cargi
door cargi Mar 7, 2007 om 16:26
Vrije tijd & tuin

Mag mijn Bonsai-boompje bloeien?

Twee maanden geleden heb ik een fraai Bonsai-boompje gekregen.  "Carmona Macrophylla". Hij staat voor het raam op het Noorden. Hij heeft het blijkbaar zo naar z'n zin, dat ie is gaan bloeien. Piepkleine, witte bloemetjes. Heel leuk, maar ik heb wel eens gehoord, dat die teveel energie aan de plant zouden onttrekken. Ook schieten er hier en daar ineens lange spriettakjes (met blaadjes) uit. Ik zou hem graag een beetje in model willen houden. Kan ik de bloemetjes en de uitschieters verwijderen? Ik besproei hem elke dag en geef elke dag een beetje water (conform de verzorgingstips op het kaartje).

3696 12 Rapporteer

ve
door verwijderd - Mar 7, 2007 om 16:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo even klikken op deze link Bonsai succes b

ve
door verwijderd - Mar 7, 2007 om 16:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bedankt Twente. Volgens deze site zouden de uitschieters het gevolg zijn van te weinig licht, hoewel het boompje pal voor het raam staat in mijn woonkamer. (helaas op het noorden, terwijl het zuiden wordt aangeraden). Toch is het een heel lichte plek, want ik heb vrij uitzicht. Over bloeien wordt in het artikel niet gesproken.

groet,

Cargi

ve
door verwijderd - Mar 7, 2007 om 16:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

Brynnar, bedankt. Ik zal mijn boompje volgens de verzorgingsregels blijven knuffelen. Ik laat hem toch maar in mijn woonkamer op het noorden staan, want anders staat ie zo eenzaam in de slaapkamer op het zuiden...

groet, Cargi

ve
door verwijderd - Mar 7, 2007 om 17:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi Cargi,

Je kunt de bloemetjes ook laten zitten als ze uitgebloeid zijn. Als je geluk hebt, ontstaan hier later rode besjes uit. Houd de vocht wel goed vochtig. De bloemetjes kunnen snel uitdrogen. Tijdens de bloei (lente t/m juli ongeveer) kan hij gerust een extra slokje water gebruiken. Eventueel dompelen mag ook, eens per week.

Houd hem wel voor het raam: hij heeft een lichte standplaats nodig.

Eventueel kun je gesnoeide blaadjes laten drogen en hier later nog thee van trekken.....

Mvgr - B

ve
door verwijderd - Mar 7, 2007 om 17:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi,

Misschien is dit wel wat voor je;

Bonsai forum - GardenWeb

Succes,

ve
door verwijderd - Mar 7, 2007 om 17:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi cargi, Nog een tip ga eens spelen met google ! Tik eens in met Bonsai Japan of forum bonsai . Uiteraard is lezen in een boek op je gemak in een lekkere stoel prima , maar als je op internet wat tegen komt m.b.t. een hobby (bonsai) je wil niet weten wat er op je af komt ,trouwens  70% van de experts haalt de antwoorden van internet ,!!b

ve
door verwijderd - Mar 7, 2007 om 17:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Cargi,

Goed om te lezen dat hij het zo goed doet bij jou. De Carmona is een van de moeilijkste Bonsai's om te onderhouden, dus als eerste gefeliciteerd hiermee.

Dat hij bloeit is niet erg, dat hoort bij deze soort. Als je een bloeiende bonsia wilt hebben, wordt de C. Macrophylla vaak aangeraden. De bloemetjes kun je gewoon verwijderen als ze zijn uitgebloeid.

Voor wat betreft de snoei, je kunt de jonge scheutjes het best tot op 2-3 blaadjes wegsnoeien, anders krijg je lange sprieten, die de vorm aantasten.

Een bonsai goed verzorgen is een hele kunst en, zoals ik het lees, ben je al aardig op weg. Als je geinteresseerd bent, dan raad ik je aan hier eens een boek over te kopen of te lenen uit de bibliotheek. Zoveel bonsais, zoveel mogelijkheden van verzorging. Er zijn honderden boeken over geschreven, dus als je echt geinteresseerd bent.....

Veel succes met je Carmona Mactrophylla.

Mvgr - B

ve
door verwijderd - Mar 7, 2007 om 17:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bedankt allemaal, ik ga zeker een beetje googlen.

Brynnar, ik vond het leuk om jouw score op 2500 te brengen.

ga zo door!

groetje, Giny

ve
door verwijderd - Mar 7, 2007 om 20:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dank je, maar ik doe dit echt niet voor de punten, daarvan zitten er hier op de site al genoeg. Een simpel dank-je-wel is voor mij ruim voldoende.

Mvgr - B

ve
door verwijderd - Mar 11, 2007 om 15:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

Inderdaad, ook deze ouwe grijze Vrije Vogel heeft zo eens op het internet gesnuffeld met als kernwoord:Carmona Macrophylla.

Daar vielen mij twee dingen op. Zoekt men op "afbeelding" dan wel veel plaatjes maar veel buitenlandse tekst.  Zoekt men op  nederlandse tekst dan komt er schot in en leest men tevens dat de naam geen soort of familie vertegenwoordigd maar dat dit een vrij algemene naam is voor de vele soorten die uit dat verre oosten komen.

Het jammere is dat ik de naam kwijt ben van een nederlandse kweker/specialist die als een van de weinigen in Nederland al vele jaren (bijna) uitsluitend bonzai's kweekt.

Mijn zoon kan daar zeer waarschijnlijk (door zijn vak) wel aan die naam en het adres komen.
Een bezoek aan die man is een openbaring op bonzaigebied.

zo gauw ik het heb zal ik een bericht hierover plaatsen.

De Vrije Vogel

ve
door verwijderd - Mar 12, 2007 om 19:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik zou nog even terug komen als ik meer zou weten van die Nederlandse specialist in Bonzai.

Edoch, het is al te lang geleden dat zoon en ik naar een vaktentoonstelling voor tuincentra zijn geweest.

Volgens mijn zoon in Boskoop naast en in een hal die "het Planetarium"zou heten waar de Bonzai-kweker daar tegenover zit.

Wellicht geeft dit voldoende houvast om bij het VVV Boskoop eens te informeren.

De Vrije Vogel

ve
door verwijderd - Mar 12, 2007 om 23:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dank je wel voor al deze moeite. Mocht ik daar weer eens in de buurt komen, zal ik het zeker in gedachten houden. Mijn boompje, intussen, floreert. En ik weet nu, waar ik mij kan vervoegen, mocht ik er nog eentje willen.

hartelijke groet,

Giny