louche_1
door louche_1 Aug 31, 2014 om 12:00
Garantie & verzekeringen

Zorgverzekering: Originele factuur verplicht?

Hallo,

Mijn zorgverzekering accepteert declaraties alleen als ik de originele rekening stuur. Een kopie daarvan nemen zij niet in behandeling.
Mag dit?

Dank voor de reacties!

4448 23 Rapporteer

Cookies
door Cookies - Aug 31, 2014 om 12:09
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Ja, natuurlijk mag dat en ik vind de eis volkomen terecht. Met kopieën kan nu eenmaal makkelijk gesjoemeld worden.

sw
door swat1500 - Aug 31, 2014 om 12:13
3763 Antwoorden / 0 Vragen

Als zij die voorwaarde stellen dan mag dat. U mag natuurlijk wel zelf een kopie maken en behouden. Niet elke verzekeraar stelt overigens die eis.
Bij mijn verzekeraar mag ik de rekening, voorzover ik die al zelf ontvang, inscannen en e-mailen. Het origineel moet ik 2 jaar bewaren.

zoekster
door zoekster - Aug 31, 2014 om 12:20
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Ik begrijp uw zorg wel. U bent bang dat u het origineel opstuurt en dat de zorgverzekeraar dan zegt: Niet ontvangen! En dat u dan kunt fluiten naar uw centen. Doorgaans gaat het goed. Maar inscannen kan ook en is eigenlijk veiliger, alleen heeft niet iedereen de apparatuur om te scannen.

mahadma
door mahadma - Aug 31, 2014 om 12:28
11519 Antwoorden / 51 Vragen

Los het eenvoudig op, maak een kopie voor uzelf, stuur het origineel/ingescanned op, u krijgt uw geld en heeft èn de verzekering goed benaderd èn u heeft een kloppende boekhouding. Er kan met de alom verkrijgbare software genoeg gesjoemeld worden.

tenormin
door tenormin - Aug 31, 2014 om 13:09
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Bij de OHRA kan je alleen maar met originele rekening je geld terugkrijgen. Zie het probleem niet zo; maak kopie op de printer (kan niet scannen) en anders bij welke super of Bruna dan ook kopietje maken. Dus of het mag? In ieder geval behandelt bovengenoemde zorgverzekering geen kopieën.

zoekster
door zoekster - Aug 31, 2014 om 13:47
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=tenormin schreef op zondag 31 aug 2014, 13:09]Zie het probleem niet zo;
En als de die rekening niet aankomt, wat dan?

Ga je dan zeggen: hier heb ik een kopie als bewijs dat de rekening bestaat!

Zorgverzekeraar: Sorry, maar aan kopieën doen we niet.

czar
door czar - Aug 31, 2014 om 13:57
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=zoekster schreef op zondag 31 aug 2014, 13:47][quote=tenormin schreef op zondag 31 aug 2014, 13:09]Zie het probleem niet zo;
En als de die rekening niet aankomt, wat dan?
Ga je dan zeggen: hier heb ik een kopie als bewijs dat de rekening bestaat!

Het bestaan van een zoekgeraakte factuur kun je prima aantonen met een kopie ervan.

Facturen zijn officiële en unieke documenten, ook (juist) voor de belastingdienst.
Je kunt dus nooit een tweede factuur aanvragen, hooguit een kopie ervan en dat staat er dan meestal ook op (kopie factuur).
Het bestaan van een zoekgeraakte factuur kun je wel aantonen met een kopie. Dat is niet het officiële document, maar wel het bewijs dat dat officiële document bestaat.

Kortom, altijd zelf kopieën maken! Zelf scan ik ze gewoon in, dan heb ik ze digitaal.

louche_1
door louche_1 - Aug 31, 2014 om 14:35
2 Antwoorden / 1 Vragen

Allen,

Dank voor de antwoorden. Ik ben het met een van de eerdere posters eens dat opmerkingen betreffende het sjoemelen met facturen een beetje vreemd zijn (buiten dat dit niet de vraag was). Wordt ik als verzekerde bij voorbaat al niet vertrouwd en accepteert men daarom geen kopieën? Zoals de waard is... Daarnaast is het voor de verzekeraar makkelijk te controleren bij de zorgaanbieder of de rekening klopt.

