et
door etli27 Jan 11, 2008 om 15:50
Voeding & gezondheid

Op zoek naar een woord

Er bestaat een woord voor, maar ik weet niet welk wword.
In de communicatie naar anderen toe, kun je meegaan in het gedrag
van de ander.Is de ander stoer, dan ga jij je ook wat stoerder gedragen.
Is de ander intelectueel dan ga jij je ook zo voordoen. Je kunt dan goed......... Ik ben dus op zoek naar dit werkwoord.Wie weet het?

1071 17 Rapporteer

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Jan 11, 2008 om 15:58
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Bedoelt u kopieergedrag?

Hardware ERror MAN.

ph
door phinder - Jan 11, 2008 om 15:58
433 Antwoorden / 4 Vragen

imiteren ?

Gr. Phinder

vladja
door vladja - Jan 11, 2008 om 16:03
8293 Antwoorden / 27 Vragen

zich
identificeren met – ?

zich
vereenzelvigen met – ?

Vladja

wi
door wippie - Jan 11, 2008 om 16:05
260 Antwoorden / 0 Vragen

Na apen?

akkefiet
door akkefiet - Jan 11, 2008 om 16:23
1075 Antwoorden / 10 Vragen

aanpassen ?

edwardus
door edwardus - Jan 11, 2008 om 16:26
6844 Antwoorden / 14 Vragen

assimileren?

et
door etli27 - Jan 11, 2008 om 16:31
5 Antwoorden / 8 Vragen

Wat een geweldig medium is dit. Binnen 5 minuten krijg ik 5 antwoorden. En.... het lijkt wel een quiz. Het woord dat ik zocht was assimileren.
Bedankt allemaal voor het meedenken.
etli27

et
door etli27 - Jan 11, 2008 om 16:32
5 Antwoorden / 8 Vragen
et
door etli27 - Jan 11, 2008 om 16:33
5 Antwoorden / 8 Vragen

bedankt edwardus

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 11, 2008 om 16:44
16887 Antwoorden / 202 Vragen

helaas, maar niet slecht bedoeld, als gedragsdeskundige/psycholoog "moet" ik melden dat het antwoord op uw vraag foutief was. hetgeen u vraagt is in psychologische termen niets anders dan kopieergedrag of duurder uitgedrukt: sublimeer gedrag.

Assimileren, mogelijk is dat overigens wel het woord dat u zoekt, betekent toch wel iets anders namelijk het aanpassen aan normen en waarden van de omgeving waarin men verkeert. Het begrip heeft echter niets te makem met stoerder doen alseen ander in de omgeving dat ook doet.

edwardus
door edwardus - Jan 11, 2008 om 16:50
6844 Antwoorden / 14 Vragen
et
door etli27 - Jan 11, 2008 om 16:53
5 Antwoorden / 8 Vragen

U heeft helemaal gelijk. Assimileren is een curieus woord overigens.
Het heeft verschillende betekenissen binnen verschillende terreinen:
chemie, taalkunde, psychologie en sociologie.
Wat ik zoek is dus sublimeren. Klopt dat Gerrit?

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 11, 2008 om 17:09
16887 Antwoorden / 202 Vragen

edwardus@ alweer niet vervelend bedoeld, ik heb ook een fikse dosis sociologie in mijn studiepakket(ten) naast ook onder meer sociale psychologie. Gedrag is extreem mijn vakgebied. Assimileren is herhaald het aanpassen aan normen en waarden, als men integratie voorstaat betekent dat in feite dat men assimilatie wenst. Puur kopieren van gedrag is na-apen als ook genoemd of in vaktermen kopieergedrag/spiegelgedrag.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 11, 2008 om 17:13
16887 Antwoorden / 202 Vragen

ps de verwijzing doelt dus ook overduidelijk op aanpassen van bevolkingsgroepen op elkaar en niet op het overnemen van het als in de vraag genoemd "stoer doen gedrag" van een individu of enkele individuene door een andere individu of individuen. O.a. Pavlof en Skinner hebben gebruik gemaakt in hun theoriën van gedragsaanpassing door individuen of aanleren van ander gedrag door het voor te doen.(individueel)

akkefiet
door akkefiet - Jan 12, 2008 om 17:44
1075 Antwoorden / 10 Vragen

is spiegelgedrag / spiegelen nog een idee ?

varabas
door varabas - Jan 12, 2008 om 18:27
450 Antwoorden / 35 Vragen

Epibreren?

Bassie (Carmiggelt)

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 13, 2008 om 13:38
16887 Antwoorden / 202 Vragen

akkefiet@ inderdaad, spiegelen of sublimeren kan eventueel ook nog