romantikraal
door romantikraal Jul 17, 2015 om 14:08
Vrije tijd & tuin

Eerste dag enveloppen

Ik heb enkele boeken van mijn vader die overleden is met Eerste dag enveloppen. Nu probeer ik op internet een beetje te kijken wat ze waard zijn. Ik kom er alleen niet helemaal uit. Als je zoekt bij filatelie/verzamelaars sites dan kan ik geen antwoord vinden op mijn vraag. Voorbeeld: Eerste dag enveloppen nr. 180 bestaat uit 5 enveloppen. Ik zie alleen maar foto;s en prijzen van 1 enveloppe. Is zo'n prijs alleen van die bewuste enveloppe of voor de hele serie. Of moet ik dit bedrag x 5 berekenen?

Ik hoop dat iemand snapt wat ik bedoel en me verder kan helpen.

36673 17 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Jul 17, 2015 om 14:18
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo romantikraal,

Ga eens naar een bieb en kijk daar in een postzegelcatalogus bij de Eerste Dag Enveloppen.
Daar staat de catalogusprijs bij.
Bij verkoop krijg je daar echter maar een fractie van.
Informeer eens bij een Veilinghuis, bv. via een adres van de filatelistenvereniging o.i.d.
Ik bedoel dus de NVPH
FDC 180 is er maar één! (4-3-1980)
Snap dus niet waar je kijkt.
Een FDC heeft maar 1 nummer.
Kan wel. bv. n0 170 dat je die 2x hebt: 1x met losse zegels en 1x met een velletje (kinderzegels).

Met vr.gr.

romantikraal
door romantikraal - Jul 17, 2015 om 14:47
8 Antwoorden / 1 Vragen

Het is voor mij ook helemaal nieuw. Ben sinds vanochtend een beetje aan het oriënteren op internet en zag al dat er veel bij komt kijken. Ik heb er foto's van gemaakt maar zie dat je ze hier niet kunt plaatsen. Ik heb een link toegevoegd:

Het zijn dus 4 enveloppen en ik zie op allen nr. 180 staan.

edrick3
door edrick3 - Jul 17, 2015 om 15:45
27632 Antwoorden / 85 Vragen

.....Het zijn dus 4 enveloppen en ik zie op allen nr. 180 staan......
En zitten daar verschillende zegels op?
Gaat het wel over de Nederlandse FDC's?
Klopt de datum met bovenstaande?

Zie geen link. ;-)

Klik hier.

romantikraal
door romantikraal - Jul 17, 2015 om 15:56
8 Antwoorden / 1 Vragen

De datum klopt, verschillende zegels. Het zijn Nederlandse FDC's. Ik ben dus echt een leek wat dit betreft. Nogmaals de link, ik neem aan dat het nu wel lukt.

romantikraal
door romantikraal - Jul 17, 2015 om 15:57
8 Antwoorden / 1 Vragen

http:?//s64.?photobucket.?com/user/Romantica777/library/?Eerste%20Dag%20Enveloppen?sort?=4&page=?1?

romantikraal
door romantikraal - Jul 17, 2015 om 16:31
8 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt alvast voor het meedenken. Het is zo'n uitzoekerij. De hele zolder staat vol bij mijn moeder. Van eerste dag enveloppen tot mapjes postzegels. Kasten vol. Mijn vader was altijd erg precies en zeer zuinig op zijn verzameling. Dus alles staat mooi in kasten geordend. Als je er geen verstand van hebt is het een behoorlijke klus om het uit te zoeken. Ik wil niet te snel gaan verkopen. Ik verwacht er ook niet rijk van te worden maar bij mijn moeder moet het simpelweg en ik heb zelf ook geen ruimte. Maar wil er ook weer niet te weinig voor hebben. en toch eerst uitzoeken hoe het allemaal in zijn werk gaat.

