hu
door huffenreuter Oct 6, 2014 om 21:33
Voeding & gezondheid

Zorgverzekeraar en Ziekenhuizen

Mijn dochter woont in Helmond en werd door de huisarts doorverwezen naar het Elkerliek ziekenhuis in Helmond.
Ze kreeg een rekening van het ziekenhuis ter hoogte van €900,-. Verbaast belde ze met het ziekenhuis en daar werd verteld dat haar zorgverzekeraar, Achmea Zilverkruis, geen contract had met het Elkerliekziekenhuis en dat mijn dochter de kosten zelf moet betalen.
Nu zal dat best wel in de algemene voorwaarden staan, waar we allemaal van weten dat deze erg moeilijk te lezen zijn. Maar had de huisarts dat niet moeten weten/vertelen en had het ziekenhuis bij aanmelding niet moeten zeggen dat dat zij geen contracten hebben met Achmea Zilverkruis.
Ik heb de indruk dat het ziekenhuis dat bewust niet doet om zo geen patiënten mis te lopen.
En waarom heeft het zieken huis geen contract met Achmea Zilverkruis ?
Kan dit allemaal maar zo en zijn er meer klachten hier over.
Mijn dochter heeft wel een betalingsregeling met het ziekenhuis kunnen regelen.
Gaarne een oordeel hierover en of er eventueel bezwaar gemaakt kan worden.
m.vr.gr.
Bert Huffenreuter

1760 28 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Oct 6, 2014 om 21:45
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Uw dochter heeft dan blijkbaar de Beter Af Selectief Polis afgesloten, en die geeft geen vergoede zorg in dat ziekenhuis. Dat moet zij dus bewust hebben gedaan.

De huisarts zal dat niet weten en ook het ziekenhuis is daarvoor niet verantwoordelijk.

Klik hier

hu
door huffenreuter - Oct 7, 2014 om 00:02
5 Antwoorden / 1 Vragen

Dank voor Uw antwoord.
Dat zal het probleem zijn, maar of ze er bewust voor gekozen heeft weet ik niet.
Jonge mensen weten vaak niet wat er allemaal te koop is in de wereld van zorgverzekeringen.
Ze heeft via de zaak waar ze werkt een collectieve verzekering bij ZilverenKruis Achmea afgesloten.
En dat de huisarts het niet zal weten kan ik me voorstellen, maar als je bij een ziekenhuis aanklopt voor een behandeling wordt toch altijd gevraagd waar je verzekerd bent. Dan kunnen ze al zien dat ze met die verzekeraar geen contract hebben.
Mensen er daar op attent maken is dan een kleine moeite. Dan kun je als patient nog een keuze maken. Maar dan loopt het ziekenhuis weer inkomsten mis, denk ik, dus zeggen ze niets.
Of het is onwetendheid bij degene aan de balie.
In ieder geval nogmaals dank voor Uw informatie.

Cookies
door Cookies - Oct 7, 2014 om 00:13
13336 Antwoorden / 36 Vragen

........Dan kunnen ze al zien dat ze met die verzekeraar geen contract hebben........

Dit is in 1e instantie toch echt de verantwoordelijkheid van je dochter. Op de site van de zorgverzekeraar kun je checken met welke ziekenhuizen een contract is afgesloten.

tijger1
door tijger1 - Oct 7, 2014 om 00:29
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat ziekenhuis heeft dus wel contracten met Zilveren Kruis Achmea, maar niet voor twee specifieke polissen. Die zullen dan ook wel goedkoper zijn dan die andere en uw dochter moet daar bewust voor hebben gekozen.

Vergeet niet bij de asngifte volgend jaar die kosten als medische kosten op te voeren, krijgt zij wellicht nog iets terug van de belastingdienst.

Cookies
door Cookies - Oct 7, 2014 om 00:34
13336 Antwoorden / 36 Vragen

.......Dat ziekenhuis heeft dus wel contracten met Zilveren Kruis Achmea, maar niet voor twee specifieke polissen.........

Weg de winst van een 'goedkope' polis.

hu
door huffenreuter - Oct 7, 2014 om 00:42
5 Antwoorden / 1 Vragen

Dank jullie wel voor de reacties.
Ook dank voor het belasting advies.
Zoals ik al eerder aangaf, het zijn jonge mensen die kijken naar de kosten en niet zozeer naar
de polis opties. Daar zullen ze zeker beter op moeten letten.
En ik moet zeggen dat je vaak door de bomen het bos niet meer ziet in de wereld van de verzekeringen en je heel veel moeite moet doen om een goede keuze te maken.
Maar ik ben blij dat het voor mij wat duidelijker is geworden.
Nogmaals bedankt.

Cookies
door Cookies - Oct 7, 2014 om 01:01
13336 Antwoorden / 36 Vragen

......Daar zullen ze zeker beter op moeten letten......

Er is niks mis met een goedkope polis (zeker niet als je jong en gezond bent) maar je moet verd*md goed opletten als je van de zorg gebruik moet gaan maken. Hopelijk hebben ze van dit gebeuren geleerd, al was het helaas een dure les.

door 1953 - Oct 7, 2014 om 02:05
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Heeft uw dochter een restitutie- of een naturapolis?

