li
door liekehartje Sep 9, 2009 om 21:35
Vrije tijd & tuin

Ongewenst abbonement op tijdschrift

hallo,

een aantal weken geleden deed ik mee aan een inernet enquete, waarin stond of ik interesse had in een gratis exemplaar van Readers digest, ik klikte op ja, want er waren geen voorwaarden gegeven en ik had het gevoel dat ik gewoon 1 proefnummer kreeg.

nu heb ik al twee maanden een abbonement op readers digest, zo blijkt, en moet ik nu betalen, want ik heb een betalings achterstand op het tijdschrift.

ik wil dit abbonement helemaal niet en heb ook nooit aangegeven dat ik dit wil, hoe kom ik hier nu vanaf?

alle hulp is welkom

549 8 Rapporteer

ve
door verwijderd - Sep 9, 2009 om 21:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

Volgens mij moet je na het eerste nummer opzeggen per e-mail. Ik heb het ook eens gedaan en kreeg toch een tweede nummer. Gelukkig had ik de pagina van de aanbieding bewaard en die heb ik de tweede keer meegestuurd en daarna geen problemen met Readers Digest gehad.
Waag eens een emailtje naar de abonnementenservice.

ve
door verwijderd - Oct 4, 2013 om 09:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

ik heb toendertijd ook mee gedaan met een enquete op internet en toen 1 a 2 weken werdt ik gebeld en die dame zei tegen mij , meneer ik mag u feliciteren ,omdat u meegedaan hebt via een enquete van ons en ik mag u gratis een maand lang ouders van nu toesturen , ik zei ik hoef dat niet , omdat ik alleenstaand ben en helemaal geen kinderen heb , 2 weken daarna kreeg ik het blad toch in mijn brievenbus en er zat een acceptgirokaart bij van 46,50 bij en of ik dit bedrag binnen 7 dagen wou overmaken anders namen ze een incassobureau in handen , dus ik gemaild naar dat bedrijf en kreeg te lezen , bedankt voor uw bezoek , men verwacht dat u binnen 24 uur bericht terug ontvangt , toen na 1 maand nog geen bericht terug , dus ik weer gemaild en weer hetzelfde bericht wat ik terug kreeg , dus toen maar gebeld en kreeg een dame aan de lijn en ik zei , ik bel over dat zogenaamde gratis blad en jullie uitspraak van dat het in handen zou komen van een incassobureau , toen zei die dame aan de andere kant , u heeft meegedaan aan een enquete en daarvoor heeft u dat gratis blad in de bus gekregen , ik zei, gratis maar zat een acceptgiro bij van 46,50 , dus niet gratis , die dame zei , ja maar dat is voor jaarabonnement , en ik vertelde dat ik geen abonnement wil en die dame zei weer , maar die gratis blad maar u ben verplicht de betaling te voldoen , dus ik geweigerd , werd ik 2 dagen later terug gebeld door een andere collega van die dame , met antwoord dat ze een mooie aanbieding voor me hebben ,ik zei er geen belangstelling voor te hebben en toen zei deze dame , mag ik u er dan op wijzen dat u naar het naar het bandje hierna kunt luisteren van het bel me niet register en dat ik op de site van bel me niet register me kan afmelden voor alle telefonische benaderingen , ik moest wel gegevens invullen en dan verzenden en dan zou ik af zijn van telefonische benaderingen en ik zou nooit meer gebeld worden door bedrijven , maar klopt dus niet , want wordt nog steeds benaderd , waarvoor vul ik het formulier van bel me niet register dan in ,en de benaders bellen altijd met nummer onbekend , ik heb een ander nummer genomen en doe ook niet meer mee met enquêtes op internet en die 46,50 van ouders van nu , heb ik niet betaald en nooit meer wat van gehoord en ook geen bericht van incassobureau,s gehad

ve
door verwijderd - Oct 5, 2013 om 02:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

Kan niet bespeuren op de website dat er een mogelijkheid van een 'proefexemplaar' wordt/werd aangeboden.

"U neemt rechtstreeks een abonnement met keuzes (het eerste jaar): 55% korting en het abonnement kostte u € 19,90 of met één der geschenken en het abonnement kostte i.p.v. van € 44,95 u dan € 39,90" !!

