ha
door hajobosk Nov 6, 2015 om 10:31
Auto & vervoer

Zwarte rook en te nhoog brandstofverbruik

We hebben een fiat ducato (Hymercamper b644) uit 1995 type 230, 2.5 liter, 18Q met een elektronische injectiepomp.
Bij optrekken en doortrekken in welke versnelling dan ook rookt ie erg (zwart).
Dieselverbruik 14 liter op 100 km.
Gecontroleerd / gerepareerd zijn:
-brandstoflek in thermostartsysteem (afgesloten), dieselaanvoerleiding naar thermostarter aangesloten op retourleiding
-EGR klep is afgesloten in inlaat
-in pijpje aan uitlaatkant is een afdekplaatje voor afsluiten EGR geplaatst
-injectiepomp (nieuw) op tijd gezet met behulp van klok
-distributieriem staat ook op tijd
-luchtmassameter er tussen uit gehaald en de zwarte rook blijft tijdens rijtest, wel een minder krachtige motor (massameter zit er nu weer tussen)
-inlaatspruitstuk met ether schoon gebrand
-nieuwe lucht en brandstoffilter
-twee maanden terug een nieuwe injectiepomp geplaatst (toen geen zwarte rook), wel weer sinds 2000 km ermee gereden te hebben
-nieuwe thermostaat (was lek)
-klepspeling gecontroleerd is goed: 0,45 tot 0,5 mm.
-chiptuner er tussenuit gehaald (geen effect op rook en brandstofverbruik)
-uitlaat zo goed als mogelijk van roetaanslag schoon gemaakt

Kan het zijn dat de nieuwe injectiepomp stuk gegaan is.
Of zijn er nog andere oorzaken die genoemde klachten veroorzaken.

6113 26 Rapporteer

ve
door verwijderd - Nov 6, 2015 om 11:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

Met een verbruik van 14 liter per 100 km is er maar één optie: de auto naar een serieuze garage te brengen.

ve
door verwijderd - Nov 6, 2015 om 11:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

Diesel injectoren reinigen, hier zijn speciale reinigingsmiddelen (toevoegingen) voor op de markt.

ve
door verwijderd - Nov 6, 2015 om 12:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

Injectiepomp is wel verdacht, maar wat Mein33 aangeeft wil ook wel eens helpen had bij onze Sprinter camper goed resultaat maar blijft pluimen als je hem opentrekt boven de 3300 toeren dus er eronder blijven :)

Jugendstill tuurlijk weer naar de garage er is zo te lezen een vermogen uitgegeven, en 1 op 7 met vol beladen camper is helemaal niet zo gek voor een camper van dit formaat.

ve
door verwijderd - Nov 6, 2015 om 12:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo, als er een roetfilter ( weet even de juiste naam niet) is gemonteerd zou het zeer wel mogelijk kunnen zijn dat deze verstop/dicht zit.
Onlangs op VOX Duitsland gezien dat , dat de omschrijving van kwalen die u hier omschrijft benaderd en roetfilters kunnen door een gespecialiseerd bedrijf weer functionerend gemaakt worden , is zo wie zo een stuk voordeliger dan een nieuw roetfilter plaatsen.
En als de plank mis sla ,sorry.

ve
door verwijderd - Nov 6, 2015 om 12:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

slobberbone schreef op vrijdag 6 nov 2015, 12:21: Injectiepomp is wel verdacht, maar wat Mein33 aangeeft wil ook wel eens helpen had bij onze Sprinter camper goed resultaat maar blijft pluimen als je hem opentrekt boven de 3300 toeren dus er eronder blijven :)

Een reinigingsmiddel toevoegen is een redelijk betaalbaar en vaak effectieve optie alvorens tot een revisie van de injectoren over te gaan.
Als het met de reiniger niet lukt dan is revisie waarschijnlijk het enige alternatief.

ve
door verwijderd - Nov 6, 2015 om 20:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

Een ducato uit 1995 heeft nog geen roetfilter.
Heeft deze een turbo en/of een intercooler?
Zo ja, zijn die al gecontroleerd?

ve
door verwijderd - Nov 7, 2015 om 15:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

jugendstil schreef op vrijdag 6 nov 2015, 11:23: Met een verbruik van 14 liter per 100 km is er maar één optie: de auto naar een serieuze garage te brengen.

