do
door donald1 May 2, 2020 om 00:37
Vakantie & reizen

Tegoedbon en Corona-voucher van reisbureau gekregen

Ivm Corona werd onze reis geannuleerd en ontvingen wij van het reisbureau een tegoedbon en Coronavoucher.
In de tegoedbon staat de tekst:
Deze tegoedbon heeft een geldigheid van maximaal één jaar, echter de geldigheid is mogelijk (gedeeltelijk) beperkt!
Het is ons niet duidelijk hoezo de geldigheid mogelijk (gedeeltelijk) beperkt is.
Garantieregeling van SGR is toch van toepassing.

1355 3 Rapporteer

marita5
door marita5 - May 2, 2020 om 00:46
11545 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Donald1 ,

Waar moet ik op letten als ik een voucher of tegoedbon accepteer?

Lees goed waarmee u akkoord gaat. Zo voorkomt u discussie met het bedrijf. Bedrijven kunnen zelf verschillende voorwaarden stellen aan hun vouchers. Deze voorwaarden mogen niet onredelijk zijn.

Wij vinden een voucher redelijk als hij aan deze richtlijnen voldoet:

  • Het moet een voorstel zijn waar u echt iets aan hebt. Kan de eindexamentraining van uw dochter bijvoorbeeld niet doorgaan? U hebt een jaar later waarschijnlijk niets meer aan die training. Een voucher daarvoor is dan geen goede oplossing.
  • Het bedrijf mag u niet extra laten betalen voor de voucher.
  • De voucher moet een redelijke geldigheidsduur hebben. Vaak is dat minimaal een jaar.
  • Is de voucher niet meer geldig, maar hebt u nog niet het hele bedrag gebruikt? Dan moet het bedrijf u het restbedrag terugbetalen. Let goed op dat het bedrijf dit zelf terugbetaalt en dat u daar niet zelf om moet vragen.
  • In het bedrag op de voucher moeten alle betaalde kosten zitten. Denk aan reserveringskosten en administratiekosten. Zitten deze kosten er niet in? Dan mag het bedrijf u deze kosten niet nog een keer laten betalen als u de voucher inlevert.
  • Let goed op of de voucher gedekt is door een garantiefonds. Als het bedrijf failliet gaat, betaalt het garantiefonds u de waarde van de voucher. Is de voucher niet gedekt? En gaat het bedrijf failliet? Dan kunt u de voucher waarschijnlijk niet meer gebruiken.
  • Sommige vouchers mag u doorverkopen aan andere mensen. De voucher is dan ‘overdraagbaar’. Dit kan handig zijn als u hem zelf niet kunt of wilt gebruiken.
  • Had u nog niet het hele bedrag betaald voor de afgesproken dienst? En kan het bedrijf de afspraak niet meer nakomen? U hoeft de rest van het bedrag niet meer te betalen. U krijgt een voucher voor het bedrag dat u al betaald hebt.

Vouchers met andere voorwaarden bestaan ook. Bepaal zelf of u met die voorwaarden akkoord wilt gaan. Wilt u dit niet? U hebt vaak recht op uw geld terug. Maar het kan in deze situatie moeilijk zijn om uw geld echt terug te krijgen .

k krijg een voucher aangeboden die niet aan jullie richtlijnen voldoet. Wat nu?

Onze richtlijnen (zie vraag 2) helpen u om te bepalen of de voucher een redelijke oplossing is. Andere voorwaarden zijn niet per se onredelijk. Vindt u de voucher niet redelijk? Wijs het bedrijf op onze richtlijnen en vraag om een aanpassing van de voorwaarden met onze voorbeeldbrief . Wil het bedrijf dit niet? Dan kunt u 2 dingen doen:

  1. Meld het bij ons en vertel het bedrijf dat u dit doet. Accepteer de voucher onder protest (zie vraag 8).
  2. Hebt u recht op geld terug? Dan kunt u de voucher weigeren. U eist dan uw geld terug. Bedenk wel dat het in deze situatie lastig kan zijn om uw geld echt terug te krijgen (zie vraag 8).

Gebruik onze voorbeeldbrief:

tenormin
door tenormin - May 2, 2020 om 01:23
16860 Antwoorden / 108 Vragen

donald1, u zou toch moeten begrijpen dat: een tegoed bon en een Corona voucher kan betekenen dat het gedeeltelijk beperkt is? Het reisbureau houdt duidelijk rekening met het feit dat ze het misschien, misschien ook niet, na het Corona virus nog kunnen bestaan. Net zoals ontiegelijk veel andere bedrijven die absoluut zullen omvallen en al omgevallen zijn. Ik snap wel (een beetje) dat u bang bent uw geld te verliezen maar... ogen open: na, ik hoop, deze periode zal alles anders zijn. Lees alle berichten eens: werknemers die gevraagd worden een deel van het loon in te leveren als men weer aan de slag mag, het nieuwe anderhalve meter leven. Natuurlijk niet fijn, understatement, iedereen is hier "slachtoffer" van, als je nog leeft. En hoe erg ook, u heeft een voucher en tegoedbon van Corendon gekregen. Dus hoop dat Corendon het zal overleven. pas dan heeft u iets aan voucher en tegoedbon. Met alle links, wetten etc.: niemand kan nu in de toekomst kijken.

marita5
door marita5 May 2, 2020 om 02:02
11545 Antwoorden / 15 Vragen

@tenormin , waar leest u dat Ts een voucher van Corendon heeft gekregen ?

tenormin
door tenormin May 2, 2020 om 12:10
16860 Antwoorden / 108 Vragen

"ontvingen wij van het reisbureau een tegoedbon en Coronavoucher".

marita5
door marita5 May 2, 2020 om 16:07
11545 Antwoorden / 15 Vragen

Ja , er staat niet bij Corendon . Er zijn veel reisbureaus .

tenormin
door tenormin May 2, 2020 om 16:19
16860 Antwoorden / 108 Vragen

Weer verkeerd gelezen. Corona, Corendon, sorry. Da's een probleem met me, hé?

lo
door lovewinnie - May 2, 2020 om 08:23
1212 Antwoorden / 1 Vragen

SGR staat garant voor de bon. Dus dat zit wel goed.
Ik dan dat de beperking puur is dat hij misschien niet meer in te zetten is voor nieuwe reis ( stel hij gaat failliet) en dat dat de beperking is.
Mocht bedrijf omvallen kunt u na z'n 12 mnd u bon inwisselen voor contant . Lukt dat niet via reisbureau dan wel via SGR