Aan die internetenquête moet dan toch sowieso enige voorwaarden vermeld zijn geweest qua 'proefexemplaar', ander is het onwettelijk geweest: Wet op de oneerlijke handelspraktijken Mededinging

Info van Consuwijzer

Info van ACM (Autoriteit ...)

ve
door verwijderd - Oct 5, 2013 om 09:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

wendy-claire schreef op zaterdag 5 okt 2013, 02:54: Kan niet bespeuren op de website dat er een mogelijkheid van een 'proefexemplaar' wordt/werd aangeboden.

"U neemt rechtstreeks een abonnement met keuzes (het eerste jaar): 55% korting en het abonnement kostte u € 19,90 of met één der geschenken en het abonnement kostte i.p.v. van € 44,95 u dan € 39,90" !!

Aan die internetenquête moet dan toch sowieso enige voorwaarden vermeld zijn geweest qua 'proefexemplaar', ander is het onwettelijk geweest: Wet op de oneerlijke handelspraktijken Mededinging

Info van Consuwijzer

Info van ACM (Autoriteit ...)

ve
door verwijderd - Oct 5, 2013 om 10:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

mij werdt verteld dat het een proef exemplaar was en ik niets verplicht was na de proef exemplaar
een abonnement af te sluiten , maar ze hadden verzwegen , dat ik aan een abonnement vast zou komen te zitten,heb de consument toen op de hoogte gesteld en die zei dat het lokkertjes waren en
dat de enquêtes dus lokkertjes zijn , om zodoende iemand een abonnement aan te smeren,zonder dat men er zelf erg in hebt en omdat ik een proefexemplaar hebt ontvangen met acceptgirokaart &
me niet afgemeld hebt voor verdere zendingen te ontvangen,had ik dus moeten betalen ,maar ik heb me wel degelijk afgemeld voor verdere toesturingen van het tijdschrift,maar dat bedrijf had te kennen gegeven niets te hebben ontvangen qua afmelding en toen heb ik opnieuw een brief gestuurd waar ik in heb vermeld geen verdere zending meer te willen ontvangen ,maar hier werd niet op gereageerd ,toen ik weer een volgend nummer in de bus kreeg , heb ik het gelijk retour gezonden met de melding dat ik alleenstaand ben en geen kinderen heb, waarop ik als antwoord terug kreeg, ja maar meneer u heeft meegedaan aan onze enquette en na de proefexemplaar wordt u automatisch lid, maar daar hebben ze niks over gezegd toen ze mij hadden benaderd via telefoon naar aanleiding van deelname van de enquete,dus trap er niet in met die enquete,want de voorwaarde daar liegen ze over en als men zegt , ik hoeg geen gratis tijdschrift,dan wordt het evengoed verzonden ,en ik had dat proefexemplaar terug gezonden ,maar kreeg wel de volledige rekening op de deurmat

ve
door verwijderd - Oct 5, 2013 om 12:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het is heel simpel, de wet heeft voor tijdschriften en kranten een uitzondering gemaakt voor wat betreft proefabonnementen, die mogen niet stilzwijgend worden verlengd.
Na de proefperiode, al is het 1 exemplaar, moet het bedrijf u actief benaderen en vragen of u hierna verder wilt gaan met een gewoon abo. Daar kunt u dan ja of nee tegen zeggen. Het initiatief ligt na de proefperiode dus geheel bij het bedrijf.
U hoeft zich dus niet af te melden, het bedrijf moet uitdrukkelijk aan u vragen of u er mee door wilt gaan.

Doen ze dat niet dan hebben ze geen recht om een betaling te vragen voor de vervolgzendingen.
Dat zijn dan ongewenste toezendingen en die kunt u gewoon houden.
Bij de rechter hebben dit soort bedrijven dan ook geen schijn van kans met dit soort praktijken.

ve
door verwijderd - Oct 5, 2013 om 12:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

Die wettelijke regels zijn overigens op 1 december 2011 ingegaan, dus golden nog niet in 2009 toen deze 'discussie' werd gestart.

ve
door verwijderd - Oct 5, 2013 om 13:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

2009 dus niet meer reageren!