el
door elwa May 4, 2014 om 16:28
Voeding & gezondheid

Terhandelingskosten

De discussie omtrent de terhandelingskosten van medicijnen is mij gedeeltelijk duidelijk. Wat ik me nog wel afvraag of het terecht is dat ik 2 keer terhandelingskosten betaal voor hetzelfde medicijn. De eerste keer heb ik het recept in het ziekenhuis gekregen en ze bij de apotheek naast het ziekenhuis gehaald. De 2e keer heeft de huisarts hetzelfde (herhaal)recept uitgeschreven en bij de apotheek in onze woonplaats opgehaald. Hier heb ik dus voor de 2e keer, voor het zelfde medicijn de terhandelingskosten moeten betalen! Mag dit??

9952 14 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - May 4, 2014 om 16:36
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Heb je dat al bij je eigen apotheek nagevraagd?

tijger1
door tijger1 - May 4, 2014 om 16:39
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Er zijn dus twee verschillende soorten kosten.

De kosten eerste uitgifte en de terhandstellingskosten. Deze laatste kosten betaalt men iedere keer voor elk medicijn bij afgifte door de apotheek

tenormin
door tenormin - May 4, 2014 om 16:41
16859 Antwoorden / 108 Vragen

klik. Daar lees ik (tot mijn verwondering dat ze het zelfs 'durven' na 3 maanden weer per recept geld uit je zak te halen. Dacht dat dit alleen bij een nieuw recept was, blijkt dus niet zo.

tijger1
door tijger1 - May 4, 2014 om 16:48
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Is geen kwestie van "durven". Is voorgeschreven door de NZA. Het maakt verder allemaal ook geen verschil, de prijs van de medicijnen is nu lager.

Alleen voor die mensen die een verzekeraar hebben, die preferente medicijnen niet ten laste van het eigen risico laat komen, hebben nu pech, want die kosten gaan wel ten laste van het eigen risico.

diandra
door diandra - May 7, 2014 om 13:32
32 Antwoorden / 24 Vragen

Of het wel of niet mag weet ik niet maar de tip die ik toen kreeg vd apotheek is de volgende keer
het maximum aan medicijnen vragen dat is nog goedkoper ook.

tenormin
door tenormin - May 7, 2014 om 13:40
16859 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=diandra schreef op woensdag 7 mei 2014, 13:32]Of het wel of niet mag weet ik niet maar de tip die ik toen kreeg vd apotheek is de volgende keer
het maximum aan medicijnen vragen dat is nog goedkoper ook.

Het maximum aan "medicijnen vragen" ligt (in ieder geval voor chronische gebruikers) op 3 maanden. Als het goed is mag de apotheker alleen bij een NIEUW recept die bijbehorende kosten rekenen, niet bij de al bestaande. Daarom verbaast het mij te lezen dat het (soms) ook word gevorderd bij bestaande medicijnen.

tijger1
door tijger1 - May 7, 2014 om 13:44
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Er mogen dus ELKE keer terhandstellingskosten gerekend worden, ook voor een herhaalrecept.

Bij een NIEUW medicijn betaal je daarnaast nog extra kosten voor de uitleg en zo.

il
door iljaha - May 7, 2014 om 21:43
179 Antwoorden / 3 Vragen

bij elk nieuw (voor u of voor de apotheker) recept mogen de kosten in rekening gebracht worden, én als de medicijnen langer dan een jaar achter elkaar gebruikt worden. Vroeger betaalden we dit ook, nu weten we het. We willen graag goed opgeleide mensen achter de balie. Overigens goede vraag: vergissingen worden overal gemaakt.

sh
door shine - May 8, 2014 om 09:06
107 Antwoorden / 1 Vragen

Ja het mag.
Zie:
http://www.zilverenkruis.nl/consumenten/klantenservice/Nieuws/Pages/Vergoeding-medicijnen-eerste-terhandstelling-op-uw-declaratieoverzicht-.aspx

Dit komt omdat het nu een andere apotheek betreft. De eerste uitgifte vond plaats bij de apotheek van het ziekenhuis. En opnieuw vond de eerste uitgifte plaats bij uw eigen apotheek.

gompy2
door gompy2 - May 8, 2014 om 09:30
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=tenormin schreef op woensdag 7 mei 2014, 13:40]Als het goed is mag de apotheker alleen bij een NIEUW recept die bijbehorende kosten rekenen, niet bij de al bestaande. Daarom verbaast het mij te lezen dat het (soms) ook word gevorderd bij bestaande medicijnen.
Niet correct Tenormin, lees hier maar, klik-> Kosten dienstverlening apotheker

tenormin
door tenormin - May 8, 2014 om 12:29
16859 Antwoorden / 108 Vragen

Okay @gompy2, en zo lees en leer je maar bij. Dus vanmorgen het door mij opgehaalde medicijn wat ik al sinds 1986 moet slikken kost dit dus iedere 3 maanden geld door de vraag hunnerzijds: "uw geboortedatum"?, dus ook de rest van de medicatie die ik nodig heb, worden de pegulanten berekend. Nou ja, veranderen kan ik er ook niets aan. Het zij zo. Dank je wel voor de link, hoor.

gompy2
door gompy2 - May 8, 2014 om 13:07
2796 Antwoorden / 0 Vragen

Klopt Tenormin, en zo worden we in Nederland zo enorm suf gereguleerd, tot we van enig toeten of blazen geen benul meer hebben...
;-)
?

tijger1
door tijger1 - May 8, 2014 om 13:18
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U begrijpt er niets van. Eerst zaten de verdiensten van de apotheker in de prijs. Nu is dat voor de "duidelijkheid" gesplitst, dus tussen de kosten medicijn en het werk van de apotheker. En dat slaat niet alleen op het vragen van uw geboortedatum, hij moet het medicijn bestellen, in voorraad houden, uitleveren, invoeren in de computer. En dat doet hij niet allemaal op een zolderkamertje, daar heeft hij ook een pand en personeel voor nodig.

tenormin
door tenormin - May 8, 2014 om 13:31
16859 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=tijger1 schreef op donderdag 8 mei 2014, 13:18]
En dat doet hij niet allemaal op een zolderkamertje, daar heeft hij ook een pand en personeel voor nodig.

Dat laatste is waar: je zou het nieuwe pand eens moeten zien; een Bank doet er niet voor onder! ?