Ik ken ook (zorg)verzekeringsmaatschappijen die digitale facturen accepteren, alleen deze doet dit niet. Sterker nog, ze nemen de opgave van kosten niet eens in behandeling. Dit vind ik wel erg ver gaan. Laatste jaar bij deze maatschappij (Iza Cura) dus.

M.i. ben ik de klant bij de zorgaanbieder en krijg ik dus de factuur. En heb ik er ook recht op om deze zelf te behouden. Ik dacht dat dit juridisch ook zo was, maar blijkbaar ben ik abuis.
Het opsturen van een kopie had ik al gedaan. Op basis daarvan is de claim afgewezen met de opmerking dat de originele factuur ingestuurd moet worden.

Overigens meer problemen met deze maatschappij gehad dit jaar, ook ivm ondersteuning op vakantie en een ronduit onbeschofte behandeling door hun alarmcentrale. Niet alleen om deze reden dus het laatste jaar.

Dank aan allen voor de input.

tenormin
door tenormin - Aug 31, 2014 om 14:46
16816 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=zoekster schreef op zondag 31 aug 2014, 13:47][quote=tenormin schreef op zondag 31 aug 2014, 13:09]Zie het probleem niet zo;
En als de die rekening niet aankomt, wat dan?

Ga je dan zeggen: hier heb ik een kopie als bewijs dat de rekening bestaat!

Zorgverzekeraar: Sorry, maar aan kopieën doen we niet.

Goed dat je dit aanhaalt, zoekster. Was 1½ á 2 maanden geleden naar tandarts geweest; meestal binnen 14 dagen (of eerder) rekening van Famed. Die kreeg ik niet. Ik ben niet helemaal achterlijk, al lijkt het er soms op, dus Famed gemaild: waar blijft de rekening. Kreeg antwoord dat het op die datum verzonden was: hebben ze een nieuwe, originele rekening gestuurd. Liep dus goed af, (voor de vervaltermijn); de eerste "echte" rekening hierover ontving ik afgelopen woensdag! De rekening moest voor 18 augustus betaald zijn. En ook de OHRA hierover gecontacteerd. Heb geen zin in extra betalingen, opoe is daar wel alert in.

ph
door philip36 - Aug 31, 2014 om 14:58
2275 Antwoorden / 4 Vragen

[quote=czar schreef op zondag 31 aug 2014, 12:49][quote=carola.83 schreef op zondag 31 aug 2014, 12:09]Met kopieën kan nu eenmaal makkelijk gesjoemeld worden.
Heeft u zelf eigenlijk wel door hoe vreemd deze opmerking is?

@TS: ja, de betaler dient de originele rekening te krijgen.
Maak zelf een kopie. Helaas vinden sommige verzekeringsmaatschappijen de originele rekening lang niet genoeg. Die gaan pas tot uitbetaling over als je een naaktfoto stuurt (bij wijze van spreken).

Dat is nu wat ik bedoel, er zijn voor 12.15 al 2 reacties gegeven als antwoord op de vraag.

Nee, czar geeft om 12.49 zijn antwoord terwijl deze vraag al een half uur eerder beantwoord is.
Dat vind ik dan echt onnodig

czar
door czar - Aug 31, 2014 om 15:06
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=louche schreef op zondag 31 aug 2014, 14:35]Laatste jaar bij deze maatschappij (Iza Cura) dus.
Ik denk altijd andersom.
Kom ik na jaren premie betalen er achter dat een verzekeringsmaatschappij me niet bevalt of moeilijk gaat doen over een betaling, dan kan ik ze niet harder pakken dan er gewoon te blijven. Zeker als ik verwacht in de nabije toekomst weer aanspraak te moeten maken op een uitkering. Dat je naar een andere verzekering vertrekt na een negatieve ervaring met uitbetaling zien ze natuurlijk graag. Zij de baten, een ander de kosten.

czar
door czar - Aug 31, 2014 om 15:23
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=philip36 schreef op zondag 31 aug 2014, 14:58]
Dat is nu wat ik bedoel, er zijn voor 12.15 al 2 reacties gegeven als antwoord op de vraag.

