frederikjp
door frederikjp Jun 11, 2013 om 20:23
Voeding & gezondheid

Tandarts vulling kies vervangen

Tijdens de laatste tandarts controle ontdekte de tandarts dat er een stukje hoekvulling van een kies is afgebroken. Ik heb daar niks van gemerkt en ik heb er verder ook helemaal geen last van. De tandarts heeft gelijk een vervolgafspraak ingepland om de hele vulling te vervangen. Dat wordt dus verdoven, boren en vullen. Thuis gekomen dacht ik, maar ik heb er helemaal geen last van. Is vervanging eigenlijk wel nodig?

4196 8 Rapporteer

Cookies
door Cookies - Jun 11, 2013 om 20:32
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Verwacht je nou van niet-deskundigen een deskundiger antwoord dan van je tandarts?

alexishoop
door alexishoop - Jun 11, 2013 om 20:37
562 Antwoorden / 6 Vragen

hangt van de opening af, maar als daardoor het binnenste van de tand bloot kom te liggen is wel het beste. het moet ook goed schoon zijn, anders gaat het opnieuw loszitten of erger rotten. je kan het niet eventjes dicht plamuren.

alexishoop
door alexishoop - Jun 11, 2013 om 20:43
562 Antwoorden / 6 Vragen

het zal qua kosten ook niet veel uitmaken lijkt me

dearagain
door dearagain - Jun 11, 2013 om 21:02
2462 Antwoorden / 7 Vragen

*natuurlijk is vervanging van de vulling nodig!, tenzij je over pakweg een jaar solliciteert naar een zenuwbehandeling van ongeveer € 800,-

frederikjp
door frederikjp - Jun 11, 2013 om 21:12
47 Antwoorden / 6 Vragen

Al jullie antwoorden zijn mij duidelijk. Naar de tandarts dus en vervangen. Dank!

aurora1
door aurora1 - Jun 11, 2013 om 21:14
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Als leek ben ik van mening (en heb de ervaring) dat als een stukje is afgebroken dat dan de rest snel kan volgen en dan ben je meestal verder van huis (ook al heb je nergens last van). De druk van de onder- of bovenliggende kies wordt dan in de regel extra op het overgebleven stuk vulling en de resterende originele kies uitgeoefend en met iets kauwen wordt het risico groter en de laatste zou dan zelfs kunnen afbreken.
Ik zou het risico niet nemen. Overleg anders nog eens met de tandarts over e.e.a.

aurora1
door aurora1 - Jun 11, 2013 om 21:32
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Succes ermee, even doorzetten en je bent ervan af. Ik was zelfs vanmiddag nog bij mijn t.a. en ben vrolijk fluitend vertrokken....

kanty
door kanty - Jun 14, 2013 om 16:16
284 Antwoorden / 69 Vragen

Br een tandarts is niet mijn grote vriend. Krijg al kippenvel als ik er aan denk. Maar wel weer goed dat ze er zijn.