ma
door marietje17 Jan 17, 2015 om 19:40
Voeding & gezondheid

Zorgverzekering

mijn zoon 29 is sinds de dood van zijn vader 52 12-2-2012 waar hij woonde dakloos met soms een tijdelijk adres.nu heeft hij van de belastingen een boete gekregen omdat hij geen zorgverzekering heeft gehad en dat van 2 jaar.hij kan en kon geen zorgverzekering betalen laat staan zich redden/eten etc.
hij heeft gebeld maar er is niks mogelijk,als je niks /weinig hebt kun je ook niks betalen .kan en mag dit ook al zegt men dat je een zorgverzekering moet hebben.

ps. asielzoekers krijgen een gratis zorgverzekering en wij nedelanders moeten er een hebben en zelf betalen als we dat KUNNEN, maar mijn zoon kan dat niet .

1351 20 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jan 17, 2015 om 20:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

Tja, uw zoon is in het rijke westen opgegroeid met voldoende kansen. En dan is hij op zijn 29e dakloos en zonder inkomsten? Wat deed hij voor zijn vader overleed?

Een zorgverzekering is nu eenmaal verplicht in Nederland, en het lijkt mij dat hij wel in aanmerking zou kunnen komen voor een uitkering als hij met de instanties meewerkt.

ve
door verwijderd - Jan 17, 2015 om 20:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hij kan zich ongetwijfeld inschrijven bij het Leger des Heils. Dan heeft hij een adres en kan dan wellicht een uitkering krijgen. Dan krijgt hij ook zorgtoeslag en kan nadat hij de achterstand heeft ingelopen ook gewoon een zorgverzekering afsluiten.

Die boete komt trouwens niet van de belastingdienst maar van het CVZ

En asielzoekers hebben helemaal niets.

ve
door verwijderd - Jan 17, 2015 om 20:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

ook weer zo'n reactie van iemand die geen verstand van zaken heeft hoe t hier in Nederland allemaal gaat en die mss goed in de slappe was zit, er zijn hier OOK VEEL MENSEN DIE NIKS OF NIET VEEL HEBBEN DENK DAAR OOK MAAR EENS AAN ALS JE EEN REACTIE GEEFT

ve
door verwijderd - Jan 17, 2015 om 20:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

@marietje17

Het is niet netjes om zoveel hoofdletters te gebruiken, want dat betekent op internet schelden.

Uw zoon heeft in ieder geval nog een moeder die voor hem opkomt en misschien ook nog wel onderdak geeft, zodat hij een uitkering kan aanvragen.

ve
door verwijderd - Jan 17, 2015 om 20:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

U begint zelf over asielzoekers bij uw ps...

En uiteraard weten we niet hoe het er bij uw zoon aan toegegaan is, maar hij is in ieder geval niet gevlucht uit een land waar hij voor zijn leven moest vrezen en huis en haard moest achterlaten.

Maar vertel maar eens hoe het komt dat een 29 jarige niet voor zich zelf kan zorgen?

ve
door verwijderd - Jan 17, 2015 om 21:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

Maatschappelijk werk in uw gemeente/woonplaats al geprobeerd? Kijk bij "uw gemeente"

ve
door verwijderd - Jan 17, 2015 om 23:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

En, vanuit uw eigen situatie, is er geen mogelijkheid uw zoon te helpen? Let wel, ik schrijf: helpen. Kan onmogelijk in uw thuissituatie kijken maar heel eerlijk gezegd: om er dan onmiddellijk asielzoekers aan toe te voegen die niets hoeven te betalen? Denk dat het één niet met het ander te vergelijken is en dat u ergens de klok heeft horen luiden maar niet weet waar de klepel hangt. En, heel eerlijk geschreven als moeder: wat u ook schrijft: u kunt toch wel hem van een boterham voorzien. Dus, als u schrijft dat hij geen basis verzekering kan betalen, hij zich toch ook aanmelden bij instanties die dat eventueel voor hem kunnen regelen? Ik hoop alleen niet dat hij, aphatisch, alleen op de bank ligt en er wat aan doet om een baan te krijgen?

ve
door verwijderd - Jan 18, 2015 om 00:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

Schuif het maar op de gemeenschap af, en vergeet dat u hem had kunnen helpen. Als men van de gemeenschap wil mee eten zal men toch de regels moete volgen.

ve
door verwijderd - Jan 18, 2015 om 08:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste marietje17,

zoals ook al door anderen aangegeven heeft uw zoon een 'vast adres' nodig. Als hij dat heeft dan kan hij hoogstwaarschijnlijk een uitkering aanvragen. Naast die uitkering kan hij dan ook zorgtoeslag aanvragen. Geen idee of uw zoon medische behandeling nodig heeft maar met de goedkoopste polis (inclusief maximaal eigen risico) is de maximale zorgtoeslag hoger dan de kosten van de zorgverzekering. Wel is het zo dat met een maximaal eigen risico de eerste eigen kosten bij medische behandeling hoger zijn. De zorgverzekering hoeft uw zoon dus per saldo niets of niet veel te kosten.

