er
door erocs Apr 29, 2015 om 15:19
Voeding & gezondheid

Zout

Hoeveel zout blijft er nou daadwerkelijk in je eten zitten nadat je het gekookt hebt en het water van bijvoorbeeld de aardappelen af hebt gegoten.

Stel ik gebruik 10 gram zou op 2 liter water met 5 klein/middelgrote aardappelen?

Wat is dan de zout inname?

13773 32 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Apr 29, 2015 om 15:32
27632 Antwoorden / 85 Vragen

.....Wat is dan de zout inname? .....

Te veel per dag.

Natriumchloride
De wetenschappelijke naam voor zout is natriumchloride. Een gram zout bevat 400 mg natrium. Dat betekent dat 1,5 gram zout onze dagelijkse natriumbehoefte dekt. Toch gebruiken we gemiddeld 10 g zout per dag: te veel dus. Wetenschappers gaan ervan uit dat we per dag slechts 575 mg natrium nodig hebben om onze vochthuishouding op peil te houden.
(Bron:infonu)

Voor wat info klik hier.

Met vr.gr.

sjjoppy
door sjjoppy - Apr 29, 2015 om 16:14
7156 Antwoorden / 3 Vragen

Hallo Erocs,
als u het afgietwater van die twee liter aftrekt kunt u uitrekenen hoeveel zout er achter gebleven is. Denk dat de verdamping te verwaarlozen is.
Vr,gr.

aurora1
door aurora1 - Apr 29, 2015 om 16:54
15645 Antwoorden / 6 Vragen

U kunt aardappelen zonder zout toe te voegen koken en dan afhankelijk van het vlees, de jus en de groente er vanaf zien om nog zout toe te voegen. In de magnetron zonder zout koken kan ook.

tijger1
door tijger1 - Apr 29, 2015 om 17:03
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik verwonder mij eerder over die twee liter water voor 5 aardappelen.

En hebt u weleens 10 gram zout op een lepel gedaan en gekeken wat voor berg dat was?

aurora1
door aurora1 - Apr 29, 2015 om 17:07
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Inderdaad, 2 liter water voor 5 middelgrote aardappelen is niet weinig te noemen....

er
door erocs - Apr 29, 2015 om 17:29
5 Antwoorden / 1 Vragen

Die 2 liter op 5 aardappelen is een uitgangspunt om het makkelijk te maken..

Vooralsnog is mij nog niet duidelijk hoeveel zout er dan in mijn aardappelen zit, al gebruik ik 20 gram zout op 2 liter dan november lijkt het me dat je onder de norm blijft je giet immers het water waar het zout in opgelost is weg.

tijger1
door tijger1 - Apr 29, 2015 om 17:50
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar de aardappelen zijn dan wel zo zout als brem.

edrick3
door edrick3 - Apr 29, 2015 om 17:53
27632 Antwoorden / 85 Vragen

.....je giet immers het water waar het zout in opgelost is weg. .....
En als je kruimige aardappelen hebt zijn die helemaal 'volgezogen' met zout.
Brrrr.

me
door mein33 - Apr 29, 2015 om 18:02
5658 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=erocs schreef op woensdag 29 apr 2015, 17:29]Die 2 liter op 5 aardappelen is een uitgangspunt om het makkelijk te maken..

Vraagstuk:
Men gaat aardappelen koken en gebruikt daarvoor de volgende ingrediënten:
Tien gram zout, twee liter water en vijf aardappelen.
In deze verhouding kookt men de aardappelen tot ze gaar zijn.
Vervolgens giet men de aardappelen af.
Hoeveel zout is er in de gekookte aardappelen achtergebleven. ???

En dit vraagstuk valt onder de noemer van een "makkelijke" vraag !!

