kn
door knoxxio Jun 30, 2015 om 12:15
Geldzaken & recht

Zuiveringsheffing

Ik ben in bezit van een eigen huis, maar ruim vijf jaren woon ik in het huis van een vriendin in het buitenland. Zoals het hoort ben ik niet meer in Nederland ingeschreven. Deze vriendin woont al vijf jaren in mijn huis, is ingeschreven in het GBA en is ambulante zzp’er in de schoonheidsbranche.
De gemeente- en waterschapsbelastingen werden door haar netjes betaald, maar in 2014 is haar winst (inkomen) beneden minimum gedaald. Ze heeft kwijtschelding gemeentebelasting aangevraagd, maar niet gekregen omdat ze zzp’er is.
Van GBLT heeft ze wel kwijtschelding zuiveringsheffing gekregen, maar ik kreeg voor 2014 eigenaarsheffing waterschapsbelasting, wat ik zeer vreemd vond, maar toch betaald heb.
Voor dit jaar heeft zei ook kwijtschelding zuiveringsheffing gekregen, maar daarentegen heb ik van GBLT drie aanslagen gekregen, namelijk:
1. Voor 2015 -> Eigenaarsheffing waterschapsbelasting;
2. Voor 2015 -> Zuiveringsheffing bedrijven, betreft kamerverhuur;
3. Voor 2014 -> Zuiveringsheffing bedrijven, betreft kamerverhuur (alsnog);
Met de eerste kan ik enigszins inkomen, maar waar ik toch eigenlijk niet mee eens ben, omdat ik niks verontreinig en zoals op de website van GBLT is aangegeven niet belastingplichtig ben. Met de tweede en de derde ben ik echt niet mee eens, omdat ik geen bedrijf heb en geen kamer verhuur aan een bedrijf op de locatie van mijn huis.
Ik vraag me af, of GBLT bij wet handelt en niet maar geld naar binnen probeert te harken, omdat de meesten en ik de wet toch niet kennen. Die waterschappen zijn nog erger dan criminelen!
Wat kan ik doen?

2752 7 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Jun 30, 2015 om 12:35
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Waarom veronderstelt u geen eigenarenheffing te hoeven betalen? U bent toch de eigenaar?

tijger1
door tijger1 - Jun 30, 2015 om 12:45
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En als u het niet eens bent met een aanslag, dan maakt u toch gewoon bezwaar?

De zinsnede: " die waterschappen zijn nog erger dan criminelen", slaat echt nergens op.

pino123
door pino123 - Jun 30, 2015 om 14:17
2763 Antwoorden / 14 Vragen

En wie gaat deze belasting dan betalen? Formeel ben je eigenaar, tegen het tweede zou je in bezwaar kunnen gaan.

Daarbij denk ik te hebben gevonden waar de waterschappen op doelen:

Wanneer spreken we van kamerverhuur?
Wanneer een pand of afzonderlijk deel wordt geëxploiteerd voor kamerverhuur, waarbij de bewoners gezamenlijk gebruik maken van o.a. sanitaire voorzieningen is er geen sprake meer van een woonruimte. Dit pand (of afzonderlijk deel ervan) wordt dan in de heffing betrokken als een bedrijfsruimte

link

Kan het zo zijn dat je vriendin haar bedrijf aan huis heeft?

kn
door knoxxio - Jul 20, 2015 om 23:34
3 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=tijger1 schreef op dinsdag 30 jun 2015, 12:45]En als u het niet eens bent met een aanslag, dan maakt u toch gewoon bezwaar?

De zinsnede: " die waterschappen zijn nog erger dan criminelen", slaat echt nergens op.
Ieder z'n mening en ik vind van wel; proberen op een "sneaky" wijze toch geld naar binnen te harken!!

kn
door knoxxio - Jul 21, 2015 om 00:06
3 Antwoorden / 2 Vragen

Systeemheffing eigenaren daar heb ik niks op tegen, afgezien van de hogere OZB die de gemeente aangeeft. Een bezwaar is al ingediend.
Een bedrijf heb ik niet, exploiteer kamerhuur,het is een normale slaapkamer van het huis waar mijn spullen in staan en ze is zzp'er in de schoonheidsbranche op ambulante wijze (oefent haar beroep uit bij klanten). Zo is ze ook ingeschreven bij de KVK.

valerius-2
door valerius-2 - Jul 21, 2015 om 01:06
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Als u vriendin is ingeschreven bij de kamer van koophandel dan heeft zij toch een bedrijf waar deze in is geschreven. En vrindin ? komt u nooit in u eigen huis al bent u gebruiker ook al bent u daar weinig aanwezig.

door 1953 - Jul 21, 2015 om 12:18
3725 Antwoorden / 95 Vragen

U bent de eigenaar, ook al woont u al 5 jaar in het buitenland, voor de belastingheffingen maakt het voor de belastingheffers niets uit, u bent de rechtmatige eigenaar en daarop wordt of werd u aangeslagen.