ba
door barbaraeli Aug 14, 2010 om 11:49
Vrije tijd & tuin

Tuingif

Mijn buren strooien gif voor onkruidbestrijding.Het dood ook mijn planten en beschadigd mijn struiken en bomen.Mijn Buxushaag is ook al volledig verziekt.Ook heeft het invloed op mijn gezondheid.Ik heb COPD en allergieën.Kan Ik hier iets tegen ondernemen?

22900 12 Rapporteer

genius
door genius - Aug 15, 2010 om 14:49
886 Antwoorden / 4 Vragen

Hallo barbaraeli,

Het gebuik van gif (in de ruimste zin des woords) in de tuin is niet verboden voor particulieren, dus wat dat betreft sta je niet sterk. Een vraag: Heb je reeds met de buren gesproken en hun jouw probleem qua gezondheid voor gelegd en wat hun methodiek doet met jouw planten in jouw tuin? Als dit geen optie is, dan wellicht de volgende: betreft het een koop- of huurwoning? Ingeval van huur kan je contact met de verhuurder opnemen en dit bespreekbaar maken. Het is tenslotte een vorm van bodemverontreiniging welke nog héél lang de naweeën kan hebben (onvruchtbaarheid van de grond). Het zijn wat tips indien de buren "geen gehoor" geven. Anders kan je altijd nog bij de gemeente terecht voor bodem / grond onderzoek.

Succes,

G.

ba
door barbaraeli - Aug 15, 2010 om 22:45
8 Antwoorden / 2 Vragen

Ik had eerder last van de een buur die graag aan het pesten was door zout en strooizout op mijn buxushaag en op de grond te strooien.Heb haar daadwerkelijk kunnen betrappen.Dit was in mijn voortuin. In de achtertuin heeft dit ook jaren geduurd.Had hier geen bewijs van.De woningstichting heeft er weinig aan gedaan .Os het moet de reden zijn van haar verhuizing.Nu blijkt dat mijn andere buur dit weer doet met gif strooien en spuiten.Ik heb haar er op attent gemaakt dat het ook schadelijk was voor haar eigen gezondheid,Had dit gelezen op de site van de consumenten vereniging.
Helaas zijn nu mijn gekweekte kruiden in de potten en clematis en andere planten het doelwit.Ik begrijp nu dat ik er weinig aan kan doen.Wil ook geen ruzie met buren.Het zal wel jaloezie zijn.
Maar bedankt voor de informatie
b.

tucker
door tucker - Aug 16, 2010 om 13:56
136 Antwoorden / 10 Vragen

Ik vind het vreemd dat u - tot tweemaal toe - buren treft die het zomaar op uw planten gemunt zouden hebben. Doorgaans doen buren juist hun uiterste best om met elkaar op te kunnen schieten, aangezien ze vaak jarenlang tot elkaar veroordeeld zijn. Als u met meerdere buren in onmin leeft dan moet dat toch echt een oorzaak hebben. Mijn moeder zei altijd: "als het volgens jou altijd aan de anderen ligt, dan ligt het hoogstwaarschijnlijk toch echt aan jou"...

Ga eens op een normale manier met die buren praten, zeg op een rustige toon wat uw probleem is en dat u het graag opgelost wilt zien. Vraag ze ook of zij problemen met u hebben, en wees bereid ook daarnaar te luisteren en serieus naar een oplossing te zoeken.

Er is al veel te veel oorlog en ruzie...

hi
door hipppo - Aug 16, 2010 om 14:41
303 Antwoorden / 2 Vragen

Beste barbaraeli,
Ik ben niet op de hoogte van wat er al zo in onze wetten is opgenomen, maar het komt mij voor dat het in principe niet toegestaan is andermans grond en planten met gif te besproeien, ook als dat per ongeluk gebeurt. Wie zo stom/lui is om onkruid (wat heet!) met gif te bestrijden in plaats van het gewoon te wieden of met de hand uit te trekken, zou fatsoenshalve uit eigen beweging alles moeten doen om te voorkomen dat andermans grond en planten daar onder te lijden hebben.
@tucker
Merkwaardige reactie. Buren heb je niet voor het uitkiezen. Als je ergens gaat wonen merk je pas daarna met wat voor mensen je te maken hebt en als buren gaan verhuizen weet je ook niet wat je ervoor terugkrijgt. Aan beide kanten rare buren zou zo maar kunnen, neem bijv. die van barbaraeli.....

