hi
door hillo Oct 28, 2014 om 20:56
Voeding & gezondheid

Broertje basisschool

Mijn broertje is vorige jaar blijven zitten. Ik heb tijdje mijn broertje lesgegeven thuis omdat er steeds van school klachten kwamen. Ik merkte dat hij best scherp is, wel heeft hij ietsjes extra aandacht nodig. Als docent zijnde, ga ik ervan uit dat ze de technieken kennen welke trucjes ze kunnen gebruiken om het kind te helpen ontwikkelen.
Omdat mijn broertje, zich minder kan verdedigen, steeds door missverstand van docenten wordt hij bestraft wat steeds hem mentaal kan beïnvloeden. Daarnaast twijfel ik ook aan de kwaliteit van lesgeven en voorbereidingen op de Cito toetsen.

Graag wil ik weten hoe wij als ouders/verzorgers zijnde hem kunnen helpen om toch door te kunnen, want hij is slim genoeg om geen achterstand te hebben.

697 10 Rapporteer

door 1953 - Oct 28, 2014 om 23:34
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Autisme? Hoogbegaafd? ADHD? o.i.d.

zoekster
door zoekster - Oct 28, 2014 om 23:46
10966 Antwoorden / 34 Vragen

Het beste is het als de ouders met de docenten gaan praten over de problemen met uw broertje. Maar dan niet vanuit de insteek dat de docenten incompetent zijn en gewoonweg niet 'begrijpen' wat uw broertje nodig heeft.

Uw ouders moeten dan met open vizier het gesprek aangaan en vragen of er met extra inzet van beide kanten uw broertje weer op de rails is te krijgen. De klachten die vanuit school komen moeten wel serieus worden genomen. U benoemt ze niet, wat zijn die klachten?

hi
door hillo - Oct 28, 2014 om 23:59
7 Antwoorden / 2 Vragen

De klachten waren eerst lezen: daar is die nu goed in Gelukkig. Nu met rekenen heeft hij beetje problemen en nu is hij ook daarin beter dan voorgaande jaren. Wat zij ook zeggen dat hij niet oplet tijdens en dingens vergeet.
Niet opletten begrijp ik npg wel, hij is een drukke jongetje, houd niet veel van leren. Maat zij zeggen hij vergeet heel veel wat niet klopt. Ik vroeg om een voorbeeld, en de voorbeeld was: "hij gaat dansend naar prullenbak, is wel leuk, maar dan zeg niet doen. Hij houd er mee op, maar na een tijdje doet hij het weer en als ik zeg doe je het weer, zegt hij sorry ik was het vergeten" en dit zien ze als een afwijking in zijn hersenen :/ . Als ik dit tegen de arts zeg lacht die mij uit, want klein dingens vergeten is menselijk. Soms wil je niet luisteren, ervan uitgaandr dat de docent het misschien is vergeten, maar als je wordt gepakt maak je een smoes zoals ohh sorry was vergeten! Is slechts een smoes, en ik ken mijn broertje.

we nemen de klachten wel serieus, maar soms zijn de klachten niet klachten. Ze lijken meer op persoonlijke opmerkingen or kritiek en er wordt steeds geprobeerd dat hij achterblijft. Dit zeg ik na 2 tot 3 jaar constant contact.

Hij is Gelukkig gezond, heeft geen adhd etc. Wel heeft hij thelasemi(lichtste versie van bloedarmoede).

door 1953 - Oct 29, 2014 om 03:10
3725 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=hillo schreef op dinsdag 28 okt 2014, 23:59]De klachten waren eerst lezen: daar is die nu goed in Gelukkig. Nu met rekenen heeft hij beetje problemen en nu is hij ook daarin beter dan voorgaande jaren. Wat zij ook zeggen dat hij niet oplet tijdens en dingens vergeet.
Niet opletten begrijp ik npg wel, hij is een drukke jongetje, houd niet veel van leren. Maat zij zeggen hij vergeet heel veel wat niet klopt. Ik vroeg om een voorbeeld, en de voorbeeld was: "hij gaat dansend naar prullenbak, is wel leuk, maar dan zeg niet doen. Hij houd er mee op, maar na een tijdje doet hij het weer en als ik zeg doe je het weer, zegt hij sorry ik was het vergeten" en dit zien ze als een afwijking in zijn hersenen :/ . Als ik dit tegen de arts zeg lacht die mij uit, want klein dingens vergeten is menselijk. Soms wil je niet luisteren, ervan uitgaandr dat de docent het misschien is vergeten, maar als je wordt gepakt maak je een smoes zoals ohh sorry was vergeten! Is slechts een smoes, en ik ken mijn broertje.

we nemen de klachten wel serieus, maar soms zijn de klachten niet klachten. Ze lijken meer op persoonlijke opmerkingen or kritiek en er wordt steeds geprobeerd dat hij achterblijft. Dit zeg ik na 2 tot 3 jaar constant contact.

