ra
door rainbow890 Apr 21, 2010 om 12:30
Voeding & gezondheid

Prijs oxazepam 2010

Eens in de 12-15 maanden vraag ik bij mijn huisarts een recept voor oxazepam, 30 stuks. In januari 2009 betaalde ik hiervoor ongeveer E. 8,50.
Wat schetst mijn verbazing toen ik vorige week, april 2010, E. 13,90 bij de apotheek moest afrekenen. Op mijn vraag hoe dit mogelijk was, kreeg ik geen afdoende antwoord.
Graag zou ik weten hoe dit zit, of dit wel door de beugel kan, en ik hoop op verhelderende reacties.
Vast bedankt!

9848 3 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Apr 21, 2010 om 12:46
27632 Antwoorden / 85 Vragen

hallo rainbow890,

Van de site van de Nederlandse Zorgautoriteit:

De prijs die u betaalt voor een met recept voorgeschreven geneesmiddel, bestaat uit:

* een vergoeding voor de dienstverlening en
* een vergoeding voor de inkoopkosten van het geneesmiddel

Vergoeding voor de dienstverlening
U betaalt de apotheek voor de dienstverlening. Onder dienstverlening vallen o.a.: controle of het geneesmiddel in de juiste sterkte en dosering is voorgeschreven, of u andere medicijnen gebruikt die een wisselwerking met het nieuwe medicijn kunnen hebben, ter hand stellen (verstrekken) van het geneesmiddel, uitleg geven over het gebruik van het middel. In spreektaal wordt de vergoeding voor de dienstverlening ook wel aflevertarief genoemd.

Er zijn verschillende vergoedingen en toeslagen, afhankelijk van de handelingen die de apotheek moet verrichten en het moment van aflevering.

Het aflevertarief bedraagt:

* € 5,99 voor een standaardaflevering;
* € 3,29 voor het afleveren van verpakkingen in een weekdosering.

Daarnaast mag de apotheek toeslagen in rekening brengen:

* € 5,99 wanneer het geneesmiddel voor de eerste keer wordt voorgeschreven;
* € 11,97 wanneer het geneesmiddel 's avonds of op een zon- of feestdag wordt afgeleverd;
* € 11,97 wanneer sprake is van een eenvoudige eigen bereiding door de apotheker;
* € 89,78 wanneer het gaat om een complexe eigen bereiding.

Alle hierboven genoemde tarieven zijn maximumtarieven. Uw apotheek kan dus minder in rekening brengen. De bedragen zijn exclusief 6% BTW.

30 tabl. oxazepam 50 mg. kosten 2,66 30 tebl 10mg 1,76
Waarschijnlijk - omdat het langer dan een jaar geleden is dat u voor het laatst dit medicijn gehad hebt (?) - zijn er (opnieuw) kosten voor 1e aflevering gemaakt.
U betaalt dan dus 2,66 (of 1,76)voor de pillen, 5,99 afleveringskosten én 5,99 voor 1e aflevering.
De door u betaalde prijs klopt dan dus wel zo'n beetje.

Vind trouwens wel dat de betreffende apotheek u dit even duidelijk had kunnen vertellen.

Met vr.gr.

ra
door rainbow890 - Apr 21, 2010 om 12:57
4 Antwoorden / 3 Vragen

Bedankt, edrick3, voor je duidelijke uitleg.
Volgend jaar dus in maart oxazepam gaan halen, scheelt E. 5,99!

gallito
door gallito - Apr 21, 2010 om 22:50
479 Antwoorden / 66 Vragen

@rainbow890
Via deze site van CVZ (College Van Zorgverzekeringen) kunt u zelf de (basis)kosten voor een medicijn opzoeken

http://www.medicijnkosten.nl/