pl
door plebpleb - Aug 16, 2010 om 16:28
113 Antwoorden / 60 Vragen

Al jaren spuit ik geregeld gif, omdat de buurvrouw alles laat doorgroeien en er ook behoorlijk last van heb, zoals klimop en coniferen...Blijven ook alle jaren doorgroeien...Achteraf zijn 't sterke planten door de coniferen, heb ik alleen maar mos in de tuin, ipv gras...In onze gemeente moeten we betalen p/k ook groenafval e.d....
In 't verleden snoeide ik wel alles en had zakken vol...Afval kon toen gratis aan de straat worden gezet...Mensen zijn zelf schuld, als ze hun planten te dicht bij 'n andere poten en volop laten doorgroeien....
Ieder leeft toch op 'n eilandje en hebben ook geen compassie met anderen....Er wordt helemaal geen rekening meer gehouden met de medemensen....Zo zit de wereld nu éénmaal in elkaar.....

fo
door foefr - Aug 16, 2010 om 16:41
14 Antwoorden / 0 Vragen

Gif spuiten op andersman planten is verboden, ik denk als je planten van strooigif dood gaan ook. als je duidelijk kan zien ( verdroging) dat bij jou en bij buren de planten met gif bespoten zijn en daardoor jouw planten het loodje leggen dan gewoon de politie of AID bellen, dan krijgt de dader een bekeuring.

ma
door malcontent - Aug 16, 2010 om 17:11
1 Antwoorden / 0 Vragen

Als ik alle verhalen lees, zijn de relatieproblemen met de buren groter dan het zogenaamde gif strooien. Ik denk dat het verstandig is om een mediator in te schakelen die eens samen met alle buren gaat praten.

Wat het gif betreft, in de Benelux is geen gif meer te koop ook niet illegaal. Het meest werkzame spul op dit moment is roundup. wordt afgebroken door de natuur. Het is in kwekerskringen bekend dat overdosis absoluut geen gevolgen heeft je gooit het gewoon weg, geen resultaat.

Maar als je het hebt over Buxus dan is dat een moeilijke plant als hij niet op vochtdoorlatende kalkhoudende grond staat. Dus gif hoeft hier niet de boosdoener te zijn. Wat de clematis etc. betreft ook dit zijn planten met een handleiding namelijk: je moet de voet van deze planten goed beschermen tegen uitdrogen en goed bijmesten. Ook hier is gif niet de boosdoener volgens mij.

Een goede raad, verdiep je eens in het wel en wee van je planten, wat eten ze en als je dat gedaan hebt lees dan eens hoe ongevaalrijk roundup is en vervolgens koop je een pak koffie en ga je met je buren lekker bakkie doen.
Veel succes

ch
door charl1e - Aug 16, 2010 om 17:58
14 Antwoorden / 3 Vragen

Er zijn wel ander onkruidbestrijdingsmiddelen voor de particulier op de vrijemarkt te koop, dan roundup (glyfosaat), kijk maar eens bij een willekeurig tuincentrum of b.v. de welkoop c.q. boerenbond filialen.
Of ga maar eens een klein stukje de grens over naar Belgie, daar kun je bijna alles op het gebied van plaagdier- en ongewenste gewassen bestrijding krijgen.
Maar er zijn in Nederland voor de particulier geen middelen te verkrijgen die dampen in zo grote maten produceren dat je er problemen met de luchtwegen van krijgt, tenzij je de spuitnevel direct inademt.
Heb zelf jarenlang met nog veel zwaardere middelen voor professioneel gebruik gewerkt, dus ik weet wel een klein beetje van, voor de eventuele commentaar gevers, ben nog steeds in het bezit van alle spuitlicenties die er in Nederland zijn.
Maar ook met huis tuin en keuken middeltjes kun je veel kwaad doen in o.a. de tuin.

