kanty
door kanty Nov 26, 2014 om 23:10
Voeding & gezondheid

Zure haring

Hallo allemaal,
Heb de volgende vraag voor jullie: Is het slecht om iedere dag een zure haring te eten? Bedankt voor alle antwoorden. Gr Kanty.

53920 22 Rapporteer

ve
door verwijderd - Nov 26, 2014 om 23:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zover mij bekend kunt u gerust dagelijks een 'rolmops' nuttigen.

ve
door verwijderd - Nov 27, 2014 om 00:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

Of het een zure of een zoute haring is blijft altijd gezond als u er elke dag 1 nuttigt. Mijn vrouw kwam uit scheveningen en haar en broers waren altijd met de logger op vangst uit. En brachten dus veel vis o.a. haring mijn schoonmoeder at alleen maar haring gebakken of zelf zuren haring gemaakt zoute haring en gebakken haring. Zij is wel 89 mee geworden.

ve
door verwijderd - Nov 27, 2014 om 00:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wat ben ik blij met jullie antwoorden hahaha. Bedankt. Lieve gr van Kanty.

ve
door verwijderd - Nov 27, 2014 om 20:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wanneer één zo'n zure haring 100 gram weegt, bevat hij maar liefst 2 gram zou (bron).

Ze zeggen dat veel zout eten (tot 6 gram per dag) ongezond is, echter is dat dan weer niet wetenschappelijk bewezen.

ve
door verwijderd - Nov 27, 2014 om 20:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als het je enige maaltijd ingrediënt is, en je moet er 20 per dag eten, lijkt mij dat niet gezond. Of je moet een walrus zijn natuurlijk., maar dan is 20 weer te weinig.

ve
door verwijderd - Nov 27, 2014 om 21:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nee, ik ben geen walrus. hahaha Maar ze smaakt me nog altijd lekker. Tot zolang het duurt.
Bedankt allemaal maar weer.
Lieve gr Kanty.

ve
door verwijderd - Nov 27, 2014 om 23:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

Toch vraag ik me af of juist het zuur van de zure haring op den duur wel goed is voor je maag. Je zou het terloops eens bij de apotheek kunnen vragen als je er toch een keertje in de buurt bent.

ve
door verwijderd - Nov 28, 2014 om 02:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

lekkerisdat schreef op donderdag 27 nov 2014, 20:01: Wanneer één zo'n zure haring 100 gram weegt, bevat hij maar liefst 2 gram zou (bron).

Ze zeggen dat veel zout eten (tot 6 gram per dag) ongezond is, echter is dat dan weer niet wetenschappelijk bewezen.

Zout oftewel natriumchloride kan hypertensie en nierproblemen veroorzaken bij (over)matig gebruik daarvan.

ve
door verwijderd - Nov 28, 2014 om 12:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

Haring in het land, dokter aan de kant.
Was altijd het gezegde van mijn vader, en die komt uit Scheveningen.

ve
door verwijderd - Nov 28, 2014 om 13:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hahahaha, wat een leuke vraag ik herken mijzelf een beetje, mijn ontbijt bevat zeer regelmatig (echter niet dagelijks) een zure haring.

Vis zit boordevol vitamines. Er zit namelijk volop vitamine A, D en B12 in vis, waarbij vitamine A en D vooral in vette vis zitten.

Vitamine A is belangrijk voor de ogen, een gezonde huid, de groei en de weerstand.

Vitamine D zorgt voor stevige botten en tanden en speelt ook een rol bij de ontwikkeling en het functioneren van de hersenen en het voorkomen van een depressie.

Vitamine B12 is nodig voor de aanmaak van rode bloedcellen en voor een goede werking van het zenuwstelsel.

De visvetzuren zijn goed voor je hart en bloedvaten. Daarom is het advies 2 keer per week vis te eten, waarvan ten minste 1 keer vette vis, zoals makreel of zalm.

ve
door verwijderd - Nov 28, 2014 om 13:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

@valerius-2,

Als je moeder nu geen vis had gegeten in haar leven was ze dan niet zo oud geworden?.
De één wordt oud om dit en de ander wordt oud om dat is toch echt de meest flauwekul die je kunt verzinnen.
Geen mens is gelijk en alles hangt mede af aan hoe gezond je lichaam in elkaar zit en dan pas in je voedingspatroon.
Ik zie het meer als die gezondheid winkels die proberen ons hun hele assortiment aan te smeren omdat ze voor elk kwaaltje wel een wondermiddel hebben, bv de Pepermolen - de Tuinen enz.
Mijn opa is 92 geworden en die rookte elke dag een doos sigaren en at behoorlijk vette voeding en een flinke slok ging er bij hem ook wel in, dus zo zie je maar dat die zgn gezondheidshype niet altijd bewezen is.

ve
door verwijderd - Nov 28, 2014 om 14:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

Jarenlang heb ik regelmatig zure en zoute haring gegeten, maar sinds ongeveer drie jaar word ikdaarvan doodziek.
Overgeven en diarree zijn het gevolg. Na enige malen opnieuw proberen, omdat haring lekker vond, heb ik het maar opgegeven.
Niemand die mij de oorzaak kon verklaren.

