It
door Ita8888 Apr 17, 2024 om 15:25
Vrije tijd & tuin

Is kleur van de hout lak of beits bepalend voor levensduur buiten?

Ik hoorde van iemand dat donkere kleuren minder lang mee gaan en barstnin ezon.Klopt dat? Wij overwgen voor zwart te gaan.

1805 10 Rapporteer
heremietkreeft
door heremietkreeft - Apr 17, 2024 om 15:31
16858 Antwoorden / 202 Vragen

Neen, het lijkt mij van niet. De kwaliteit in zijn geheel is van belang. Mogelijk heeft u iets aan deze info waaruit ik afleid dat beits langer meegaat dan lak omdat beits in het hout trekt. https://www.schilderinfo.nl/beitsen-of-lakken/

gerbera
door gerbera - Apr 17, 2024 om 15:58
7365 Antwoorden / 14 Vragen

e.e.a. is geheel afhankelijk van de ondergrond en/of de zon er de gehele dag op schijnt. Helaas is uw info wat  sumier wat wilt u schilderen, gaat het om geheel blank hout dan zal dit eerst voorbehandeld moeten worden alvorens daar een (kleur)beits of lak op te smeren. Gaat het om blanke lak of lakverf, ook hier geldt een goede voorbehandeling en heel belangrijk de kwaliteit en duurzaamheid van de verf. Als voorbeeld geef ik dat als het om b.v een tuinhuis of blokhut te gaan het advies is hiervoor lak of b eits op waterbasis te gebruiken. Dat een donkere kleur eerder scheuren en/of barsten zal vertonen is dus geheel afhankelijk van de kwaliteit want een slechte ondergrond en kwaliteit van lichte kleur zal ook op korte termijn barsten.

sira
door sira - Apr 17, 2024 om 16:43
2344 Antwoorden / 24 Vragen

Hangt er van af. Donkere kleuren op het zuiden worden veel warmer, waardoor het meer werkt en moet daarom regelmatiger onderhouden worden, dat geldt ook voor kant en klare donkere gevelbekleding.

Met beits is het gemakkelijker onderhouden dan met verf. Met beits kun je er gewoon weer een laag overheen aanbrengen, maar met verf heb je er altijd toch meer werk mee.

De houten kozijnen van mijn huis zijn geverfd met Boonstoppel 1851 (hoogglans), dat is een hele donkergoene kleur, nog donkerder dan grachtengroen of monumentengroen. De kleur en de hoogglans blijven er goed op zitten.

Sh
door ShaunaB1 - Apr 19, 2024 om 13:18
1 Antwoorden / Vragen

Donkerdere houtbeitsen of lakken gaan buiten mogelijk niet zo lang mee omdat ze in de zon heter kunnen worden, wat na verloop van tijd schade kan veroorzaken. Voor een duurzamere afwerking, vooral bij zwart, gebruikt u een duurzaam product en overweeg een beschermende toplaag tegen UV-straling.

Jo
door JohnnyH - Apr 19, 2024 om 14:00
15 Antwoorden / Vragen

Rood is zelfs ook nog kwetsbaarder. Waarom? Maar kijk maar eens naar rode auto's zijn soms helemaal verkleurd. Zeker de kwaliteit van de lak of beits zal zeker invloed hebben. Vorige woning kozijnen antraciet grijs vrijwel geen slijtage na 5 jaar, nu bordeaux rood moet op de zonzijde iedere 5 jaar toch schilderen. Terwijl toch de juiste verf wordt gebruikt.

@H
door @HENK@ - Apr 19, 2024 om 14:26
159 Antwoorden / 1 Vragen

De kleur op zich kan zeker veel uitmaken, sommige kleuren zijn gevoeliger voor verkleuren dan andere en donkere kleuren absorberen het licht meer dan lichte kleuren.

Het is niet voor niets dat b.v. witte auto's in de zomer net wat minder warm zijn dan zwarte.

Ook is het zoals hier al genoemd is een heel bekend gegeven dat veel rode tinten in verhouding veeeel sneller verkleuren door lichtinvloeden.

Of barsten ook een gevolg kan zijn van de combinatie kleur en licht weet ik verder niet maar ik zou er niet van opkijken

hier vind je er een stukje over :  https://verhelst-vakschilders.nl/onderhoud/

sira
door sira Apr 19, 2024 om 17:57
2344 Antwoorden / 24 Vragen
sira
door sira - Apr 19, 2024 om 19:27
2344 Antwoorden / 24 Vragen

Ik zie overigens dat de redactie uw vraag heeft gewijzigd in:
Is de kleur van lak of beits van invloed op de levensduur van tuinmeubilair?

Zowel ik als anderen gaan er vanuit dat het bij u om een houten gevelbekleding (rabatdelen, potdekselplanken of vellingdelen), een tuinhuis of een schutting gaat en niet om uw tuinmeubilair?

Als u een oud huis heeft en het gaat om een aanbouw met houten gevelbekleding, dan hoort deze vanouds zwart te zijn en waarom zwart? Vroeger gebruikte men koolteer, lekker goedkoop en het hout werd goed verduurzaamd, dus werd alles daarmee gedaan en daarom waren de aanbouwtjes zwart.

gerbera
door gerbera - Apr 20, 2024 om 11:21
7365 Antwoorden / 14 Vragen

Waar gaat het nu feitelijk over, is het tuinmeubel van hout of metaal want dat maakt wel degelijk een verschil. Hout kan in dat geval het beste met beits behandeld worden en voor metaal is er een speciale metaal  verf.

sira
door sira Apr 21, 2024 om 21:29
2344 Antwoorden / 24 Vragen

De TS zelf heeft het niet over tuinmeubilair gehad, maar de redactie maakte er tuinmeubilair van. Heel verwarrend.
Inmiddels is tuinmeubilair weer weggehaald door de redactie.

gerbera
door gerbera Apr 22, 2024 om 16:53
7365 Antwoorden / 14 Vragen

Ze maken  er een zooitje van☺☺

1paul
door 1paul - Apr 23, 2024 om 16:07
3152 Antwoorden / 0 Vragen

klopt, donkere kleuren houden de warmte beter vast dan lichtere, dit is dus de oorzaak..