sa
door sameritaan Sep 2, 2014 om 02:48
Voeding & gezondheid

Ex steelt 1500 euro van rekening

Hallo,
Ik ben op 18 Oktober 2013 officieel gescheiden.
Mijn ex heeft gisteren 1500 euro van mijn eigen bankrekening Gestolen. Blijkbaar had ze voor de scheiding rond was nog een bankkaart laten maken.
De pas werkte blijkbaar nog.
Het is met een pas afgehaald die op haar naam staat en
ontkend dit niet.
Kan ik mijn geld terug krijgen en hoe ?
Ik heb nu geen geld meer om rekeningen te betalen !

25663 19 Rapporteer

sw
door swat1500 - Sep 2, 2014 om 07:49
3799 Antwoorden / 0 Vragen

Als zij met een eigen pinpas geld van die rekening heeft opgenomen dan moet er sprake zijn van een "en/ of" rekening. Daarvan kan niet zondermeer worden gezegd dat een van de rekeninghouders de eigenaar is. Gezien een ander topic van u moet er een rechter zijn geweest die, vanwege de scheiding, iets moet hebben gezegd over deze bankrekening en wie recht op het geld op die rekening heeft.
In theorie zou de handelswijze van uw ex diefstal of verduistering kunnen zijn maar het scheidingsverhaal kan hier een heel ander licht op werpen. Ook hier raadpleeg uw advocaat.

mahadma
door mahadma - Sep 2, 2014 om 11:47
11590 Antwoorden / 51 Vragen

In een rasechte (V)echtscheiding, dat u te maken heeft, is kennelijk niet alles goed geregeld qua scheiding en verdeling van alles. Met een en/of rekening zijn er weer twee mensen met toegang tot de rekening.

Ik adviseer u een nieuwe privé bankrekening te openen en wel vandaag!

mahadma
door mahadma - Sep 2, 2014 om 11:54
11590 Antwoorden / 51 Vragen

En als het één rekening was op uw naam met uw ex als gemachtigde heeft u de machtiging niet/te laat ingetrokken. Daarom, vandaag een nieuwe rekening openen ter voorkomen van meer problemen.

opaleo
door opaleo - Sep 3, 2014 om 14:00
67 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Sameritaan.

Lastige vraag, aangezien ik en ook de rest ook de uitspraak van de Rechter in het scheidingsverhaal niet kennen.
Geld terug krijgen is niet zo eenvoudig, wanneer is het recht van je ex-partner op deze rekening komen te vervallen, is deze rekening alleen op je eigen naam komen te staan?
Kijk eens de vonnissen van de rechtbank na, en als hierop een uitspraak staat dat alle gemeenschappelijke dingen vanaf een bepaalde datum vervallen zijn, en je ex heeft na deze data nog gepind, ja dan is het verduistering of diefstal.
Kun je aangifte doen, en een incasso opstarten, of je dan je geld terug krijgt, is altijd nog maar de vraag.
Hadden jullie gezamenlijk een rekening of ook afzonderlijk nog een rekening?
Deze kunnen ook van belang zijn in de uitspraak van het rechtbank.
Succes, maar ben niet echt hoopvol gestemd om je geld terug te krijgen, gaat waarschijnlijk heel moeilijk worden.
Mocht je kunnen aantonen dat de nieuwe partner van je ex deze pintransactie heeft gedaan, dan sta je weer wat sterker, want deze heeft geen enkele bevoegdheid om van deze rekening te pinnen.

ha
door hannie-groen - Sep 3, 2014 om 14:26
1 Antwoorden / 0 Vragen

als dit een gezamelijke rekeinig is/was en de naam van jou ex is niet officieel van de rekening gehaald kan die steeds geld eraf blijven halen en het nadeel is dat de naam er pas af kan als de reening niet in het rood staat

hi
door hipppo - Sep 3, 2014 om 14:54
303 Antwoorden / 2 Vragen

Ik denk dat het bedrag dat op de rekening stond op het moment dat de scheiding van kracht werd maatgevend is voor het gedeelte waar je ex recht op had/heeft. Bij een scheiding worden toch alle bezittingen verdeeld en tevens vastgesteld welke verplichtingen men heeft t.o.v. elkaar en de kinderen, voor zover aanwezig en nog niet volwassen? Bij een officieel uitgesproken scheiding zou een gezamelijke rekening toch meteen opgeheven moeten zijn?

