p.
door p.j.de leur Apr 29, 2024 om 16:31
Voeding & gezondheid

Krimpflatie

Hr.- mevr. Hoogvliet

Wij doen altijd onze boodschappen Bij Hoogvliet in Houten wat mij al een tijd opviel dat de eieren kleiner werden krimpflatie, ik koop altijd de qua grootte zitten ze tussen de M en de S geen verschil ik heb ze thuis nagewogen als ik in de winkel ga kijken in de dozen L zie ik qua grootte ook geen verschil. [edit-red.]

Eieren zijn verkrijgbaar in vier gewichtsklassen:

XL (73 gram en meer),

L (63 – 73 gram),

M (53 – 63 gram)

S (beneden 53 gram).

Hoeveel weegt een ei? - MergellandEi

www.mergellandei.nl/het-mergellandei/hoeveel-weegt-een-ei

5581 15 Rapporteer
tenormin
door tenormin - Apr 29, 2024 om 16:40
16847 Antwoorden / 108 Vragen

Ik neem  aan dat u thuis hebt nagewogen op ook een geijkte weegschaal? Er zal best krimpflatie zitten hoewel, aan kippetjes kan zoiets niet gezegd worden: "leg allemaal een minder zwaar ei". Als u altijd de L koopt, heeft u die sowieso van wat oudere kippen. Koop zelf altijd M en het viel me juist op dat het forse jongens waren. Ga me over eieren in ieder geval niet druk maken.

wi
door wim koelewijn May 1, 2024 om 21:47
70 Antwoorden / Vragen

TENORMIN..er wordt toch niet in deze vraagstelling gevraagd of U zich over eieren druk moet maken..U schiet in Uw reacties vaak de "vraagstelling" voorbij...U leest uw naam wellicht erg graag...

tenormin
door tenormin May 1, 2024 om 22:01
16847 Antwoorden / 108 Vragen

O.T.Dank voor het commentaar. Wellicht staat uw wijn te koel. Spijkers op laag water zoeken, misschien?

sira
door sira - Apr 29, 2024 om 17:22
2361 Antwoorden / 24 Vragen

Ze zijn kleiner i.v.m. de energiebesparing. Kleine eitjes hoeven minder lang te koken, dus u bespaart daardoor flink.
Ik heb zelfs al via een betrouwbare bron horen zeggen dat men wil overstappen op kwarteleitjes.

U ziet, we moeten allemaal ons steentje bijdragen.

tenormin
door tenormin Apr 29, 2024 om 18:51
16847 Antwoorden / 108 Vragen

Grappenmaakster ;-))

sira
door sira Apr 29, 2024 om 18:57
2361 Antwoorden / 24 Vragen

Wat moet je anders met zo'n vraag :-))

tenormin
door tenormin Apr 29, 2024 om 19:48
16847 Antwoorden / 108 Vragen

Zelf een ei leggen? ☺Waar men zich al niet druk over maakt. Nog even en er komt een vraag: "hoeveel moet een Venz Hagelslag korrel wegen.

sira
door sira Apr 29, 2024 om 19:50
2361 Antwoorden / 24 Vragen

Nee, hoeveel hagelslagkorrels moeten er in een pak zitten?

JMA2
door JMA2 Apr 29, 2024 om 23:41
120 Antwoorden / 2 Vragen

Dat zijn er 3218 bij pure chocolade van die andere kan ik geen melk maken.

Rienvh
door Rienvh May 1, 2024 om 11:45
1 Antwoorden / 1 Vragen

Of jullie snappen het niet (beter lezen, goed lezen schijnt hier echt een probleem te zijn) of jullie willen het niet snappen!!!

ze bedoeld dat de eieren allemaal een maatje kleiner zijn dan voorheen.
In een doos maat L zitten nu eieren die voorheen werden verkocht als maat M.

Maar ik zie wel dat er altijd een stel reageerders zijn die maar wat roeptoeteren,
en anderen voor de gek proberen te zetten.
iemand merkt een serieus probleem op in de winkels en kaart dat hier aan,
dan krijgt die persoon antwoorden zoals die van Sira en Tenormin een volstrek belachelijk antwoord over hagelslagkorrels!!!!
Als je niets beters hebt te melden houd dan je mond!!!!

sira
door sira May 1, 2024 om 14:09
2361 Antwoorden / 24 Vragen

En dat bepaalt u?
Man, ga buiten spelen.

De vraagsteller kan beter naar een andere winkel (of de boer) gaan als hij klachten heeft over het formaat.

R.
door R. de Souverein May 1, 2024 om 17:14
4 Antwoorden / Vragen

Feit is dat eieren in verschillende maten geclassificeerd worden. Als daar iets niet aan lijkt te deugen dan hoef je echt niet lullig te gaan lopen doen als een van je medemensen dat aankaart. Wat nu als ze kleiner zijn maar tegelijkertijd meer wegen dan gebruikelijk, wat nu als er een of andere vervuilig van toepassing blijkt te zijn wellicht een of ander stofje dat ze de kippen voeren of anders binnen krijgen zodat ze zwaardere eieren produceren (zware metalen?). Maar zoiets daar kom je natuurlijk nooit achter als je mekaar gaat lopen belachelijk maken.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Apr 29, 2024 om 17:42
2093 Antwoorden / Vragen

Ik kan nou werkelijk uit dat wat verhaal niet halen of bij nawegen die eieren nou aan de norm voldoen of niet.

