ji
door jielia7 Dec 22, 2014 om 13:36
Garantie & verzekeringen

Zorgverzekering

ik heb multiple sclerose, mijn vraag is of iedere zorgverzekeraar verplicht is mij zonder problemen inclusief aanvullende verzekeringen aan te nemen als nieuwe klant.

872 13 Rapporteer

emcede
door emcede - Dec 22, 2014 om 13:44
960 Antwoorden / 4 Vragen

Nee.

Voor de basisverzekering zijn ze verplicht iedereen te accepteren. Voor de aanvullende verzekering geldt die verplichting niet.

edrick3
door edrick3 - Dec 22, 2014 om 13:46
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo jielia7,

Helaas voor jou: nee.
Verplichting geldt alleen voor de basisverzekering.
Voor aanvullende pakketten kunnen ze voorwaarden stellen.

Met vr.gr.

edrick3
door edrick3 - Dec 22, 2014 om 13:54
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@jielia7,

Acceptatie voor de aanvullende zorgverzekering

De aanvullende zorgverzekering valt niet onder de Zorgverzekeringswet. Dat betekent dat zorgverzekeraars zelf mogen bepalen welke aanvullende verzekeringen zij aanbieden en onder welke voorwaarden. Een zorgverzekeraar mag je dus weigeren voor de aanvullende verzekering. Ook kan de zorgverzekeraar voor de aanvullende zorgverzekering een hogere premie vragen als je ouder of chronisch ziek bent.

Het is echter niet verstandig om je ziektegeschiedenis te verzwijgen tegenover de zorgverzekeraar. Je hebt namelijk een wettelijke mededelingsplicht: je mag (delen van) je ziektegeschiedenis dus niet verzwijgen.

Lees meer over de Acceptatieprocedure aanvullende verzekeringen.
(Bron:Consumentenbond)

tijger1
door tijger1 - Dec 22, 2014 om 14:38
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Bij de meeste zorgverzekeraars wordt u voor "normale" aanvullende verzekeringen zonder vragenlijsten of wat dan ook geaccepteerd. Maar bij een enkeling moet u, als u de meest uitgebreide aanvulling wilt hebben, een vragenformulier invullen.

Wat voor extra gebruikt u dan uit een aanvullende verzekering?

valerius-2
door valerius-2 - Dec 22, 2014 om 14:46
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Jammer voor u maar zoals andere dit ook al kenbaar maken ziet het er voor u niet uit dat dit mogelijk is. De verplichting is alleen maar voor de basis verzekering.

tijger1
door tijger1 - Dec 22, 2014 om 15:14
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik neem aan dat u veel fysio nodig hebt en dat uw aandoening op de lijst Borst staat.

Bij Anderzorg kunt u 18 fysio behandelingen dekken, waardoor u er maar twee zelf hoeft te betalen en het vanaf de 21ste uit de basis gaat.

Cookies
door Cookies - Dec 22, 2014 om 15:22
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=tijger1 schreef op maandag 22 dec 2014, 15:14]Ik neem aan dat u veel fysio nodig hebt en dat uw aandoening op de lijst Borst staat.

Bij Anderzorg kunt u 18 fysio behandelingen dekken,

Welke is dat dan? Anderzorg Extra dekt er maar 9. Een uitgebreider pakket zie ik niet.

Anderzorg Extra € 13,65
Anderzorg Extra is de meest uitgebreide aanvullende verzekering.

Het aanvullende pakket vergoedt 9 behandelingen fysiotherapie

edrick3
door edrick3 - Dec 22, 2014 om 15:31
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Heb jij je aanvullende verzekering zelf samengesteld met één van de vergoedingen voor fysiotherapie? Dan geldt onderstaande vergoeding. Je krijgt vergoeding voor behandelingen fysiotherapie, oefentherapie en een beweegprogramma tot een maximum aantal behandelingen. Dit maximum aantal behandelingen is per kalenderjaar:
Fysiotherapie 9 Fysiotherapie 18
eerste 9 behandelingen per kalenderjaar eerste 18 behandelingen per kalenderjaar
(bron)

Cookies
door Cookies - Dec 22, 2014 om 15:39
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Zie het al: het zijn aanvullende modules speciaal voor of fysio of tandarts.

target
door target - Dec 23, 2014 om 17:37
297 Antwoorden / 3 Vragen

Je kunt je basisverzekering bij een ander afsluiten en je aanvullende bij de oude houden.
Maar ik vraag me af wie dat doet? En wat dat aan administratie (-problemen) meebrengt als je met twee partijen van doen hebt?

Mijn mening. Als je iets onder de leden hebt blijf je gewoon lekker zitten. Kun je elders misschien een tientje per maand goedkoper uit zijn, maar voor je het weet zit je aan honderden of duizenden euro's kosten voor eigen risico vast.

edrick3
door edrick3 - Dec 23, 2014 om 18:09
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@target,

OT
Je zit wel bij allerlei topics redelijke onzin uit te kramen. Verveel je je?
.....Als je iets onder de leden hebt blijf je gewoon lekker zitten......
TS heeft niet 'iets onder de leden'.
....voor je het weet zit je aan honderden of duizenden euro's kosten voor eigen risico vast.....
Zo hoog is je eigen risico nooit:
Het verplicht eigen risico voor 2015 is vastgesteld op € 375. Dit is een verhoging van € 15 ten opzicht van het eigen risico in 2014.
Vrijwillig hoger eigen risico:
Het verplichte eigen risico kunt u ophogen met € 100, € 200, € 300, € 400 en € 500. U krijgt daarvoor van uw zorgverzekeraar een korting op uw maandelijkse premie voor de basisverzekering.

tijger1
door tijger1 - Dec 23, 2014 om 18:16
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En de Ts heeft MS. Wellicht dat zijn huidige zorgverzekeraar de fysio beperkt in de asnvullende dekking en wil hij daarom elders kijken.

Maar zoals gezegd: bij Anderzorg worden geen vragen gesteld en komen hooguit 3 behandelingen voor eigen rekening.
Als het hem tenminste om de fysio gaat.

el
door elze30 - Dec 29, 2014 om 21:45
150 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=jielia7 schreef op maandag 22 dec 2014, 13:36]ik heb multiple sclerose, mijn vraag is of iedere zorgverzekeraar verplicht is mij zonder problemen inclusief aanvullende verzekeringen aan te nemen als nieuwe klant. Voor de basisverzekering zijn ze verplicht. Voor de aanvullende niet. Als u een " hoge" aanvullende wil hebben, zijn er een aantal zorgverzekeraars die schriftelijke vragen stellen over uw gezondheidstoestand, gebruik in het verleden en toekomstig verwacht gebruik. Als u zich online aanmeldt, kunt u deze vragen zien vóórdat u zich definitief opgeeft. Dus u kunt gewoon een verzekering nemen, die geen vragen stelt, of een verzekering waarbij u geen vragen over de MS krijgt. U krijgt nooit direct vragen over de MS, maar vragen als " hoevaak bent u de afgelopen twee jaar naar een dokter geweest?". Verzekeraars die geen vragen stellen hebben " directe acceptatie" . Deze term wordt wel gebruikt op vergelijkingssites.