wi
door wimzoon1934 - Sep 3, 2014 om 15:10
3 Antwoorden / 9 Vragen

Naar mijn mening kan het vrij zeker een en/of rekening zijn. Deze constructie houdt in dat beide echtelieden afzonderlijk of tezamen over de rekening kunnen beschikken ongeacht of zij in gemeenschap van goederen zijn gehuwd of op huwelijksvoorwaarden. Ingeval van overlijden van één van de echtelieden heeft de langstlevende het recht om alleen over het banktegoed te beschikken. Ingeval van scheiding kan/moet de echtgenoot die niet wil dat zijn ex het alleen-beschikkingsrecht wil hebben zich onmiddellijk of eerder als de scheiding nog niet is uitgesproken zich tot de bank wenden en de hoofdelijkheid van de rekening opzeggen waarna het alleen nog mogelijk is dat beide partners tezamen het banktegoed opnemen. Ingaande op de vraag van de vragensteller vermoed ik dus dat die hoofdelijkheid niet is opgezegd.
Bij de scheiding van de goederen en banktegoed moet de helft van het banktegoed worden verrekend er van uitgaande dat het banktegoed door beide echtelieden is opgebouwd, c.q. kan worden aangetoond dat het tegoed uitsluitend is opgebouwd door de vragensteller.

Volledigheidshalve merk ik op dat ongehuwden die een en/of rekening hebben - denk bijvoorbeeld aan moeder en dochter, een zus en broer of twee vriendinnen of vrienden - hebben dus dezelfde rechten en plichten.

hammond
door hammond - Sep 3, 2014 om 15:47
122 Antwoorden / 15 Vragen

Heeft u al geprobeerd om dit geld vriendelijk terug te vragen? En als dat niet lukt iets meer dwingend vragen,want het is gewoon diefstal.

bo
door boemer10 - Sep 3, 2014 om 16:41
31 Antwoorden / 14 Vragen

Een van de belangrijkste vragen zijn;
Was u in gemeenschap van goederen gehuwd, dan had uw ex, recht op de helft van alles.
Dus ook de helft van die 1500,-.
Heel kort door de bocht, u heeft in ieder geval recht op 750,-
Tenzij uit een eerder opgemaakt testament, door een erflater is bepaald, dat bepaalde goederen, ook bij een scheiding, uw eigendom blijven, dan gaat die 50% niet op.
Dreig met een advocaat of deurwaarder, meestal kiezen partijen dan om alles terug te draaien.
Een goed advies is, stap naar een rechtswinkel, in de meeste gevallen is dit gratis.

gr.
Boemer

labren
door labren - Sep 3, 2014 om 17:29
862 Antwoorden / 0 Vragen

hahahahaha een slimme vrouw dus , maar ik denk dat je dan iets vergeten ben bij de bank laten blokkeren , probeer is of je aangifte van diefstal kan doen bij de politie en laat die bankpas blokkeren bij de bank

