anita555
door anita555 Apr 29, 2024 om 21:46
Vrije tijd & tuin

Hoe krijg ik mijn hortensia weer tot leven?

Op mijn verjaardag kreeg ik een mooie hortensia voor op mijn balkon. Ik heb hem meteen in een grotere pot gezet, maar dat had ik beter niet moeten doen, want ik had er even niet bij nagedacht dat je moet wachten tot het najaar als de bloemen helemaal uitgebloeid zijn. Nu lijkt de plant dood te gaan.

2971 6 Rapporteer
hereistom
door hereistom - Apr 29, 2024 om 22:07
740 Antwoorden / 1 Vragen

Zo snel gaan ze niet dood. Maar ze mogen niet droog staan als ze (gaan) bloeien.

anita555
door anita555 Apr 29, 2024 om 23:50
47 Antwoorden / 45 Vragen

Je hebt mijn vraag niet goed gelezen denk ik

tenormin
door tenormin - Apr 29, 2024 om 22:24
16846 Antwoorden / 108 Vragen

Hortensia's houden niet alleen van water, ze snakken ernaar. Zeker op een balkon. Heeft de Hortensia al dode stokken? Die dan weghalen zodat de plant meer kan ademen. Een Hortensia is een van de gemakkelijkste planten, dus alle kans dat u hem weer tot leven kan wekken. Succes hoor.

anita555
door anita555 Apr 29, 2024 om 23:48
47 Antwoorden / 45 Vragen

Ik weet hoe ik een hortensia moet verzorgen. Ik heb al heel lang een andere hortensia die voor de tweede keer gebloeid heeft. Het gaat er mij om dat het misschien geen verstandige keuze is geweest om een nieuwe bloeiende hortensia meteen over te potten. Dat moet je pas doen als hij helemaal uitgebloeid is. Dat is misschien de reden dat hij dood gaat?

tenormin
door tenormin Apr 30, 2024 om 00:02
16846 Antwoorden / 108 Vragen

Anita555, ik heb geen idee wanneer u jarig bent ;-)). Als u weet hoe een hortensia te verzorgen dan neem ik aan dat u niet alle aarde hebt weggespoeld en de plant in volledig nieuwe aarde in grond hebt gezet. De oude "omhuizing" (dus de aarde) in de grote pot gedaan, daar verse (hortensia) potgrond rondom gedaan, dan kan het niet aan het verpotten liggen dat hij/zij lijkt dood te gaan.

anita555
door anita555 Apr 30, 2024 om 08:42
47 Antwoorden / 45 Vragen

Tenormin ik heb niks van de aarde van de plant afgehaald, ik heb hem voorzichtig in een grotere pot geplaatst met de juiste aarde.

tenormin
door tenormin Apr 30, 2024 om 13:53
16846 Antwoorden / 108 Vragen

@Anita555. Het lijkt wel, let wel: lijkt wel: alsof u ietwat vijandig naar mij toe bent. Weet toch uit uw vraag niet of u plantkundige bent? Probeer naar eer en geweten u een antwoord te geven. Dat is alles. Was alles.

sira
door sira May 4, 2024 om 08:48
2361 Antwoorden / 24 Vragen

Ik heb 3 jaar geleden volop in bloei staande hortensia's bij de kweker gekocht en alle planten heb ik tijdens de bloei in een grotere pot gezet. Niets aan de hand, er is er geen één dood gegaan.

sira
door sira - Apr 29, 2024 om 22:48
2361 Antwoorden / 24 Vragen

Staat de hortensia in speciale hortensia-grond (zure grond)? Indien niet, ga dan bij het tuincentrum hortensia-grond halen.
Bovendien moet een hortensia 2x per jaar bemest worden, 1e bemesting tussen maart-juni, 2e bemesting tussen juli en september.
Voor de rest flink insnoeien.

Aanvulling, hier nog een pagina over de verzorging:
https://www.google.com/search?q=verzorging+hortensia&rlz=1C1GCEB_enNL967NL967&oq=verzorging+hortensia&gs_lcrp=EgZjaHJvbWUyCQgAEEUYORiABDIHCAEQABiABDIHCAIQABiABDIHCAMQABiABDIICAQQABgWGB4yCAgFEAAYFhgeMggIBhAAGBYYHjIICAcQABgWGB4yCAgIEAAYFhgeMggICRAAGBYYHtIBCDYzNDhqMGo3qAIAsAIA&sourceid=chrome&ie=UTF-8

sjjoppy
door sjjoppy - Apr 30, 2024 om 08:08
7209 Antwoorden / 3 Vragen

Planten kunnen tegen een stootje, ook al ziet hij er momenteel niet uit, houd de mogelijkheid open dat herstel mogelijk is maar dat kan tijd kosten. De natuur is er ook nog om u daarbij te helpen.
Zou zeker tot het najaar wachten met actie.

annawerners
door annawerners - May 1, 2024 om 12:22
5 Antwoorden / 3 Vragen

Behalve dat dit voor jou jammer is, wil ik je erop attent maken dat de 'gewone' hortensia ondanks de vele bloemen, weinig of geen insecten aantrekt. Die laatste hebben we héél hard nodig!
Alleen de klim- en pluimhortensia vallen bij insecten in de smaak.
Bij deze hoop ik dat ook KASSA uitgebreider aandacht aan dit feit wil besteden?!
Ik zie nog steeds té veel 'foute' hortensia's op balkons en tuinen.
Laten we met z'n allen ons steentje bijdragen aan een beter milieu?❣️

wi
door wim koelewijn - May 2, 2024 om 08:14
70 Antwoorden / Vragen

Nou...dit item schiet zijn doel voorbij..een discussie tussen de vraagstelster en iemand die graag zijn naam ziet verschijnen..