bultn
door bultn Nov 19, 2014 om 14:40
Geldzaken & recht

Zorgtoeslag en scheiding

sorry als het onduidelijk is, ik probeer het maar samenhangend te schrijven.

ik ben onlangs gescheiden van mijn man, het inkomen van hem zat op een bedrag en ik had een klein bedragje.
de datum 22 juli heb ik doorgeven als officiele dag dat ik bij mn ex ben weggegaan en op mezelf woon.
het probleem is de zorgtoeslag. ik weet dat we te veel hebben gekregen voor dit jaar. en dat ik sowieso iets moet terugbetalen.
maar het bedrag van 660 vind ik persoonlijk heel veel.
ik heb gebeld en gevraagd hoe dat kan.
ik heb onlangs mijn inkomen verhoogd bij de belastingdienst naar 10.000. en mijn ex heeft een bepaald jaarinkomen en dat er bij opgeteld maakt het dat ik nog maar weinig zorgtoeslag voor dit jaar krijg en daardoor moet terugbetalen.
klopt het dat het hele jaarinkomen van mijn ex opgeteld word bij mijn nieuwe inkomen? terwijl ik maar tot 'officieel' 22 juli met hem samen heb gewoond?

ik weet niet of ik overbodige informatie getypt heb of teveel of juist te weinig.
maar als iemand iets weet alsjeblieft laat het me weten.
is het terecht dan is het terecht en betaal ik.

5050 15 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Nov 19, 2014 om 15:38
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Op wiens naam staat die aanslag zorgtoeslag?

De zorgtoeslag voor u wordt berekend over uw inkomen en ook al bent u na uw scheiding meer gaan verdienen, wordt dat inkomen dus aan het hele jasr toegerekend. Maar u hebt zelfstandig recht op de toeslag vanaf 22-7. Maar er moet wel een aanvraag tot echtscheiding zijn ingediend.

Maar als de aanslag op uw naam staat is het zo.

Dus als voorbeeld: uw ex verdient € 20.000 en u eerst € 5.000. Zorgtoeslag wordt berekend over € 25.000. Voor het hele jaar voor teee personen.

U gaat op 1-7 weg en uw jaarinkomen zal uitkomen op €10.000. Zorgtoeslag voor samen zou over € 30.000 berekend worden, maar omdat u er niet meer woont, wordt het eerste deel van het jaar berekend voor samen over € 15.000 en het tweede deel voor één persoon over € 5.000.

Dus de aanslag wordt deels verlaagd door het hogere inkomen van u en deels doordat het nu maar voor één persoon is.

bultn
door bultn - Nov 19, 2014 om 15:49
54 Antwoorden / 9 Vragen

hallo

hartelijk bedankt voor uw antwoord, hier kan ik wat mee.
u legt het duidelijker uit dan de mensen bij de belastingtelefoon. of ik ben gewoon niet zo slim :)
ik zal later of morgen wel weer even terugbellen. en ik zag op mijn toeslagen al een nieuwe beschikking.
per 22 juli van tafel en bed en op 1 november is de scheiding definitief door de gemeente doorgegeven.
en heel vreemd is dat mijn ex nog als toeslagpartner staat genoteerd bij mijn toeslagen ook al staat er bij dat per 22 juli we gescheiden van tafel en bed zijn. daar kan ik dus ook niks op aanpassen omdat het dan automatisch de gegevens van mijn ex er bij pakt.
maar voor zover is het voor mij heel duidelijk en begrijp ik hoe het zit.
bedankt tijger1, met uw informatie moet het goed komen en hiermee is de vraag eigenlijk al duidelijk genoeg beantwoord.

mvg bultn

tijger1
door tijger1 - Nov 19, 2014 om 15:57
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Graag gedaan. Het is ook een lastige materie, maar toevallig kortgeleden aan twee kennissen dezelfde kwestie uitgelegd. Dus was nog een beetje gesneden koek. ;-)

Uiteraard blijft uw ex nog dit jaar als toeslagpartner staan, want dat was hij tot 22 juli. Komt allemaal goed.

