ij
door ijsjebeer Oct 18, 2013 om 12:42
Vrije tijd & tuin

Nieuwe boot voldoet niet aan wettelijk gestelde eisen

Op een internetveiling van BVA Auctions B.V. heb ik een boot gekocht, waarbij expliciet in de beschrijving stond: "Dit betreft een nieuw product.".
Echter, de boot voldoet niet aan de sinds 1998 in de Wet Pleziervaartuigen gestelde eisen aan nieuwe pleziervaartuigen.
Op het CE plaatje ontbreekt de identificatie van de keurende instantie en ook is er geen verklaring van overeenstemming aanwezig (iedereen kan anders wel een CE-plaatje maken). Verder ontbreekt het Craft Identification Number (een soort chassisnummer).
Vraag is of ik als koper mag verwachten dat een nieuwe boot aan de wettelijk gestelde eisen voldoet, zonder dit op een kijkdag zelf te hoeven vaststellen.
De consequentie is dat ik nu o.a. geen bootverzekering kan afsluiten en ook geen registratie snelle motorboot kan aanvragen, omdat ik hierbij het Craft Identification Number moet opgeven.
Welke actie zou ik kunnen nemen? Ik heb BVA Auctions reeds per aangetekende brief meegedeeld dat ik bereid ben de boot terug te brengen tegen terugbetaling van het aanschafbedrag + reiskosten.
BVA Auctions reageert echter niet op mijn e-mails noch op de aangetekende brief.
Bij voorbaat dank voor alle advies!

5565 14 Rapporteer

mahadma
door mahadma - Oct 18, 2013 om 12:52
11590 Antwoorden / 51 Vragen

Uit de algemene voorwaarden: "De Koper is er van op de hoogte dat het Kavel dat door de Verkoper voor verkoop in de Veiling is gebracht aan de Verkoper toebehoren. Voor zover niet BVA, maar een derde als Verkoper optreedt, handelt BVA slechts als bemiddelaar en in naam en voor rekening van de Verkoper en komt er tussen de Verkoper en de Koper een koopovereenkomst tot stand. Hiervan is onder meer sprake indien in de aankondiging voor de Veiling, in de veilingcatalogus en/ of andere uitingen zijdens BVA is aangegeven dat de Veiling in opdracht van een al dan niet benoemde derde plaatsvindt."

Hieruit begrijp ik dat u VIA BVA auctions en dus niet VAN BVA auctions gekocht heeft. Derhalve verwacht ik niet dat u de boot (mét de door u geëiste kosten) terug mag geven.

ij
door ijsjebeer - Oct 18, 2013 om 14:05
4 Antwoorden / 2 Vragen

P.S. De veiling betrof een zogenaamde "verzamelveiling". De verkoper is onbekend, dus ik kan deze niet rechtstreeks benaderen. Wel denk ik dat ook BVA Auctions een plicht in deze heeft. Zij zullen b.v. ook geen gestolen goederen willen verkopen (waarbij ik overigens niet wil beweren dat de boot gestolen is) en zullen dus moeten nagaan of het aangebodene aan de wettelijke eisen voldoet en niet gestolen is. Zonder "chassisnummer" is dit laatste echter moeilijk te achterhalen.

zoekster
door zoekster - Oct 18, 2013 om 14:14
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Ik denk dat u alleen maar wat kunt beginnen als u kunt aantonen dat het geen nieuw product betreft. En dan moet u eerst nagaan wat er onder de definitie 'nieuw' wordt verstaan. Ongebruikt? Of vers van de leverancier? Van dit jaar, of ouder maar nog ongebruikt in een loods en nooit verkocht aan een consument?

zoekster
door zoekster - Oct 18, 2013 om 14:16
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Niet dat ik veel van boten weet, maar misschien is het een importartikel en heeft het daarom niet het door u gewenste keuringscertificaat?

aurora1
door aurora1 - Oct 18, 2013 om 14:40
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Lees eens hier (klik). Daar wordt vermeld dat een verkoper niet zonder een CIN mag verkopen, dat is wettelijk verplicht, wordt het toch gedaan dan is sprake van een economisch delict aldus die site. Misschien kom je verder met die informatie?
Kijk anders ook eens rond op botenforums of iets over dergelijke zaken te vinden is en/of stel je vraag over e.e.a. daar ook nog eens.

zoekster
door zoekster - Oct 18, 2013 om 15:19
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Als dit inderdaad een economisch delict zou blijken te zijn, zou u daar een klacht over BVA kunnen indienen bij de geschillencommissie thuiswinkel.

U kunt eerst nog even aankloppen bij thuiswinkel.org klik HIER

Wordt dat niets (laat u niet te lang aan het lijntje houden) dan naar de GC, daar kunt u vrij goedkoop terecht.
klik HIER
Lees eerst goed de brochure door.
Let op klachtentermijn en klachtengeld.

tot15karakters
door tot15karakters - Oct 18, 2013 om 15:33
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Een boot uit 1997?
En die kan oude voorraad zijn dus nieuw voor het eerst verkocht.
Er zijn moeilijk verkoopbare modellen en zonder dit plaatje blijft deze dan lang staan.

Hoe zit het nu met boten uit 1997 of ouder die het niet hebben?
Nieuw betekend volgens mij nog niet eerder gebruikt maar kan wel verouderd overjarig zijn.

mahadma
door mahadma - Oct 18, 2013 om 15:55
11590 Antwoorden / 51 Vragen

@tot15karakters,

inderdaad, dit is zeker mogelijk bij een veiling. Daar kun je alles van verwachten en de prijs is er natuurlijk ook nog naar in vergelijke met fabrieksnieuwbouw.

tijger1
door tijger1 - Oct 18, 2013 om 16:00
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Boten van vóór 1998 hoeven dat kenmerk dus niet te hebben. Die is dan wel heel overjarig.

di
door digioma - Oct 18, 2013 om 16:06
646 Antwoorden / 29 Vragen

Misschien een domme vraag, maar kun je die boot niet alsnog laten keuren bij een erkend bedrijf?
Zo-iets als ook gebeurt met geímporteerde auto's.

ij
door ijsjebeer - Oct 19, 2013 om 09:17
4 Antwoorden / 2 Vragen

Ik ben er achter gekomen dat de boot in 2011 op de markt is gekomen. Verder zou je de boot wellicht kunnen laten keuren, maar daar zijn kosten aan verbonden en bovendien zou het resultaat kunnen zijn dat de boot niet gecertificeerd wordt voor de categorie als aangegeven door BVA Auctions. Wat dan?

ij
door ijsjebeer - Nov 6, 2013 om 18:37
4 Antwoorden / 2 Vragen

BVA Auctions heeft voorgesteld de koop te ontbinden met creditering van het volledige aankoopbedrag.

zoekster
door zoekster - Nov 6, 2013 om 18:47
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=ijsjebeer schreef op woensdag 6 nov 2013, 18:37]BVA Auctions heeft voorgesteld de koop te ontbinden met creditering van het volledige aankoopbedrag.
Dat is dan perfect opgelost.

Bedankt voor het terugmelden.

door 1953 - Sep 11, 2015 om 10:31
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Dan kunt u spreken van misleiding of de boot is 1997 geproduceerd en werd nu pas na 18 jaar verkocht als nieuw stijf onder de stof.

Auctions wijst natuurlijk alle schuld van zich af, zij waren slechts een tussenpersoon tussen u en de verkopende partij.