Tja ;-)) ik geef het op.

edrick3
door edrick3 - Apr 29, 2015 om 18:04
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@mein33,

..... vijf aardappelen......
kleine of grote? gewicht? ;-)

me
door mein33 - Apr 29, 2015 om 18:15
5658 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=edrick3 schreef op woensdag 29 apr 2015, 18:04]@mein33,

..... vijf aardappelen......
kleine of grote? gewicht? ;-)

Tja, de vraag blijkt nog complexer dan Ts. en ik in de gauwigheid konden bedenken.
Deze gegevens graag alsnog aan de vraag toevoegen a.u.b. en daarmee valt hij zeker in de categorie "moeilijke" vraag.
En ik had het al opgegeven ;-((

bo
door boiler - Apr 29, 2015 om 18:41
64 Antwoorden / 0 Vragen

Gewoon zonder zout koken en pas op je bordje wat zout, of kruiden (nog beter) strooien.

Je zal maar slak zijn...

tenormin
door tenormin - Apr 29, 2015 om 20:04
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Ga ook voor "zonder zout koken", we hebben niet voor niets een peper & zout stelletje, toch. Toevoegen is beter dan bremzout te moeten eten.

er
door erocs - Apr 29, 2015 om 20:10
5 Antwoorden / 1 Vragen

Ik vroeg het mij af na de uitzending jl. waarin gesteld werd dat we teveel zout binnenkrijgen maar als deze vraag niet beantwoord kan worden zal ook dat verhaal wel complexer zijn dan uitgelegd op tv.

tijger1
door tijger1 - Apr 29, 2015 om 20:12
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Zout toevoegen op je bord is natuurlijk helemaal niet beter. Dan wordt er zeker teveel gebruikt.

De Ts heeft blijkbaar geen idee van hoeveelheden voor wat betreft het koken van aardappelen.

Laat hem eerst maar eens 10 gram zout afwegen.

door 1953 - Apr 29, 2015 om 20:19
3725 Antwoorden / 95 Vragen

10 gram is sowieso teveel zout, ook al is het in de pan met kookaardappelen in het vocht toegevoegd.

U kunt ook het zout toevoegen na het afgieten van het kookvocht.

er
door erocs - Apr 29, 2015 om 20:44
5 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=tijger1 schreef op woensdag 29 apr 2015, 20:12]Zout toevoegen op je bord is natuurlijk helemaal niet beter. Dan wordt er zeker teveel gebruikt.

De Ts heeft blijkbaar geen idee van hoeveelheden voor wat betreft het koken van aardappelen.

Laat hem eerst maar eens 10 gram zout afwegen.

Je laat het lijken alsof ik niet weet hoeveel zout 10 gram zout zou zijn.
Misschien zou je de vraag nog eens kunnen lezen voor je reacties plaatst.

Een stelling is iets anders dan het daadwerkelijk doen en/of opeten.

tenormin
door tenormin - Apr 29, 2015 om 20:52
16816 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=tijger1 schreef op woensdag 29 apr 2015, 20:12]Zout toevoegen op je bord is natuurlijk helemaal niet beter. Dan wordt er zeker teveel gebruikt.

Juist helemaal niets mis mee met pas zout toevoegen als men gaat eten. Heeft men normaliter meer (qua inname zout) in de hand dan 10 gram zout bij het koken in de pan doen.

aurora1
door aurora1 - Apr 29, 2015 om 23:23
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Als soep of een saus per ongeluk te zout uitgevallen is wordt al sinds grootmoeders tijd aangeraden om een paar stukken aardappelen een tijdje mee te koken omdat die dan het zout opnemen....
Voor een specifieke berekening zou u eventueel de T.U. Delft kunnen benaderen, of vraag het aan de redactie.

vr1944
door vr1944 - May 1, 2015 om 12:04
1210 Antwoorden / 5 Vragen

Al 19 antwoorden op een vraag die nergens over gaat.Tjonge jonge wat lol he TS

=erocs schreef op woensdag 29 apr 2015, 15:19: Hoeveel zout blijft er nou daadwerkelijk in je eten zitten nadat je het gekookt hebt en het water van bijvoorbeeld de aardappelen af hebt gegoten.

Stel ik gebruik 10 gram zou op 2 liter water met 5 klein/middelgrote aardappelen?

