ad
door adrietje Jan 22, 2013 om 20:27
Vakantie & reizen

Groepsreizen

Ook dit jaar wil ik weer op vakantie met een groepsreis. Ik weet naar welk land en welke bezienswaardigheden ik wil zien. Nu blijven een aantal groepsreizen over van verschillende organisatie. Alleen zijn groepsreizen ontzettend moeilijk te vergelijken. Iedere reisorganisatie geeft de kosten anders weer.

Het enige wat duidelijk is te vinden zijn de standaardkosten zoals de hoofdsom, visum en eigenkamer. Met een groepsreis maak je veel excursies. Dit is een grote kostenpost van je vakantie en deze kosten zou ik graag van te voren willen weten.

Zo boek je bij Shoestring een excursiepakket zonder entreegelden. Je weet pas ter plaatse wat de excursie exact gaat kosten. Daarbij hebben velen niet door dat je een excursie boekt zonder entreegeld. Zonder entreegeld is er eigenlijk geen excursie. Een discussie die ik vorig jaar op vakantie heb gevoerd.

Bij Krasvakantie wordt wel vermeld hoeveel geld je kwijt bent voor een excursie. Een deel wordt weergegeven in dollars en een andere deel in de lokale munteenheid. Met veel moeite kom je erachter wat de excursie exact gaat kosten.

Het is daarnaast soms lastig te lezen of iets wel of niet is inbegrepen in de reis. Hierdoor lijken sommige groepsreizen heel goedkoop, maar dan moet je ter plaatse veel betalen, terwijl bij andere groepsreis deze kosten al zijn inbegrepen.

Ik vind eigenlijk dat ze net zo als bij vliegreizen regels moeten komen. Dat ze per excursie duidelijk een totaalprijs geven en welke kosten er standaard over je vakantie heenkomen. Hierdoor wordt vergelijken een stuk makkelijker. Wat vinden jullie hiervan?

666 7 Rapporteer

van leyden
door van leyden - Jan 22, 2013 om 20:59
1289 Antwoorden / 17 Vragen

Uit eigen ervaring weet ik dat als alle excursies zijn inbegrepen, je goedkoper uit bent dan om ze ter plekke zelf te regelen en te betalen.
Maar ja, dan ben je wel haast verplicht om aan alle excursies deel te nemen, anders ben je toch nog "duurder" uit.
Misschien is het juist wel goed, dat het bij de 1 in de prijs is inbegrepen en je bij de ander zelf kan kiezen. Aan jou de keuze dan.
Het zou zeker wel van service getuigen, om de prijzen van de excursies altijd te vermelden.
Simpel rekensommetje leert dan hoeveel de reis totaal (kan) gaan kosten.

valerius-2
door valerius-2 - Jan 22, 2013 om 23:27
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Altijd reizen boeken all in dan weet u zeker wat u kwijt bent dat is het enige punt om zulk soort reizen te boeken.

jo
door joostm_1 - May 19, 2013 om 14:23
22 Antwoorden / 0 Vragen

Het is bij rondreizen altijd lastig om een 'totaalprijs' aan te geven omdat er tussen het moment van boeken en reizen zoveel kan veranderen. Hier zit vaak 6 tot 9 maanden tussen en rondreizen gaan vaak naar exotische landen waar de overheid binnen een dag de wetgeving kan veranderen wat weer van invloed kan zijn op wisselkoersen, entreegelden en lokale belastingen bijvoorbeeld.

Het is vervelend, maar het is even appels met peren vergelijken inderdaad. Aan de andere kant, het is natuurlijk wel complexer dan een weekje zon,zee,strand, dus ik vind persoonlijk dat je er dan ook zelf wel een beetje meer tijd in kan stoppen.

Daarom vind ik, wat KRAS doet eigenlijk nog wel de beste optie. Een indicatie geven wat lokaal de kosten zijn. Je kan veel van reisorganisaties verwachten, maar bij reizen hoort ook een beetje onzekerheid en 'verwacht het onverwachte'. Als je daar niet tegen kunt, kan je beter thuisblijven denk ik ;)

Mijn advies: zoek maximaal 5 reisorganisaties op die jouw reis aanbieden en ga een uurtje zitten, gooi alles in Excel (of op papier) en vergelijk zelf. Ok ,het kost je een uurtje werk, maar misschien bespaar je er wel 150 EUR mee. Kan nooit kwaad denk ik.

Je kan altijd nog even op kijken om wat reviews te checken van mensen die al met die specifieke reisorganisatie op reis zijn geweest. Dan heb je in elk geval een indruk, maar zoals gezegd: garanties zijn er helaas nooit.

Succes met zoeken (en boeken)!

re
door reisfanaat - Oct 10, 2013 om 14:44
3 Antwoorden / 0 Vragen

altijd all in boeken.. slecht argument. Los kan prima.. is doorgaans ook stukken goedkoper. Wel oppassen met wie je in zee gaat.

ma
door marijke1953 - Oct 10, 2013 om 16:30
136 Antwoorden / 3 Vragen

Je hebt toch een prijsindicatie? Maakt die 50 euro meer of minder uit. Eten is toch ook niet inbegrepen?

pi
door pieterwolters - Oct 10, 2013 om 21:16
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Goed plan. Nog meer regels. Die hebben we nog niet genoeg in Nederland. Kunnen we gelijk weer een legertje ambtenaren aannemen die die regels weer kunnen controleren en handhaven.

wendy-claire
door wendy-claire - Oct 11, 2013 om 02:30
619 Antwoorden / 29 Vragen

Ja een groepsreis: je bent één van de kuddedieren!