zo
door zoeplaum Jul 30, 2014 om 16:04
Voeding & gezondheid

Onverwachte rekening

Ik kreeg tot zo'n 6 maanden geleden een behandeling bij een psycholoog. Mij is verteld door mijn huisarts, door deze instantie van meerdere mensen en van mijn psycholoog zelf dat dit vergoed word als ik een doorverwijzing krijg van mijn huisarts. Deze doorverwijzing heb ik dus gekregen en ik ben (na meerdere malen vragen naar de kosten, omdat ik deze kosten nooit zou kunnen betalen) deze behandeling begonnen. Deze groep heeft mij ook tijdens deze behandeling volledig in het duister gelaten over mogelijke kosten.

Deze 'kosten' kwamen pas in aanspraak toen ik wou veranderen van psychologe omdat ik ging verhuizen. Ik werd opgebeld door mijn psychologe om de mogelijkheden door te spreken en hier werd mij verteld dat als ik naar en andere psychologe zou gaan ik in mijn eigen risico terecht zou komen. Dit heb ik bewust niet gedaan omdat ik dan zou moeten gaan betalen.

Paar weken later krijg ik een e-mail van mijn zorgverzekeraar dat ik een bedrag van 181,80 eigen risico zou moeten betalen voor deze behandeling. Ik heb natuurlijk meteen gebeld naar deze groep en naar mijn zorgverzekering waaruit bleek dat dit al een tijd het geval is.

Als deze groep duidelijk was geweest over de kosten dan had ik nooit met deze behandeling begonnen, met de achterliggende gedachten dat ik de kosten simpelweg niet kan betalen.

1170 2 Rapporteer

jantje7
door jantje7 - Jul 30, 2014 om 16:18
1459 Antwoorden / 23 Vragen

Begrijp uw reactie niet. Elke behandeling, uitgezonderd door de huisarts, komen in aanmerking voor de eigen risico van € 360,-. Mogelijk bent u in de war met de eigen bijdragen van € 200,- die gold voor behandelingen die gestart zijn in 2012. Deze zijn inderdaad vervallen.

sy
door sylgin - Jul 30, 2014 om 16:58
44 Antwoorden / 0 Vragen

Je kan toch een betalingsregeling aanvragen bij je zorgverzekering?
Daarnaast kan ik me niet indenken dat dit je eerste rekening is voor je eigen bijdrage want zoals Jantje zegt,bijna elke behandeling kan vallen onder de eigen bijdrage.

http://www.psychotherapie-enkhuizen.nl/werkwijze/veranderingen-2014-psycholoog/

Wat kost het?

In 2014 heeft u vanuit uw basisverzekering recht op vergoeding van psychologische hulp in de Generalistische Basis GGZ. U hoeft geen eigen bijdrage te betalen, maar de vergoeding valt wel onder het eigen risico. Dat is in 2014 360 euro. Een factuur wordt pas na afsluiting van de gehele behandeling aan uw zorgverzekeraar gestuurd.