Wat is dan de zout inname?

vr1944
door vr1944 - May 1, 2015 om 12:14
1210 Antwoorden / 5 Vragen

Nou vooruit ,kook de aardappelen zonder zout en voeg daarna zoveel zout toe tot de aardappelen op smaak zijn.Dan weet je precies hoeveel zout je eet

=erocs schreef op woensdag 29 apr 2015, 15:19: Hoeveel zout blijft er nou daadwerkelijk in je eten zitten nadat je het gekookt hebt en het water van bijvoorbeeld de aardappelen af hebt gegoten.

Stel ik gebruik 10 gram zou op 2 liter water met 5 klein/middelgrote aardappelen?

Wat is dan de zout inname?

ka
door kama - May 1, 2015 om 12:43
161 Antwoorden / 19 Vragen

Helaas, ik heb geen antwoord op het rekensommetje. Het hangt er uiteraard vanaf hoe goed het zout aan de aardappels hecht. Omdat het chemisch evenwicht vermoedelijk aan de kant van het water ligt denk ik dat er relatief heel weinig zout aan de aardappels zelf blijft hangen. Maar ik durf dat echt niet met zekerheid te zeggen.

Overigens verbaas ik mij over alle niet ter zake doende reactie in dit draadje. Het gaat er niet om of de vraagsteller al dan niet zout op de aardappels zou moeten doen. De gebruikte getallen (2 liter, 10 gram) zijn denk ik volkomen fictief maar alleen gebruikt om een niet te ingewikkeld uitgangspunt te hebben. Stel dat gevraagd was: 634 ml water en 1,356 gram zout. Dat rekent toch veel lastiger.

Ik kan me trouwens voorstellen dat de hechting van het zout aan de aardappels ook nog afhangt van het aardappelras en de grootte van de aardappels (bij kleinere aardappels relatief meer zout per gewicht aan aardappel dan bij grote aardappels).

nietechtblond
door nietechtblond - May 1, 2015 om 12:49
11 Antwoorden / 0 Vragen

Goede vraag!! Uiteindelijk kun je, als je hierop het antwoord weet, zelf beslissen of koken in zout water óf zout na het koken toevoegen, voor jou de betere optie is qua zoutconsumptie. Jammer dat velen wel schrijven dat het sowieso te veel zout is en nog niemand een antwoord heeft kunnen geven. Ook ik ben nieuwsgierig naar het antwoord, dank voor je vraag Erocs!!

fr
door frankve - May 1, 2015 om 12:56
36 Antwoorden / 1 Vragen

Ik denk dat er niet echt een goede onderbouwing komt op de vraag hoeveel er in de aardappels trekt. Dat zal practisch ook moeilijk te bepalen zijn.

Uiteraard blijft er een partij zout in de aardappels achter, anders zou het koken in zout water ook geen functie hebben. De functie is smaakverandering.

Poster zou wel een (simpel) proefje kunnen doen:
1- maak aardappelpuree (water, geen melk) van zout gekookte aardappels, maar dan bijv 2x de reguliere hoeveelheid (om het verschil goed duidelijk te maken)
2- maak aardappelpuree (water, geen melk) van zoutLOOS gekookte aardappelen.

Daarna proeven - en de tafelzout toevoegen aan de zoutloze variant totdat deze ongeveer gelijk smaakt aan de zoute variant.

Ik geeft toe dat het niet wetenschappelijk is, maar ik denk dat het wel een goede indicatie is.
Is deze proef "te moeilijk" omdat de verschillen niet meer goed waarneembaar zijn, dan kan je natuurlijk net zo goed voor kiezen om zoutloos te koken in het vervolg :)

audb
door audb - May 1, 2015 om 13:06
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Er bestaat zout wat minder natrium bevat en is te koop bij bv AH echter si de smaak veel anders dan we van zout gewent zijn maar is wel een stuk gezonder.

zo
door zoeker - May 1, 2015 om 13:08
78 Antwoorden / 3 Vragen

Ik zou de vraag even stellen bij het voedingscentrum, bv via Twitter https://twitter.com/voedingscentrum/with_replies
Per dag wordt aangeraden niet meer dan 6 gr zout (=2,4 gr natrium) per dag te gebruiken.