ve
door verwijderd - Nov 28, 2014 om 16:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

hahahahahah ik eet al meer als 20 jaar bijna iedere dag een pot zure haringen op en iedere vrijdag 4 harinkjes met uitjes , lekker hoor

ve
door verwijderd - Nov 28, 2014 om 17:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

h19l49 schreef op vrijdag 28 nov 2014, 13:18: @valerius-2,

Als je moeder nu geen vis had gegeten in haar leven was ze dan niet zo oud geworden?.
De één wordt oud om dit en de ander wordt oud om dat is toch echt de meest flauwekul die je kunt verzinnen.
Geen mens is gelijk en alles hangt mede af aan hoe gezond je lichaam in elkaar zit en dan pas in je voedingspatroon.
Ik zie het meer als die gezondheid winkels die proberen ons hun hele assortiment aan te smeren omdat ze voor elk kwaaltje wel een wondermiddel hebben, bv de Pepermolen - de Tuinen enz.
Mijn opa is 92 geworden en die rookte elke dag een doos sigaren en at behoorlijk vette voeding en een flinke slok ging er bij hem ook wel in, dus zo zie je maar dat die zgn gezondheidshype niet altijd bewezen is.

Ik wil hier mee alleen maar zeggen dat het niet ongezond is bij een normaal gezond mens..
En is was niet mijn moeder maar de moeder van mijn vrouw, 1 van de 15.

ve
door verwijderd - Nov 28, 2014 om 19:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dagelijks zure haring eten is zeker niet zo gezond als men denkt. Ronwiedeman, het is heel begrijpelijk dat je er niet lekker van wordt. Wanneer dierlijke eiwitten worden vermengd met een zuur, ontstaat er een chemische verbinding in het product, dat het lichaam als afvalstof ervaart. Ons maagzuur is immers ook een intens zuur en zorgt voor een erg vol gevoel in de maag als er zuur bij gekomen is voor de vertering. In de praktijk blijkt dat de vertering van zuur gemaakte eiwitten voor veel afval in de darmen zorgt, het gaat eigenlijk niet zo goed samen. Rauwe haring is daarom vele malen beter en gezonder. Ik heb in onderzoeken gezien hoe de eiwitten veranderen in veel grotere moleculen, waar het lichaam dan een kluif aan heeft om te verwerken. Dat is een enorme belasting voor het hele spijsverteringssysteem, daar de overige spijsverteringsorganen dan meer werk moeten verrichten om alsnog de foutjes te herstellen die de maag niet meer heeft kunnen oppakken door het teveel aan zuur.
Deze situatie is alleen merkbaar bij vlees (ook kip) en vis, geldt dus niet voor uitjes in zuur e.d. Dus als je de zure haring verruilt voor de rauwe zoute haring, zal je lichaam er veel minder moeite mee hebben om het goed te verteren.

ve
door verwijderd - Nov 28, 2014 om 23:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

Heb vandaag nog geen gehad. Zal het nu om de andere dag doen.
Dank jullie wel voor alle antwoorden en een fijn week-end.
Vr gt Kanty.

ve
door verwijderd - Nov 28, 2014 om 23:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

zuur tast je gebit aan. Verder zorgt zuur voor ontstaan van tandsteen. Overmatig zuur eten kan tevens maagklachten (tot maagzweren aan toe, maar dan moet je ook elke dag een paar potjes van dat sap uit de rolmops flessen drinken, dus dat is wel extreem)

Als je goed je tanden poetst en voldoende tussendoor andere dingen eet, ja, dan zal er wel niet veel op tegen zijn. Appels zijn ook zuur en die kun je ook elke dag eten.

ve
door verwijderd - Nov 29, 2014 om 12:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

Kon niet inloggen, en nu dus wel weer. Ik eet ze daarom maar gewoon op. Bedankt allemaal.Gr Kanty.

ve
door verwijderd - Nov 29, 2014 om 12:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het is me opgevallen dat dolfijnen NOOIT zure haring eten. En die beesten zullen het toch wel beter weten als het gaat over het eten van vis. ..........

ve
door verwijderd - Nov 29, 2014 om 13:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ben nu blij dat ik geen dolfijn ben hahaha

ve
door verwijderd - Dec 11, 2014 om 07:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

1953 schreef op vrijdag 28 nov 2014, 02:00:
lekkerisdat schreef op donderdag 27 nov 2014, 20:01: Wanneer één zo'n zure haring 100 gram weegt, bevat hij maar liefst 2 gram zou (bron).

Ze zeggen dat veel zout eten (tot 6 gram per dag) ongezond is, echter is dat dan weer niet wetenschappelijk bewezen.

Zout oftewel natriumchloride kan hypertensie en nierproblemen veroorzaken bij (over)matig gebruik daarvan.

haring met zeezout,

is helemaal niet zo fout!

sterker nog,

zeezout kan

heel gezond zijn :)

ve
door verwijderd - Dec 11, 2014 om 10:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

Alles heeft een reden, waarom zou u dat willen doen?