Nog even dit, als de aanslag op uw naam staat en dus gewijzigd is naar de nieuwe gegevens, moet uw ex wel zelf een aanvraag indienen, als hij daarvoor in aanmerking komt, want hij krijgt dat niet automatisch.
Hij kan natuurlijk ook tot volgend jaar uiterlijk 1 september wachten, dan zijn alle gegevens van u en hem bekend.

tot15karakters
door tot15karakters - Nov 19, 2014 om 16:00
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Uit elkaar gaan is niet voldoende, de uitspraak datum rechter is bepalend.

U heeft eerste deel 50% van gezamenlijke inkomen en na de uitspraak uw eigen inkomen dus hoewel U het geld niet kreeg, toch 50% beide....

tijger1
door tijger1 - Nov 19, 2014 om 16:09
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@tot15

De datum van de uitspraak is niet bepalend. Maar de datum van uitschrijving als er tenminste nadien een verzoek tot echtscheiding is ingediend.

bultn
door bultn - Nov 19, 2014 om 21:12
54 Antwoorden / 9 Vragen

hallo

ja klopt datum van uitschrijving met verzoek van scheiding bij de rechter.
dan weet ik dat ook, dat hij nog wat mijn toeslagpartner blijft betreft dit.
ik had al weer gebeld en er lag inderdaad al een nieuwe beschikking klaar met een lager terugbetalingsbedrag. niet alles was even goed verwerkt.
deze persoon die ik aan telefoon kreeg hielp mij erg goed.
de reden dat ik dit topic aanmaakte omdat ik al 2x eerder had gebeld en ik zeer slecht geholpen werd.
en ik wou eigenlijk niet weer bellen. vind ik zo lastig dan.
ik zal tegen mijn ex zeggen dat hij zelf ook nog kan aanvragen als hij er recht op heeft, bedankt voor de tip.

tijger1
door tijger1 - Nov 19, 2014 om 21:25
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Let op, de eventuele aanvraag van uw ex is ook gecompliceerd. Ik begrijp dat de huidige beschikking op uw naam staat. Hij moet dan aanvragen vanaf 22-7 voor zichzelf, maar uiteraard moet hij zijn inkomen van het hele jaar vermelden.

Nog even dit. Houdt er rekening mee, dat als uw ex, na uw vertrek eventueel meer gaat verdienen, dat natuurlijk dit jaar ook nog effect heeft op uw toeslag. Want het inkomen wordt over het hele jaar gemiddeld om zo maar te zeggen.

Ik weet natuurlijk niet of u alimentatie krijgt, maar dat is dan weer van belang voor uw periode van toeslag.

U ziet wel, dit jaar is, ook voor de toeslag, wat moeilijk.

fi
door fisbel - Nov 20, 2014 om 01:27
851 Antwoorden / 3 Vragen

@Tijger1:
Uw uitleg kan ik nog wel een beetje volgen, maar uw voorbeelden niet. Met name de volgende quotes:
U gaat op 1-7 weg en uw jaarinkomen zal uitkomen op € 10.000. Zorgtoeslag voor samen zou over € 30.000 berekend worden, maar omdat u er niet meer woont, wordt het eerste deel van het jaar berekend voor samen over € 15.000 en het tweede deel voor één persoon over € 5.000.

Is het erg dat ik deze 2 laatst genoemde inkomens niet snap? Samen over € 15.000 / alleen over € 5000? Mijns inziens schrijft bultn dat ze haar jaarinkomen later in het jaar heeft gecorrigeerd naar € 10.000 Samen dus € 30.000 - eerste periode / alleen € 10.000 tweede periode.

Erg ondoorzichtig is ook:
het inkomen wordt over het hele jaar gemiddeld om zo maar te zeggen.
Er wordt absoluut niet gemiddeld. Er wordt toegekend en verrekend.