Devolgende garages zijn ermee bezig geweest:
Bosch Pportugal
Bosch Frankrijk
Bosch Perdok Assen, waar de pomp vandaan komt,
drents motoren rivisie centrum
autopalace Emmen en Hoogeveen
Daf/Fiat garage Hoogeveen
De laatste garage verdenkt de elektronische injectiepomp, omdat alle ander oorzaken uiygesloten zijn.
Maar ik ben nu aam het overwinteren in Portugal en kan niet zo maar naar assen waar de pomp gereviseerd was.
Opsturen kan wel, maar wie betaald uit en inbouwen en alle onderzoekskosten die ,mogelijk uiteindelijk geleid hebben tot een foutje in de nieuwe ELEKTRONISCHE pomp. Was het een mechanische dan zou draaien aan een schroefje mogelijk een oplossing zijn. Maar de pomp staat op toijd! volgens de Portugese Posch dealer.

ve
door verwijderd - Nov 7, 2015 om 15:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

mein33 schreef op vrijdag 6 nov 2015, 11:32: Diesel injectoren reinigen, hier zijn speciale reinigingsmiddelen (toevoegingen) voor op de markt.
Er zijn door het Drents motoren revisie bedrijf nieuwe verstuivers ingezet. Dus dat kan het probleem niet zijn

ve
door verwijderd - Nov 7, 2015 om 15:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

slobberbone schreef op vrijdag 6 nov 2015, 12:21: Injectiepomp is wel verdacht, maar wat Mein33 aangeeft wil ook wel eens helpen had bij onze Sprinter camper goed resultaat maar blijft pluimen als je hem opentrekt boven de 3300 toeren dus er eronder blijven :)

Jugendstill tuurlijk weer naar de garage er is zo te lezen een vermogen uitgegeven, en 1 op 7 met vol beladen camper is helemaal niet zo gek voor een camper van dit formaat.

Sorry maar hij reed altijd 1 op 10 á 1 op 11.

ve
door verwijderd - Nov 7, 2015 om 15:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

schorpioen58 schreef op vrijdag 6 nov 2015, 20:34: Een ducato uit 1995 heeft nog geen roetfilter.
Heeft deze een turbo en/of een intercooler?
Zo ja, zijn die al gecontroleerd?

Ja hij heeft een katalysator en een turbo. Volgens de Bosch garage zit het daar niet in. Hooguit in het inlaatspruitstuk, maar die is met ether schoon gebrand.

ve
door verwijderd - Nov 7, 2015 om 15:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

schorpioen58 schreef op vrijdag 6 nov 2015, 20:34: Een ducato uit 1995 heeft nog geen roetfilter.
Heeft deze een turbo en/of een intercooler?
Zo ja, zijn die al gecontroleerd?

Ja er is een roetfilter (kathalysator) en turbo (volgens garage werkt ie goed =zit er pas twee jaar in), De intercoule is nog niet gecontroleerd: gaan we doen.

ve
door verwijderd - Nov 7, 2015 om 15:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

jugendstil schreef op vrijdag 6 nov 2015, 11:23: Met een verbruik van 14 liter per 100 km is er maar één optie: de auto naar een serieuze garage te brengen.
zie antwoord verderop

ve
door verwijderd - Nov 7, 2015 om 15:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

jugendstil schreef op vrijdag 6 nov 2015, 11:23: Met een verbruik van 14 liter per 100 km is er maar één optie: de auto naar een serieuze garage te brengen.
Zie antwoord verderop

ve
door verwijderd - Nov 7, 2015 om 15:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

jugendstil schreef op vrijdag 6 nov 2015, 11:23: Met een verbruik van 14 liter per 100 km is er maar één optie: de auto naar een serieuze garage te brengen.

