Zorgverzekering: Originele factuur verplicht?
Hallo,
Mijn zorgverzekering accepteert declaraties alleen als ik de originele rekening stuur. Een kopie daarvan nemen zij niet in behandeling.
Mag dit?
Dank voor de reacties!
Als zij die voorwaarde stellen dan mag dat. U mag natuurlijk wel zelf een kopie maken en behouden. Niet elke verzekeraar stelt overigens die eis.
Bij mijn verzekeraar mag ik de rekening, voorzover ik die al zelf ontvang, inscannen en e-mailen. Het origineel moet ik 2 jaar bewaren.
Ik begrijp uw zorg wel. U bent bang dat u het origineel opstuurt en dat de zorgverzekeraar dan zegt: Niet ontvangen! En dat u dan kunt fluiten naar uw centen. Doorgaans gaat het goed. Maar inscannen kan ook en is eigenlijk veiliger, alleen heeft niet iedereen de apparatuur om te scannen.
Los het eenvoudig op, maak een kopie voor uzelf, stuur het origineel/ingescanned op, u krijgt uw geld en heeft èn de verzekering goed benaderd èn u heeft een kloppende boekhouding. Er kan met de alom verkrijgbare software genoeg gesjoemeld worden.
Bij de OHRA kan je alleen maar met originele rekening je geld terugkrijgen. Zie het probleem niet zo; maak kopie op de printer (kan niet scannen) en anders bij welke super of Bruna dan ook kopietje maken. Dus of het mag? In ieder geval behandelt bovengenoemde zorgverzekering geen kopieën.
[quote=tenormin schreef op zondag 31 aug 2014, 13:09]Zie het probleem niet zo;
En als de die rekening niet aankomt, wat dan?
Ga je dan zeggen: hier heb ik een kopie als bewijs dat de rekening bestaat!
Zorgverzekeraar: Sorry, maar aan kopieën doen we niet.
[quote=zoekster schreef op zondag 31 aug 2014, 13:47][quote=tenormin schreef op zondag 31 aug 2014, 13:09]Zie het probleem niet zo;
En als de die rekening niet aankomt, wat dan?
Ga je dan zeggen: hier heb ik een kopie als bewijs dat de rekening bestaat!
Het bestaan van een zoekgeraakte factuur kun je prima aantonen met een kopie ervan.
Facturen zijn officiële en unieke documenten, ook (juist) voor de belastingdienst.
Je kunt dus nooit een tweede factuur aanvragen, hooguit een kopie ervan en dat staat er dan meestal ook op (kopie factuur).
Het bestaan van een zoekgeraakte factuur kun je wel aantonen met een kopie. Dat is niet het officiële document, maar wel het bewijs dat dat officiële document bestaat.
Kortom, altijd zelf kopieën maken! Zelf scan ik ze gewoon in, dan heb ik ze digitaal.
Allen,
Dank voor de antwoorden. Ik ben het met een van de eerdere posters eens dat opmerkingen betreffende het sjoemelen met facturen een beetje vreemd zijn (buiten dat dit niet de vraag was). Wordt ik als verzekerde bij voorbaat al niet vertrouwd en accepteert men daarom geen kopieën? Zoals de waard is... Daarnaast is het voor de verzekeraar makkelijk te controleren bij de zorgaanbieder of de rekening klopt.
Ik ken ook (zorg)verzekeringsmaatschappijen die digitale facturen accepteren, alleen deze doet dit niet. Sterker nog, ze nemen de opgave van kosten niet eens in behandeling. Dit vind ik wel erg ver gaan. Laatste jaar bij deze maatschappij (Iza Cura) dus.
M.i. ben ik de klant bij de zorgaanbieder en krijg ik dus de factuur. En heb ik er ook recht op om deze zelf te behouden. Ik dacht dat dit juridisch ook zo was, maar blijkbaar ben ik abuis.
Het opsturen van een kopie had ik al gedaan. Op basis daarvan is de claim afgewezen met de opmerking dat de originele factuur ingestuurd moet worden.
Overigens meer problemen met deze maatschappij gehad dit jaar, ook ivm ondersteuning op vakantie en een ronduit onbeschofte behandeling door hun alarmcentrale. Niet alleen om deze reden dus het laatste jaar.
Dank aan allen voor de input.
[quote=zoekster schreef op zondag 31 aug 2014, 13:47][quote=tenormin schreef op zondag 31 aug 2014, 13:09]Zie het probleem niet zo;
En als de die rekening niet aankomt, wat dan?
Ga je dan zeggen: hier heb ik een kopie als bewijs dat de rekening bestaat!
Zorgverzekeraar: Sorry, maar aan kopieën doen we niet.