Hoe is het gegaan
/ met 20K en 5K als voorbeeldcijfers
De beschikking zorgtoeslag van jan t/m juli 2014 is gebaseerd op het geschatte inkomen van 20K + 5K (oorspronkelijke berekening) De zorgtoeslag van augustus t/m december 2014 is voor bultn voorlopig gebaseerd op 10K. (maximum zorgtoeslag) Het inkomen in de eerste periode is later gecorrigeerd naar 20K + 10K is 30K.

Hoe vindt de verrekening plaats.
Het maximum dat in de eerste periode voor partners kan zijn uitgekeerd is 7/12 x € 1655 is € 966. Stel dat het totale JAARinkomen van partners wordt gecorrigeerd naar € 37.145 of hoger. Dan moet er € 966 worden terugbetaald.
Voor bultn resteert 5/12 x € 865 (maximum alleenstaande) is € 360 Gevolg is dat er in deze rekensom € 606 moet worden terugbetaald. Meer terugbetalen dan € 606 is gezien de gegeven informatie niet mogelijk. Misschien een verwisseling van cijfers (660 ipv 606)

Uitleg in de situatie van scheiding (en overlijden)
Het jaar moet in 2 delen worden geknipt. Stel JAARinkomen partner A op € 20.000 / stel JAARinkomen partner B op € 5.000, later verhoogd naar € 10.000
1. Periode van samenleven / huwelijkse periode - hier tot 22 juli 2014 // Toeslag voor toeslagpartners is in deze periode gebaseerd op € 25.000, maar wordt later gecorrigeerd naar een toeslag voor € 30.000. Met verrekening van het teveel uitbetaalde.
2. Periode van alleen verder gaan. Partner A krijgt een toeslag gebaseerd op het JAARinkomen van € 20.000 / Partner B krijgt in deze periode een toeslag gebaseerd op € 10.000

Voorbeelden van deze situatie zijn moeilijk te vinden op internet. Daarom haal ik er altijd maar weer de laatst uitgegeven toeslagwijzer van 2011 bij. Op dit punt niet verouderd van informatie - zie het voorbeeld op bladzijde 13. Lees hier

tijger1
door tijger1 - Nov 20, 2014 om 09:53
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@fisbel

Maar dat schrijf ik toch ook allemaal?

De Ts past haar inkomen aan, maar dat inkomen wordt dan voor het hele jaar aangepast.

Dus zoals voorbeeld hij € 20.000 zij € € 5.000, samen hele jaar over € 25.000. Zij verhoogd inkomen naar € 10.000, dus als niet weg samen over € 30.000. Zij weg 1-7 eerste haljaar samen over € 15.000, over tweede halfjaar zij over € 5000, en hij natuurlijk over € 10.000.

En ik bedoel te zeggen met middelen dat ook al verdient zij, zoals in het voorbeeld, pas in de tweede helft van het jaar meer, of hij natuurlijk, dat de belastingdienst dat meerdere niet aan die periode toewijst, maar aan het hele jaar.

Dus blijft de conclusie staan dat de aanslag op haar naam, wordt verlaagd omdat die nu verder gaat voor één persoon en wordt verlaagd omdat haar inkomen hoger is. En ook kan het nog zo zijn dat die aanslag wordt verlaagd als hij meer gaat verdienen omdat een deel van die aanslag is gebaseerd op zijn inkomen. Dus als hij na 1-7 meer gaat verdienen, heeft dat ook invloed op de toeslag in de periode voor 1-7 die op haar aanslag is berekend.

fi
door fisbel - Nov 20, 2014 om 13:52
851 Antwoorden / 3 Vragen

@tijger1:
Voor u pleit dat bultn uw uitleg kennelijk wel begrepen heeft. En de uitleg als beste antwoord heeft gehonoreerd.