Zie antwoord verderop

ve
door verwijderd - Nov 8, 2015 om 00:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

U zou dit ook nog eens voor kunnen leggen op de site Problemcar klik hier en/of op een Fiatforum of ander autoforum.

ve
door verwijderd - Nov 8, 2015 om 09:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

Er is nogal wat aan de motor gesleuteld. Het thermo start systeem en de egr klep zijn afgesloten en doen dus niet meer mee waardoor het motormanagement foutieve informatie krijgt. Als eerste deze systemen weer werkend maken en daarna de werkelijke storing opzoeken. Begin met het meten van de compressie en laat een cilinder lek test uitvoeren als daar niets raars uitkomt dan is toch de turbo verdacht want het zwart roken doet zich voor als er vermogen van de motor wordt gevraagd.

ve
door verwijderd - Nov 8, 2015 om 11:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

aurora1 schreef op zondag 8 nov 2015, 00:38: U zou dit ook nog eens voor kunnen leggen op de site Problemcar klik hier en/of op een Fiatforum of ander autoforum.

ve
door verwijderd - Nov 8, 2015 om 11:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

aurora1 schreef op zondag 8 nov 2015, 00:38: U zou dit ook nog eens voor kunnen leggen op de site Problemcar klik hier en/of op een Fiatforum of ander autoforum.

Inmiddels heb ik je advies opgevolgd, het volgende heb ik bij problemcar voorgelegd:
Beste forumleden,
We hebben een Fiat Ducato (Hymercamper B 644) uit 1995 type 230, 2.5 liter, 18Q met een elektronische injectiepomp. Motor 8140-47-R 80KW.
Bij optrekken en doortrekken in welke versnelling dan ook rookt hij erg (pikzwart).
Onbelast gas geven geeft geen zwarte rook
.
Dieselverbruik 14 liter op 100 km.
Gecontroleerd / gerepareerd zijn door diverse garagehouders van Bosch car Service en Fiat dealers in zowel Nederland als in Frankrijk en Portugal:
-brandstoflek in thermostartsysteem (afgesloten): opgelost door dieselaanvoerleiding naar thermostarter aan te sluiten op retourleiding
-eventuele brandstoflek vanaf tank (geen)
-turbo gecontroleerd (alles goed)
-EGR klep is afgesloten, ook in het pijpje achter het uitlaatspruitstuk is een afdekplaatje geplaatst (pijp was doorgeroest) ook bedoeld voor het afsluiten van de EGR
-injectiepomp (nieuw: juni 2015) op tijd gezet met behulp van klok
-distributieriem staat ook op tijd
-luchtmassameter er tussenuit gehaald en de zwarte rook blijft tijdens rijtest, wel een minder krachtige motor (massameter zit er nu weer tussen)
, de zwarte rook is wel veel heftiger.
-inlaatspruitstuk met ether schoon gebrand
-nieuw lucht- en brandstoffilter

-na het plaatsen destijds(juni 2015) van een nieuwe injectiepomp (elektronisch VE 565, dus niet met schroefjes te stellen) geen zwarte rook meer, wel weer sinds we er 2000 km in de buurt van ons huis mee gereden hebben, zijnde een soort testrit
-toen bleek brandstofverbruik ook verhoogd te zijn naast ontwikkeling van zwarte rook
-inmiddels een nieuwe thermostaat erin gezet (was lek). De meter op dashboard gaf maximaal 70 graden aan terwijl de computer 80 graden vermelde.
-klepspeling gecontroleerd is goed: 0,45 tot 0,5 mm.
-chiptuning er tussenuit gehaald door Bosch garage op verdenking van produceren zwarte rook (geen effect op rook en brandstofverbruik), wel wat minder trekkracht
nu (jammer!)
-uitlaat zo goed als mogelijk van roetaanslag schoon gemaakt (met hogedrukspuit diep in de uitlaat gespoten en toen de motor op volle toeren laten draaien
(veel roet naar buiten)
-nieuwe verstuivers erin gezet
door motordivisiebedrijf
-motor loopt te hoog stationair (toerenteller zegt stationair 750 maar de diagnosecomputer zegt 950.
-auto rijdt evenwel goed, start direct en trekt goed
-onbelast gas geven geeft geen zwarte rook

Kan het zijn dat, hoe onlogisch ook, de nieuwe injectiepomp stuk gegaan is.
Of zijn er nog andere oorzaken die genoemde klachten kunnen veroorzaken.
Alvast bedankt voor een reactie,
Hajo.

ve
door verwijderd - Nov 10, 2015 om 11:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bedankt allemaal voor de reacties op dit forum.