Het echte antwoord op mijn vraag is er nog niet maar ik zie dat ik bij een vereniging terecht kan in Almere om vragen te stellen

edrick3
door edrick3 - Jul 17, 2015 om 17:39
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@romantikraal,

Helaas, de link werkt niet.
.... verschillende zegels.....
Dan ben ik toch bang dat dat 'foute' FDC's zijn.
Kijk maar eens bij de eerder door mij gegeven link: zó hoort de FDC180 er uit te zien.
.....Het echte antwoord op mijn vraag is er nog niet .....
Nou:
1. kijk in een catalogus
2. neem contact op met een vereniging. Kijk bij de NVPH

Suc6

aurora1
door aurora1 - Jul 17, 2015 om 17:48
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Ga anders eens naar een postzegelclub, klik hier.

diumenge
door diumenge - Jul 17, 2015 om 17:54
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Klik

Maar het zijn wel hele kleine foto's.

sjjoppy
door sjjoppy - Jul 17, 2015 om 18:00
7226 Antwoorden / 3 Vragen
edrick3
door edrick3 - Jul 17, 2015 om 18:30
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@sjoppie,

Prima link (snap even niet waarom het bij mij niet lukte, maar ja.)

Duidelijke FDC's

@romantikraal.

Foto 4 is de echte FDC
Op de andere zijn de zegels als blokje geplakt.
Volgens mij (maar heb dat niet na kunnen kijken) is dat niet officieel.

romantikraal
door romantikraal - Jul 17, 2015 om 18:33
8 Antwoorden / 1 Vragen

De foto's zijn even snel gemaakt om het te kunnen laten zien, ik vind ze zelf niet echt klein, maar je moet ook op de foto's klikken om ze te vergroten. Maar goed, de link van Sjoppie werkt prima en je kunt ze duidelijk bekijken. De vereniging in Almere heb ik al ontdekt, als ik een beetje tijd heb ga ik daar wel eens kijken, zag alleen dat de volgende verenigingsavond op 15 juni. Neem wel contact met ze op.

Ik ben al een stuk wijzer, ik leer steeds meer over postzegels

romantikraal
door romantikraal - Jul 17, 2015 om 18:35
8 Antwoorden / 1 Vragen

Foto 4 dacht ik al dat dat de echte was, maar hoe verkoop je dan de rest? Dus toch even contact opnemen met de vereniging. Bedankt weer!

romantikraal
door romantikraal - Jul 18, 2015 om 12:32
8 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor de links Aurora1 ik heb het een en ander even als snelkoppeling zodat ik op mijn gemak alles kan gaan bekijken. Ben blij met alle hulp, top!

aurora1
door aurora1 - Jul 18, 2015 om 12:33
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Kijk anders ook eens bij postzegelbeurzen klik hier. Of kijk eens klik hier en klik hier (pdf).
Eventueel op nieuwsbrieven van postzegelclubs abonneren als ze die hebben.
U kunt ook eventueel laten taxeren door veilinghuizen, bijv. klik hier.

ma
door malhy2 - Jul 18, 2015 om 12:34
309 Antwoorden / 13 Vragen

Ik kan U uit ervaring vertellen dat er niet veel vraag is naar FDC's tenzij het de eerste 25 zjin.
Zelfs dan is de verkoopprijs ronde 25% van de cataloguswaarde.
Bij een veiling gaan hier nog de kosten vanaf die ongeveer 10 - 15 % zijn.
Misschien is bij U in de buurt een Philatelie vereniging aanwezig, die mensen zijn meestel bereid U verder te helpen zonder vergoeding kijk even hier bv voor zuidholland https://www.knbf.nl/verenigingen/algemene-verenigingen/zuid-holland

Veel suc6

Ed

edrick3
door edrick3 - Jul 18, 2015 om 12:34
27632 Antwoorden / 85 Vragen

..... maar hoe verkoop je dan de rest? .....
Kwestie van vraag & aanbod.
En zoals je aangeeft: via een vereniging proberen.
(Probeer bv. Marktplaats eens)