Het kan zo zijn dat uw dochter een naturapolis heeft en dat zij dan ook naar een geselecteerd (poly)kliniek van de zorgverzekeraar moet gaan.

Uw dochter zou de factuur kunnen declareren bij haar zorgverzekeraar. En bij een restitutiepolis moet dit vrijwel een eitje zijn voor de declarant.

pi
door pieterwolters - Oct 7, 2014 om 08:45
3610 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=huffenreuter schreef op maandag 6 okt 2014, 21:33]
Nu zal dat best wel in de algemene voorwaarden staan, waar we allemaal van weten dat deze erg moeilijk te lezen zijn.

Dat is 1 van die "urban myths" waardoor veel mensen er bij voorbaat al vanaf zien om het te gaan lezen. Maar als je er even wat tijd in steekt werkt het heel verhelderend. En het is in gewoon Nederlands beschreven.

tijger1
door tijger1 - Oct 7, 2014 om 08:59
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U schreef dat zij die polis collectief via haar werkgever heeft afgesloten. Het verwondert me dat deze polis dan aangeboden wordt. Ik ging er eigenlijk van uit dat zij student was of zo.

lo
door lovewinnie - Oct 7, 2014 om 10:58
1210 Antwoorden / 1 Vragen

U dochter heeft waarschijnlijk gekozen voor het goedkoopste verzekeringspakket. Voordeel is lage kosten elke maand maar nadeel is dat alleen bepaalde ziekenhuizen en apotheken zorg mogen verlenen die ook vergoed worden. Alle overige ziekenhuizen en apotheken betekend extra bijdrage of geen vergoeding. Wie wel en niet vergoed moet u zelf uitzoeken. Meestal vind je deze info op de website van de verzekeraar.

Een iets duurdere verzekering nemen in het vervolg voorkomt dit soort ellende en mag je overal behandeld worden en wordt het ook vergoed. en anders goed uitzoeken voor je aan een afspraak of behandeling begint in dit ziekenhuis. Helaas zit er niks anders op dan betalen. Ook fijn voor als je met bijv ambulance opgehaald moet worden en je strand in een ziekenhuis die niet in het contract staat. Ben je echt de pineut

tijger1
door tijger1 - Oct 7, 2014 om 11:01
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@lovewinnie

Dat is niet waar. Spoed wordt van alle ziekenhuizen vergoed.

costnix
door costnix - Oct 7, 2014 om 14:49
2874 Antwoorden / 1 Vragen

@tijger1
Maar de vervolgbehandeling zou dan niet worden vergoed bij zo'n goedkope verzekering.

tijger1
door tijger1 - Oct 7, 2014 om 14:52
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=costnix schreef op dinsdag 7 okt 2014, 14:49]@tijger1
Maar de vervolgbehandeling zou dan niet worden vergoed bij zo'n goedkope verzekering.

Nee, maar daarvoor ga je dan naar ern ziekenhuis waar wel een contract mee is.

hu
door huffenreuter - Oct 7, 2014 om 17:57
5 Antwoorden / 1 Vragen

Dank allemaal voor de reacties.
Mijn dochter heeft nu een betalingsregeling gekregen en gaat ook
met betreffende partijen om de tafel.
Er is een handreiking gedaan en haar polis wordt voor volgend jaar aangepast.

m.vr.gr/
Bert Huffenreuter

tijger1
door tijger1 - Oct 7, 2014 om 18:00
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Mooi, en heel verstandig. Vergeet volgend jaar de aangifte niet. ;-)

el
door elze30 - Dec 5, 2014 om 22:36
150 Antwoorden / 3 Vragen

Het is mogelijk dat uw dochter de Selectief Polis van Zilveren Kruis heeft. Vanaf 1-1-2014 zijn de voorwaarden van dze polis ingrijpend gewijzigd. In 2013 was dit een gewone internetpolis, met alle ziekenhuizen gcontracteerd. Als uw dochter deze polis ook al had in 2013, kunt u wellicht aantonen dar zij nooit geïnformeerd is door Zilveren Kruis. Dan is het niet uw dochters fout. Maar is de zorgverzekeraar opzettelijk in gebreke gebleven. Misschien kunt u hierover juridisch advies vragen,

el
door elze30 - Dec 5, 2014 om 22:38
150 Antwoorden / 3 Vragen

Bovndien denk ik dat toch ook het ziekenhuis had moeten informeren, aangezien het ziekenhuis via het VECOZO systeem kon zien welke polis uw dochter had.

tijger1
door tijger1 - Dec 5, 2014 om 22:42
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar waarom zou ern ziekenhuis haar moeten informeren. En dat geldt natuurlijk ook voor de zorgverzekeraar.