hi
door hipppo - Aug 16, 2010 om 19:20
303 Antwoorden / 2 Vragen

@plebpleb

al jaren spuit ik geregeld gif, omdat de buurvrouw alles laat doorgroeien..etc.
Wat een mentaliteit...!
Je zou er zomaar ziek van worden.
Klimop laat zich bijzonder gemakkelijk verwijderen en coniferen kunnen gesnoeid worden. Wel even vragen natuurlijk, desnoods bied je aan om het zelf te doen.

ba
door barbaraeli - Aug 16, 2010 om 21:52
8 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=charl1e schreef op maandag 16 aug 2010, 17:58]Er zijn wel ander onkruidbestrijdingsmiddelen voor de particulier op de vrijemarkt te koop, dan roundup (glyfosaat), kijk maar eens bij een willekeurig tuincentrum of b.v. de welkoop c.q. boerenbond filialen.
Of ga maar eens een klein stukje de grens over naar Belgie, daar kun je bijna alles op het gebied van plaagdier- en ongewenste gewassen bestrijding krijgen.
Maar er zijn in Nederland voor de particulier geen middelen te verkrijgen die dampen in zo grote maten produceren dat je er problemen met de luchtwegen van krijgt, tenzij je de spuitnevel direct inademt.
Heb zelf jarenlang met nog veel zwaardere middelen voor professioneel gebruik gewerkt, dus ik weet wel een klein beetje van, voor de eventuele commentaar gevers, ben nog steeds in het bezit van alle spuitlicenties die er in Nederland zijn.
Maar ook met huis tuin en keuken middeltjes kun je veel kwaad doen in o.a. de tuin.
Met het aanraken van mijn planten kreeg ik een allergie reactie.
Ook was mij hond ziek.

ba
door barbaraeli - Aug 16, 2010 om 22:01
8 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=tucker schreef op maandag 16 aug 2010, 13:56]Ik vind het vreemd dat u - tot tweemaal toe - buren treft die het zomaar op uw planten gemunt zouden hebben. Doorgaans doen buren juist hun uiterste best om met elkaar op te kunnen schieten, aangezien ze vaak jarenlang tot elkaar veroordeeld zijn. Als u met meerdere buren in onmin leeft dan moet dat toch echt een oorzaak hebben. Mijn moeder zei altijd: "als het volgens jou altijd aan de anderen ligt, dan ligt het hoogstwaarschijnlijk toch echt aan jou"...

Ga eens op een normale manier met die buren praten, zeg op een rustige toon wat uw probleem is en dat u het graag opgelost wilt zien. Vraag ze ook of zij problemen met u hebben, en wees bereid ook daarnaar te luisteren en serieus naar een oplossing te zoeken.
Ik ga met deze Buur normaal om heb geen ruzie ben het ook niet van plan.Had haar alleen gewaarschuwd dat het gif schade zou aanbrengen en dit is ook gebeurd.
Ik leg eerst altijd de schuldvraag bij mij zelf.
Verbeter de wereld en begin bij je zelf .Dit gezegde is altijd mij motto.
De buur die verhuisd was een ander verhaal.Dit was gewoon pest gedrag van haar kant en niet alleen bij mij.
Wonen nota bene in 55 plus levens bestendige woningen.
Mensen kunnen andes reageren als zij ouder worden , maar deze mevrouw heeft al eerder in een andere wijk het zelfde gedaan.Maar ook zij moet ergens kunnen wonen.

Er is al veel te veel oorlog en ruzie...

Ben ik volledig met je eens dus maak ik er niet te veel woorden meer aan vuil.

pl
door plebpleb - Aug 17, 2010 om 16:13
113 Antwoorden / 60 Vragen

[edit redactie - off topic]