Hij is Gelukkig gezond, heeft geen adhd etc. Wel heeft hij thelasemi(lichtste versie van bloedarmoede).

Dus een vrolijk mens, je broertje, die als een vorm van buitenbeentje wordt beschouwd.

Het is t.o.v. 50 à 60 jaar terug tegenwoordig een langdurige trend om een leerling met van alles te bestempelen - onlangs een reportage hierover op de televisie geweest. Vlugger ADHD e.d. volgens de leerkracht en jeugdpsychiaters bestempelen maar al te graag mee - soms belanghebbend in de farmacie industrie - om bepaalde medicatie voor te schrijven.

tijger1
door tijger1 - Oct 29, 2014 om 08:54
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik vraag mij af waar u docent in bent. De school zal het niet echt op prijsstellen als u denkt hen te kunnen verbeteren.

Er is niets mis mee als u uw broertje thuis een beetje extra helpt, maar het is niet verstandig u af te zetten tegen de school.

pi
door pieterwolters - Oct 29, 2014 om 09:01
3610 Antwoorden / 0 Vragen

De Vrije School zou een optie kunnen zijn voor hem.

di
door digioma - Oct 29, 2014 om 11:09
646 Antwoorden / 29 Vragen

Beste Hillo, ik begrijp dat jij het beste met je broertje voorhebt, maar ik betwijfel of je competent genoeg bent om je broertje les te geven. Dit naar aanleiding van de door jou gegeven antwoorden/reacties. Daaruit blijkt dat jouw gebruik van de Nederlandse taal niet bepaald correct is; dan sluit ik tikfouten - die je in de haast maakte - nog uit. Als docent zijnde kun je je dat niet veroorloven. Zoek snel een goede school voor je broertje voordat hij een grote achterstand oploopt. Succes.

hi
door hillo - Oct 29, 2014 om 14:31
7 Antwoorden / 2 Vragen

Ohh sorry, type fout. Ik zit via tel te reageren waardoor ik hier en daar spelfouten maak. Ik ben geen docent. Ik bedoelde dat zij als docent zijnde moeten verschillende trucjes of manieren kennen hoe ze een bepaalde leerling/kind anders kunnen aanpakken. Ook hoor je rechtvaardig en Geduldig te zijn met jou leerlingen. (Meestal wordt hij als enigr bestraft voor dingens waar andere kinderen ook betrokken zijn.
Ik heb hem thuis geholpen extra oefeningen, het neemt teveel tijd van mij.

we wilden hem bij een andere school inschrijven, maar de interne begeleider(ze wist welke school) voordat we daar gingen, had ze al contact opgenomen en god mag weten wat ze verteld heeft.
Toen ik ging voor de inschrijving bij de nieuwe school, was de medewerker/docent/begeleider heel lief en verwelkomend. Ze gaf alle informatie hoe het allemaal te werk gaat. Op gegeven moment vroeg ze om zijn naam. Toen ze zijn naam hoorde schreef ze het op en dacht ze even bij na om wie het ging. ze herkende de naam en haar gedrag veranderde ineens. Ze pakte die papier waar zijn naam opstond met heel disrespect, maakt met een vuist een balletje van en gooiede het in de prullenbak. En zei: nee we nemen hem niet aan!

Ik kreeg brok in me keel nadat ik dit zag, zoveel haat tegen een kleine kind?

hi
door hillo - Oct 29, 2014 om 14:32
7 Antwoorden / 2 Vragen

Ik kan berichten niet wijzigen, anders had ik ze achteraf wel gewijzigd! Mijn excuses mocht het taalgebruik storend zijn!

tijger1
door tijger1 - Oct 29, 2014 om 14:34
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik denk dat u een beetje overtrokken reageert. Misschien kan uw broertje eens getest worden om te zien wat zijn problemen zijn?