Iemand sluit zelf zo'n polis af, dus moet zelf informeren.

di
door digioma - Dec 6, 2014 om 00:58
646 Antwoorden / 29 Vragen

Het Westfries Gasthuis in Hoorn is daarin wel duidelijk. De orthopeed waarschuwde me dat daar een bepaalde operatie wel wordt gedaan, maar niet vergoed wordt door ACHMEA. Ook Alkmaar en Purmerend zijn geen optie. ACHMEA vergoed alleen deze behandeling in Amsterdams OLVG.
Inmiddels bel ik voor bepaalde behandelingen eerst even met m'n zorgverzekeraar; wordt altijd keurig te woord gestaan.

ja
door janf43 - Dec 6, 2014 om 01:05
733 Antwoorden / 0 Vragen

Tarieven niet - gecontracteerde zorg

Bij een zorgverlener waarmee wij geen afspraken hebben gemaakt, betaalt de verzekerde de nota eerst zelf. Deze nota declareert de verzekerde vervolgens bij Achmea. Over het algemeen ontvangt men dan een lagere vergoeding.

hu
door huffenreuter - Dec 6, 2014 om 01:33
5 Antwoorden / 1 Vragen

Aan Tijger1, qoute: "Maar waarom zou ern ziekenhuis haar moeten informeren. En dat geldt natuurlijk ook voor de zorgverzekeraar.
Iemand sluit zelf zo'n polis af, dus moet zelf informeren."

Kort door de bocht om de verantwoordelijkheid bij de verzekerde te leggen.
Quote "Iemand sluit zelf een polis af" , maar krijgt hij duidelijk de goede informatie uitgelegd ?
Nee dus.
Zeker zijn er polisvoorwaarden, maar die zijn voor een leek heel onduidelijk.
Een zorgverlener en/of zorgverzekeraar kan informatie geven bij aanmelding voor een behandeling .
Dit doen ze niet, omdat ze anders inkomsten mis te lopen. De consument wordt altijd om de tuin geleidt. Ook wordt er geen informatie verstrekt wat een behandeling gaat kosten. Klantonvriendelijk.
De zorgverzekeraar is wettelijk verplicht om 70% te vergoeden als een ziekenhuis geen contract met hun heeft, maar verzuimen om dat in de praktijk uit te voeren.

hu
door huffenreuter - Dec 6, 2014 om 01:34
5 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=elze30 schreef op vrijdag 5 dec 2014, 22:38]Bovndien denk ik dat toch ook het ziekenhuis had moeten informeren, aangezien het ziekenhuis via het VECOZO systeem kon zien welke polis uw dochter had.

Ben ik helemaal mee eens.
Maar dat doen ze niet, want dan lopen ze inkomsten mis.

pi
door pieterwolters - Dec 6, 2014 om 08:34
3610 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=huffenreuter schreef op zaterdag 6 dec 2014, 01:34][quote=elze30 schreef op vrijdag 5 dec 2014, 22:38]Bovndien denk ik dat toch ook het ziekenhuis had moeten informeren, aangezien het ziekenhuis via het VECOZO systeem kon zien welke polis uw dochter had.

Ben ik helemaal mee eens.
Maar dat doen ze niet, want dan lopen ze inkomsten mis.

Waarom zou iemand anders verantwoordelijkheid moeten nemen voor andermans beslissing? Is het zo moeilijk om te snappen dat als iets goedkoper is dan normaal, dat er dan wel eens een verschil in de dienst of product zou kunnen zitten?

tijger1
door tijger1 - Dec 6, 2014 om 10:00
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Die polissen heten niets voor niets : Bewuzt, Selectie, Budget en ga maar door.

Kunnen vaak een hele goede keuze zijn, als je je dan maar realiseert dat je bij planbare zorg, en dat is een operatie
Eerst moet informeren.

zoekster
door zoekster - Dec 6, 2014 om 10:29
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Ik kan me voorstellen dat het wel een behoorlijke puzzel wordt als een ziekenhuis is gecontracteerd door Zilveren Kruis, maar voor bepaalde behandelingen dan weer niet. Zeker als de polis van 2013 weer heel andere voorwaarden heeft dan die van 2014.

Het zou dan inderdaad netjes zijn als het ziekenhuis de klanten zou informeren over het niet vergoeden van deze behandeling, uw dochter zal niet de eerste zijn die hier tegenaan loopt.

tijger1
door tijger1 - Dec 6, 2014 om 10:57
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@zoekster

Het is eigenlijk nog erger, want het kan zo zijn dat een ziekenhuis gecontracteerd is, maar een maatschap die daar werkt voor bv cardiologie, weer niet. Ook niet voor gewone polissen.

Het komt er op neer dat men voor alles wat planbaar is eerst of bij de zorgverzekeraar, of bij het desbetreffende ziekenhuis moet informeren.

Zijn toch regelmatig voorbeelden van deze ellende op tv en zo te zien en te lezen,

el
door elze30 - Jan 29, 2015 om 23:57
150 Antwoorden / 3 Vragen

@huffenreuter:" zorgverzekeringen.
Ze heeft via de zaak waar ze werkt een collectieve verzekering bij ZilverenKruis Achmea afgesloten.".

Als het hier inderdaad over de Budget polis van Zilveren kruis gaat ( in 2014 had deze de naam " Selectief" ) dan valt dit bedrijf ook wat te verwijten. Ik vind dat een bedrijf de verantwoordleijkheid heeft om alleen " veilige " polissen aan te beiden.,