ma
door mar500 Apr 23, 2018 om 17:50
Vrije tijd & tuin

Tegels b-kwaliteit zonder garantie

twee jaar geleden heb ik betontegels gekocht met een b-kwaliteit. ik heb navraag gedaan wat dit inhield en de verkoper vertelde mij dat de tegels (in dit specifieke geval) eender waren als de a-kwaliteit, maar dat ze uit het assortiment gingen en daarom de laatste pallets voor b-kwaliteit prijs aangeboden werden. Wel kon er daardoor kleurverschil zijn onderling, wat beschadigingen aan de tegels etc.

Prima ik ben daarmee accoord gegaan en heb de tegels gekocht. Nu na 2 jaar wilde ik de tegels schoonspuiten met de hogedrukspuit (ik dacht nog dat de grijze krassen die er op zaten door vuil kwam) en spuit ik zo de verf eraf en zie je eronder de grijze tegel erdoor komen. Ik ben gestopt met schoonmaken, maar alle tegels zijn al zo snel zo lelijk geworden dat ik het bedrijf om reactie heb gevraagd. Zij beroepen zich op de 'geen garantie' kreet die zij verkopen bij de b-kwaliteit tegels.

Hoe zit het met wetgeving in dit geval? Hebben zij idd het recht om totaal geen garantie te geven?

1373 4 Rapporteer

diumenge
door diumenge - Apr 23, 2018 om 17:56
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Er bestaat geen wettelijke garantie, dus als ze geen garantie geven dan houdt het op. Je hebt wel recht op een deugedelijk product, maar door de aanduiding b-kwaliteit kan je je afvragen wat dat in dit geval is. Lees dit eens door: www.consuwijzer.nl/thema/garantie (klik).

hansje klein
door hansje klein - Apr 23, 2018 om 18:05
3037 Antwoorden / 62 Vragen

B-kwaliteit is de afgekeurde A-kwaliteit ... tegen een zéér licht prijsje, maar ...

met alle gevolgen vandien. Dus gegarandeerd wordt niets anders, dan het juiste aantal tegels. Vooral NIET breuk, kleurafwijking, misbaksels, krassen, ongeregelde 'maat-igheden' en ... dus óók een slechte/mislukte top- en verflaag.

Op restposten!! echter heeft u de normale garantie tegen een leuke korting, maar dan zonder na-koopmogelijkheid.

Helaas is in de Nederlandse wetgeving geen termijn opgenomen voor de wettelijke garantie. Dit maakt interpretatie ervan erg lastig. Vooral de verwachte levensduur (een term die in de wet niet eens voorkomt, maar in de praktijk de belangrijkste maatstaf is geworden) staat regelmatig ter discussie.

Dus probeer (met de rekening) te bewijzen, wat u hier nu uiteindelijk heeft gekocht. Een restpost of een B-kwaliteit.

panter22
door panter22 - Apr 24, 2018 om 09:18
6599 Antwoorden / Vragen

De beschadiging kan door de hogedrukreiniger zijn  gekomen.  Je hebt het hele terras gespoten en niet even een stukje geprobeerd?

Hogedrukreiniger

Het schoonmaken van uw tuintegels met een hogedrukreiniger is een agressieve manier, omdat het water met grote druk op de tegels wordt gespoten. Het is wel de snelste manier om het vuil weg te spuiten, maar let erop dat bij sommige tegels ook de opperlaag kan worden beschadigd
https://www.hovenier-weetjes.nl/blog/schoonmaken-tuintegels/

brainless
door brainless - Apr 24, 2018 om 16:40
324 Antwoorden / 0 Vragen

Wij hebben ook (2  soorten) betontegels (goede A kwaliteit) liggen en deze mogen ook niet met de hogedrukreiniger worden schoongemaakt.
Wel met een harde "gewone" straal water, maar niet op volle sterkte en niet dicht op de tegels.