Inmiddels hebben we een nieuw vlamstartpijpje erin gezet en de brandstofleidingen weer origineel aangesloten. De intercooler hebben we ook schoongemaakt, we dachten dit is ook lucht en schoonmaken kan nooit geen kwaad.

Gebeld met Wim Everts van Perdok Assen (Bosch Carservice). Hij stelt voor de door hem geleverde pomp vanuit Portugal naar Assen op te sturen. Hij controleert dan de pomp. Mocht er een fout in zitten, dan zijn de kosten voor hem alsook de garagekosten in Portugal voor het in en uit bouwen van de pomp plm. 250 € en de transportkosten.

De garage in Portugal (Bosch Carservice) zegt wanneer de klachten niet verholpen zijn nadat de pomp teruggeplaatst is, hij ons geen kosten in rekening zal brengen.
Alle suggesties gedaan op dit forum gaan we nog een keer punt voor punt bij langs om te controleren of we niet een goed idee over het hoofd hebben gezien.

Waar we achter zijn gekomen is dat garantie niet altijd de garanties is die je je wenst. Hadden we een servicecontract met Bosch kost plusminus 200 € per jaar, dan was de pomp in Portugal bij de Bosch-specialist geheel voor rekening van Bosch gecontroleerd en eventueel gerepareerd kunnen worden. Nu een gedeeltelijke vergoeding en een omweg. Overigens zijn we blij met de reacties van beide Bosch car-services.

Voorlopig dus even een pas op de plaats

Hajo..

ve
door verwijderd - Nov 10, 2015 om 13:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

@hajobosk,

Zou u t.z.t. willen laten weten hoe het e.e.a. is verlopen en of uw probleem hiermee is opgelost.
Ben hier wel benieuwd naar.

Vr.gr. mein33

ve
door verwijderd - Nov 10, 2015 om 14:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

mein33
Zal ik beslist doen. Dit wordt niet eerder dan in de week van 23 november 2015.
Hajo

ve
door verwijderd - Nov 29, 2015 om 14:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

– Inmiddels is de brandstofpomp (een Bosch elektronische injectiepomp: 0 460 414 996 VE R 565) door Perdok in Assen gecontroleerd en alles bleek goed te zijn. De vervroeging is o.k. de opbrengst is goed, enz.
De grote test is volgende week wanneer de garage in Portugal de pomp er weer in zet.
Zelf denken we dat het probleem niet opgelost zal blijken te zijn omdat er niets aan de pomp veranderd is, als we Perdok mogen geloven. Blijkt het probleem opgelost dan springen we een gat in de lucht.

– We denken evenwel dat we met het probleem van zwarte rook en een te hoog diesel verbruik blijven zitten.

– We willen heel graag een oplossing. Daarom denken we ons suf als leken over mogelijke eventuele oorzaken:
zou het betekenen dat we alle sensoren op de juiste werking moeten controleren, zo ja, hoe doe je dat dan (sensor eraf en met draaiende motor het voltage in de sensor meten en hoeveel is dat dan per sensor?)

– Moet er een nieuwe elektrische regeleenheid (ECU of boordcomputer) in gedaan worden.

De volgende ontdekkingen, reparaties hebben we onderhand nog gedaan:
de thermostaat bleek stuk te zijn en hebben er een nieuwe ingezet
de oliemeter was stuk en hebben we vernieuwd
de tweede koelventilator was stuk en hebben we vervangen
een aantal draden uit de kabelboom van de ECU bleken aan elkaar gesmolten, we hebben ze goed afgetaped en betekent dit dat de ECU stuk kan zijn.

– Op de Bosch-computer, zowel in Frankrijk als Portugal werd weergegeven dat de door de computer gemeten koelvloeistoftemperatuur hoger was dan welke door de temperatuurmeter op het dashboard werd aangegeven. Geen idee of dit voor het brandstofverbruik of zwarte rook van belang is.

– De Bosch garage in Portugal heeft een testrit gemaakt met afgekoppelde luchtmassameter. Er bleef zwarte rook en uiteraard had de motor bijna geen kracht meer. Achteraf vragen we ons af of dit een goede manier is om te testen of de luchtmassameter wel of niet goed is. Als deze test niet goed is dan willen we graag weten hoe je de luchtmassameter wel kunt testen. Want ergens lazen we dat ECU van de leg kan geraken door foutieve informatie van onder andere de luchtmassameter. Als je rustig rijdt, heb je relatief weinig aangezogen lucht nodig. Ga je de toeren in, heb je veel lucht nodig. Het enige meetinstrument wat er dan is die communiceert met je ECU is de LuchtMassaMeter.

