten niet genoeg inlichtten, waarom de belastingdienst niet???
2. Ook valt het mij op dat de belastingdienst blijkbaar het recht heeft om een rekening die niet betaald word meteen te verhogen met 147 euro. Waarom zij wel en andere bedrijven niet. Ik noem het stelen van de burgerbevolking!!
Waarom wordt de belastingdienst niet eens hard aangepakt voor dit soort handelingen tegen de bevolking...???

Voor de haters alvast: Tuurlijk heb ik een eigen verantwoordelijkheid, maar het neemt niet weg dat alles lijkt te kunnen bij de belastingdienst, terwijl het toch echt een overheidsinstantie is.

mvg,

Een arme en zeer boze NLer

838 14 Rapporteer

target
door target - Oct 1, 2014 om 17:18
297 Antwoorden / 3 Vragen

De belastingdienst handeld geheel binnen het kader van de wet.

Je vergeet namelijk één belangrijk feit.
Je kunt de bd niet vergelijken met vodafoon omdat de bd geen bedrijf is en omdat voor de bd geheel andere wetgeving geldt en bij bepaalde omstandigheden wél in zijn recht staat waar elk andere rechtspersoon in nl dit niet zou staan.

De bd heeft ook het recht fouten recht te trekken waarna er geen fout meer is. Daardoor werkt in principe de bd uiteindelijk altijd foutloos. Ja, met gevolgen voor mensen als jij.

Jij mag dan armlastig zijn. Er zijn ook tweeverdieners die gigantische bedragen (tienduizenden euro's) kinderopvangtoeslag terug moeten betalen. Ook voor hen is zoiets vaak onoverkomelijk.
Het is een schrale troost, maar jij bent niet de enige.

In de politiek is er de roep om het anders te gaan regelen. Laten we hopen dat dat snel zal gebeuren.
Tot die tijd zullen we het ermee moeten doen.

Rechtstreekse tip: Ga in onderhandeling met bd over een terugbetalingsregeling op maat. Beste zoek je hiervoor juridische ondersteuning.

Cookies
door Cookies - Oct 1, 2014 om 17:43
13336 Antwoorden / 36 Vragen

........Waarom worden de fouten pas na 3 jaar hersteld. En nog belangrijker...waarom word niemand hiervoor gewaarschuwd?......

Er wordt wel voor gewaarschuwd. Bij de vaststelling van de zorgtoeslag staat altijd dat je wijzigingen in inkomsten of huishouden door moet geven.

Ook op de toeslagen site staat (in het roze vak): Verandert er iets in uw leven enz. enz. KLIK

target
door target - Oct 1, 2014 om 17:46
297 Antwoorden / 3 Vragen

... en er zijn zelfs waarschuwende spotjes over op tv geweest.

target
door target - Oct 1, 2014 om 17:56
297 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=onthutsend schreef op woensdag 1 okt 2014, 16:51]Waarom worden de fouten pas na 3 jaar hersteld.
Omdat dan meestal je inkomen pas vrij definitief vastgesteld wordt.
In gewone situaties mag dit zelfs tot 5 jaar, en waar het vermoeden van aannemelijke fraude is geloof ik zelfs tot 10 jaar.

De 5 jaar geld ook als belastingzaken in jouw voordeel zijn. Als jij te weinig gekregen hebt.

lekkerisdat
door lekkerisdat - Oct 1, 2014 om 19:16
4299 Antwoorden / 5 Vragen

Het kan allemaal zoveel makkelijker; alle toeslagen afschaffen (en ja ook de h.r.a.).

Eerst belasting innen en via 'n omweg weer teruggeven, compleet nutteloos en geldverspilling. In dan gewoon meteen minder belasting.

tijger1
door tijger1 - Oct 1, 2014 om 20:14
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U schrijft: We gingen samenwonen en toen kwam eruit dat we helemaal geen recht hadden op toeslag.over welk jaar hebt u het dan? Wat het simpele feit dat u samenwoont, maakt nog niet dat u toeslagpartner bent van elkaar.

U hoeft een definitieve aanslag niet per se direct in ëén keer te voldoen. U kunt een betalingsregeling treffen, en ja dan moet u ook rente betalen, maar heel wat minder dan bij de bank.

Ik weet niet wasr u die verhoging van € 147 op baseert, dan was er meer aan de hand dan dat u even te laat was.

U hebt het over 2012 en 2013 en ook waarom pas na drie jaar de definitieve beschikking. Het jaar 2012 is fiscaal pas 21 maanden afgelopen en 2013 nog maar 9, dus helemaal niet drie jaar later.

U hebt zelf de toeslag de eerste keer aangevraagd, de gegevens nooit vergeleken met uw jaaropgave? Op de site staat duidelijk vermeld wanneer je wijzigingen moet doorgeven. U wordt verondersteld de toelichtingen te lezen.

