jo
door jorc Dec 23, 2014 om 14:30
Voeding & gezondheid

Wat doe ik fout

Laatst wilde ik een cake bakken , alle aanwijzingen keurig opgevolgd Maar mijn cake kwam van boven zwart uit de oven
Ik heb een electrische oven met onder en boven verwarming temperatuur ingesteld op 160 graden en de tijd 60 minuten
zoals stond vemeld Wat is er nu fout gegaan ? of wat heb ik fout gedaan?

3465 12 Rapporteer

pi
door pieterwolters - Dec 23, 2014 om 14:56
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Heteluchtoven? (met een ventilator)

tenormin
door tenormin - Dec 23, 2014 om 15:44
16859 Antwoorden / 108 Vragen

Misschien het rooster een richel te hoog geplaatst? Inderdaad, heteluchtoven, heb je per ongeluk de grill gebruikt? Kan het van hieruit niet echt beoordelen.

lekkerisdat
door lekkerisdat - Dec 23, 2014 om 16:01
4299 Antwoorden / 5 Vragen

"elektrische oven" klinkt als een klein oventje, dan te dicht op het element. Mocht dat zo zijn neem dan een platte schaal en maak 'n kleinere cake.

Overigens toch geen kant-en-klaar pak gekocht? Ongezonder en zonde van het geld.

tenormin
door tenormin - Dec 23, 2014 om 16:08
16859 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=lekkerisdat schreef op dinsdag 23 dec 2014, 16:01]"elektrische oven" klinkt als een klein oventje, dan te dicht op het element. Mocht dat zo zijn neem dan een platte schaal en maak 'n kleinere cake.

Overigens toch geen kant-en-klaar pak gekocht? Ongezonder en zonde van het geld.

Hoezo "klinkt" elektrische oven als "oventje"? Heb zelf een fornuis, keramische kookplaat en elektrische oven, heel gewoon. Anders zou de TS toch wel oventje geschreven hebben. En zo te lezen heeft ze alle aanwijzingen voor gebruik opgevolgd. Dat zou inderdaad een kant en klaar pak kunnen zijn geweest.

@jorc, cake zelf gemaakt (recept kookboek) of inderdaad pak? Maakt trouwens eigenlijk niet uit, ook uit een pak komen cakes er normaal lichtbruin(ig) uit.

pi
door pieterwolters - Dec 23, 2014 om 16:41
3610 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=lekkerisdat schreef op dinsdag 23 dec 2014, 16:01]"elektrische oven" klinkt als een klein oventje, dan te dicht op het element. Mocht dat zo zijn neem dan een platte schaal en maak 'n kleinere cake.

Je bedoelt zo'n klein oventje als deze?

tenormin
door tenormin - Dec 23, 2014 om 16:57
16859 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=pieterwolters schreef op dinsdag 23 dec 2014, 16:41]Je bedoelt zo'n klein oventje als deze?

O.T. Doe mij maar zo'n 'oventje'. ?

@jorc, help ons even uit de droom; nu blijven we raden....

audb
door audb - Dec 24, 2014 om 13:10
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Afhankelijk van de grote van de oven natuurlijk.

Maar stel de temperatuur eens wat lager in dan wat er op het pak staat.
Soms kan het wel 20 graden of meer verschillen maar ook moet je de tijd die vermeld staat niet aanhouden.

Staat er 60 minuten op? kijk dan maar eens of die niet al gaar is als deze 45 min in de oven staat.

Ook niet de rooster in het midden maar zet hem maar een stukje lager dan heb je er ook meer zicht er op.
Nog een tip, koop een oven thermometer die kosten tussen de 4 en 25 euro dan weet je zeker dat de temperatuur goed is.
Gaat het dan nog niet goed dan alleen de onderste verwarmingselement aandoen daardoor gaat de warmte omhoog en zal het iets langer duren voor de cake klaar is.
En weten of de cake gaar is doe je met een satéprikker komt deze zonder beslag uit de cake dan is deze gaar zo niet nog 5 min wachten en dan opnieuw proberen.

dokun
door dokun - Dec 24, 2014 om 14:27
152 Antwoorden / 0 Vragen

Cake kun je het best bakken met alleen onderwarmte. Ik vermoed dat omdat jij ook bovenwarmte ingesteld hebt dat je cake daarom zwart wordt..

Probeer het eens met alleen onderwarmte dan denk ik dat je cake er voortaan gewoon goudbruin uitkomt... :)

pe
door pebk - Dec 24, 2014 om 14:46
590 Antwoorden / 0 Vragen

Wij hebben ook een elektrische oven en die staat standaard twintig graden koeler dan er op de verpakking staat. (De meeste temperaturen die genoemd worden zijn voor gasovens.) Dit doen we ook bij pizza's, ovenschotels, etc.

Niet of minder voorverwarmen zou ook kunnen helpen.

il
door iljaha - Dec 24, 2014 om 17:50
179 Antwoorden / 3 Vragen

de grill uitzetten

labren
door labren - Dec 28, 2014 om 00:34
862 Antwoorden / 0 Vragen

ach, er gewoon 1 kopen bij een goede bakker

jo
door jorc - Dec 28, 2014 om 18:03
2 Antwoorden / 10 Vragen

Op mijn vraag ,wat ik fout doe bij het bakken van een cake, heb ik veel reactie's gekregen , waarvoor hartelijk dank. Maar in het bijzonder van aubd , dokum / en pebk
Vr Gr Jorc