remi
door remi Sep 6, 2010 om 12:24
Voeding & gezondheid

Adopteren

Ik wil een kind adopteren, maar omdat ik gehandicapt (rolstoelgebruiker) ben weet ik niet of ik daar voor in aanmerking kan komen. Ik heb al een mail geschreven naar postbus 51 en naar www.adoptie.nl. maar daar wordt ik niet wijzer van. Ik krijg alleen een antwoord waar ik aan moet voldoen enz. enz. En ze verwijzen naar elkaar. Ik krijg dus geen antwoord op mijn vraag of ik als gehandicapte een kind kan adopteren.

963 9 Rapporteer

marcel75
door marcel75 - Sep 6, 2010 om 12:29
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Waarom zou het niet kunnen. In beginsel is het mogelijk. Belangrijkste voorwaarde is dat de gezinssituatie voldoende stabiel is en het kind in een goed leefmilieu terechtkomt. Dat wordt getoetst door het ministerie.

Ik zou gewoon de aanvraag indienen en dan reactie afwachten.

vladja
door vladja - Sep 6, 2010 om 12:41
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Voldoe je aan alle de gestelde eisen?

Vladja

remi
door remi - Sep 6, 2010 om 15:16
317 Antwoorden / 84 Vragen

@marcel 75 Nou ik wil het eerst weten of ik er voor in aanmerking kom. Ik wil niet teleurgesteld zijn als ik alsnog een afwijzing krijg. daarom ook deze vraag.
@vladja .ja ik voldoe aan alle eisen alleen weet ik niet of ik aan deze eis voldoe.
*De aanvrager moet zich medisch laten keuren en deze verklaring overleggen aan de raadsonderzoeker die het gezinsonderzoek uitvoert. Het kan dus zijn, omdat ik gehandicapt ben dat ik just niet voldoe aan de eis.

spooky01
door spooky01 - Sep 6, 2010 om 15:24
418 Antwoorden / 56 Vragen

Hallo Remi, kan maatschappelijk werk of de kinderbescherming hier geen antwoord op geven.

vladja
door vladja - Sep 6, 2010 om 15:29
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Het zal bij die keuring afhangen of jouw handicap een belemmering vormt bij het opvoeden/verzorgen etc. Daar is aan de buitenkant geen oordeel over te vormen. Het is ook nog eens afhankelijk van wie er geadopteerd wordt. Een baby of al een wat ouder kind (al of niet gehandicapt).

De enige manier om daar achter te komen is om uit te zoeken wie dit soort keuringen doet en daarmee een gesprek te regelen of dit probleem rechtstreeks voor te leggen bij de adoptie-instantie. Met de algemene omschrijving: ik ben gehandicapt en zit in een rolstoel, kom je niet verder.

Vladja

invalide
door invalide - Sep 6, 2010 om 15:37
787 Antwoorden / 5 Vragen

Hoe is je partner? Als die gezond is en jij alleen maar invalide bent, is het geen probleem.
Ik heb ook kids en zelfgemaakt en geen enkel probleem ooit gehad.
Het is ook maar net hoe zwaar je Invalide bent en gezien mijn gebruikersnaam....

Verder kun je de wet discriminatie nog gebruiken om een afwijzing aan te vechten dus je hebt juist daarom na afwijzing een extra kans omdat zij dan moeten aantonen dat dit niet de afwijs oorzaak was ,dus eigenlijk zitten wij Invalide beter!

remi
door remi - Sep 6, 2010 om 15:51
317 Antwoorden / 84 Vragen

@cassandra dankje voor je antwoord. zo te zien heb ik er langs gekeken. Nu ik dit weet zal ik een verzoek gaan doen.

cassandra_1
door cassandra_1 - Sep 6, 2010 om 15:55
117 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo Remi,

Dit staat op de website van www.adoptie.nl:
"Welke eisen worden er gesteld aan de gezondheid van adoptieouders?
Voor Nederland en het gezinsonderzoek geldt dat je een lange levensverwachting moet hebben en psychisch gezond genoeg moet zijn om een kind op te voeden. Chronische ziekten die niet psychiatrisch of levensbedreigend zijn, eventuele visuele handicaps, rolstoelgebruik etc. zijn dus geen belemmering."
Als u geen psychiatrische of levensbedreigende ziekte heeft, komt u dus gewoon in aanmerking voor adoptie. Lijkt me ook logisch.

Alleen moet u er rekening mee houden dat sommige landen waar de kinderen ter adoptie worden aangeboden, andere eisen stellen. Die eisen staan ook per land vermeld op de website (zie adoptie: veelgestelde vragen).

cassandra_1
door cassandra_1 - Sep 6, 2010 om 20:23
117 Antwoorden / 1 Vragen

Beste Remi,

Dat zou ik inderdaad gaan doen als ik u was.
Ik wens u veel succes!

Groetjes,
Cassandra