Ch
door ChantalSel Mar 21, 2024 om 11:32
Vrije tijd & tuin
Privacy kwestie tuin

Beste lezers,

Wij hebben een kwestie waar we momenteel (nog) niet aan uitkomen met onze buren.

Wij hebben een nieuwbouwwoning gekocht en wonen hier sinds afgelopen zomer.  Vanuit het project is destijds beslist dat er geen schuttingen geplaatst mogen worden op de erfacheiding maar dat deze groen moeten zijn. Om deze reden hebben we gezamenlijk vanuit het project ervoor gekozen om een stalen hekwerk op de erfafscheidingen te plaatsen zodat we hier allen aan eigen zijde (groene) beplanting/ een haag tegenaan kunnen plaatsen.

Alle aangrenzende buren hebben inmiddels hun tuin aangelegd, zo ook wijzelf. Echter heeft 1 van onze buren er voor gekozen om niets te plaatsen tegen het stalen hekwerk. Deze beslissingen hebben zij genomen met de weet dat wij een groene haag zouden gaan plaatsen en het voor hun aanzicht hiermee al groen zou zijn. Deze haag hebben wij inmiddels ook geplaatst maar moet minimaal nog een seizoen of 2 volledig dichtgroeien. Hierdoor hebben wij aan deze kant momenteel weinig tot geen privacy. (Niet alleen vanuit de buren, maar ook vanaf de straatkant zitten we in de loer.) Je kijkt immers zo door het hekwerk heen. Dat vinden wij niet fijn, en belemmert ons in de (gevoelsmatige) vrijheid om bijvoorbeeld in je bikini te zitten met mooi weer.

Om dit op te lossen hebben we eerder een privacydoek geplaatst. Deze was over het gehele hekwerk bevestigd, maar ving te veel wind, waardoor er spanning op het hekwerk kwam te staan. Nu hebben we een tijdelijk balkon-privacy doek over de gehele zijde geplaatst van een meter breed. Dit vangt minder wind en hangt uitsluitend aan de bovenzijde vast. Echter spraken onze buren ons er op aan dat ze dit niet mooi vinden en hier niet tegen aan willen kijken.

Zij willen geen haag, planten of bomen plaatsen, een keuze waar wij iets van kunnen vinden, maar uiteraard hun goed recht is. Voor ons is een stukje privacy belangrijk. We hebben ons de afgelopen maanden suf gezocht naar oplossingen die geen wind vangen, maar blijken nu een soort van uitgespeeld/optie-loos om dit probleem op te kunnen lossen. We willen graag rekening houden met onze buren en hun aanzicht, maar willen niet onze privacy inleveren.

Wie o wie kan ons helpen met hoe hiermee om te gaan / weet wellicht een andere passende optie aan te dragen? Goed om te weten is dat we beide eigenaar zijn van het hekwerk.

groeten en dank bij voorbaat.

*** Bijgevoegd een impressie van het type hekwerk ***

10050 27 Rapporteer
heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 21, 2024 om 11:56
16850 Antwoorden / 202 Vragen

Naar mijn mening is hier niets tegen in te brengen. Dat tenzij er een overeenkomst is, onderling gesloten dat ieder koper van een woning binnen een project, waarin het plaatsen van groen ook is overeengekomen. Echter is het naar mening ook zo dat de buren ook niets kunnen doen tegen het gegeven dat zij een door u gespannen doek  niet mooi vinden. Zij moeten maar afwachten totdat het groen dat u tegen het jekwerk plaatst of heeft geplaatst dicht groeit.

Op zich lijkt mij dit ook wel een 'leuke'kwestie voor de Rijdende rechter of Mr. Frank Visser (twee aparte programma's van twee omroepen, 1 publiek en 1 commercieel) Ik kan mij evenwel niet voorstellen dat het antwoord daar anders kan/zal zijn. Het enige waar u m.i. rekening mee dient te houden dat indien het door u opgehangen doek door bijv. storm schade veroorzaakt aan het hek u dan op grond van mandeligheid daarvoor aansprakelijk gesteld kunt worden.  Die kans lijkt mij echter heel erg klein.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Mar 21, 2024 om 11:59
2057 Antwoorden / Vragen

Ik zie binnen de randvoorwaarden ook geen oplossing en dan houdt het even op, jaartje wachten en even achter het huis zonnen?

Iv
door Ivo W - Mar 21, 2024 om 12:54
729 Antwoorden / Vragen

Er staat al een erfafscheiding. Hoe iedere bewoner nu verder zijn/haar eigen tuin gaat inrichten binnen de kaders van het bouwplan is in beginsel ieder voor zich.

