Zwendel met creditkaart
Ik vind het onbegrijpelijk dat de creditkaartmaatschappijen nog altijd niets doen met onderstaande.
Als je bijv. een vlucht boekt bij Transavia en je wilt iets wijzigen moet je dit telefonisch doen.
Betalen van deze wijziging kan alleen met een creditkaart.
Zij vragen dan naar je creditkaart nummers en naar de 3 cijferige code op de achterzijde.
Toen ik onlangs zei dat ik dit een vreemde zaak vond omdat hiermee op zeer gemakkelijke wijze kon worden gefraudeerd was het antwoord van Transavia: "ach meneer, U hoef zich nergens zorgen om te maken, wij zijn allemaal gescreend".
Ik merkte op dat dit wel waar kon zijn maar dat zij maar even afgeleid kon worden en iedereen zou deze gegevens kunnen overnemen en leuk kunnen gaan winkelen op internet met de gegevens van mijn creditkaart.
"sorry mijnheer dit is onze policy",. Het was aldus pikken of stikken.
Ook uit eigen ervaring: Ryanair zelfde laken een part.
Laats wilde ik een familielid verassen dat een weekendje had geboekt bij van der valk - Heerlen. Ik vroeg vdv of het mogelijk was een goede fles wijn met kaartje op de kamer neer te zetten. Dit was mogelijk. Toen het op betalen aankwam.....geloof het of niet....dit kon alleen met mijn creditkaart incl. weer dit laatste 3 cijfers op de achterzijde. Toen ik protesteerde zei de receptioniste dat zij "echt te vertrouwen was". Ik zei dat ik daaraan niet twijfelde doch vroeg haar ook wat er gebeurde indien er nu plotseling een klant voor de receptie zou verschijnen. Niet ondenkbeeldig dat zij netjes die klant te woord zou staan en mijn gegevens "open en bloot" op de balie zouden zwerven voor korte of langere tijd. Het laat zich niet moeilijk raden wat de gevolgen zouden zijn indien iemand die er op uit is de zaak te bedriegen mijn gegevens zou overnemen en eens fijn kon gaan winkelen op mijn kosten.
Toen ik bij de rabobank was schetste ik dit probleem.Niemand had dit kennelijk eerder gedaan. Ik werd netjes apart genomen, zette mijn telefoon op handsfree en belde met transavia. Ik stelde de vraag hoe ik kon betalen als ik mijn vliegticket wilde wijzigen. "dit kan alleen met een creditkaart" was het antwoord.
ook de dame bij de rabo vond dit vreemd en ging op informatie uit. Toen zij terugkwam wist zij niets anders te melden dan dat dit nog nooit was voorgekomen bij haar weten doch dat de verantwoordelijkheid van de regels lag bij de creditkaartmaatschappij en dat het gebruik van de kaart voor verantwoording van de gebruiker was.
Zij adviseerde mij kontakt op de nemen met de creditkaartmaatschappij.
Zo gezegd zo gedaan. Zij beaamde de mogelijkheden van misbruik als door mij geschetst. Het was in de praktijk echter zo'n klein probleem dat zij niet veronderstelde dat zij aan deze mogelijke vorm van misbruik aan einde zouden gaan maken.
Toen ik haar vroeg of de creditkaartmaatschappij mij kon garanderen dat zij mij zouden schadeloosstellen indien mijn kaart op bovengenoemde wijze zou worden misbruikt
wist zij enkel uit te brengen "U bent en blijft altijd verantwoordelijk voor de wijze en de gevolgen waarop U Uw creditkaart gebruikt "
Toen ik zei dit niet juist te vinden omdat zij toestaan dat vliegmaatschappijen en ook andere instellingen je dwingen om met een creditkaart te betalen, kwam het erop neer dat dit een probleem is tussen mij en bewuste instellingen.
Vind dit een uitermate vreemde zaak. Je bent op de hoogte van mogelijk - zeer gemakkelijk - misbruik van creditkaarten van cliënten doch je weigert hier iets aan te doen.
Voor zover mij bekend komt de code niet bij de ontvanger, maar is het een controle dat u de "rechtmatige" gebruiker bent van de kaart. Pas als u de kaart zou verliezen heeft u een probleem omdat er dan gebruik van gemaakt kan worden. Vandaar ook bij verlies of diefstal, direct blokkeren.
En als er een betaling wordt gedaan met uw creditcard en u betwist daarvan de rechtmatigheid, wordt het bedrag teruggeboekt.
Dus u loopt geen risico. Het risico is voor de creditcard maatschappij.
