mgirl
door mgirl May 14, 2012 om 12:34
Vrije tijd & tuin

Een roos in de vaas die uitloopt

Ik heb met de secretaresse dag een bos bloemen gehad met o.a. witte rozen. Nu is 1 roos nog steeds aan het bloeien en begint uit te lopen aan de steel. Hij krijgt dus nieuw blad. En de bloem bloeit ook nog volop.
Enig idee of ik deze roos kan poten in de tuin?
Ik heb al gegoogeld maar kon niets vinden

4462 7 Rapporteer

zwemmer
door zwemmer - May 14, 2012 om 12:50
2638 Antwoorden / 35 Vragen

Is het een nieuw blad of een pluis die uit de steel groeit? Rozen worden in de kwekerij gepluisd. Dat wil zeggen de uitlopende bladgroeisels tussen bladaanzet en steel worden handmatig voor het maken van de bosjes in de kwekerij verwijderd. Daar kan men wel een pluis over het hoofd gezien hebben.

jolijn nr.2
door jolijn nr.2 - May 14, 2012 om 12:54
355 Antwoorden / 1 Vragen

Wat zou er gebeuren als je het uitprobeert?

mgirl
door mgirl - May 14, 2012 om 12:58
18 Antwoorden / 2 Vragen

@zwemmer het zijn inmiddels 3 blad uitlopers met kleine blaadjes. Volgens mij op de plek waar de doorns hebben gezeten.

zwemmer
door zwemmer - May 14, 2012 om 13:04
2638 Antwoorden / 35 Vragen

Dit is wel spannend, maar om het zeker te weten zou ik maar een bloemist ofzo aanspreken. Je kunt het zoals door jolijn nr. 2 gezegd ook gewoon uitproberen.

tenormin
door tenormin - May 14, 2012 om 14:28
16860 Antwoorden / 108 Vragen

Dan zou ik de roos snoeien boven de uitlopers en inderdaad eens uitproberen in de tuin op een lekker plekje. Als de roos dus uitlopers heeft met 5 piepkleine blaadjes, daarboven dus knippen met de rozenschaar. Leuk als het zou lukken. Veel succes.

zwemmer
door zwemmer - May 14, 2012 om 14:38
2638 Antwoorden / 35 Vragen

Op het web kun je overigens wel wat adviezen/tips voor het stekken van rozen vinden.

mgirl
door mgirl - May 14, 2012 om 22:38
18 Antwoorden / 2 Vragen

Oke bedankt allemaal, ik zal eens gaan zoeken op het stekken van rozen.