Als de verdere inrichting in goed overleg tussen buren onderling als mooi geheel tot stand komt is dat fijn. Maar lukt dat niet omdat sommigen niet meewerken of zich niet kunnen vinden in de plannen van de naaste buur, dan is dat wat het is en is het op die punten 'ieder voor zich'.

En ja, inherent aan nieuwbouw is dat het een paar jaar duurt voor de tuin er mooi bij staat.

pino123
door pino123 - Mar 21, 2024 om 14:14
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Ik vind het een beetje de omgekeerde wereld. U wist van te voren dat uw buren geen haag zouden plaatsen. U plaatst wel een haag, waarvan u van te voren weet dat het minimaal twee jaar duurt voordat deze dicht is gegroeid. Omdat u vindt dat u inkijk heeft laat u een privacydoek ophangen, deze voldoet ook niet waardoor u nu het hek voor de helft laat dicht hangen met een doek. Ik snap wel dat uw buren dat geen oplossing vinden.
Het lijkt mij dat u, aangezien u er last van heeft, een passende beplanting had moeten aanleggen. U bent namelijk ook degene die er last van heeft.
Indien u uw privacy belangrijk vindt, zal u ook voor een passende oplossing moeten zorgen. Maar, ik snap niet dat uw buren niet al direct met het plaatsen van het gehele doek geen bezwaar hebben gemaakt.

ro
door ronny530 - Mar 21, 2024 om 14:15
2780 Antwoorden / 41 Vragen

Vanuit het project is besloten dat er geen schuttingen op de erfgrens geplaatst mogen worden maar groen zoals een haag dienen te zijn.
Wat ik me dan afvraag waarom een hekwerk plaatsen en aan beide kanten ieder voor zich beplanting/haag plaatsen dat is dubbel op en bemoeilijkt het onderhoud vanwege het hekwerk.
Daarbij al zouden de buren er ook voor kiezen om ook een beplanting/haag te plaatsen lost dat het privacy probleem niet op want voordat die volgroeid zijn bent u ook weer twee jaar verder.
Zo te lezen hebben de buren geen bezwaar tegen een privacy doek maar wel tegen het één meter brede balkondoek want daarmee wordt het hek er niet mooier op.
Ik zie wel een oplossing en dat is toch een privacy doek die het hekwerk bedekt en zodra het tuin seizoen begint aangebracht wordt want dan staat er veel minder wind en zowel u als de buren hebben een soort van privacy.
Bij nieuwbouw woningen is het tussen naaste buren een beetje geven en nemen en in goed overleg komt u er wel samen uit.

sira
door sira - Mar 21, 2024 om 14:20
2340 Antwoorden / 24 Vragen

Niet zo preuts doen, gewoon de bikini aan en plat gaan. Een jaar of 20, 30, 40 geleden ging er zelfs meer uit, mannen zitten ook met ontbloot bovenlijf.

gerbera
door gerbera - Mar 21, 2024 om 15:12
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Hoezo privacy, moeten de overburen dan maar de ramen op de boven verdieping blinderen. De buren kunnen hooguit vinden/zeggen dat u een mooie bikini aan heeft en wat is daar mis mee.☺☺ En mocht u privacy willen hebben, koop dan,voor die 2 jaar, een zgn strandscherm en verstop u daar achter.

sira
door sira Mar 21, 2024 om 16:42
2340 Antwoorden / 24 Vragen

Dat strandscherm heb ik ook aan gedacht :-))
Al met al worden we een preuts volkje

Ja
door JannyBoe Mar 22, 2024 om 07:38
515 Antwoorden / Vragen

Privacy moet je niet met preutsheid verwarren.
Er zijn wel meer mensen die graag in een afgeschermd hoekje in de tuin willen zitten.

Ja
door JannyBoe - Mar 21, 2024 om 19:59
515 Antwoorden / Vragen

Hallo Chantal, ik snap het gevoel van gemis aan privacy wel hoor.
U zou het op kunnen lossen door op de voor u meest problematische plekken een volgroeide hedera te plaatsen. Die zijn 1 tot 3 meter hoog.
Dat kost nogal wat maar dan hebt u meteen en in de komende jaren een stuk meer privacy.
U voldoet daarmee ook voor de buren aan de voorwaarden dus daarover hoeft u niet verder in discussie.
Succes!

tenormin
door tenormin Mar 22, 2024 om 13:36
16829 Antwoorden / 108 Vragen

@jannyboe, dat dacht ik gisteren ook toen ik de vraag las. Tuinman Tom, in Eigenhuis en tuin/leukker eten plaatst ook meestal hedera, eigenlijk volledig kant en klare afscheidingen.