wimmi20
door wimmi20 - Sep 3, 2014 om 19:28
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Na wat speurwerk kom ik tot de conclusie dat het verhaal zachies gezegd nogal vreemd is.
De ex kan geen betaalpas aanvragen.
Mijnheer is de rekening houder, en in die hoedanigheid kan alleen hij een en/of, of en/en rekening goedkeuren.
En meneer zal een extra betaalpas moeten aanvragen voor zijn vrouw.
De vrouw kan absolluut niet een 2e betaalpas aanvragen.(bron ING)
En dan is er nog iets : het geld op de betreffende rekening is van meneer, ondanks dat er een en/of rekening is.
Het geld is van diegene die die het op de bankrekening heeft gezet, of laten zetten.
Alweer bron ING.
Dus haalt de ex het geld eraf af dan pleegt zij diefstal, want de rekening houder heeft geen toestemming verleend hiervoor.
En zeker na een wettelijke echtscheiding.
Maar dat kan niet, want de ex kan geen betaalpas aangevraagd hebben.
Overigens is een en/of rekening opzeggen problematisch als de gemachtigde hiervoor geen toestemming geeft.
Er zit dan niets anders op dan de rekening op te heffen, en een andere rekening aan te vragen.
Blijkt het verhaal echtwaar heuswaar te zijn dan is de bank aansprakelijk.
Want die had zonder toestemming van de rekeninghouder geen 2e pas mogen verstrekken.
Vind u het ook zo'n raar verhaal ?

labren
door labren - Sep 3, 2014 om 23:06
862 Antwoorden / 0 Vragen

ja inderdaad een raar verhaal ?????

vr1944
door vr1944 - Sep 4, 2014 om 09:26
1210 Antwoorden / 5 Vragen

Je bedoeld een soort bedelverhaal dus . Want het inderdaad hoogstwaarschijnlijk een onzinverhaa

=wimmi20 schreef op woensdag 3 sep 2014, 19:28: Na wat speurwerk kom ik tot de conclusie dat het verhaal zachies gezegd nogal vreemd is.
De ex kan geen betaalpas aanvragen.
Mijnheer is de rekening houder, en in die hoedanigheid kan alleen hij een en/of, of en/en rekening goedkeuren.
En meneer zal een extra betaalpas moeten aanvragen voor zijn vrouw.
De vrouw kan absolluut niet een 2e betaalpas aanvragen.(bron ING)
En dan is er nog iets : het geld op de betreffende rekening is van meneer, ondanks dat er een en/of rekening is.
Het geld is van diegene die die het op de bankrekening heeft gezet, of laten zetten.
Alweer bron ING.
Dus haalt de ex het geld eraf af dan pleegt zij diefstal, want de rekening houder heeft geen toestemming verleend hiervoor.
En zeker na een wettelijke echtscheiding.
Maar dat kan niet, want de ex kan geen betaalpas aangevraagd hebben.
Overigens is een en/of rekening opzeggen problematisch als de gemachtigde hiervoor geen toestemming geeft.
Er zit dan niets anders op dan de rekening op te heffen, en een andere rekening aan te vragen.
Blijkt het verhaal echtwaar heuswaar te zijn dan is de bank aansprakelijk.
Want die had zonder toestemming van de rekeninghouder geen 2e pas mogen verstrekken.
Vind u het ook zo'n raar verhaal ?

sa
door sameritaan - Sep 10, 2014 om 05:34
2 Antwoorden / 2 Vragen

1. Ex heeft geld contant afgehaald aan balie, maar blijkt dat ze een machtiging had waarvan ik geen weet van had, mogelijk zelfs zonder bankpas.
Ik heb haar 48 uur de kans gegeven het terug te storten, wat niet gebeurt is.
2.Geld was net 2 dagen op mijn rekening gestort en was mijn geld!
Ze heeft nooit geld op deze rekening gezet, terwijl ik alles betaalde.
3. Ja slim zo'n vrouw, maar hoe laag moet je zinken om dit te doen meer dan half jaar na de
officiële scheiding/
4. Bank denkt niet met me mee, en had direct daarna machtiging stopgezet.
Rekening wordt zsm stopgezet.
5. ING is niet de enige bank, maar antwoorden van hun kloppen niet !

Is inderdaad een vechtscheiding, maar mijn Ex komt overal mee weg.
Zelfs met koophuis en de kinderen die ze tegen mij uitspeelt, tis dat ik me kan beheersen...
Dit is nog maar het topje, maar begrijp eruit dat hier ook mensen zijn die een zeer slecht
invoelingsvermogen hebben, maar ik kom voor een antwoord en niet voor sympathie !