Goed dat je dit aanhaalt, zoekster. Was 1½ á 2 maanden geleden naar tandarts geweest; meestal binnen 14 dagen (of eerder) rekening van Famed. Die kreeg ik niet. Ik ben niet helemaal achterlijk, al lijkt het er soms op, dus Famed gemaild: waar blijft de rekening. Kreeg antwoord dat het op die datum verzonden was: hebben ze een nieuwe, originele rekening gestuurd. Liep dus goed af, (voor de vervaltermijn); de eerste "echte" rekening hierover ontving ik afgelopen woensdag! De rekening moest voor 18 augustus betaald zijn. En ook de OHRA hierover gecontacteerd. Heb geen zin in extra betalingen, opoe is daar wel alert in.
[quote=czar schreef op zondag 31 aug 2014, 12:49][quote=carola.83 schreef op zondag 31 aug 2014, 12:09]Met kopieën kan nu eenmaal makkelijk gesjoemeld worden.
Heeft u zelf eigenlijk wel door hoe vreemd deze opmerking is?
@TS: ja, de betaler dient de originele rekening te krijgen.
Maak zelf een kopie. Helaas vinden sommige verzekeringsmaatschappijen de originele rekening lang niet genoeg. Die gaan pas tot uitbetaling over als je een naaktfoto stuurt (bij wijze van spreken).
Dat is nu wat ik bedoel, er zijn voor 12.15 al 2 reacties gegeven als antwoord op de vraag.
Nee, czar geeft om 12.49 zijn antwoord terwijl deze vraag al een half uur eerder beantwoord is.
Dat vind ik dan echt onnodig
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Opzeggen lidmaatschap FVD
Beste lezers,
Ik ben vorig jaar een lidmaatschap aangegaan bij het FVD, ik heb er niet op gestemd, maar deed het uit sympathie voor diverse standpunten.
Nu was ik in de veronderstelling dat zo'n lidmaatschap vanzelf na 1 jaar stopt. ( niet betalen, geen lid meer)
Ooit iets over gelezen of gehoord, en ik dacht dat dit dus nu zo functioneerde, maar waarschijnlijk heb ik dat dus
...
Lees meer
Meer gas "gebruikt" op dag van vervanging gasleiding
Onlangs heeft netbeheerder Enexis in onze straat alle gasleidingen naar de meter toe vervangen. Hiervoor kregen alle bewoners een brief en er werd een afspraak gemaakt zodat ze middels een schema verdeeld over meerdere dagen alle aansluitigen af konden gaan.
Op de dag dat wij aan de beurt waren zie ik in de app van mijn energieprovider dat ons verbruik juist op die betreffende dag een stuk h
...
Lees meer
Ik wil een klacht indienen over Rioleringsbedrijf Van Dongen
Klacht over rioleringsbedrijf van Dongen (085.8000582) Op 25 december 2023 had ik last van een verstopt toilet. Ik heb toen contact opgenomen met Rioleringsbedrijf van Dongen. Ik ben toen opgelicht. Ik heb uiteindelijk een rekening moeten betalen van 4.145, -- voor ca één uur werk. De kosten zaten in de toeslag vanwege de feestdagen en de afschrijving van de apparatuur die volgens de mont ... Lees meer
Populair in Garantie & Verzekeringen
Wel of geen trekhaak
Mijn Ford Fiësta ST van april 2018 heeft een trekkracht van 0 en mag dus niets trekken, maar hoe zit ik met de verzekering als ik er een trekhaak op laat zetten die ik alleen voor het vervoer van de crossfiets van mijn zoontje gebruikt. Zou ik nu een nieuwe kopen mag het wel.
Ook ga hierover nog in kontakt met mijn verzekering, maar misschien is iemand anders ook tegen dit probleem aangelope
...
Lees meer
Hoe komt men van een Ardanta uitvaartpolis af?
In 2004 hadden wij een Nivo uitvaartpolis bij Uzet afgesloten. Dit hadden wij zeer zorgvuldig uitgezocht en besproken. Groot was de verrassing dan ook dat wij in april 2016 een brief kregen met daarin de vermelding 'Zoals u wellicht in de pers heeft gelezen, heeft NIVO uitvaartverzekeringen haar verzekeringsportefeuille overgedragen aan ASR Levensverzekering N.V. in Utrecht. ...Ardanta, onderdeel ... Lees meer
Kruidvat foto cd's niet afleesbaar
De foto's die ik destijds bij KRUIDVAT op cd's heb laten zetten zijn niet of heel moeilijk af te spelen op de pc en volgens kruidvat fotoservice is dat niet hun verandwoordelijkheid en kan het zeker niet afgespeeld worden op DVD.
WIE is hier verandwoordelijk voor???
Lees meer