hehahi
door hehahi May 23, 2019 om 09:21
Vrije tijd & tuin

Bladluis van bloemen verwijderen

Ik heb een schitterende kamperfoeliestruik met bloemen die nog moeten uitkomen. Op die bloemen stikt het van de luis. Hoe krijg ik die op een 100 procent milieuvriendelijke manier ervan, op zo'n manier dat de bloemen in tact blijven?

2132 7 Rapporteer

Topantwoord

Gr
door Grunn1 - May 23, 2019 om 09:57
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Ik heb het een keer gehad op een rozenstruik. Heb een sproeier gevuld met water en een scheutje dreft afwasmiddel en een paar dagen dat erop gespoten, ook goed onder de bladeren spuiten. Na een week alle luizen weg en veel goedkoper dan met dat spul van een tuincentrum.

costnix
door costnix - May 23, 2019 om 10:43
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Het ontbreekt aan natuurlijke vijanden, zoals lieveheersbeestjes.

Topantwoord

edrick3
door edrick3 - May 23, 2019 om 11:09
27632 Antwoorden / 85 Vragen
panter22
door panter22 - May 23, 2019 om 11:41
6599 Antwoorden / Vragen
hehahi
door hehahi May 23, 2019 om 13:16
57 Antwoorden / 70 Vragen

spirtitus zal helpen vermoed ik. maar da's dan weer niet zo 'groene' oplossing. Of valt dat wel mee?

Gr
door Grunn1 May 23, 2019 om 13:36
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Inderdaad, spiritus is ietwat blauw.

ma
door malty - May 23, 2019 om 16:33
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Lees eens, spiritus milieuvriendelijk?
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Zeepspiritus

gerbera
door gerbera - May 23, 2019 om 21:41
7374 Antwoorden / 14 Vragen

Zet er een lavendelplant bij en u zult geen last meer van luis hebben. Om ze nu millieuvriendelijk te bestrijden, neem een flinke pluk brandnetels en kook die in ruim water. Laat dit afkoelen zeef het en meng dit aftreksel met water, drie delen brandnetelgier op 1 deel water  en bespuit de knoppen hiermee. De luis verdwijnt en de knoppen worden sterker door het kiezelzuur uit de brandnetel. En op gezonde knoppen en planten, ook bij rozen, komt geen luis. U kunt het middel ook prefentief gebruiken om  luisaantasting te voorkomen.

aurora1
door aurora1 - May 24, 2019 om 01:50
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Lieveheersbeestje kopen?
Tik dit in op Google en dan ziet u een hele rij adressen daarvoor.