U kunt natuurlijk wel woedend worden op de belastingdienst, maar u kunt beter in de spiegel kijken, want dit is uw eigen schuld.

jo
door joentje1978 - Oct 1, 2014 om 21:17
367 Antwoorden / 6 Vragen

Je hebt ook zelf de plicht om ervoor te zorgen dat je gegevens up-to-date zijn.

Als je nou gewoon elk jaar als je je jaaropgave hebt ontvangen het jaarsalaris vergelijkt met hetgene waar De Belastingdienst gebruik van maakt en dit zo nodig aanpast dan kom je niet voor grote verrassingen te staan.

Ook als je gaat samenwonen en je bijvoorbeeld fiscaal partners van elkaar bent dan hoor je dat zelf aan De Belastingdienst door te geven en te controleren of dit ook doorgevoerd wordt.

De rente die je moet betalen lijkt mij niet meer dan normaal, als ze je te weinig toeslag uitgekeerd hebben dan betalen ze dat ook terug en krijg je daar ook rente overheen uitbetaald.

Toeslagensysteem werkt nou eenmaal waardeloos.
Vooruit inkomen inschatten resulteert achteraf altijd in correcties, koste allemaal extra geld.

target
door target - Oct 1, 2014 om 22:51
297 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=tijger1 schreef op woensdag 1 okt 2014, 20:14]U hebt het over 2012 en 2013 en ook waarom pas na drie jaar de definitieve beschikking. Het jaar 2012 is fiscaal pas 21 maanden afgelopen en 2013 nog maar 9, dus helemaal niet drie jaar later.

Bij een definitieve berekening 2012 en 2013 kan een correctie doorgevoerd zijn op 2014.
Dat kan in de boze beleving van TS 3 jaar later zijn.
Maar daar kan alleen TS op antwoorden.

tijger1
door tijger1 - Oct 1, 2014 om 23:15
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De belastingdienst voert zelf geen wijzigingen door aan de hand van een ander jaar.

me
door mein33 - Oct 2, 2014 om 10:28
5658 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=onthutsend schreef op woensdag 1 okt 2014, 16:51]
We gingen samenwonen en toen kwam eruit dat we helemaal geen recht hadden op toeslag.
mvg,

Een arme en zeer boze NLer

@onthudsend,

Als blijkt dat u met uw gezamenlijk inkomen geen recht heeft op zorgtoeslag dan valt uw opmerking "een arme" Nederlander wel mee.
Blijkbaar heeft u, klaarblijkelijk onbewust, verkeerde inkomensgegevens opgegeven en deze worden nu door de belastingdienst gecorrigeerd. Controle vindt achteraf plaats.
De belastingdienst weet niet of u bewust of onbewust heeft gehandeld en past voor een ieder dezelfde regeling m.b.t. het terugbetalen van onterecht uitgekeerde toeslagen toe.
U heeft over de periode waarin u de gelden ontving ook rente inkomsten over het teveel ontvangen bedrag kunnen ontvangen en is het niet meer dan reëel dat de belastingdienst u een rentevergoeding in rekening brengt bij gespreide betaling. Ze zijn geen bank van lening.

En u kunt alleen maar boos op u zelf zijn want u heeft zelf iets fout gedaan bij de aanvraag van de toeslag.

tijger1
door tijger1 - Oct 2, 2014 om 10:42
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De vraag is wel of ze toeslagpartners zijn.

target
door target - Oct 2, 2014 om 14:42
297 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=tijger1 schreef op woensdag 1 okt 2014, 23:15]De belastingdienst voert zelf geen wijzigingen door aan de hand van een ander jaar.

Niet vanzelf, niet vanuit bd. Maar vaak wordt het inkomen van het huidige jaar ook in het proces ergens duidelijk en dan wordt het wel aangepast op het voorschot.
En daarnaast kan er een wijziging voorschot optreden omdat het voorschot huidig jaar verrekend wordt op de jaren waar nog bedragen open staan.

Ok prima. Niet altijd.
Maar waar ik in beginsel op doel is dat het voor TS wel de beleving van "drie jaar" op kan roepen.

tijger1
door tijger1 - Oct 2, 2014 om 15:26
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het enige wat de belastingdienst aanpast, is het voorschot na de definitieve vaststelling van het inkomen. Ook als iemand komt te overlijden, zet de belastingdienst uit zichzelf een toeslag stop.

Het inkomen van het lopende jaar wordt dus alleen gewijzigd op verzoek van de toeslagontvanger. Anders niet.

Dus niet "niet altijd", maar bijna nooit.

target
door target - Nov 6, 2014 om 15:54
297 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=tijger1 schreef op donderdag 2 okt 2014, 15:26]Dus niet "niet altijd", maar bijna nooit.

En dus wel degelijk mogelijk. Wij hebben het zelf ook gehad.
Maar dat is uiteraard aan TS om in zijn geval te controleren of dat zo is of niet. Ik attendeer er alleen maar op om toekomstige tegenvallers aan te zien komen.