Indien u niet staat bent om een vast adres en het aanvragen van een uitkering en zorgtoeslag te regelen zoek dan hulp. Klop bijvoorbeeld bij de gemeente aan zoals ook al door anderen aangegeven of vraag een goede kennis of vriend om u te helpen. Met welke terugwerkende kracht een uitkering en zorgtoeslag aangevraagd kunnen worden weet ik niet, maar dat zal men u vast vertellen als u het aanvraagt.
Hopelijk lukt het uw zoon om met een vast adres, uitkering dan om zijn leven beter op de rit te krijgen. U zult als moeder voor uw zoon toch ook een ander leven wensen dan dat hij nu heeft.

ve
door verwijderd - Jan 18, 2015 om 09:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

Heel triest maar uw zoon heeft niet aan de zorgverzekeringsplicht voldaan dus is de boete terecht en niet aan te vechten. Iedereen met een Nederlands paspoort heeft recht op een uitkering als dat nodig is. Uw zoon kwam toen hij dakloos werd al in aanmerking voor een dak en thuislozen uitkering maar die moest hij wel aanvragen, hij kan dit alsnog doen maar uiteraard niet met terugwerkende kracht. Het meest handige is meegaan in een traject van een instelling die dak en thuislozen begeleid naar een weg terug in de maatschappij. Daarbij wordt ook de schuldproblematiek aangepakt want deze schuld is vast niet de enige schuld.

ve
door verwijderd - Jan 19, 2015 om 08:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het is tegenover de mensen die wel betalen te makkelijk om te zeggen dat hij die zorgverzekering niet kan betalen, want die draaien er met z'n allen voor op.
Er zijn toch mogelijkheden bij gemeente voor een uitkering of regeling?

ve
door verwijderd - Jan 19, 2015 om 10:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

@flessebon

Wat heeft huurtoeslag en de belastingdienst van doen met iemand die geen zorgverzekering betaalt?

ve
door verwijderd - Jan 19, 2015 om 10:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

Soms loop je tegen een muur aan Tijger1. Heel vervelend.

ve
door verwijderd - Jan 19, 2015 om 11:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

En kan je in betalingsproblemen komen.

ve
door verwijderd - Jan 19, 2015 om 11:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

@marietje17,

Toen de vader van uw zoon nog leefde had uw zoon blijkbaar wel een zorgverzekering (verplicht eigen verz. vanaf 18 jr.).
Leefde uw zoon destijds geheel op kosten van zijn vader of had hij een eigen inkomen uit werk of een sociale uitkering.
Vreemd dat hij, na het overlijden van zijn vader, plotsklaps dakloos werd en ineens zonder inkomen of uitkering kwam te zitten en daardoor niet meer aan zijn financiële verplichtingen kon/wilde voldoen.
Was er, na het overlijden van zijn vader dan helemaal niemand, ook u niet, die zich het lot van deze jongeman aantrok of wilde hij de aangeboden hulp niet accepteren.
Hoe heeft de betreffende instantie uw zoon, na twee jaar, alsnog kunnen traceren en hem de door u genoemde boete kunnen opleggen.
Er zijn ruim voldoende mogelijkheden voor mensen in sociale problemen waar zij voor hulp kunnen aankloppen. U zou uw zoon hierin kunnen ondersteunen en begeleiden zodat zijn leven (weer) op de rails wordt gezet.
Alleen een vermanend vingertje opsteken naar de maatschappij kan iedereen, daadwerkelijke hulp en ondersteuning bieden is van een andere orde.

P.S.
Uw p.s. is een ongepaste vergelijking.

ve
door verwijderd - Jan 19, 2015 om 13:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

Iedereen van 18 jaar of ouder is een eigen basiszorgverzekering verplicht.

Als hij de premie niet kan betalen, informeert hij het beste bij Sociale zaken van zijn gemeente, aanvraag bijzondere bijstand.

ve
door verwijderd - Jan 19, 2015 om 13:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

1953 schreef op maandag 19 jan 2015, 13:09: Iedereen van 18 jaar of ouder is een eigen basiszorgverzekering verplicht.

Als hij de premie niet kan betalen, informeert hij het beste bij Sociale zaken van zijn gemeente, aanvraag bijzondere bijstand.

Niemand krijgt natuurlijk bijzondere bijstand voor de premie. Wat een onzin verkoopt u toch.

ve
door verwijderd - Jan 19, 2015 om 16:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

[edit redactie] Kan mij de frustratie van TS goed voorstellen.

ve
door verwijderd - Jan 21, 2015 om 16:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

Volgende keer gewoon weer PvdA stemmen hè! (@redactie nu ik toch jullie aandacht heb joris even leocoumou weg, bedankt)

ve
door verwijderd - Jan 21, 2015 om 17:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

lekkerisdat schreef op woensdag 21 jan 2015, 16:43: Volgende keer gewoon weer PvdA stemmen hè!

Tuurlijk, die gladjakkers ga ik zeker op stemmen.