PS. Dat is niet afhankelijk van hoe vaak je boodschappen doet in welke winkel, het antwoord is een momentopname en luidt ja of nee.

rj
door rjw - Apr 29, 2024 om 19:29
3279 Antwoorden / 5 Vragen

Ik neem aan dat je ook een logboek hebt waar je voordat je van krimpflatie had gehoord alle maten en gewichten hebt genoteerd. Het is algemeen bekend dat ons geheugen heel slechts is in het onthouden van dit soort details.

sw
door swat1500 - Apr 29, 2024 om 19:52
3795 Antwoorden / 0 Vragen

Wat is uw vraag nu precies?

gerbera
door gerbera - Apr 30, 2024 om 09:37
7372 Antwoorden / 14 Vragen

Moet u even op de erpakking kijken, daar staat het gewicht van de inhoud op.  Alleen worden de eieren per bulk gewogen en  als dat uitkomt op gemiddeld L worden ze als zodanig verpakt en verkocht.

ro
door ronny530 - Apr 30, 2024 om 13:23
2794 Antwoorden / 41 Vragen

De eieren worden op de pluimveehouderij al op gewichtsklasse door machines gesorteerd dus de supermarkt zelf valt niets te verwijten.
Zodra een kip een ei legt begint het ei al vocht te verliezen en dat wordt onder het kopje hoe weet ik hoe vers een ei is ook aangegeven en er staan nog meer wetenswaardigheden op die website die het lezen waard zijn.
Volgens de website zijn kakelverse eieren niet eens te pellen en is het handiger dat pas na 5 of 10 dagen te doen.
Kakelverse eieren zal u in de supermarkt ook niet vinden maar wel eieren onder de noemer vers en maakt dat die eireren zo'n 5 tot 10 dagen op een constante temperatuur bewaard zijn voordat ze bij de supermarkten worden afgeleverd.
Arme kippen die leggen een kakelvers ei en zonder dat ze het besef hebben doen ze ook nog eens mee aan de krimpflatie.

gerbera
door gerbera May 2, 2024 om 16:23
7372 Antwoorden / 14 Vragen

De eieren van AH worden per bulk aangeleverd en verpakt ze zelf.

Ma
door Marchien Spiga - May 1, 2024 om 10:37
5 Antwoorden / Vragen

Alles wordt kleiner overal zit minder in b.v. slagroom in een spuitbus eerst 500mg nu 240 maar de prijs is omhoog gegaan van 0.98 naar 1.49 dus dubbele winst

heremietkreeft
door heremietkreeft May 1, 2024 om 15:53
16883 Antwoorden / 202 Vragen

.

ka
door kaartendraak - May 1, 2024 om 10:49
184 Antwoorden / 2 Vragen

Bij de Turkse winkel waar ik ze altijd koop zijn ze gewoon nog steeds dezelfde maat. Ze zijn daar ook goedkoper. Wat ik wel vervelend vind is dat kippen niet meer weten hoe het moet, want ze zijn tegenwoordig nauwelijks nog te pellen

sira
door sira May 1, 2024 om 14:09
2361 Antwoorden / 24 Vragen

ze zijn tegenwoordig nauwelijks nog te pellen

Een teken van versheid

sj
door sjaakhartman - May 1, 2024 om 12:27
6 Antwoorden / 1 Vragen

Ik kan mij daar niet druk over maken koop de eieren rechtstreeks bij de boer lekker vers .

adriaan2
door adriaan2 - May 1, 2024 om 15:11
106 Antwoorden / 0 Vragen

Is ons ook al opgevallen bij AH. Recent nog op de markt gekocht. Grote eieren staat er op het bord. Ik zou dan wel eens een klein ei willen zien. In principe koop ik eieren bij de boer in Brabant.

gerbera
door gerbera May 1, 2024 om 21:50
7372 Antwoorden / 14 Vragen

Bij AH is dat al meer dan een jaar dat men op de verpakking L/M heeft staan maar dat er van de 10 eieren slechts 2 á 3 het predicaat L mogen hebben en de overige 7 zijn M.

djfox741
door djfox741 - May 1, 2024 om 20:36
41 Antwoorden / 3 Vragen

Koop de eieren op de markt, daar zijn ze ook behoorlijk duurder geworden maar koop ook altijd dubbeldooiers en omdat ik zelf uitzoek en in mijn meegebrachte eierendoos doe, zie ik ook dat er kleinere en grotere tussen zit.

gerbera
door gerbera - May 2, 2024 om 22:32
7372 Antwoorden / 14 Vragen

U spreekt uzelf tegen, u heeft het over groote en gewicht. Alleen het gewicht van het ei is bepalend onder welke klasse die valt.
Een L ei kan dus net zo groot zijn dan een M maar is de L gewoon zwaarder dan de M. En het thuis wegen heeft geen enkele zin omdat de klasse wordt bepaald bij het sorteren van het ei kort na de leg.

ka
door kama - May 8, 2024 om 21:43
162 Antwoorden / 19 Vragen

Ik weeg altijd het doosje eieren als ik thuis kom van de markt, in de winkel weeg ik het daar. Soms zijn de dubbele dooiers gemiddeld 75 gram. soms zelfs 90 gram (arme kip ...) maar dubbele dooiers hoeven niet te voldoen aan een bepaald gewicht.

Als ik gewone eieren (L of XL) koop in een doosje van 10 eieren en ze voldoen niet aan het gewicht van de gewichtsklassen die hierboven zijn vermeld dan meld ik dat bij de winkel en geef aan dat dat een economisch delict is, dus dat ze hun leverancier daarop moeten aanspreken.

Voor zover ik weet zijn de gewichten van de gewichtsklassen niet lager geworden, dus zijn de eieren gemiddeld vast niet lichter geworden.