Dat bedoel je dan waarschijnlijk n.a.v. dit topic: KLIK, want hier is je argument natuurlijk niet helemaal duidelijk.

Philip36: stop met commentaar geven op reacties en probeer zelf eens een antwoord te formuleren aan de vraagsteller. Dan kun je een zinnige bijdrage leveren. Het is overigens best zinvol als TS 3 keer hetzelfde antwoord krijgt en als je een antwoord aan het formuleren bent, wordt je wel eens weggeroepen tussendoor en kàn het zijn dat inmiddels een ander een soortgelijk antwoord heeft geformuleerd.
Ik wordt zo moe van dit soort lui ... ze kunnen er zelf waarschijnlijk weinig aan doen.

ph
door philip36 - Aug 31, 2014 om 16:21
2275 Antwoorden / 4 Vragen

@czar

Het excuus dat je wel eens weggeroepenq wordt tijdens het schrijven van een antwoord gaat in dit geval niet op.
Om 12.40 heeft u op dat andere topic namelijk een reactie geplaatst.
Dus uw antwoord hierq van 12.491, moet na 12.40 getypt zijn.
Heeft u ook niet gezegd maar u doet het wel voorkomen of dat het geval was.

czar
door czar - Aug 31, 2014 om 16:55
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=philip36 schreef op zondag 31 aug 2014, 16:21]@czar
Het excuus dat je wel eens weggeroepenq wordt tijdens het schrijven van een antwoord gaat in dit geval niet op.
Om 12.40 heeft u op dat andere topic namelijk een reactie geplaatst.
Dus uw antwoord hierq van 12.491, moet na 12.40 getypt zijn.
Heeft u ook niet gezegd maar u doet het wel voorkomen of dat het geval was.

U lult maar wat, ik kan wel 15 reacties tegelijk open hebben staan. Niemand verplicht mij alles in chronologische volgorde te beantwoorden binnen een gestelde tijd. Tenminste, die voorwaarden ben ik niet tegengekomen toen ik mij bij aanmelding conformeerde aan de gestelde forumregels.

Kunt u zelf eens een poging wagen op het onderwerp of de vraag van TS een reactie te formuleren? i.p.v. commentaar te geven op reageerders? U doet zelf het meest wat u andere forumleden verwijt.
Dubbeldom, u weet wel, ezel en stenen en zo.

tenormin
door tenormin - Aug 31, 2014 om 17:22
16816 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=czar schreef op zondag 31 aug 2014, 16:55]
Kunt u zelf eens een poging wagen op het onderwerp of de vraag van TS een reactie te formuleren? i.p.v. commentaar te geven op reageerders? U doet zelf het meest wat u andere forumleden verwijt.
Dubbeldom, u weet wel, ezel en stenen en zo.

Justum.

ph
door philip36 - Aug 31, 2014 om 17:31
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Kan iemand uitleggen hoe dat moet, reacties open hebben staan, ik kan nog niet met 2 reacties
Als ik van de ene naar de andere ga en weer terug is mijn tekst van de eerste weg.

tenormin
door tenormin - Aug 31, 2014 om 17:52
16816 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=philip36 schreef op zondag 31 aug 2014, 17:31]Kan iemand uitleggen hoe dat moet, reacties open hebben staan, ik kan nog niet met 2 reacties
Als ik van de ene naar de andere ga en weer terug is mijn tekst van de eerste weg.

Met meerdere communicatie attributen werken misschien? Als het je hobby is zou dat zomaar kunnen.

czar
door czar - Aug 31, 2014 om 22:33
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=philip36 schreef op zondag 31 aug 2014, 17:31]Kan iemand uitleggen hoe dat moet, reacties open hebben staan, ik kan nog niet met 2 reacties
Als ik van de ene naar de andere ga en weer terug is mijn tekst van de eerste weg.
Probeer de rechter muis-knop eens en dan 'Link openen in een nieuw venster'.
Of als je in Chrome werkt: rechter-muis-knop op een openstaand tabblad 'dupliceren'.
Ik heb regelmatig meer dan 10 tabbladen open staan in mijn browser. Op de achtergrond downloaden, een TV-programma afspelen of mijn beweringen checken. Moeten we je nu eerst gaan leren een computer te gebruiken? :-)
Is aanleiding om zelf een vraag te stellen: hoe gebruik ik een browser op mijn computer?
Dit helaas in dit topic, omdat je hier geen PB kan plaatsen.

