fe
door ferrykiepe Dec 31, 2003 om 18:27
Vrije tijd & tuin

Snoeien Hortensia's

ik zou graag willen weten wanneer ik de Hortensia's in mijn tuin het best kan snoeien, en op welke manier. Ik hoor steeds verschillende oplossingen en weet het nu niet meer

1139 7 Rapporteer

webzapper
door webzapper - Apr 16, 2004 om 12:23
207 Antwoorden / 4 Vragen

Attentie: Snoei geeft vooral groei en geen bloei!

Bij het snoeien dient u steeds te bedenken dat de knoppen voor de bloemen van het volgende jaar vlak onder de bloemschermen van dit jaar zitten. Dit betekent dat u door takken in te korten of geheel weg te snoeien, een aantal bloemen voor het volgende seizoen wegknipt.

Wanneer de hortensia in de tuin goed wordt verzorgd, zal de plant steeds omvangrijker worden, omdat het aantal takken waarop zich bloemen kunnen vormen toeneemt. U dient bij de plaatskeuze er rekening mee te houden dat een hoogte en breedte van ongeveer een meter of meer bereikt kan worden. Wordt de hortensia te groot van omvang of vindt u dat de takken te dicht opeen staan, dan kunt u altijd enige takken tot de grond afknippen (uitdunnen). Zogenaamde ’wortelsnoei’ verdient hierbij tevens aanbeveling, dit wil zeggen dat de totale plant met de kluit uitgestoken wordt, waardoor de wortels ingekort worden.

(Bron: http://www.hovaria.com/)

Succes!

maryvon
door maryvon - Apr 16, 2004 om 12:23
99 Antwoorden / 44 Vragen

Ik heb zelf niet veel verstand van snoeien, daarom heb ik even op de site van Intratuin gekeken en daar vond ik deze informatie.
Ik hoop dat u er iets aan heeft, succes

Eén van de vragen die vaak gesteld wordt, is "Hoe en wanneer snoei je een hortensia?".
Het antwoord is gek genoeg dat men een hortensia het beste zo min mogelijk kunt snoeien. Als de sierstruik te groot wordt, kan hij het beste gesnoeid worden in de maanden maart en april. Snoei hem dan terug tot de bovenste dikke knoppen. Een paar oude takken kunnen tot aan de grond worden teruggesnoeid: dit geeft de plant een verjongende kuur. Overigens kunnen de Hydrangea paniculata en Hydrangea annabel wel jaarlijks terug gesnoeid worden: tot ongeveer 20 cm boven de grond.

ma
door maxi_013 - Apr 16, 2004 om 12:23
15 Antwoorden / 7 Vragen

Je moet ongeveer de helft van de takken tot de helft terug knippen. De bloemen van een hortensia bloeien op oud houd en op deze manier heb je elk jaar bloemen. Als je een hortensia niet zou snoeien word hij +-1,5 tot 3 meter hoog, wat ik persoonlijk wel erg mooi vind als hij vol bloemen zit. je moet er echter wel de ruimte voor hebben.

ro
door roberto_1 - Apr 16, 2004 om 12:23
2 Antwoorden / 0 Vragen

hortensia,s mag je snoeien maar als je wel bloemen wil hebben moet je het in 2 jaar doen
je snoeit nu de helft daar komen dan geen bloemen aan ,maar dat jaar er op wel
en dan snoei je de andere helft zo hou je de hortensia laag

petrastrem
door petrastrem - Apr 16, 2004 om 12:23
15 Antwoorden / 0 Vragen

Doe het niet zoals ik het 2 jaar geleden bij 1 van mijn 2 struiken deed...Ik snoiede alles kort. Het groeit zeer langzaam terug en je hebt het jaar na snoeien geen enkele bloem.

Ik weet nu, dat je nekele takken moet terugsnoeien en dan niet de nieuwe. Alleen de oudere takken licht terugsnoeien.

tuinfreak_1
door tuinfreak_1 - Apr 16, 2004 om 12:23
763 Antwoorden / 1 Vragen

snoeien eind maart begin april dan loop je minder kans op vorstschade, voor een aantal soorten gelden de volgende regels:
kantmutshortensia's herkenbaar aan de platte schermen kan je probleemloos elk jaar snoeien,
deze lopen snel weer uit en bloeien nog het zelfde seisoen, dit geldt ook voor pluimhortensia's, voor de bolhortensia gelden andere regels deze bloeit op tweejarig hout. wil je de hortensia om dat hij te groot wordt toch flink terugsnoeien en toch nog bloemen hebben dit jaar snoei dan dit jaar wat takken terug en herhaal dit elk jaar, en mocht je er wel flink de schaar in willen zetten dan gaat het hooguit ten kosten van de bloei de struik overleeft het wel al snoei je hem tot de grond toe terug de struik loopt altijd weer uit.

fr
door francisboom - Apr 16, 2004 om 12:23
2 Antwoorden / 1 Vragen

Ik snoei mijn hortensia's altijd in Maart. Dan zie je wat OUD is en niet meer wil groeien en je ziet wat nieuw is. Ik snoei ook niet in het najaar de oude bloemen eruit. En als je niet wilt dat de struik te groot word dan begin je bijvoorbeeld dit jaar met wat takken in binnen in en volgend jaar snoei je de takken in het midden en het daarop volgende jaar de buiten kant. Dan heb je elk jaar verse kanten van de Hortensia. Als je van de bollen die er dit jaar aan zitten een stuk wilt maken of op tafel wil zetten knip dan tot de volgende bol en die zit meestal 5 tot 10 cm onder de bol. Als je dat mee snoeit heb je daar aan volgend jaar GEEN bollen. Ik hoop dat je er wat aan hebt.Succes