J.
door J. C. Morel Nov 6, 2016 om 17:40
Voeding & gezondheid

Kies laten vullen, kosten € 80, kies breekt volgende dag af. Toch betalen?

De tandarts vult een kies,(€72) een paar weken later constateert de mondhygiëniste dat de vulling eruit is. Weer naar de tandarts en die ziet ook nog een gaatje ernaast (€60). Vult de kies van boven af (€ 80)Volgende dag breekt de hele kies af. De tandarts heeft niet gesproken over het risico dat dit kon gebeuren. Die laatste € 80 hebben we dan ook niet betaald, is dit terecht of niet?

11982 12 Rapporteer

tenormin
door tenormin - Nov 6, 2016 om 17:46
16850 Antwoorden / 108 Vragen

Zou ook wel de neiging hebben om niet te betalen maar eerst, bespreek dit met de goede man. De kies was (is) al niet in goede staat (had u overigens niet zelf gemerkt dat de vulling eruit was?) Zou, nogmaal, eerst overleggen met de tandarts. Misschien "verscheurt" hij de rekening: niet betalen uwerzijds kan heel vervelende gevolgen hebben.

ja
door janf43 - Nov 6, 2016 om 17:52
733 Antwoorden / 0 Vragen

Nee, een tandarts heeft een inspanningsverplichting geen resultaatsverplichting. Maar, als hij een beetje begaan is met zijn patiënten.. Een gesprek kan soms wonderen doen.

ja
door jackyh - Nov 6, 2016 om 17:57
953 Antwoorden / 4 Vragen

U zegt dat de tandarts niet heeft gezegd dat de hele kies af zou kunnen breken. Nee natuurlijk niet. Hij gaat daar toch niet vanuit. Even een vraag, waarom viel de vulling uit de kies en hoezo heeft u dat niet gemerkt. Als mijn vulling er uit zou vallen dan merk ik dat heus wel. Wat zei de tandarts eigenlijk bij uw terechte vraag, ik neem aan dat u gevraagd heeft hoe het kon dat de vulling er uit viel.

aurora1
door aurora1 - Nov 6, 2016 om 19:23
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Natuurlijk moet u betalen en dat zou ik maar snel gaan doen als u geen extra kosten wilt maken.

getty
door getty - Nov 6, 2016 om 20:19
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Betalen natuurlijk!

sw
door swat1500 - Nov 6, 2016 om 23:38
3796 Antwoorden / 0 Vragen

Waarschijnlijk verloopt de factuur via Fa-Med. Als die achter u aan komet gaat het u veel geld kosten. Ik ben het met JANF43 en JACKYH eens.

edrick3
door edrick3 - Nov 7, 2016 om 11:57
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Die laatste € 80 hebben we dan ook niet betaald, is dit terecht of niet?
Nee, dat is niet terecht.
Zou hierover even met de tandarts in gesprek gaan, wie weet ....

mo
door mof - Nov 7, 2016 om 12:45
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Tandartsen zijn niet voorniets smoelensmeden ...
Nee, niet terecht. Hoewel het wel terecht zou moeten zijn, tegenwoordig.
Met eigen risico en als u niet verzekerd bent tegen tandartskosten zou er ook een soort van garantie moeten worden afgegeven zoals
op elk produkt of dienst in de privaatsector.
Helaas is dit in de medische wereld niet doorgedrongen ...
Als de behandeling 80 eur kost en u heeft hem genoten dan zult u (en/of uw verzekering) moeten dokken.

J. Schipper
door J. Schipper - Nov 7, 2016 om 14:20
64 Antwoorden / 30 Vragen

Na een week ofzo braak een aangeplakt stukje middenvoor tand af. Ben gelijk weer naar de tandarts gegaan. Zij heeft het nieuwe stukje toen ietsje dikker gemaakt. Ik gaf zelf aan dat dit wel onder de garantie zou vallen, hetgeen ze beaamde. Goede service, zo hoort het.

koekeloer
door koekeloer - Nov 7, 2016 om 16:20
562 Antwoorden / 18 Vragen

De kies zal heus niet zomaar zijn afgebroken. U heeft op iets (te) hards gebeten. Daar kan de tandarts niets aan doen natuurlijk

pe
door pebk Nov 8, 2016 om 05:08
583 Antwoorden / 0 Vragen

Kiezen breken wel vaker af. Het hoeft echt niet per se te komen doordat er op iets hards is gebeten. Een zachte appel was al eens voldoende. Bij mensen met zwakkere kiezen zoals ikzelf, brokkelt er wel eens wat af.

koekeloer
door koekeloer Nov 9, 2016 om 13:02
562 Antwoorden / 18 Vragen

dat zeg ik, te hard voor de kies dus. Daar kan de tandarts niets aan doen.

pe
door pebk - Nov 8, 2016 om 05:14
583 Antwoorden / 0 Vragen

Vervelend dat de kies afgebroken is. Het is echter waarschijnlijk niet de schuld van de tandarts dat de kies afgebroken is, tenzij deze zwaar heeft zitten prutsen. Sommige kiezen zijn nu eenmaal zwakker dan anderen. En dat de tandarts niet heeft zeged dat het risico bestond... Zou u de kies niet hebben laten vullen als de tandarts dit wel vantevoren gezegd had?

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 9, 2016 om 10:37
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Een andere mening: een tandarts die een kies vult en de vulling na een paar weken eruit. Opnieuw gevuld en de volgende dag afgebroken?
Dat heeft alle schijn van wat men een wanprestatie noemt.
Allereerst lijkt mij een gesprek met de tandarts zeer zinvol maar denk ook na over het kunnen indienen van een klacht.

op de website van consuwijzer (www.consuwijzer.nl) vind u aanwijzingen en voorbeeldbrief hoe te handelen. Of kijk hier: https://www.zorgklacht.nl/klacht-tandarts