tenormin
door tenormin - Aug 31, 2014 om 22:41
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Zelfs een oet*** als ik ben, doe dat in beantwoorden mail: komt er iets tussen gooi ik hem in de concepten: kan je laten verder gaan; komen toch vaak dingen tussen, zoals de ordinaire deurbel of telefoon. Maar krijg de indruk dat pietwolters tegenwoordig beantwoord om het beantwoorden. Ieder zijn meug.

@czar, een PB zal hier nooit komen; vraagt men al jaren! Net als aanpassen van een foute spelling. Ja, daar is preview voor, zeggen ze, maar ja, soms drukt men op knop verzenden i.p.v. preview: dus balen.

ph
door philip36 - Sep 1, 2014 om 00:27
2275 Antwoorden / 4 Vragen

@czar

Heb nooit geprobeerd op 2 browser tabbladen in te loggen op dezelfde site maar dat gaat inderdaad.
Ik had op het 2e tabblad bij het inloggen eigenlijk een mededeling verwacht van, Je bent al ingelogd.
Als je op de ene uitlogt, blijf je op de andere nog ingelogd.
Mijn dank.

czar
door czar - Sep 1, 2014 om 00:56
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=philip36 schreef op maandag 1 sep 2014, 00:27]@czar
Heb nooit geprobeerd op 2 browser tabbladen in te loggen op dezelfde site maar dat gaat inderdaad.

Zo leer je nog eens wat.
Technisch gezien werkt het allemaal met sessie-cookies. Dat zijn cookies die niet worden bewaard, maar alleen in het geheugen van uw computer staan. Je blijft dan met dezelfde computer ingelogd zolang het sessie-cookie niet is verlopen (aan een sessie-cookie kun je een tijdsduur verbinden). Elke keer als u iets op een website doet wordt de tijd in een sessie-cookie weer vernieuwd, waardoor je heel lang ingelogd kunt blijven. Nou ja, het kan ook nog anders (tijd online bewaren, IP checken etc), het is de keuze van de software of beter: van de programmeur daarvan.

tot15karakters
door tot15karakters - Sep 1, 2014 om 09:58
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Ik heb ooit een rekening niet gekregen en daarom Kopie Factuur.

VGZ heeft toen erg lastig gedaan dus jaar later geen klant meer.
Ze eisen originele per post maar zowel het sturen naar mijn huis als hun postbus, dus je hebt 2 kansen op zoekraken.

Daarom ben ik tegen originele eisen.
Wel maak ik altijd een Scan op PC, maar zowel Kopie van leverancier als mijn print zouden ze moeten accepteren.

Gezien de onbetrouwbaarheid van Post NL is 2x risico dus ze mogen niet weigeren.
Wel stuurde ik origineel indien mogelijk maar bij fout Post NL moeten ze elke Scan of Kopie wel accepteren.

czar
door czar - Sep 1, 2014 om 10:39
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=tot15karakters schreef op maandag 1 sep 2014, 09:58]VGZ heeft toen erg lastig gedaan dus jaar later geen klant meer.Ze eisen originele per post maar zowel het sturen naar mijn huis als hun postbus, dus je hebt 2 kansen op zoekraken.

Exact. Het is een onzinnige eis.
Er is namelijk maar 1 origineel en een bedrijf mag en kan geen tweede origineel maken, hooguit een kopie daarvan. Met die kopie kun je het bestaan er toch van aantonen. Een factuurnummer dient immers ook uniek te zijn. Als het om betalen van de premie gaat, maakt het VGZ overigens helemaal geen bal uit of je de kopie of het origineel betaalt, als je maar betaalt. Ze meten met 2 maten. Ik ontvang nooit een papieren factuur van VGZ, maar zelf eisen ze die wel.