– Er zit een door de vorige eigenaar geplaatste toerenteller in (die de draaisnelheid krijgt van de dynamo) de Bosch computer geeft een hoger toerental aan dan de de toerenteller in de camper. Onderaan het vliegwielhuis zit de toerentalsensor die naar de ECU gaat. Het stationair toerental blijkt op de ingebouwde toerenteller afgesteld te zijn. Het lukt Bosch niet het stationair toerental te verlagen naar 750.

– De Bosch computer geeft twee onbekende foutmeldingen te weten nr. 26 en nr. 143. De Bosch garage heeft geen idee wat ze betekenen. Ook was er de foutmelding nr. 9, te weten het vangen van het signaal van de snelheid van het voertuig. Deze melding was bij Bosch in Frankrijk geconstateerd en niet meer bij Bosch in Portugal.

– Het waarschuwingslampje voor storingen op het dashboard doet het niet, zodra we dit lampje aan de massa verbinden brandt hij permanent rood. Volgens de Fiat vraagbaak van Olving moet dat lampje na enkele seconden uitgaan.

– De Bosch garage in Portugal wantrouwt Perdok (zij hebben de controle gratis verricht en stuurt de pomp gratis retour) en wil bij een Bosch dieselcentrum voor Bosch Portugals rekening de pomp nog een keer laten testen. Wij zij inmiddels zover dat we willen dat de Portugese garage de pomp er weer in doet en dan zien of het probleem opgelost is. Zo niet dan halen we de camper weer mee terug en proberen bij onze volgende trip naar huis in Nederland een goeie garage te vinden die kennis van dit type Fiat Ducato heeft.
Heeft iemand een suggestie van zo'n garage. Op internet zagen we een link van de volgende garage: http://www.carrec-technocenter.nl/aanbiedingen/stoptober-laat-ook-uw-auto-stoppen-met-roken/
Heeft iemand hier ervaringen mee.

Kortom we zien door de bomen het bos niet meer en halen er van alles bij om maar een oplossing voor onze camper te vinden. We hopen dat er iemand is die ons op een goed spoor kan zetten. Alvast bedankt voor een reactie, Hajo Bosk.

ve
door verwijderd - Nov 29, 2015 om 17:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

De motor heeft twee temperatuursensoren één voor de meter en één voor de ecu. De sensor voor de ecu is mede bepalend voor het ingespoten mengsel, als de motor koud is wordt er meer brandstof ingespoten (choke werking) en naar mate de motor opwarmt wordt het mengsel brandstof/lucht aangepast om zo een optimale verbranding te creëren. Stel dat die sensor niet de juiste temperatuur door geeft dan krijgt de ecu verkeerde informatie en kan het mengsel niet aanpassen. Als het stationair toerental te hoog is dan wordt er een te rijk mengsel ingespoten omdat de temperatuursensor niet meer juist regelt met roken en een hoog verbruik tot gevolg.

ha
door hajobosk Jan 2, 2016 om 21:37
1 Antwoorden / 1 Vragen

De brandstofpomp is weer terug in de camper gezet. De problemen zijn niet opgelost. Het lag dus niet aan de brandstofpomp. We hebben er toch maar een nieuwe interkoeler ingezet (omdat de vorige eigenaar twee jaar terug er een nieuwe turbo heeft ingezet) en alle slangenklemmen op de luchtslangen goed gecontroleerd. Het ziet er naar uit dat er geen luchtlekkage na de luchtmassameter is. Bij het uitlezen van de ECU waren dit keer alle foutmeldingen verdwenen. Maar we zijn toch maar weggegaan bij de Portugese Bosch-garage, omdat zij niet kunnen ontdekken waardoor de problemen worden veroorzaakt (zwarte rook en hoog dieselverbruik). De kosten die we tot nu toe hebben gehad zijn alleen de transportkosten van de pomp naar Nederland. De overige kosten hebben Perdok en Bosch op zich genomen.