U schrijft in andere formulering voor de tweede keer:
Zij verhoogd inkomen naar € 10.000, dus als niet weg samen over € 30.000. Zij weg 1-7 eerste haljaar samen over € 15.000, over tweede halfjaar zij over € 5000, en hij natuurlijk over € 10.000.
Mag ik deze uitleg in stenotaal weer niet snappen? € 30.000 inkomen voor de eerste periode telt sowieso. U zegt zelf: eerste halfjaar gezamenlijk inkomen € 30.000, daarna stelt u het inkomen voor de eerste periode voor samen vast op € 15.000. Dit zijn toch twee verschillende uitkomsten?

En over het tweede halfjaar is het inkomen van 'zij' € 5000, terwijl in de openingspost bultn heeft aangegeven haar inkomen naar € 10.000 op jaarbasis te hebben verhoogd. Hij heeft met deze € 10.000 inkomen van bultn te maken in de eerste periode van toeslagpartnerschap . Maar absoluut niet in de tweede periode, want in deze tweede periode telt voor hem uitsluitend zijn inkomen voor zijn (eventuele) zorgtoeslag.

U heeft het ongetwijfeld goed in uw hoofd. Maar door slordige en onnauwkeurige formulering, gegoochel met getallen en door stappen in het uitlegproces over te slaan maakt u het voor mij wel heel moeilijk om u in uw denkproces in dezen te kunnen volgen. Maar goed, het gaat hier niet om mij, het gaat erom of bultn een goed gevoel heeft bij uw uitleg. Dat blijkt het gval, verdere discussie is dan feitelijk overbodig.

tijger1
door tijger1 - Nov 20, 2014 om 14:05
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@fisbel

Gelukkig dat de Ts het dan wel snapt.;-) En daar gaat het tenslotte om.

Zou de aanslag niet op haar naam gestaan hebben, dan had zij vanaf 22-7 zelfstandig zorgtoeslag asn kunnen vragen, uiteraard met een inkomen op jaarbasis van € 10.000. En dan zou voor de ex de verlaging van de toeslag hebben plaatsgevonden. Ten eerste doordat er niet voor het hele jasr voor twee personen meer toeslag is, en ten tweede, doordat zijn ex een hoger inkomen gaat krijgen, en al wordt dat hogere inkomen verdient na de scheiding, dat hogere inkomen ook doorwerkt over de periode vóór de scheiding.

Misschien hier mee eens zonder cijfertjes?;-)

fi
door fisbel - Nov 20, 2014 om 18:02
851 Antwoorden / 3 Vragen

@tijger1:
Ik kan mij in deze omschrijving vinden.

tijger1
door tijger1 - Nov 20, 2014 om 18:03
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Hiep hoi ;-))

bultn
door bultn - Nov 20, 2014 om 21:41
54 Antwoorden / 9 Vragen

hey

ik dacht het begrepen te hebben bij het voorbeeld van tijger1.
nu ben ik echter weer zwaar in de war, haha.
maar goed mijn ex heeft dit 2e halfjaar een opslag gekregen wat dus ook gevolgen heeft voor mij dat is al wel duidelijk.
maar ik denk dat het zo wel goed komt want de datums (data?) van bepaalde zaken klopte niet bij de belastingdienst. mocht ik later nog een vraag hebben dan plaats ik wel weer een bericht in dit topic.
bedankt voor jullie hulp!

tijger1
door tijger1 - Nov 20, 2014 om 21:51
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar wat is er nu niet duidelijk? ;-) Of minder duidelijk? ;-)

U hebt aan de belastingdienst doorgegeven dat uw inkomen waarschijnlijk € 10.000 zal bedragen. Prima. Als u weet hoeveel die opslag van uw ex is, kunt u dat ook doorgeven.

Zoals al eerder gezegd dit jaar is ook voor de toeslag ern gecompliceerd en bewerkelijk jaar. Het meest verstandige is het bedrag te reserveren, zodat u nadat u aangifte gedaan hebt voor de belasting en uw ex ook, kunt nagaan of u nog meer terug moet geven aan de dienst toeslagen.