1paul
door 1paul - Mar 22, 2024 om 08:16
3148 Antwoorden / 0 Vragen

ik zou zeggen zet een schutting neer rond de patio waar je wilt zonnen als dit mag, mag dit niet dan wachten tot de haag volgroeid is..

voorwaarden waren bekend bij de aankoop..

in
door inno1 - Mar 22, 2024 om 09:32
118 Antwoorden / Vragen

Er bestaat tegenwoordig heel aardige kunsthedra of ander gebladerte. Dat kunt u door uw ontluikende groen vlechten.

Fe
door Feuerhand - Mar 22, 2024 om 12:16
5 Antwoorden / Vragen

Onze oplossing tegen inkijk bij onze eigen staalmatten ( zelfde als ik op de foto zie )

https://betafence-hekwerken.nl/products/privacy-voor-dubbelstaafhekwerk-screeno-wave-te-combineren-met-o-lox-palen-en-afdeklatten?variant=44976017080620&currency=EUR&utm_medium=product_sync&utm_source=google&utm_content=sag_organic&utm_campaign=sag_organic&gad_source=1&gclid=EAIaIQobChMI9OutydqHhQMVv5doCR0upw-FEAQYAiABEgKWJ_D_BwE

Dit is even een voorbeeld ; wonen zelf vlak bij de grens met Duitsland en dit ' doppelstehlmattensysteem ' is daar al veel langer bekend , ook de vlechtstroken ( ' Sichtstreifen ' ) , die zijn onderhoudsvrij en UV bestendig PVC en  bovendien in een Baumarkt daar interessant goedkoper

Misschien kun je iets met deze tip..

Groeten uit mooi Zuid Oost Drenthe,
Tjerk Polee

Fe
door Feuerhand - Mar 22, 2024 om 12:22
5 Antwoorden / Vragen

Groene vlechtstroken ( pvc en uv bestendig ) in de staalmatten vlechten !
Inkijk wèg en klaar !

Tjerk

th
door thieu - Mar 22, 2024 om 12:42
148 Antwoorden / 0 Vragen

Dat je buren die doeken niet mooi vinden is hun probleem. Het staat ze vrij om tegen hun kant iets anders te zetten zodat ze er niet tegenaan hoeven te kijken. Lekker makkelijk, je laat de buren zorgen voor een fatsoenlijke afscheiding maar wel commentaar hebben als ze het niet mooi vinden.
Dat zo'n doek voor eente grote windbelasting zou zorgen lijkt me erg vreemd aangezien een dichtbegroeide haag van b.v. klimop dezelfde windbelasting heeft. Daar moet dat hek gewoon tegen kunnen.

Ozymandias
door Ozymandias Mar 23, 2024 om 12:49
167 Antwoorden / Vragen

Een haag heeft echt niet de zelfde windbelasting. De natuur is briljant in dat opzicht dat het planten heeft voortgebracht met bladeren en takken die aerodynamisch zijn en/of mee kunnen veren. Dat is niet te vergelijken met een doek.

R.
door R. de Souverein - Mar 22, 2024 om 13:02
3 Antwoorden / Vragen

Misschien spelen met wat wonderbomen ;)

il
door iljaha - Mar 22, 2024 om 13:37
179 Antwoorden / 3 Vragen

Kamerscherm bij Xenos halen!

j.
door j.vreriks - Mar 22, 2024 om 14:48
6 Antwoorden / 0 Vragen

Geachte,
Ik heb nog hedra kunst heggen te koop
Die ik zelf heb gebruikt om mijn buiten
Kant dicht te krijgen. Deze kun je aan de boven kant en aan de onder kant vast zetten met s haakjes aanje hekwerk vr gr jos vreriks
Af meting 5 keer 3m x 1.10 hier kan de wind doorsturen

ka
door kassa2551 - Mar 22, 2024 om 14:55
22 Antwoorden / Vragen

Ik heb jarenlang met plezer in eengezinswoning gewoond met tuin en buren, maar wat is vandaag privacy? Ik geloof dat wij met z'n allen telkens weer verder doorslaan. Waarom vinden mensen privacy dat je in een tuin zit aan een wijntje of gewoon lekker te liggen zo belangrijkmom NIETgezien te worden.
stel je voor je hebt wel aan beide zijden een mooie afscheiding met groen zodat je denkt ik heb privacy en als je een nieuwsgierige buur hebt, weet au wat die doet? Die gaat lekker op de 1ste of zolderverdieping kijken wat U uitspookt!! In Nederland leggen wij gemiddeld 100 kilo zout op een slak maar als wij zo doorgaan zal bij een strenge winter er geen zout gestrooid kunnen worden omdat die allemaal gebruikt zijn door ze op slakken te leggen. Wij zijn echt in Nederland aan het doordraven en doorslaan op alles wat wij maar tegenkomen. Wanneer gaan wij allemaal weer " normaal" doen.