Hiermee zijn we (voorlopig) althans aan het eind van ons onopgelost probleem gekomen.

In de (nabije?) toekomst gaan we naar een nog te vinden goede Fiat-garage of we laten de boel nakijken wanneer we weer terug zijn in Nederland. Dan als leek alleen maar “een vinger aan de pols houden als het om de kosten gaat”, zoals iemand schreef. Dus hiermee is voor nu dit draadje afgesloten.

Iedereen nog bedankt voor het meedenken en aandragen van mogelijke oplossingen.

Hajo Bosk.

ha
door hajobosk - Jan 2, 2016 om 22:14
1 Antwoorden / 1 Vragen

De brandstofpomp is weer terug in de camper gezet. De problemen zijn niet opgelost. Het lag dus niet aan de brandstofpomp. We hebben er toch maar een nieuwe interkoeler ingezet (omdat de vorige eigenaar twee jaar terug er een nieuwe turbo heeft ingezet) en alle slangenklemmen op de luchtslangen goed gecontroleerd. Het ziet er naar uit dat er geen luchtlekkage na de luchtmassameter is. Bij het uitlezen van de ECU waren dit keer alle foutmeldingen verdwenen. Maar we zijn toch maar weggegaan bij de Portugese Bosch-garage, omdat zij niet kunnen ontdekken waardoor de problemen worden veroorzaakt (zwarte rook en hoog dieselverbruik). De kosten die we tot nu toe hebben gehad zijn alleen de transportkosten van de pomp naar Nederland. De overige kosten hebben Perdok en Bosch op zich genomen.

Hiermee zijn we (voorlopig) althans aan het eind van ons onopgelost probleem gekomen.

In de (nabije?) toekomst gaan we naar een nog te vinden goede Fiat-garage of we laten de boel nakijken wanneer we weer terug zijn in Nederland. Dan als leek alleen maar “een vinger aan de pols houden als het om de kosten gaat”, zoals iemand schreef. Dus hiermee is voor nu dit draadje afgesloten.

Iedereen nog bedankt voor het meedenken en aandragen van mogelijke oplossingen.

Hajo Bosk.

h.
door h.terpstra - Jan 2, 2016 om 22:17
202 Antwoorden / 1 Vragen

Beste Hajobosk.

"Twee maanden geleden een nieuwe injectie pomp geplaatst en toen geen rook.enz."

Uw automotor wordt vervuild door de politieke duurzaamheid. Lach niet.! Het is triest.! Uitleg.

In dieselbrandstof werd eerder 3% bio troep gedaan. Ik lees in meerdere Duitse en Nederlandse autobladen dat het intussen 10% is.

Mijn 1500cc dieseltje.reed 180 000 km. voor de eerste vervuiling van de EGR klep zich voor deed bij zware belasting.
Nu moet ik iedere 15000 km mijn EGR klep schoonmaken. De speciale reinigingsmiddelen werken slecht. Gebruik nu remreiniger .
Werkt als een speer.
Als u in de gelegenheid bent (ik niet) tank dan de dure diesel plus van schell. Daar zit een reinigingsmiddel in. Sterkte H.

Ma
door Maxknowsit - Jan 4, 2016 om 17:32
3 Antwoorden / 1 Vragen

Zwarte of donkergrijze uitlaatrook

Dat wijst op zodanig veel onverbrande brandstof dat de koolstof zichtbaar wordt in de uitlaatgassen. De oorzaken moeten in het algemeen gezocht worden bij de brandstof of het inspuitmechanisme. Ook het gebruik van de motor speelt een rol in de samenstelling van de uitlaatgassen. Zo zal een dieselmotor onder zware belasting gaan roken (denk maar aan een vrachtwagen die de berg oprijdt) In het bijzonder moet bij zwarte of donkergrijze uitlaatrook aan één of meervan de volgende punten aandacht worden geschonken:

- Te zware belasting van de motor / te hoge toeren voor lange periode.

- Te veel ingespoten brandstof

- Openingsdruk van de verstuiver(s) te laag

- Niet de juiste verstuiver(s)

- Slecht gerichte brandstofstralen

- Vervuild luchtfilter

- Niet de juiste of onzuivere brandstof