Ps,
Vindt sommige Suggesties typisch iets voor betweters die zelf verkeerd in elkaar zitten!
Daar heb ik maar één antwoord voor, ga de viva lezen.
Heb verder weinig zinvols gehoord, misschien de tip van advocaat.
Voor alle positieve reacties mijn dank.

ma
door marianne1948 - Sep 10, 2014 om 05:40
13 Antwoorden / 1 Vragen

@ Labren @...Sorry maar slim vind ik deze vrouw niet , eerder gemeen, om iemand zonder geld te zetten, zodat hij nu zijn lasten niet kan betalen zo ga je niet met mensen om.

Sameritaan ik zou het eens op de bank gaan vragen of je er iets aan kan doen, en gelijk een ander bankrekening nummer nemen natuurlijk.
Succes er mee....en sterkte !!

sa
door sameritaan - Sep 10, 2014 om 05:41
2 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=marianne1948 schreef op woensdag 3 sep 2014, 17:39]@ Labren @...Sorry maar slim vind ik deze vrouw niet , eerder gemeen, om iemand zonder geld te zetten, zodat hij nu zijn lasten niet kan betalen zo ga je niet met mensen om.

Sameritaan ik zou het eens op de bank gaan vragen of je er iets aan kan doen, en gelijk een ander bankrekening nummer nemen natuurlijk.
Succes er mee....en sterkte !!

pi
door pieterwolters - Sep 10, 2014 om 09:50
3610 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=labren schreef op woensdag 3 sep 2014, 17:29]hahahahaha een slimme vrouw dus , maar ik denk dat je dan iets vergeten ben bij de bank laten blokkeren , probeer is of je aangifte van diefstal kan doen bij de politie en laat die bankpas blokkeren bij de bank

Probeer EENS

hi
door hipppo - Sep 10, 2014 om 12:00
303 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=sameritaan schreef op woensdag 10 sep 2014, 05:34]1. Ex heeft geld contant afgehaald aan balie, maar blijkt dat ze een machtiging had waarvan ik geen weet van had, mogelijk zelfs zonder bankpas.

Sameritaan zegt dat het zijn eigen bankrekening was. Dat betekent dus dat zijn ex er alleen met een machtiging geld af kon halen. Een machtiging moet afgegeven zijn door de rekeninghouder, dus ergens klopt er iets niet in het verhaal van sameritaan. Meest waarschijnlijk is, dat het toch een gezamelijke rekening betreft, die men verzuimd heeft op te heffen, dan wel uitsluitend op naam van sameritaan te zetten.

vr1944
door vr1944 - Sep 10, 2014 om 12:48
1210 Antwoorden / 5 Vragen

Ook weer m.i.zo'n correct antwoord die niet in het straatje van onze Barmhartige Sameritaan past. Dus u valt volgens TS ook onder de categorie betweters die verkeerd in elkaar zit . Ik vraag me af of ie niet in de gaten heeft dat de meeste beantwoorders niet op hun achterhoofd zijn gevallen en prima in staat zijn te weten dat het verhaal van TS niet helemaal klopt.

=hipppo schreef op woensdag 10 sep 2014, 12:00:
=sameritaan schreef op woensdag 10 sep 2014, 05:34: 1. Ex heeft geld contant afgehaald aan balie, maar blijkt dat ze een machtiging had waarvan ik geen weet van had, mogelijk zelfs zonder bankpas.

Sameritaan zegt dat het zijn eigen bankrekening was. Dat betekent dus dat zijn ex er alleen met een machtiging geld af kon halen. Een machtiging moet afgegeven zijn door de rekeninghouder, dus ergens klopt er iets niet in het verhaal van sameritaan. Meest waarschijnlijk is, dat het toch een gezamelijke rekening betreft, die men verzuimd heeft op te heffen, dan wel uitsluitend op naam van sameritaan te zetten.