privacy.......let eens heel goed op. Alleen criminelen en misdadigers hebben privacy maar u en ik niet, het begint al wanneer ik op straat loop!!,

xe
door xegili - Mar 22, 2024 om 15:53
2 Antwoorden / 0 Vragen

Als je er niet uitkomt met de buren zou ik gewoon op eigen grond een schutting plaatsen (eventueel oranje schilderen) en weghalen als de beplanting volgroeid is.

agapon1951
door agapon1951 - Mar 22, 2024 om 15:54
171 Antwoorden / Vragen

simpele oplossing zet er een kapschuur of iets dergelijks neer op eigen terrein, zat oplossingen te vinden bij tuincentra"s. Zorg voor voldoende afstand grensafscheding en klaar s-Kees toch.

ha
door hawie - Mar 22, 2024 om 16:24
2 Antwoorden / Vragen

En ik maar denken dat de mensen in Oekraine een probleem hebben,....

Ja
door JannyBoe Mar 23, 2024 om 15:42
515 Antwoorden / Vragen

Dat kunt u er bij elk probleem, ongelukje, of elke tegenslag bijhalen maar u weet zelf denk ik ook wel dat dat kant nog wal raakt.

he
door henkie.penkie - Mar 22, 2024 om 17:39
149 Antwoorden / 0 Vragen

Wat een mogelijkheid kan zijn groene wortel doek en daat bloemen tegen laten groeien.

opaplop
door opaplop - Mar 23, 2024 om 09:33
76 Antwoorden / 12 Vragen

Zou het wat zijn om willigenhout te plaatsen, dat is heel dun hout, dat je gewoon tegen het hek zet, een beetje doorzichtig is, en dan hedra er tegen aan zetten, die groeit heel snel, zo hebben wij het met onze achterburen gezamelijk opgelost, iedereen tevreden. en nu kijkt het mooi groen.

mo
door mof - Mar 23, 2024 om 10:31
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Nou, gewoon doen en zeggen dat ze dan maar een haag moeten plaatsen. HEt is maar voor zolang uw begroeing niet voldoende dicht is. Daarvoor kan niemand je je huis ontnemen of uitzetten.

jv
door jvbt - Mar 24, 2024 om 15:36
7 Antwoorden / 0 Vragen

Ik zou in bovenstaand geval z.s.m. gaan verhuizen naar een woning met een echte tuin i.p.v. deze luchtruimte. Indien daar geen mogelijkheden voor bestaan dan dient de grond dusdanig geschikt te zijn voor het plaatsen van begroeiing maar dan dien je van te voren even in het gemeentelijke bestemmingsplan te kijken welke minimale afstanden tot de erfgrens dienen te worden aangehouden wanneer er bomen of struiken geplant gaan worden want anders gaan de buren daar weer over zeuren. Doorgaans bedraagt die afstand 50-70cm maar dat kan per gemeente( gebied) weer verschillen.Het plaatsen van kunstbomen/ struiken die je verankerd in de grond is ook een oplossing maar dat kost duizenden euro's. De erfafscheiding mag trouwens in de meeste gemeenten ook niet hoger zijn dan 2m ( zie daarvoor ook het vigerende BP).  Bedenk echter wel dat er nogal wat jaren over heen gaan voordat levende begroeiing het beoogde effect zal gaan sorteren ...vandaar ook de optie om te gaan verhuizen naar een woning met een echte tuin. Het plaatsen van een windbestendige zichtbelemmerende afscheiding zal ook fors in de kosten lopen....tja en wanneer de buurmans dan ineens zijn/drone gaat inzetten ben je alsnog niet zeker van je privacy. EN de buren kunnen vanuit hun 1e etage ook gewoon in uw tuin kijken dus zullen er ook grote parasollen aangeschaft moeten worden om de dele delen uit zicht te kunnen houden.

Coebel
door Coebel - Mar 24, 2024 om 15:39
52 Antwoorden / 1 Vragen

Koop een groen net, zoals bij tennisvelden, die laten wind door maar geen doorkijk. Ze zijn redelijk goedkoop zonder tennisreclame

Tennisdoek voor tennisbaan | 12x2 m - groen

youri
door youri - Mar 25, 2024 om 09:50
28 Antwoorden / 4 Vragen

Er bestaan Heidematten, Wilgentenenmatten, Schorsmatten, Rietmatten etc. Deze zijn windbestendig en te bevestigen met staaldraad aan het bestaande hek.