ko
door koppenoletje Aug 26, 2006 om 13:32
Vrije tijd & tuin

Hek plaatsen

Hallo,

ik heb een vraagje 7 jaar geleden hebben wij een huis gekocht met de tuin op het zuiden lekker voor de zon dachten wij.

Nu is er 2 jaar geleden buren naast ons komen wonen gezellig dachten wij, want het pand was eerst een pakhuis vandaar.

Ze hebben er een aanbouw aangemaakt wat 3 meter hoog is geworde en meer dan de helft van ons voorjaars zonnetje heeft opgeslokt nou ja dachten wij, we hebben wel tegen ze gezegt dat wij er niet van gedient zijn dat ze er een schutting op zouden zetten, maar we kregen al gelijk te horen ja maar we hebben 2 kleine kinderen en die moeten ook naar buiten kunnen, waar wij weer op hebben geantwoord dat had je maar eerder moeten bedenken als jullie er een schutting opzetten hebben we helemaal GEEN zon meer in de tuin ja daar konden hun niks aan doen.

Nou wou ik weten in hoevere de buren ons zon mogen ontnemen.

Nogmaals we hebben mede dit huis gekocht omdat we een tuin op het zuiden hebben maar wat hebben we daar aan als we GEEN zon hebben in het voorjaar.

Ik hoop dat er iemand is die mij raad kan geven.

Alvast bedankt.

382 4 Rapporteer

ve
door verwijderd - Aug 26, 2006 om 13:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

Er zal toch een vergunning moeten worden aangevraagd.
U kunt klagen bij uw gemeente, want je kunt niet zonder meer een schutting plaatsen die hoger is dan 2.20 en als hij op de aanbouw staat is dat dus wel.

ve
door verwijderd - Aug 27, 2006 om 00:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

Een eerste advies (en ook het beste) is natuurlijk om samen met de buren rond de tafel te gaan zitten en gezamelijk tot een (voor iedereen) goede oplossing te komen. Maar zo uw verhaal lezende, is uw verstandhouding met uw buren niet al te goed en zal dit dus waarschijnlijk niet gan lukken. Helaas.

In dat geval moet het op een hardere manier. Bijvoorbeeld door de 'overlast' die zij indirect gaan veroorzaken door het plaatsen van een schutting, aan te geven bij de gemeente.

En hebben ze voor die aanbouw wel een goedgekeurde vergunning ontvangen?? Ook dit kunt u terugvinden bij uw gemeente. Als de vergunning niet in orde blijkt te zijn, staat het aanbouwsel er dus onwettig en dit kan de gemeente doen besluiten (zeker na klachten van omwonenden) dat het bouwsel gesloopt moet worden.

Maar zover is het nog lang niet, praat eerst eens met uw buren over wat er voor oplossingen er beschikbaar zijn. Misschien is de optie van een lage schutting een goede. De gewilde zon kan dan alsnog ongehinderd in uw tuin schijnen, terwijl er wel een goede afschijding is voor de kleine kinderen. En zo'n lage schutting bevorderd (wellicht) ook nog eens het contact met uw buren, want beter een goede buur...dan een verre vriend.

Groet Richard

ve
door verwijderd - Aug 27, 2006 om 01:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

Uw gemeente informeren, formeel klagen bij de sector bouwtoezicht o.i.d., de situatie schriftelijk uitleggen, evt. met foto's. Vragen (o.g.v. de wet openbaarheid van bestuur) naar de verleende bouwvergunning, wanneer de gemeente de aanvraag van buren voor bouwvergunning heeft aangevraagd en wanneer de gemeente de aanvraag heeft gepubliceerd (streekkrant o.i.d.).

De gemeente kan uw buren een dwangmaatregel opleggen om het illegaal geplaatste bouwwerk te verwijderen, met dwangsom op voorhand.

ve
door verwijderd - Aug 27, 2006 om 10:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo allemaal,

Bedankt voor jullie informatie ik ga het zeker bij de gemeente aankaarten, het geval is dat ze hun dakterras 3 meter boven onze tuin hebben want onze tuin is op de begande grond vandaar als ze er een schutting gaan plaatsen zoals nu is gebeurd zijn wij onze zon dus helemaal kwijd in de tuin door hun.

Maar nogmaals ik ga het bij de gemeente aankaarten bedankt!