Als ik in de eetmeter van het Voedingscentrum een gekookte aardappel (50gr) met zout invoer, dan zie ik dat daar 0.19 gr zout voor gerekend wordt, maar ik kan natuurlijk niet zien waar ze van uitgaan wat er in het water gaat.

Succes!

pk49
door pk49 - May 1, 2015 om 13:25
243 Antwoorden / 2 Vragen

ik kook al jaren veel groenten in de magnatron.Voordeel is dat je geen zout nodig hebt en het ook niet proeft,deze afwezigheid van zout.Je hebt maar een bodempje water nodig om de groenten gaar te krijgen.Ook moet je met verschillende zaken rekening houden,zoals het feit dat de werking van de magnatron doorgaat na het uitnemen van de groenten uit de magnatron,het z.g."nagaren".Ik kook ook rijst en aardappelen op deze manier,in 8 minuten heb ik perfect droge rijst,ook weer rekening houdend met de nagaartijd.Dus 8 minuten koken,uitnemen en dan 8 minuten nagaren,Jammer dat er zo weing aandacht besteed wordt aan het koken in de magnatron.Vooral omdat je nu ook kunt bakken en grillen in de meeste nieuwe apparaten.

ra
door ralph69 - May 1, 2015 om 13:56
14 Antwoorden / 0 Vragen

Een aardappel bestaat voor 80% uit water. Stel dat 5 aardappelen 500 ml volume innemen, dan heb je 2400 ml water (2 liter kookwater, 0.4 liter water in de aardappelen).10 gram zout verdeeld over 2.4 liter water is 4.17 gram per liter. Na het afgieten zit er nog 400 ml water in de aardappelen. Aangenomen dat het zout zich evenredig verdeeld heeft over het water buiten en in de aardappelen, zit er nog 1.67 gram zout in de aardappelen. De getallen zijn eenvoudig aan te passen aan werkelijke hoeveelheden, het sommetje blijft hetzelfde.

er
door erocs - May 1, 2015 om 14:31
5 Antwoorden / 1 Vragen

Klinkt aannemelijk, valt dus allemaal wel mee het zout over ons eten als we het zelf koken..

Zout over het eten na het koken vind ik niet zo heel lekker als zout in het kookvocht.

Verder weet ik dat er heel wat kookkunsten uit te halen zijn met de magnetron maar blijft in mijn hoofd dat het niet gezond is je eten koken met straling elke dag

Bedankt voor het antwoord

diumenge
door diumenge - May 1, 2015 om 15:01
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Volgens het Voedingscentrum bevat 100 gram met zout gekookte aardappelen 0,150 g natrium en
0,374 g zout. Neem aan dat ze daarbij uitgaan van de gemiddelde smaak van de Nederlander.

er
door erocs - May 2, 2015 om 12:34
5 Antwoorden / 1 Vragen

Zoals het in mijn vraag staat is het een stelling, ik wilde gewoon weten hoe ik uit kon rekenen hoeveel zout er in mijn aardappelen overblijft.

Bovenstaand heeft niks met mijn vraag te maken, het antwoord lijkt al gegeven of iemand moet met iets beters komen.

gerbera
door gerbera - May 3, 2015 om 15:49
7348 Antwoorden / 14 Vragen

[quote=erocs schreef op zaterdag 2 mei 2015, 12:34]Zoals het in mijn vraag staat is het een stelling, ik wilde gewoon weten hoe ik uit kon rekenen hoeveel zout er in mijn aardappelen overblijft.

Bovenstaand heeft niks met mijn vraag te maken, het antwoord lijkt al gegeven of iemand moet met iets beters komen.
Volgens mij is het antwoordt moeilijk te geven. Alleen met een proefje is het bij benadering aan te geven. U zou dan het afgietwater moeten laten verdampen om te zien hoeveel gewicht aan zout hier in is achtergebleven. U heeft dan bij benadering een inschatting van het zoutgehalte wat u inneemt.