Het risico is op zich niet zo groot. Er worden geen creditcard gegevens op grote schaal verzameld (hoeveel gegevens kan een medewerker immers verzamelen voor dit soort specifieke zaken?, maximaal een paar per dag). Verder weet je precies waar je de gegevens hebt gegeven, dus is een dader vrij eenvoudig op te sporen.
En waarom zouden die medewerkers niet zorgvuldig met de gegevens omgaan? Het is onderdeel van hun werk. Je zou dat zelf toch ook doen in zo'n rol?
Volgens mij heb je naast het creditcardnummer en de CVC code ook de verloopdatum en tenaamstelling nodig.Dus ik begrijp het probleem niet, met alleen de eerste twee gegevens kan je volgens mij geen betalingen doen. Daarnaast kan je een extra wachtwoord aan je creditcard koppelen voor online betalingen.
Het is duidelijk dat bovenstaande reageerders klaarblijkelijk geen creditkaart hebben. Je moet wel degelijk ook de einddatum van je kaart afgeven. Tennaamstelling en CVC moet je ook doorgeven. Wachtwoord heeft geen zin in dit geval. ZIJ willen afschrijven...dus...
Het is duidelijk dat jij kort door de bocht conclusies trekt. Zelf heb je het in eerste instantie niet over die aanvullende gegevens en zeg je dat die ook nodig zijn. Bij elke betaling met een creditcard geef je die gegevens af. Waarom is het dan nu ineens een probleem?
Nb. Ik heb al een kleine dertig jaar een creditcard. Nog nooit een onterechte afschrijving gehad.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Kapotte energiemeter
Toen we in januari jl ( van 8 tm 27 ) op vakantie waren ontdekte ik dat onze energiemeter niet meer werkte. Ik heb toen meteen Energie Direct hiervan op de hoogte gesteld. Immers we hadden de meter op 15 graden gezet. En het was in deze periode koud, dus praktisch geen verbruik tov dat we wel aanwezig waren geweest. Ze vertelden mij dat ik, zodra we weer terug waren de meter moest checken. Helaas ... Lees meer
Zorgplicht online casino's
nu gaat de overheid je helpen omdat we in Nederland wonen. Prijs jezelf gelukkig, je woont in NL, je hebt de jackpot alsnog gewonnen. Dit klopt gedeeltelijk. Casino's die de zorgplicht schenden lopen het gevaar dat hun vergunning wordt ingetrokken en krijgen hoge boetes opgelegd. Deze boetes gaan(deels) de schatkist in en/of worden ingezet voor de verslavingsinstellingen waar de speler zich aan k ... Lees meer
Overschrijvingsfomulier fraude
Ik help iemand van 85 met administratieve dingen. In Dec 2023 heeft hij overschrijvingsform abn gestuurd voor anwb lidmaatschap van €17. In feb 2024 kreeg hij aanmaning en bleek het niet afgeschreven. Dus maakte hij nog een aan, die werd betaald. Nu is er met het 1. Formulier in maart € 497 afgeschreven naar rekening in België, met zelfde naam erbij als hij heet. Blijkbaar is formulier bij po ... Lees meer
Populair in Geldzaken & Recht
Wie is aansprakelijk voor doodbijten hond
Vorige week is het hondje van mijn zus in een paar minuten doodgebeten door een pitbull Die pitbull was ontsnapt uit de tuin van een buurman wiens dochtertje de poort open had laten staan. Mijn zus heeft de buurman aansprakelijk gesteld en 400 euro verlangd om een nieuwe hond te kunnen kopen (haar hondje was nog maar net een jaar oud). Nu wil het geval dat de buurman niet de eigenaar is van de ... Lees meer
Mag mijn huurbaas de woning incl mijn inboedel fotograferen bij het verkopen van de woning?
Mijn huurbaas heeft kenbbaar gemaakt de woning waar ik met mijn vriendin 3 jaar woon, te willen verkopen.
Nu wil ze ook foto's komen maken voor op internet, terwijl er al oude foto's zijn van toen hun hier nog woonde.
Deze woning heeft toen namelijk al eens te koop gestaan.
Ik vroeg mij af of dit zomaar mag en wat mijn rechten zijn. Zelf heb ik dit liever niet ivm privacy.
...
Lees meer
Gesjoemeld met mijn uren
Hallo allemaal,
Ook ik heb een vraag die ik graag wil stellen.
Afgelopen 2 en half jaar ben ik dienst geweest bij een groot bedrijf in de detailhandel. Nu ben ik de afhelopen maand helaas in de ziektewet beland en heb ik besloten om afscheid te nemen en ergens anders te gaan werken. Nu heb ik mijn laatste loonstrook ontvangen waar op staat dat ik in mijn ziektewet verlof uren heb staan e
...
Lees meer